Το χάσμα σας δεν είναι ένα απλό ζήτημα, όμως το διάβασμα πρέπει να το κάνεις εσύ.
_____________
Η ιστορία της όπως την ξεχώρισα σήμερα
Αγαπητή Ρένα,
Είμαι 21 ετών φοιτήτρια τελευταίο έτος σε πανεπιστήμιο εξωτερικού. Έχω τελειώσει όλα μου τα μαθήματα και μου μένει μόνο η παράδοση της πτυχιακής μου εργασίας το Γενάρη. Με έχει αναλάβει για επιθεώρηση μια καθηγήτρια Εβραία Ισραηλινή, η οποία μου έχει κάνει τη ζωή πατίνι ένα χρόνο τώρα. Μου διορθώνει μέχρι και τα κόμματα, δεν αφήνει καρφίτσα να πέσει στο πάτωμα, ό,τι και να γράψω με ρωτάει αν το φαντάστηκα ή αν όντως υπάρχουν αυτά που λέω. Είναι θρησκευόμενη, δεμένη με τη χώρα και τις αξίες της, σε σημείο που γράφει ότι δεν υπάρχει ο όρος “Παλαιστίνιος” και ότι οι Ισραηλίτες υπήρξαν προ Χριστού στη βιβλική τους πατρίδα, επομένως να μην τολμήσω καν να πω κάτι αντίθετο. Επίθεση στην κάθε πρόταση.
Πρόσφατα έμεινε έγκυος, αλλά δε θέλει να με αφήσει (κι ας μπαίνει σε άδεια σύντομα). Θέλει να μείνει μαζί μου να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας μέσω email/κλήσεων. Εκτιμώ πολύ που θέλει να με βοηθήσει μέχρι το τέλος, αλλά έχω μείνει κάγκελο με τα σχόλια που μου γράφει. Μου κοκκινίζει όλο το γραπτό, μου λέει να τα σβήσω, ότι οι πηγές μου είναι λάθος, ότι είμαι μπερδεμένη, ότι δεν ξέρω ιστορία κτλ κτλ.
Αν ρίξετε μια ματιά στα σόσιαλ τώρα με τον πόλεμο (παρακολουθώ υλικό και από τις δυο μεριές), κυριολεκτικά ο καθένας λέει το μακρύ του και το κοντό του και τα βιώνει όλα τόσο έντονα εντός της φούσκας του. Εκ διαμέτρου αντίθετη αντίληψη της ιστορίας η κάθε μεριά, καμία αντικειμενικότητα, φανατική υποστήριξη και ανάγκη για επιλογή στρατοπέδου λες και παίζουμε ποδόσφαιρο. Εννοείται πως και το στοιχείο της προπαγάνδας δε λείπει από την όλη κατάσταση. Οι Εβραίοι κλαίνε όσους απήγαγαν και σκότωσαν και δε βλέπουν τίποτα άλλο πέρα από αυτό. Τόσος κόσμος που έχει πεθάνει στη Γάζα, αθώοι άνθρωποι, άμαχοι, τόσα χρόνια πολέμου, τόσα παιδάκια στην Παλαιστίνη ορφανά. Οι Παλαιστίνιοι νιώθουν θύματα που τους πέταξαν έξω από τα σπίτια τους, που χάθηκαν γενιές και γενιές ανθρώπων. Ο ένας θέλει το κράτος του γιατί θεωρεί ότι πάντα ανήκε εκεί, ο άλλος βλέπει τον εαυτό του ως θύμα. Άντε βρες άκρη και λυσ’ τους τα.
Φυσικά και υπάρχει διαφορά στην αντίληψη των ανθρώπων, φυσικά ο καθένας λέει και πιστεύει ό,τι του έχουν μάθει/ό,τι έχει ζήσει, αλλά ειλικρινά δε ξέρω πώς πρέπει να διαχειριστώ όλο αυτό το χάος.
Εγώ επέλεξα θέμα που έχει να κάνει με στατιστικά ικανοποίησης Εβραίων/Αράβων σε διάφορους τομείς ζωής στο Ισραήλ (δεν ήθελα να εκφέρω γνώμη προσωπική με τίποτα), όμως πριν από αυτό θέλει και μια ιστορική αναδρομή. Το πανεπιστήμιο στο οποίο πηγαίνω είναι πολύ liberal και υπέρ της Παλαιστίνης, δε θέλει κανένας να ακούει τη λέξη Ισραήλ, τους σιχαίνονται, μόνο η καθηγήτρια μου ζει στην ουτοπία της ότι είναι ό,τι καλύτερο υπάρχει στο σύμπαν, ότι αγαπούν τους Άραβες και ζουν όλοι μαζί αγαπημένοι και είναι όλα γλυκά και πανέμορφα.
Είναι τόσο πολυδιάστατο και μπερδεμένο το θέμα, που μπορείς να αναζητήσεις ό,τι πηγή θέλεις και να την βρεις. Τα πάντα υπάρχουν στο ίντερνετ. Βρίσκεις άνετα αν θες ότι ζουν αγαπημένα οι δυο εθνοτικές ομάδες, βρίσκεις άνετα ότι σκοτώνονται όλη μέρα και ότι υπάρχει ρατσισμός, ανισότητες κτλ. Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Το να γράψω πχ ότι οι Ισραηλινοί Άραβες δεν νιώθουν ίσοι με τους Εβραίους στη χώρα θα μου πει” ΛΑΘΟΣ, ΕΧΟΥΝ ΟΛΟΙ ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ, ΔΕΝ ΚΟΛΛΑΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΑΥΤΟ, ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΟΥΣ ΕΧΕΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΘΕΙ ΥΠΕΡΟΧΑ”
Θέλω και προσπαθώ να παρουσιάσω μία ουδέτερη εικόνα, χωρίς να φανεί ότι την πολεμάω ή ότι επιλέγω στρατόπεδα (γιατί ό,τι γράφω ακόμα και ιστορικό να ναι ή γενικόλογα, αυτή προσβάλλεται ότι τα εννοώ για τους Εβραίους). Θέλω απλά να τελειώνω με τις σπουδές μου και να φύγω. Νιώθω χάλια και άχρηστη, δε ξέρω πως θα σταθώ στην επιτροπή να παρουσιάσω την έρευνα μου. Πώς θα ανταπεξέλθω χωρίς ιστορίες μέχρι το Γενάρη; Είμαι στην τελική ευθεία, ένα βήμα πριν την αποφοίτηση..
ΑΠΟ ΤΗΝ – coffee blues
_____________________
Ας οργανώσουμε τη συζήτηση
Θα ακουστώ πάρα πολύ σκληρή αλλά πρέπει να στα πω coffee blues επειδή ζεις στον πραγματικό κόσμο κι είσαι πια 21 ετών, όχι παιδάκι. Τα παρουσιάζεις σαν να είσαι πεπεισμένη ότι η καθηγήτριά σου είναι απόλυτα λάθος; Τι σε πείθει τόσο έντονα όμως;
Όλοι αγαπούν τους Παλαιστίνιους, αλλά δεν έχουν δική τους πατρίδα. Γιατί συνέβη αυτό;
Επειδή ακριβώς δεν έχεις διαβάσει Ιστορία σχεδόν καθόλου (κι εννοώ συγγράματα ακαδημαϊκά ή σοβαρών πολιτικών αναλυτών) κι επειδή πληροφορείσαι από τα σόσιαλ ή το ίντερνετ που παρουσιάζουν τον πόλεμο από την ιδεολογική σκοπιά που συμφέρει τις ιδεοληψίες της μιας ή της άλλης πλευράς, μπερδεύεσαι. Είναι φυσικό επόμενο και θα προσπαθήσω με καλή προαίρεση να εξηγήσω. Άλλωστε δεν καλούμαστε να τους τα λύσουμε, είμαστε πολύ μικρές κι ασήμαντες για κάτι τέτοιο.
Προφανώς οι εβραϊκοί πληθυσμοί προηγούνται χρονικά κάτι χιλιετίες των αραβικών, σε σχέση με το πότε εμφανίστηκαν στο προσκήνιο της ιστορίας, οπότε technically πράγματι η λέξη Παλαιστίνη δεν είχε την νοηματοδότηση της πατρίδας παρά για μια εθνοτική και θρησκευτική ομάδα. Άλλο που έχει νόημα κι ιερότητα και για άλλη εθνοτική θρησκευτική ομάδα στα χρόνια που μεσολάβησαν έκτοτε κι αυτό είναι σημαντικό να το αποδεχόμαστε. (Εξ ου κι όλοι οι νουνεχείς άνθρωποι στον πλανήτη προκρίνουμε τη λύση δύο κρατών με κανόνες διεθνούς δικαίου και ισονομία).
Μπορείς να διαβάσεις το παρακάτω για μια σύντομη εισαγωγή στο σύγχρονο πολιτικό θέμα με αναδρομή στα τελευταία 100 περίπου χρόνια.
Με απαραίτητο disclaimer ότι αυτά που παρακολουθούμε εδώ κι ένα μήνα κάνουν το αίμα να “κόβει” και συμπάσχω με κάθε παιδάκι που βλέπω σε βομβαρδισμούς καθώς έχω κι εγώ, έχω να παρατηρήσω τα εξής.
Το πανεπιστήμιο που φοιτάς λες “είναι πολύ liberal και υπέρ της Παλαιστίνης, δε θέλει κανένας να ακούει τη λέξη Ισραήλ, τους σιχαίνονται”.
Διαβάζεις τι έγραψες; Τους σιχαίνονται. Αυτό σου ακούγεται για αντικειμενική πρόσληψη που αρμόζει μάλιστα σε ακαδημαϊκό περιβάλλον που προάγει τη γνώση, την έρευνα και την αλήθεια; Και δη υποτίθεται φιλελεύθερο, όπου η έρευνα οφείλει να ακολουθεί αυστηρό πρωτόκολλο αποδείξεων κι όχι ειλημμένων αποφάσεων;
Πώς θα σου φαινόταν να πήγαινες σε ένα πανεπιστήμιο και να σιχαίνονταν -χρησιμοποιώ ακριβώς την λέξη που χρησιμοποίησες- τους Έλληνες επειδή, ξέρω γω, ο Μέγας Αλέξανδρος κατέκτησε τη μισή Ασία; (Αν διαβάσεις Ιστορία, από τα συγγράματα, για το συνέδριο της Κορίνθου που προηγήθηκε, θα διαπιστώσεις ότι υπήρχαν λόγοι εντελώς μη αποικιοκρατικοί). Δεν είναι θέμα μόνο εθνικό, που είναι και μάλιστα βαθιά ταυτοτικό για την καθηγήτριά σου, και θα ξαναέρθω σε αυτό, είναι ότι αντίκειται σε οποιαδήποτε επιστημονική προσέγγιση! Η επιστήμη υπηρετεί την αναζήτηση της αλήθειας, όχι την επιβεβαίωση των ιδεολογικών μας αντιλήψεων, όποιες κι αν είναι αυτές. Αλλιώς έχουμε Προκατάληψη της Επιβεβαίωσης.(Κάποτε στα σχολεία διδασκόταν Λογική, η τέχνη του συλλογισμού, δυστυχώς όχι πια εδώ και πολλά χρόνια). Η καθηγήτριά σου προφανώς πέραν της ιδιαίτερης εθνικής και θρησκευτικής της ταύτισης (που δύναται ορισμένες φορές να πάρει χαρακτηριστικά εμμονής και παράκρουσης, δεν λέω όχι) έχει ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία, τα οποία οφείλει να προσκομμίσει και να σε κατευθύνει αν κάτι προσκρούει σε γεγονότα.
Δυστυχώς, λυπάμαι που το λέω αυτό, αλλά οφείλω να το πω, η διεθνής αριστερά αγκάλιασε τους Παλαιστίνιους όχι επειδή τόσο τους λυπήθηκε -πράγμα που είναι φυσικό, ανθρώπινο και απόλυτα λογικό (έχουν τραβήξει τα πάνδεινα οι Παλαιστίνιοι και συνεχίζουν να ζουν σε ένα ιδιότυπο γκέτο στη Γάζα). Αλλά κάπως αυτοματοποιημένα, επειδή διέπεται από αντιαμερικανισμό. Ο εχθρός του εχθρού μου, φίλος μου. Αυτή η αρχή ακολουθείται. Η Σοβιετική Ένωση στήριζε τους Παλαιστίνιους επί δεκαετίες προ της πτώσης του Τείχους το 1989 και σήμερα η Ρωσία του Πούτιν (αλλά κι ο διεθνής Νότος) στηρίζουν τους Παλαιστίνιους, ως αντίδραση στις ΗΠΑ που στηρίζουν το Ισραήλ (για λόγους που έχουν να κάνουν με την τεράστια απορρόφηση εβραϊκών πληθυσμών στο κράτος τους). Επίσης δεν είναι όλοι οι Ισραηλίτες στρατόκ@υλ0ι εθνικιστές, υπάρχουν πολλοί μετριοπαθείς άνθρωποι και αρκετοί προασπίζονται τα δίκαια των Παλαιστινίων (είμαι σίγουρη ότι υπάρχουν και παλαιστίνιοι που δεν τους αντιπροσωπεύει το αιματοκύλισμα στα κιμπούτζ την 7η Οκτώβρη)
Εσύ που είσαι ελληνίδα, έχεις εκτεθεί ακριβώς στο ερέθισμα που περιέγραψα και δεν σου κάνει καμμία αίσθηση επειδή ακριβώς είναι κανονικοποιημένο, ο αντιαμερικανισμός υπήρξε πανίσχυρος στην Ελλάδα για δεκαετίες λόγω πολύ συγκεκριμένων παραγόντων που άπτονται εν μέρει του Εμφυλίου και εν μέρει της χούντας (που πρέπει επίσης να κάτσεις να στρωθείς και να διαβάσεις από σοβαρά ακαδημαϊκά συγγράματα και σοβαρούς πολιτικούς αναλυτές αν θέλεις να μάθεις για τα γεγονότα και τους συσχετισμούς δυνάμεων). Επειδή οι ηττημένοι του εμφυλίου στην Ελλάδα έγιναν οι ιδεολογικοί νικητές στο πεδίο της διανόησης* η πολιτεία και όλο το σύστημα διστάζει να παρουσιάσει τις όποιες παθογένειες -ας δούμε πόση ανοχή υπάρχει στο ΠΑΜΕ επί παραδείγματι.
Όμως ας επιστρέψουμε στην καθηγήτριά σου. Η έλλειψη ακριβώς ιστορικής σου κατάρτισης για θέματα που για εκείνη είναι ζωτικά την προτρέπει να σου κοκκινίζει το γραπτό, να κάνει εκτενή σχολιασμό, να σου εφιστά την προσοχή ότι αυτά που σου φαίνονται αυταπόδεικτα “καλά” δεν είναι απαραίτητα καλά. Υπάρχει ένας τεράστιος όγκος αντισημητισμού που μασκάρεται πίσω από -και καλά- ιδεολογική αντίθεση. Δυστυχώς ο αντισημητισμός είναι ρατσισμός κι αυτό το βιώνουν πάρα πολύ έντονα οι Εβραίοι εδώ και χιλιετίες. Ο αντισημητισμός (που είναι απόλυτα κανονικοποιημένος και στην Ελλάδα και αναδύεται συχνά πυκνά) είναι η μήτρα όλων των ρατσισμών, ακριβώς επειδή είναι ο πιο παλιός…
Ακόμα πιο δυσάρεστο μου είναι να πω ότι η woke κουλτούρα των αμερικανικών ιδιαίτερα παντεπιστημίων έχει εξαπλωθεί με τρόπο που φιμώνει την ελευθερία άποψης και λόγου σε ανθρώπους και ζητήματα όπου είναι ζωτικό να υφίσταται. Όμως έτσι δεν μπορεί να υπάρξει ζύμωση και δημιουργική σύγκλιση, απομακρυνόμαστε σε ακραίες εκφάνσεις, κι οι ακραίες εκφάνσεις δεν ευνοούν την αριστερά, ευνοούν την ακροδεξιά, πράγμα ιδιαίτερα εμφανές στην Ευρώπη αλλά και στις ΗΠΑ μέσω τραμπισμού (Proud Boys) και λοιπών φαινόμενων. H πόλωση δεν είναι ποτέ καλό πράγμα για την δημοκρατία.
Επίσης ένα άλλο θέμα είναι ότι αυτές οι όμορφες διαφωνίες επί των πεπραγμένων, το δικαίωμα της διαφωνίας εν γένει, είναι ένα αποτέλεσμα της Νεωτερικότητας (του Διαφωτισμού δηλαδή) και είναι υπαρκτό στη μετανεωτερική κοινωνία. Γι’αυτό βλέπεις διαδηλώσεις υπέρ των Παλαιστινίων στις δυτικές κοινωνίες, οι οποίες βιώνουν την μετανεωτερικότητα, και πολύ καλώς γίνονται, είναι η απόδειξη ενός αναφαίρετο δικαίωμα που πρέπει να μας χαροποιεί, ενώ στον αραβικό κόσμο και τα καθεστώτα τύπου Πούτιν δεν νοείται να υπάρχουν διαδηλώσεις υπέρ των αντιφρονούντων. (Έχεις ακουστά μήπως τον Ναβάλνι;)
To επιχείρημα για την αγαστή σύμπλευση λαών και ομάδων με διαφοροποιημένα συμφέροντα και ταυτοτικές προσλαμβάνουσες ήταν ιδιαίτερα έντονο και στον πόλεμο της Ουκρανίας και δυστυχώς κι εκεί παίχτηκε το ίδιο παιχνίδι επειδή υπάρχει άγνοια ιστορίας και έλλειμα. Πρέπει αδιάκοπα να επανεξετάζουμε τι πιστεύουμε κι αν υποστηρίζεται από γεγονότα και συσχετισμούς ή απλώς από δικές μας επιθυμίες κι ουτοπίες. Πιθανόν τα βλέπει υπερβολικά ιδανικά η καθηγήτριά σου τα πράγματα για την συνύπαρξη, είναι έργο δικό της να προσπαθήσει να μάθει περισσότερα για την όποια ενσωμάτωση, κι εκείνη εκ του μακρόθεν άλλωστε κρίνει…
Η Ρένα απαντά: Πώς υπάρχουν άνθρωποι που αστειεύονται με αυτό που συμβαίνει στην Ουκρανία;
Κατά την γνώμη μου κακώς επέλεξες τέτοιο φορτισμένο θέμα ,ενώ δεν έχεις τα γνωστικά εφόδια να σκάψεις μέχρι βαθιά και να βρεις γεγονότα που δεν επιβεβαιώνουν την ήδη διαμορφωμένη αντίληψή σου. Τώρα αναγκαστικά οφείλεις να συμπλεύσεις με όσο το δυνατόν αποπροσωποποιημένο τρόπο, με πλήρη τεκμηρίωση σε οτιδήποτε γράφεις από πολλαπλές πηγές και solid stats που πρέπει να βρεις σε ακαδημαϊκά papers κι όχι στις αποψάρες του ενός και του άλλου (παρόλο που αυτές εμφανίζονται πιο πάνω και πιο εύκολα), και να γραπώσεις την ευκαιρία να καταλάβεις πώς ερμηνεύεται μια άποψη που έχουμε κανονικοποιημένη εμείς αλλά όχι ο άλλος. Παραδέξου στην καθηγήτριά σου ότι δεν ξέρεις τίποτα και ζήτησέ της να σε βοηθήσει. Μην της κάνεις την “σωστή” και “ηθική” όσο κι αν σε τρώει, εκείνης ο λαός έχει υποστεί Ολοκαύτωμα, όχι ο δικός σου. Άκου. Και κάποια στιγμή μίλα με στοιχεία, αν τα έχεις.
Διάβασε, διάβασε, διάβασε κι όχι μόνο στο αντικείμενο της σχολής σου. Μόνο με εντατικό και διαφοροποιημένο αξιόπιστο διάβασμα καταλαβαίνουμε τον κόσμο.
Ξέρω ότι θα λάβω σχόλια που διαφωνούν, είναι δεκτά και σεβαστά, εύχομαι με τεκμηρίωση πάντοτε, αλλά το γεγονός παραμένει: αν ήμασταν στο Ιράν, θα μας είχαν πάει ήδη μέσα με το που θα ανέβαινε διαφορετική άποψη. Αν ποτέ ανέβαινε, δηλαδή.
Καλό πτυχίο!
*Επειδή είσαι μικρούλα κι η ιδέα που έχει περί κομματικών κατευθύνσεων είναι χρωματισμένη από παραστάσεις “τραβεστί αριστεράς” των τελευταίων ετών μετά την κρίση, κάνε ένα κόπο να ψάξεις ποιός ήταν ο σπουδαίος Ηλίας Ηλιού και τι ήθος έφερε στην Αριστερά.
Disclaimer: Αυτή είναι η εντελώς προσωπική μου άποψη και δεν εκφράζει, ούτε δεσμεύει απολύτως κανέναν άλλον. Εμένα ρώτησες άλλωστε.
Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News
Μπράβο για την απάντηση και την επεξήγηση Ρένα! Εγώ μόνο θα πω οτι λυπάμαι που θα γίνεις ιστορικός και επιστήμονας χωρίς να ξέρεις να κάνεις έρευνα και όντας ρατσίστρια. Το ίδιο ρατσιστές είναι και όσοι στο πανεπιστήμιό σου σιχαίνονται έναν ολόκληρο λαό για τις αποφάσεις κάποιων πολιτικώ τους (είναι ειρωνικό πάντως γιατί ένας συγκεκριμένος Γερμανός κύριος που θεωρητικά απεχθάνεσαι τους σιχαινόταν επίσης). Εγώ λυπάμαι την καθηγήτριά σου που είναι Εβραία και δουλεύει σε ένα χώρο που ουσιαστικά την σιχαίνονται. Και από τα γραπτά σου το καταλαβαίνει φαντάζομαι. Τέλος να πω οτι λες οτι προσπαθείς να είσαι αμερόληπτη αλλά το κείμενό… Διαβάστε περισσότερα »
Φοβάμαι μηπως εσυ είσαι η ρατσίστρια κορίτσι, έχω δει και αλλά που γράφεις.
Μολις κάποιος κλίνει λίγο προς την απλή πλευρά, επιτίθεσαι! Δεν θα προσπαθήσω να αναλύσω αλλά, όταν κάποιος λυπάται για το προφανές, δλδ πχ οτι για κάθε 1 θύμα ισραηλινό σκοτώνονται μετά 100 με 200 γυναικόπαιδα Παλαιστίνιοι, λογικό είναι να υπάρξει μια λύπηση, μια συμπάθεια. Και όχι, όσοι τους λυπούνται δεν είναι αντισημιτιστες, είναι άδικο με το παραμικρό να σου κολλάνε τη ρετσινιά!
Η κοπέλα εδώ αισθάνεται bullying από την καθηγήτρια, εγώ θα απευθυνόμουν κάπου.
Αυτό ου είχα μάθει στα βρετανικά πανεπιστήμια είναι ότι η αντίθετη αποψη είναι σεβαστή αρκεί να είναι τεκμηριωμένη και ο καθηγητής είναι υποχρεωμένος να αιτιολογεί το βαθμό. Από το στυλ γραφής μάλλον μανιφέστα φαίνεται να γράφει η coffee blues κι όχι επιστημονικά κείμενα βασισμένα σε έρευνα.
Συννεφούλα well said 💕
Το συγκεκριμένο σχόλιο είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πώς να κάνουμε προσωπική επίθεση για να θέσουμε υπό αμφισβήτηση την αξιοπιστία τ@ συνομιλητ@ μας, όταν δεν μπορούμε να τ@ αντικρούσουμε με επιχειρήματα.
Κρίμα.
Το οτι ένας ιστορικός/επιστήμονας πρέπει να είναι αντικειμενικός και να μην επιλέγει πλευρά είναι ένα καλό επιχείρημα θεωρώ. Ο τρόπος που εκφράζεται με κάνει να αμφισβητώ την αξιοπιστία της ως επιστήμονα γιατι πολύ απλά δεν είναι αντικειμενική. Τα επιχειρήματα του γιατί αυτό που λέει είναι μανιφέστο κι όχι επιστημονικη προσέγγιση τα εξέθεσε πολύ ωραία η Ρένα, δεν θα τα επαναλάβω. Της επισημαίνω απλά οτι αν η εργασία της έχει την ίδια τεκμηρίωση με αυτή που μας κάνει εδώ ίσως να είναι ένας λόγος που η καθηγήτρια την διορθώνει.
Δεν θέλω να αιτιολογήσω την απάντησή μου απλά να την ξεκαθαρίσω
Αν και το είδα μετά από μέρες , δε μπορώ να μη σχολιάσω τα φαρμακερά βέλη της…Αμαζονας εδώ.. που με το κακεντρεχες σχόλιο κάνει το ίδιο για το οποίο κατηγορει..και να της ζητήσουμε συγνώμη αν δεν παραθέτουμε δέκα links και δεκαπέντε ιστορικές πηγές και βιβλιογραφία για να τεκμηριώσουμε… τη γνώμη μας!
Λες και τεκμηριωνει ποτέ την δική της.
Ρατσίστρια επειδή δεν σιχαίνομαι τους Εβραίους ως λαό όπως ο περίγυρος της κοπέλας; Μαλιστα… ίσως θα έπρεπε να διαβάσεις τι σημαίνει ρατσισμός. Εχω γράψει κι άλλο σχόλιο παρόμοιο γιατί ήρθε παρόμοια ερώτηση. Αν έλεγε η κοπέλα οτι όλοι σιχαίνοται τους Παλαιστίνιους για τον χ, ψ λόγο θα της έλεγα ακριβώς το ίδιο (θα υπερασπιζόμουν τους Παλαιστίνιους δηλαδή). Δεν είναι επίθεση το να λες οτι κάποιος είναι ρατσιστής (τουλάχιστον το σχόλιό σου δεν το εκλαμβάνω ως επίθεση). Και το να μην κατηγορείς έναν συγκεκριμένο λαό για τα δεινά του άλλου δεν είναι ρατσισμός, είναι γνώση των ιστορικών γεγονότων, ενσυναίσθηση και κατανόηση… Διαβάστε περισσότερα »
Ας πούμε ότι είσαι “ρατσίστρια” επειδή είμαστε όλοι μας, μιας και το να σκεφτόμαστε στερεότυπα, είναι βασικό για να επιβιώσουμε. Εγώ προσωπικά αποφεύγω να χαρακτηρίζω κάποιον ως ρατσιστή, απλά προσπαθώ να καταδεικνύω τις ρατσιστικές συμπεριφορές, όταν κι εγώ η ίδια τις αντιλαμβάνομαι, γιατί πολλές (τις περισσότερες) φορές κοιμάμαι τον ύπνο του δικαίου. Νομίζω πως το να χαρακτηρίσουμε τους άλλους εύκολα, είναι μέσο πόλωσης των κοινωνιών, για αυτό δίνεται τόσο υπερβολική έμφαση σε θέματα ρατσισμού, που κατά την ταπεινή μου άποψη και βιωματική εμπειρία, δεν βρίσκεται καν στο τοπ 5 των προβλημάτων της κοινωνίας, όμως ανέξοδα κάποιοι επωφελούνται από αυτό. Η… Διαβάστε περισσότερα »
Ισως ήμουν λίγο σκληρή στο σχόλιό μου κι έχεις δίκιο σε αυτό που λες, όλοι έχουμε ψήγματα ρατσισμού/σεξισμού κλπ μέσα μας. Μου χτύπησε άσχημα το σιχαίνονται όμως, μου φαίνεται τόσο σκληρό να εκφράζεται έτσι ένα άτομο. Μου φαίνεται τόσο ρατσιστικό να λέει κάποιος οτι απλά σιχαίνεται έναν λαό (δεν το είπε εκείνη, το μεταφέρει αλλά δεν το αντικρούει κι όλας). Επίσης να πω οτι μιλά μια μέλουσσα ιστορικός, μια κοπέλα που κάνει την πτυχιακή της σε κάποιον κλάδο της ιστορίας και δεν έχει ούτε κριτική σκέψη, ούτε ξέρει να κάνει έρευνα απ οτι φαινεται. Μπορεί κι εγώ να είμαι λάθος,… Διαβάστε περισσότερα »
Το σχόλιο σου ήταν μια χαρά αλλά αισθάνεσαι την ανάγκη να απολογηθείς, αφοπλισμένη από την ανόητη φράση “όλοι είμαστε λίγο ρατσιστές μέσα μας”. Είναι μια έκφραση που υφαίνει ένα ωραίο χαλί συλλογικής ενοχής και σε αυτό το χαλί τυλίγονται οι πάντες. Πως το ξέρει ο ποιητής ότι όλοι είμαστε; Ποια τα κριτήρια; Τίποτα και τα πάντα, Με αυτή την αστήρικτη φιλοσοφική μπούρδα, εξισώνουν την όποια αθώα προκατάληψη που μπορεί να έχει ή να μην έχει, οποιοδήποτε μέλος της ανθρωπότητας με τα κακουργήματα και τις φρικαλεότητες που εσκεμμένα διαπράττουν κάποιοι δολοφόνοι. Τα πιθανά ψήγματα σεξισμού ρατσισμού και ότι άλλου ..σμου, δεν… Διαβάστε περισσότερα »
Εγώ δεν είμαι ποιητής. Μάλλον είμαι τελειωμένη ρατσίστρια που κάνει κακουργήματα και φρικαλεότητες και νιώθω την τρομερή ανάγκη να σας κάνω να νιώσετε ενοχές. Στις πιο χαλαρές μου μέρες, λέω ανοησίες και μπούρδες 😛
Ναι, δεν διαφωνώ καθόλου σε αυτά που λες (ειδικά το ρήμα “σιχαίνονται” ήταν άσχημο να γραφεί), απλά αυτό που λαμβάνω εγώ, είναι, πως άπαξ και χαρακτηρίσεις κάποιον, λήγει άμεσα και άδοξα ένας διάλογος, ασχέτως εάν φαινομενικά “συνεχίζει”. Και αυτούς που σου απάντησαν αρχικά, τους βρήκα επιθετικούς (και άδικους) για τα δικά μου στάνταρντς. Εμένα ξέρεις τι μου είπαν πάλι σήμερα, κυριολεκτικά πριν λίγο (εργάζομαι στην Γερμανία ως μηχανικός); Με ρώτησαν λοιπόν γιατί έχουμε ακόμα “beef” με τους Τούρκους. Και οι Έλληνες δεν κάναμε και λίγα, λένε. Είναι γελοίο με τόσα οικονομικά προβλήματα να σπαταλάμε τόσο υπέρογκα ποσά σε αμυντικά συστήματα,… Διαβάστε περισσότερα »
για την ιστορία δεν ήταν Γερμανός αλλά Αυστριακός..
Λοιπόν, εχω να γράψω πολλά αλλα θα είμαι σύντομη! Ελπίζω το σχόλιο μου να δημοσιευτεί, για να δουμε! Σε ποιο πανεπιστήμιο εισαι, στο LSE? Ειμαι σχεδόν σιγουρη οτι εισαι στη Βρετανία, ναι δεκαδες κορυφαία Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και η ελιτ των καθηγητών τους έχουν έντονα φιλοπαλαιστινιακη προσέγγιση. Η στάση της καθηγήτριας ασχολίαστη. Δεν δικαιολογείται για κανέναν εκπαιδευτικο να εχει τέτοια προσέγγιση προς τους φοιτητές του. Ζητάς ΑΜΕΣΑ στήριξη και βοήθεια απο το τμήμα σου και αναφερεις οτι η συμπεριφορά της καθηγήτριας σε δυσκολεύει στην ολοκλήρωση των σπουδών σου (μου ετυχε κατι αντίστοιχο στη διπλωματική μου). Δε γινεται να μη σχολιάσω την… Διαβάστε περισσότερα »
Όπως βλέπεις δημοσιεύτηκε. Ο αντίλογος είναι δεκτός, σεβαστός όμως γίνεται όταν τεκμηριώνεται. Λες “Η τοποθετηση για την παγκόσμια αριστερά και τον αντιαμερικανισμο, τουλάχιστον απαράδεκτη.” Γιατί είναι απαράδεκτη; Επειδή δεν αρέσει; Αφού είναι ένα γεγονός. Τα λινκ τα άνοιξες; Τα ΙΔΙΑ τα αριστερά κόμματα κάνουν πορεία προς την αμερικανική πρεσβεία κάθε επέτειο του Πολυτεχνείου. Ποιός πρωτοστατεί, η κεντροδεξιά κι η δεξιά; Το σύνθημα “φονιάδες των λαών Αμερικάνοι” ποιός το εφηύρε; Το πολιτικό κέντρο ή η δεξιά; Ή μήπως η αριστερά; Το άγαλμα του Τρούμαν ποιές κομματικές φράξιες το βανδαλίζουν; Υπάρχει όμως και πλούσια βιβλιογραφική τεκμηρίωση. https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/sas/article/download/823/845/1183 (ιδιαίτερα η αναφορά σε έλλειψη… Διαβάστε περισσότερα »
Το σύνθημα “φονιάδες των λαών Αμερικανοί” πολύ σωστό είναι. Απλώς ρώτα τους Αφρικανικούς, και τους ιθαγενείς της Αμερικής.
Αρχίζω να ψιλοαπελπίζομαι…
Δεν εξετάζεται εν προκειμένω η ορθότητα του συνθήματος (μπορεί να είναι σωστό, δεν απασχολεί την παρούσα συζήτηση αυτό, ούτε εξέφρασα οιαδήποτε προσωπική τοποθέτηση επ’ αυτού), αλλά το κατά πόσον το εκστομίζει μια συγκεκριμένη πολιτική παράταξη ή μια οποιαδήποτε άλλη πολιτική παράταξη. Το εκστομίζει μια συγκεκριμένη πολιτική παράταξη, επομένως προκύπτει λογικά ότι νιώθει να την εκφράζει το εν λόγω σύνθημα που τίθεται σαφώς εναντίον των ΗΠΑ (άσχετα αν αληθεύει ή όχι, είπαμε).
Γενική απορία:
Κάποτε οι αριστερόφρονες ήταν δεινοί ρήτορες κι επιχειρηματολόγοι με ευρεία μόρφωση. Ήταν απόλαυση να συζητάς μαζί τους. Τι στο καλό έχει μεσολαβήσει;
Με παρεξήγησες ως “αριστερόφρονα”. Η αριστερή ιδεολογία με ενδιαφέρει πιο πολύ από ότι η δεξιά ή η νεοφιλελεύθερη στη θεωρία. Στην πράξη, ο κομμουνισμός όπως ξέρουμε έγινε άλλος “φονιάς των λαών”. Αυτό που είπα για το σύνθημα το λέω επειδή θεωρώ πως είναι σίγουρα αληθές σε τέτοιο μέγεθος που το σπρώχνουμε κάτω από το χαλί σήμερα. Το ότι αληθεύει θεωρώ πως είναι πολύ σχετικό με όλα. Δεν μπορώ να ακούω για την Αμερική και να μην σκεφτώ πως το 90% των ιθαγενών εξαφανίστηκε. Τώρα, σε σχέση με τον αντιαμερικανισμό στην Ελλάδα και το πώς χρησιμοποιείται ο αντιαμερικανισμός για να προωθηθεί… Διαβάστε περισσότερα »
Καλέ δεν απαγορεύεται να είσαι ό,τι θέλεις και να το εκφράζεις, περιττό το disclaimer. Αυτό θα πει δημοκρατία άλλωστε. 🙂 Οι αμερικανοί νομίζω -αν κρίνω κι από ταινίες τύπου Killers of the Flower Moon- αλλά κι από τα μακάβρια καναδικά ευρήματα έρχονται σε επικοινωνία με το παρελθόν τους σιγά σιγά. Βέβαια εδώ να παρατηρήσω εμβόλιμα, κι είναι ενδιαφέρουσα η παρατήρηση, ότι δεν μιλάει πολύ ο κόσμος για τους Βρετανούς που στην διάρκεια του Γαλλο-Ινδιάνικου πολέμου έδωσαν κουβέρτες μολυσμένες από ασθενείς με ευλογιά στους αυτόχθονες ως αμοιβή!!! Όμως οι βρετανοί γύρισαν σειρές που διακωμωδούν την ιστορία τους και τα φρικτά τους… Διαβάστε περισσότερα »
Επίσης έχω την εντύπωση πως ο αντιαμερικανισμός δεν εκφράζει μόνο την αριστερή παράταξη. Παραθέτω άρθρο της Wikipedia (ελπίζω να μην θεωρηθεί μη αξιόπιστη πηγή καθώς περιέχει πληθώρα πηγών). https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Americanism
Τι δουλειά έχουν οι Αμερικάνοι με τη δολοφονία Αφρικανών;
Φίλη Ρένα, σε τι ακριβώς απαντάς, σε σχέση με τον αντιαμερικανισμό; Έχει εργαλειοποιηθεί από την αριστερά (τεράστιο τσουβάλι, αλλά τελοσπάντων) και κάποιοι έχουν ασχοληθεί να το περιγράψουν ως φαινόμενο και να το εξηγήσουν. Κανένα πρόβλημα μέχρι εδώ και είναι αρκετό σημαντικό να βγάλουμε συμπεράσματα για τις προκαταλήψεις που τυχόν έχουμε, καθώς δε θα βρεθούν λύσεις ποτέ, αν συνεχίσουμε να βλέπουμε τα πράγματα μονόπαντα. Παράλληλα όμως, δεν έχει γεννηθεί αυτή η ιδέα σε κενό. Συγκεκριμένα οι Αμερικανοί έχουν διαλύσει κυριολεκτικά όλη τη λατινική Αμερική, τη μέση Ανατολή και βρίσκονταν σε ψυχρό πόλεμο και πολέμους δι’αντιπροσώπου με την πρώην Σοβιετική Ένωση, επί… Διαβάστε περισσότερα »
Εξετάζουμε το μεσανατολικό μέσω ιστορικού πρίσματος, κι ως ιστορικοί μερικοί εξ ημών, επισυνάπτω ιστορικές πηγές επειδή απαιτούνται. Το αν είναι κακοί οι Αμερικανοί ποσώς ενδιαφέρει, δεν έχω προσωπικό συμφέρον να τους υπερασπιστώ (να κι αν είναι κακοί, να κι αν δεν είναι, δεν απασχολεί την ιστορική αλήθεια που αναζητούμε, ας μιλήσουν με το θεολόγο τους για ηθική). Όμως έχει εργαλειοποιηθεί σε εντελώς δυσανάλογη διάσταση όπως αποκαλύπτεται από τα σχόλια -που τα περίμενα φυσικά και θα επανέλθω και σ’αυτό. Εξυπακούεται ότι οι μεγάλες, αλλά κι οι μικρότερες δυνάμεις, λειτουργούν κυνικά και βάσει συμφερόντων. Προφανώς, η ελάχιστη επαφή με το γίγνεσθαι των… Διαβάστε περισσότερα »
Ευχαριστώ για την εκτενή απάντηση Ρένα και για τα πρακτικά, πάντα θέλω να συζητώ για τα πράγματα και μακριά από’μενα η λογοκρισία και αναγνωρίζω ότι δημοσιεύετε τα σχόλιά μας για ένα τέτοιο αμφιλεγόμενο θέμα. Δε διαφωνώ σχεδόν σε τίποτα από αυτά που έγραψες, πέρα από κάποιες λεπτομέρειες που δεν είναι της παρούσης. Αυτό που θα σχολιάσω και θα ξαναρωτήσω όμως, είναι, για ποιο λόγο αναφέρθηκες στον αντιαμερικανισμό και με τέτοιο τρόπο, στην απάντηση που έδωσες στην ερωτώσα. Το βρίσκω αποπροσανατολιστικό και να με συγχωρήσεις, αλλά οι βομβαρδισμοί και τα ανεβοκατεβάσματα κυβερνήσεων εξ Αμερικής, δε θα μπορέσουν ποτέ να συγκριθούν με… Διαβάστε περισσότερα »
Μια χαρά φίλοι/φίλες παραμένουμε. Καλά κάνεις και απαντάς! 🙂 Το ανέφερα, όπως απάντησα αναλυτικότερα και σε άλλο φίλο σχολιαστή, επειδή χρωματίζει τις αντιλήψεις μεγάλου μέρους των εφήβων και μετεφήβων όπως έχει διαμορφωθεί η εκπαιδευτική κοινότητα τα τελευταία 30-40 χρόνια. (Πχ. στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο μπήκε από το παράθυρο κι η υποστήριξη στην Παλαιστίνη ενώ κανένας δεν έχει καθίσει να ενημερώσει όσο το δυνατόν αμερόληπτα και σφαιρικά τα παιδιά τι παίζει στην περιοχή. Τα λαλίστατα παιδιά είναι όσα έχουν διδαχτεί από κούνια το αφήγημα, με παλαιότερους όρους μάλιστα που έχουν ξεπεραστεί, τα άφωνα παιδιά ακόμα ψάχνονται τι στο καλό γίνεται.) Δυστυχώς η… Διαβάστε περισσότερα »
Αλίμονο και ευχαριστώ πολύ.
Το λύσαμε και το παλαιστινιακό χαχαχα
Και για φίλους και εχθρούς (της μέταλ)
https://www.youtube.com/watch?v=K1s9xwTfXD0
Ρένα, δεν αληθεύει καθόλου πως οι κάτω των 40 δεν έχουν ιδέα τι θα πει Σοβιετική Ένωση. Είναι γνωστά έως και στην ποπ κουλτούρα η ακραία φτώχεια και τα γκουλαγκ και οι τεράστιοι αριθμοί ανθρώπων που εξαφανίστηκαν από προσώπου γης για ψύλλου πήδημα.
Αρχικα βρισκω αγενες το σχολιο “Επειδή ακριβώς δεν έχεις διαβάσει Ιστορία σχεδόν καθόλου (κι εννοώ συγγράματα ακαδημαϊκά ή σοβαρών πολιτικών αναλυτών)”. Δεν λεει πουθενα οτι δεν εχει διαβασει ιστορια, ισα-ισα που αναφερει οτι πρεπει να κανει ιστορικη αναδρομη αλλα οτι για το θεμα της που ειναι σχετικο με στατιστικα ικανοποιησης, παρακολουθει τα σοσιαλ. Αλλα δεν ειναι μονο αυτο. Και στην προηγουμενη αναλυση, οπως και σε αυτην, παραλειπεται ο αριθμος των νεκρων (και απο τις δυο πλευρες) και δεν μπορω να καταλαβω για ποιο λογο, καθως αυτο ειναι και το βασικο σημειο των διαμαρτυριων. Ακόμα και ο ΟΗΕ εχει δηλωσει οτι… Διαβάστε περισσότερα »
Απαντώ (αν κι έχω δαπανήσει τις αναγκαίες εργατώρες) με τη σειρά: 1.Eίναι προσωπική μου εκτίμηση που προκύπτει από την ερμηνεία της επιστολής και του ύφους, καθώς κι από την αντίρρηση περί βιβλιογραφίας της επιβλέπουσας. Επειδή γνωρίζω πότε ο συνομιλητής μου γνωρίζει από ιστορία και πότε όχι, θα μου επιτρέψεις με την επιστημονική μου κατάρτιση να πω ότι δεν δείχνει να έχει βαθιά γνώση του θέματος. Αν την προσέβαλα, να της ζητήσω συγγνώμη, δεν έχω τέτοια πρόθεση, όμως η εκτίμηση μου παραμένει. Δεν ξέρω πόσο πιο ήπια να το διατυπώσω (“σχεδόν καθόλου από ακαδημαϊκά συγγράματα”) 2.Η προηγούμενη ανάλυση γράφτηκε και δημοσιεύτηκε… Διαβάστε περισσότερα »
Θα ξεκινησω να απανταω απο το δευτερο σημειο. Το πρωτο ειναι και για μενα μια προσωπικη εκτιμηση. Ο αριθμος των νεκρων δειχνει το σοκαριστικο συμερασμα των ειδικων του ΟΗΕ οτι η επιθεση του Ισραηλ στη Γαζα πλησιαζει να χαρακτηριστει γενοκτονια. Εχει ξεφυγει απο τα ορια του πολεμου (που ειναι ουτως ή αλλως κατι θλιβερο) και φτανουμε πια στα ορια του αφανισμου ενος λαου. Δεν το λενε οι αντιαμερικανοι αριστεροι, το λεει ο ΟΗΕ. Το σχολιο μου για τις διαδηλωσεις εχει ξεκαθαρα να κανει με το σχολιο για αντιαμερικανισμο και οχι τοσο στο δικαιωμα στις διαδηλωσεις. Αλλα αφου αναφερεις το δικαιωμα… Διαβάστε περισσότερα »
Τα εβδομήντα και σχόλια εδώ αποδεικνύουν ακριβώς αυτό που αναφέρει η συντάκτρια : Έχουμε όλοι μας άποψη για το τι είναι σωστό, τεκμηριωμένη όμως επιστημονικά όχι. Συνήθως η επιστημονική άποψη δεν αρέσει σε καμμία πλευρά. Η απάντηση της Ρένας πάντως εμένα με κάλυψε πλήρως. Δε θα μπορούσα να τα πω καλύτερα. Μπράβο για την ιστορική και κοινωνιολογική ανάλυση Ρένα
Ρένα πολύ σωστή (κατ έμε) αλλά και ψύχραιμη απάντηση.
Φιλενάδα, την έχω πατήσει κι εγώ ως φοιτήτρια στη λογική που λέει η Ρένα, αλλά με διαφορετικό σενάριο απ’ το δικό σου. Ήμουν μεγαλύτερη σε ηλικία, σε ελληνικό πανεπιστήμιο, έκανα μια ερευνητική εργασία ιστορικού – πολεοδομικού αντικειμένου, κι ούτε που μου χε περάσει απ’ το μυαλό το ποσό προκατειλημμένη ήμουν, κι εγώ και η δουλειά μου. Τόσο η επιβλεπουσα καθηγήτρια όσο κι η επιτροπή ήταν αντίστοιχης αριστερής λογικής, οπότε στην εξέταση διέπρεψα. Αυτός που μου άνοιξε τα μάτια ήταν ένας οικογενειακός φίλος και άνθρωπος που εκτιμώ απίστευτα, στον οποίο έδωσα την εργασία μου να μου πει τη γνώμη του. Φιλενάδα,… Διαβάστε περισσότερα »
Ώπα, ώπα, θα διαφωνήσω σε αρκετά με την απάντηση. Η άσκηση εξουσίας – και όχι καθοδήγησης – σε μία 21χρονη φοιτήτρια, είναι από μόνη της προβληματική, μία από τις παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος συνολικά. Το θέμα είναι ευαίσθητο για την καθηγήτρια, όχι για την φοιτήτρια (η οποία είναι εξόχως πιο αντικειμενική). Η ίδια ΟΦΕΙΛΕ να μην είναι επιβλέπουσα για τον λόγο αυτόν. Το ότι το πανεπιστήμιο είναι “φιλελεύθερο” δεν λέει κάτι. Δεν μπορώ να ξέρω σε ποιο πανεπιστήμιο “σιχαίνονται” στους εβραίους, αλλά δεν αν δεν είναι στην Τεχεράνη (και μάλλον στην Τεχεράνη δεν υπαρχουν εβραίες καθηγήτριες), δεν υπάρχουν πολλά (δεν… Διαβάστε περισσότερα »
Επί της ουσίας δεν διαφωνούμε. Φυσικά κι υπήρχαν λόγοι, το ανέφερα άλλωστε, έβαλα και τα λινκς περί εμφυλίου (λιγότερο) και περί χούντας. Υπάρχουν σύνθετοι λόγοι για όλα τα φαινόμενα, το πρώτο λινκ με την διδακτορική εργασία της κ. Λιαλούτη Ζηνοβίας (που αναφέρει και η Αυγή κατόπιν στο επόμενο λινκ) είναι εξαιρετικά αναλυτικό κι έχει δημοσιευτεί ως βιβλίο με τίτλο Ο ΑΝΤΙΑΜΕΡΙΚΑΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1947-1989 για όποιον ενδιαφέρεται. Αναγκαία βιβλιογραφία, αν και σταματά στην πτώση του Τείχους. Ας ελπίσουμε κάποιος να αναλάβει μετά από αυτό το χρονόημο. Αυτό που είπα σε άλλο σχόλιο είναι ότι στην Ελλάδα ειδικά δεν αναφέρεται ποτέ… Διαβάστε περισσότερα »
Ναι, πολύ ενδιαφέροντα τα λινκ, δεν τα είδα καν από τη φούρια μου. Το περιστατικό στο βαγόνι δεν ήταν απλά τρομακτικό, ήταν, απλώς, τρομοκρατικό. Και ως τέτοιο έπρεπε να αντιμετωπιστεί. Όσοι κόπτονταν για τη MARFIN, έχουν εδώ πεδίον δόξης λαμπρόν, αλλά δεν βλέπω κίνηση γιατί δεν πέθανε κανείς. Λέγεται ότι το μπιτόνι δεν είχε περιείχε εύφλεκτο υγρό, αλλά ψυκτικό ή νερό. Ανεξαρτήτως αυτού (δεν ξέρω κι αν το άλλαξε κανείς πριν το βρει η αστυνομία ή αν ήλεγξε κανείς το βαγόνι για να δούμε όντως τί περιείχε) μιλάμε για μία οργανωμένη τρομοκρατική επίθεση από φασίστες που διαφημίστηκε στα social media… Διαβάστε περισσότερα »
Να θυμίσω βέβαια (είμαι σίγουρη ότι το θυμάσαι) ότι ανοχή υπήρξε και με τους κροάτες, αλλά και τους ακροδεξιούς παναθηναϊκούς (συνέλαβαν κανέναν από αυτούς;;;) όταν διέσχισαν τη χώρα, μπήκαν οπλισμένοι στο μετρό και έφτασαν να σκοτώσουν. Κι όλα αυτά παρά τις προειδοποιήσεις από την διοργάνωση, τρεις χώρες, την ΕΥΠ, τους τροχονόμους σε όλη τη διαδρομή και τους υπαλλήλους του μετρό. Εκτός από τους τροχονόμους που ειδοποίησαν και τους έβγαλαν σε διαθεσιμότητα, δεν γνωρίζω αν κάποιο άλλο στέλεχος της αστυνομίας, πχ ο αρχηγός της, βρέθηκε υπόλογος. Ίσως ο ακροδεξιός υπουργός επικρατείας που ήταν στα νιάτα του στη ΝΟΠΟ (ναζιστική οργάνοση παναθηναϊκών… Διαβάστε περισσότερα »
Σωστά τα λέτε, αν κι εγώ πιο πολύ σε κολοσσιαία ανικανότητα κι έλλειψη συνεννόησης και ανάληψης ευθύνης τα αποδίδω, παρά σε σαφές πλάνο υποβολιμιαίας ανατροπής. Βέβαια ποτέ δεν ξέρεις, περιμένω να περάσει ο καιρός, να ανοίξουν στόματα και ούτω καθεξής ως συνήθως γίνεται.
Ναι, συνέλαβαν και μερικούς Έλληνες, οπότε δεν χρειάζονται τόσα ερωτηματικά. Προφανώς οι Κροάτες ήταν δυσκολότερο να διαφύγουν, αφού ξεχωρίζουν επειδή είναι Κροάτες. Αν απλώς πλακώνονταν, δεν θα ενδιαφερόταν τόσο η αστυνομία. Γι’ αυτό είπα “μόνο αν έχουμε νεκρούς”. Και δη νεκρούς Έλληνες. Βλέπε και υπόθεση Φύσσα. Στις περισσότερες μεγάλες ομάδες υπάρχουν ακροδεξιοί οπαδοί, τους αρέσει να λειτουργούν αγεληδόν. Η ΝΟΠΟ δεν υπάρχει πια. Παραμένει ντροπιαστικό για τη θύρα 13 ότι κάποια μέλη της συνεχίζουν και υποστηρίζουν τους Κροάτες, όλο το γήπεδο τους έκραξε, αλλά, ούτως ή άλλως, οι χούλιγκανς μυαλοφυγόδικοι είναι. Πάντως, αν νομίζεις ότι ο κάθε Βορίδης νοιάζεται για… Διαβάστε περισσότερα »
Να προσθέσω σε όλα τα παραπάνω με τα οποία συμφωνώ, και μια ιστορική παράμετρο για το Ιράν. Οι σιίτες ισλαμιστές γιγαντώθηκαν όταν η καταστολή του σάχη εξόντωσε εκατοντάδες χιλιάδες αριστερούς και κεντρώους πατριώτες που δεν ήθελαν να λυμαίνονται οι πολυεθνικές τον πετρελαϊκό πλούτο της χώρας και το μικρό μερίδιο από αυτόν τον πλούτο που έφτανε στη χώρα να το σφετερίζεται η βασιλική αυλή για τον πολυδάπανο τρόπο ζωής της. Κορυφαία στιγμή υπήρξε το υποκινούμενο από τους Δυτικούς πραξικόπημα κατά του εκλεγμένου πρωθυπουργού Μοζαντέκ. Θεώρησαν τότε ότι οι χομεϊνικοί αποτελούσαν ασφαλέστερο τρόπο για την εκτόνωση της λαϊκής δυσαρέσκειας και τους ανέχτηκαν.… Διαβάστε περισσότερα »
Παρεμπιπτόντως, δεν μπορώ με τίποτα να με φανταστώ στην υποθετική περίπτωση να είμαι πανεπιστημιακός, στέλεχος του Χ κόμματος και να αναλαμβάνω την επίβλεψη πτυχιακής με αντικείμενο την κριτική στις θέσεις του κόμματός μου.
Η στοιχειώδης δεοντολογία θα απαιτούσε να παραπέμψω τον φοιτητή σε άλλο συνάδελφο. Ακόμα κι αν ήμουνα μνημείο αντικειμενικότητας και είχα φθάσει στα ανώτερα επίπεδα του ζεν βουδισμού, θα υπήρχε ακόμα το “φαίνεσθαι” και η αίσθηση ότι επηρεάζω πλάγια και υπόγεια τον φοιτητή μου ή ότι τον εκδικούμαι εάν δεν πάρει καλό βαθμό.
Ε ναι.
Η καθηγήτρια τόσο λάθος και το πανεπιστήμιο δε θέλει να ακούει για Ισραήλ. Μα πού είσαι επιτέλους; Ποιο πανεπιστημιο εκφράζει τέτοιο ρατσισμό;
Μάλλον τα έχεις καταλάβει λάθος
Όπως πολύ σωστά απάντησε η Ρένα μάθε την ιστορία από σωστές πηγές. Επίσης αποδέξου ότι η καθηγήτρια είναι εκεί για σε διορθώνει
Είναι ξεκάθαρο ότι τάσσεσαι υπέρ της μιας πλευράς. Δε δικαιολογείται ο ρατσισμός στην εποχή μας
Εγω σαν ιστορικος, θα πω απλα οτι η γραφουσα διαλεξε ενα παρα πολυ περιπλοκο και δυσκολο θεμα, πολυ φορτισμενο και μαλλον δυσκολο να ειναι αντικειμενικο, χρειαζεται μεγαλη εμπειρια και ψυχραιμια για να το διαχειριστει. Επισης να πω πως εννοειται πως εμπιστευομαστε την επισημη βιβλιογραφια και μονο, αλλα ακομα κι αυτη θελει φιλτραρισμα. Οπως και οτι δεν θα ηταν περιεργο ή απιθανο ενας καθηγητης να εχει μια δικη του, πιο προκατειλλημενη αποψη επι των πραγματων. Βεβαια δεν ξερω και τι να πιστεψω με το φιλοπαλαιστινιακο πανεπιστημιο που μισει τους Ισραηλινους αλλα προσελαβε προκατειλημμένη Ισραηλινη. Τωρα στο θεμα του πολεμου ειμαι με… Διαβάστε περισσότερα »
Ναι, τα πάντα βρίσκονται στο ίντερνετ. Αλήθειες, ψέμματα, διαμάντια, σκουπίδια. Το θέμα είναι αν έμαθες να ξεχωρίζεις το καθένα, αν κατάφερες να αναπτύξεις την ικανότητα να κρίνεις μία πηγή, να την αναλύεις, να την ελέγχεις. Επίσης, πόσες πηγές εκτός ίντερνετ έχεις ψάξει; Ποια είναι η έρευνα που έκανες μόνη σου; Γιατί μόνο σε social media βλέπω να αναφέρεσαι. Από ότι καταλαβαίνω, ήδη έχεις μία άποψη σχετικά με το θέμα και την περνάς και στην εργασία σου. Ίσως ασυνείδητα. Δεν λέω να ενστερνιστείς τις απόψεις της καθηγήτριάς σου. Απλώς σιγουρέψου ότι είσαι όντως αντικειμενική και δεν γράφεις μανιφέστο. Γράφεις «ό,τι και… Διαβάστε περισσότερα »
Ρένα, και οι αραβικοί λαοί υπήρχαν στην περιοχή όσες χιλιάδες χρόνια ήταν και εβραίοι. Μουσουλμάνοι έγιναν αργότερα όπως κι εμείς χριστιανοί
Η αραβική ταυτότητα είναι σύνθετο ζήτημα, αν ενδιαφέρει υπάρχουν πηγές στο διαδίκτυο. Σημιτικοί λαοί εννοείς, ναι υπήρχαν, σήμερα εν μέρει ταυτίζονται με τους Κούρδους ας πούμε, των οποίων η καταγωγή έλκει από τους Ασσύριους. Η αραβική κοιτίδα είναι προ Χριστού πάντως η περιοχή της Αραβικής χερσονήσου κι η Συρία, επομένως όχι τα εδάφη γύρω από την Ιερουσαλήμ (όπως προκύπτει από τα γλωσσολογικά ευρήματα). Όμως η συμπίληση αραβικής ταυτότητας είναι τόσο σύμφυτη με το Ισλαμ όσο και τα χαλιφάτα Rashidun, Ummayad, Abbasid (εξ ου Αββασίδες κλπ) του 7ου αιώνα μΧ, ώστε το να πούμε υπήρχαν και πριν είναι κάπως άτοπο, δεν… Διαβάστε περισσότερα »
Πηγαίνεις πολυ πισω Ρενα και το ζητμα είναι οτι η ριζα του προβλήματος βρίσκεται στον 20αιωνα, οχι στα χρονια των αραβικών βασιλείων ουτε στη Βίβλο. Οι ιδιο οι Εβραίοι παραδέχονται το οτι στις αρχες του 20ου αιωνα, στην περιοχή της μεσης Ανατολής ΔΕΝ υπήρχαν συμπαγεις εβραικοι πληθυσμοί – μετοίκησαν λογω της αυξησης του αντισημιτισμού στην Ευρώπη οπου ζουσαν για αιωνες. Μιλούσαν λαντινο (ισπανοεβραικα) και γιντις (γερμανοεβραικα) ενω η σύγχρονη εβραικη γλωσσα (τα hebrew) ζωντάνεψε απο τα αρχαια – μεσαιωνικα εβραικα κειμενα και εγινε στη συνέχεια η επισημη γλώσσα του νεοσύστατου κρατους του Ισραήλ. (Τοποθετούμαι με πληροφοριες απο Έλληνες Εβραίους φιλους,… Διαβάστε περισσότερα »
Δεν αντιλέγω ότι είναι έτσι όπως αναφέρεις περί yidish κλπ.
Αν κάνεις τον κόπο να διαβάσεις το αρθρο μου Τι Συμβαίνει Τελικά στο Ισραήλ που το επικόλλησα μέσα στην απάντηση αυτό το πρόβλημα των τελευταίων 100 ετών εξηγώ.
Η ίδρυση του κράτους του Ισραήλ έγινε με πρωτοβουλία του αγγλικού καθεστώτος της περιοχής (δείτε το θέμα του Μπαλφούρ) και με ψήφισμα του τότε οργανισμού ηνωμένων εθνών, δηλαδή δεν έγινε κάποια πραξικομματική κατάληψη γης, άλλο αν αργότερα οι εβραίοι διεύρυναν τα σύνορα με πόλεμο.
Να μην ξεχνάμε ότι, όσο κι αν όντως οι παλαιοί μη Εβραίοι κάτοικοι της Παλαιστίνης δεν ήταν Άραβες (με την φυλετική έννοια του όρου-των αραβικών φυλών), μετά την αραβική κατάκτηση εξισλαμίστηκαν στην πλειονότητά τους, εξαραβίστηκαν και -εδώ και δεκατόσους αιώνες- έχουν αραβική ταυτότητα (έστω και επίκτητη), άρα, απλούστατα, είναι Άραβες. Παρεμπιπτόντως, η κατάκτηση της Συρίας, της Παλαιστίνης της Αιγύπτου από τους Αραβες διευκολύνθηκε σε μεγάλο βαθμό από τη θρησκευτική μισαλλοδοξία του Βυζαντίου που ήθελε να επιβάλλει με εξαιρετικά βίαιο τρόπο την “ορθοδοξία” του στους “αιρετικούς” τοπικούς πληθυσμούς, με αποτέλεσμα αυτοί να προτιμήσουν έναν περισσότερο ανεκτικό νέο αφέντη που άφηνε στην… Διαβάστε περισσότερα »
Έχεις ΑΠΟΛΥΤΟ δίκιο για το Βυζάντιο και την θρησκευτική πολιτική του! Χαίρομαι που το αναφέρεις επειδή η βυζαντινή ιστορία είναι εν πολλοίς άγνωστη στους έλληνες.
Περισσότερο κι από μισαλλοδοξία οι περισσότεροι ιστορικοί συμφωνούν ότι η πολιτική που ακολουθήθηκε, ήδη από την εποχή με τις αιρέσεις (κυρίως μονοφυσιτισμός) και την εικονομαχία αποβλέπουν στην συγκράτηση των ανατολικών επαρχιών: αρχικά έναντι των Περσών και κατόπιν έναντι των Αράβων.
Για το βυζάντιο είναι κυρίως θέμα επιβίωσης, σε μια δύσκολη γειτονιά, όχι ιδεολογίας.
Στην Αθήνα ακόμα και το 5ο αιώνα μΧ τον λέμε υστερορωμαϊκό και όχι βυζαντινό, γιατί ήταν το τελευταίο προπύργιο του ελληνορωμαϊκού κόσμου. Μία ο Θεοδόσιος και το τελειωτικό χτύπημα ο Ιουστινιανός που έκλεισαν τις φιλοσοφικές σχολές των Αθηνών και επέβαλαν με τη βία το χριστιανισμό. Μέχρι τον 10ο αιώνα Έλληνας σήμαινε ειδωλολάτρης και τιμωρούνταν με θάνατο και δήμευση περιουσίας.
“ισχυρή ταυτοτική ετερότητα όπως είχαν κι οι Έλληνες έναντι των ανατολικών λαών”
Αυτή τη φράση δεν την καταλαβαίνω γιατί λείπει το χρονικό πλαίσιο που αναφέρεται. Στην κουβέντα πηδάμε τους αιώνες και τις χιλιετίες σαν να μην είναι τίποτα και για αυτό φταίει ο τρόπος που διδάσκεται η ιστορία στα σχολεία.
Συμφωνώ όμως ότι για να δείξουμε τα προβλήματα του σήμερα είναι ανούσιο να τρέχουμε χιλιάδες χρόνια πίσω.
Πολύ σωστή επισήμανση, σε ευχαριστώ. Εννοώ κατά την κλασική αρχαιότητα κι ιδιαίτερα από τα Περσικά και δώθε. Αναγνωρίζουν τα επιτεύγματα των άλλων λαών (ο Ηρόδοτος πχ. είναι γεμάτος θαυμασμό γι’αυτά και μιλά επαινετικότατα για τους Πέρσες) και ταυτόχρονα συνειδητοποιούν ότι είναι άλλο επειδή έχουν άλλο τρόπο πολιτικής οργάνωσης: την πόλη-κράτος που είναι η κοιτίδα του ελεύθερου φρονήματος του πολίτη. Την ιδέα ότι ό,τι κάνει ο πολίτης αντανακλά στο κράτος κι ό,τι κάνει το κράτος αντιπροσωπεύει τον πολίτη (το ακριβώς αντίθετο απ’ο,τι νιώθουμε εμείς σήμερα δηλαδή). Γι’αυτό “πονάει” το κράτος του, είναι το ίδιο και το αυτό με τον ίδιο. Δεν… Διαβάστε περισσότερα »
Ευχαριστώ για τη διευκρίνιση! Για τον ίδιο λόγο δεν θεωρούσαν έλληνες ούτε τους μακεδόνες (οι οποίοι συνθηκολόγησαν με τους πέρσες), ούτε τους ηπειρώτες γιατί είχαν βασιλεία. Μόνο οι φοίνικες (για την εποχή που μιλάμε) είχαν παρόμοιο πολίτευμα και κοινωνικό σύστημα γι’ αυτό και πήραν το σύστημα γραφής τους. Εκείνη την εποχή βέβαια τους δυτικούς και τους βόρειους λαούς ούτε να τους φτύσουν. Βάρβαροι παιδί μου, βάρβαροι!
Τους Μακεδόνες σαφώς και τους θεωρούσαν Έλληνες (άλλωστε είχαν τρελλαθεί να φτιάχνουν αποικίες στη Χαλκιδική οι νοτιοελλαδίτες) πλην Δημοσθένη. Ο οποίος λόγω του προσωπικού του μένους εναντίον του Φιλίππου (εξ ου η έκφραση “φιλιππικός” για τον αρειμάνιο λόγο εναντίον κάποιου) στους Ολυνθιακούς του αποξένωνε συνειδητά τους Μακεδόνες για να ενεργοποιήσει τον αθηναικό δήμο προς την κατεύθυνση που ήθελε, επέμβαση στη Χαλκιδική. Αποτέλεσμα; Τον επικαλούνταν τον Δημοσθένη διάφοροι εθνικοακραίοι των Σκοπίων μέχρι πεόσφατα για να ενισχύσουν τις αλυτρωτικές τους βλέψεις! (“να κι οι δικοί σας λένε δεν είναι Έλληνες!”) Όχι, στον Ηρόδοτο είναι σαφέστατο ότι θεωρούν τους Μακεδόνες γνήσιους Έλληνες κι… Διαβάστε περισσότερα »
Οι Μακεδόνες κατέβηκαν από πιο βόρεια στην Μακεδονία τον 9ο αι πΧ και εκδίωξαν τους Φρύγες που κατέληξαν στην Μικρά Ασία. Επιβεβαιωμένο και από τις ανασκαφές. Προκειμένου να συμμετάσχει στους Ολυμπιακούς Αγώνες ο Αλέξανδρος Α’ ισχυρίστηκε ότι η καταγωγή του ήταν από το Άργος (Ελληνική πόλη) γιατί σαν Μακεδόνας δεν γινόταν αποδεκτός. Και μια χαρά άφησαν τους Πέρσες να περάσουν από τα εδάφη τους και να απειλήσουν τις δημοκρατικές πόλεις-κράτη. Ο Δημοσθένης ζούσε την εποχή όπου ο Φίλιππος εκστράτευε εναντίον των ελεύθερων πόλεων, δεν είχε κάτι προσωπικό μαζί του, υπερασπιζόταν τον τρόπο ζωή του, το ελεύθερο φρόνημα που λες κι… Διαβάστε περισσότερα »
Άλλαξε καθηγήτρια ή άλλαξε θέμα.
Άσχετο, αλλά στο ιντερνετ ψάχνουμε βιβλιογραφία, όχι τις αποψάρες του καθενός και δεν καταλαβαίνω γιατί θεωρείτε ότι η κοπέλα διαβάζει τα σόσιαλ για να κάνει την εργασία της.