in

Η Ρένα απαντά: Τρόποι να συγκεντρωθώ στο διάβασμα

Διαβάζω και γράφω στον υπολογιστή για ακαδημαϊκούς λόγους αλλά… χάνω τη συγκέντρωση μου εύκολα, με αποτέλεσμα να καταλήγω ακόμα κι ένα ολόκληρο πρωινό να βλέπω βίντεο στα social media ή να διαβάζω ειδήσεις σε ποικίλα sites ή να ψάχνω για online αγορές. Δεν είναι ότι δε μου αρέσει το αντικείμενο. Ούτε έχω ΔΕΠΥ.

Yπάρχουν διαφορετικοί τρόπου για συγκέντρωση στο διάβασμα, κυρίως έχει να κάνει με το άτομο όμως ποιοί του ταιριάζουν καλύτερα. __________ Η ιστορία της Τι μου συμβαίνει ξαφνικά; όπως την ξεχώρισα σήμερα. Γεια σου Ρένα και γεια σε όλη την αμποπαρέα! Θα περάσω κατευθείαν στο ψητό. Διαβάζω και γράφω στον υπολογιστή για ακαδημαϊκούς λόγους αλλά… χάνω […] ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

tips to increase concentr

Yπάρχουν διαφορετικοί τρόπου για συγκέντρωση στο διάβασμα, κυρίως έχει να κάνει με το άτομο όμως ποιοί του ταιριάζουν καλύτερα.

__________
Η ιστορία της Τι μου συμβαίνει ξαφνικά; όπως την ξεχώρισα σήμερα.

Γεια σου Ρένα και γεια σε όλη την αμποπαρέα!

Θα περάσω κατευθείαν στο ψητό. Διαβάζω και γράφω στον υπολογιστή για ακαδημαϊκούς λόγους αλλά… χάνω τη συγκέντρωση μου εύκολα, με αποτέλεσμα να καταλήγω ακόμα κι ένα ολόκληρο πρωινό να βλέπω βίντεο στα social media ή να διαβάζω ειδήσεις σε ποικίλα sites ή να ψάχνω για online αγορές.

Δεν είναι ότι δε μου αρέσει το αντικείμενο. Δεν έχω ΔΕΠΥ, αφού παλιά δε μου συνέβαινε αυτό, έδειχνα μεγαλύτερη αφοσίωση. Λίγο η κούραση, λίγο η ζέστη, λίγο που το υλικό που έχω να διαχειριστώ είναι πολύ… αποπροσανατολίζομαι.

Έχω δοκιμάσει την τεχνική pomodoro αλλά δε δούλεψε σε εμένα. Δε μπορώ να αφήσω τον υπολογιστή/κινητό γιατί το υλικό είναι ψηφιοποιημένο και τόσο που δεν εκτυπώνεται και γιατί η συγγραφή γίνεται στο word.

Έχετε κάποια συμβουλή;

ΑΠΟ ΤΗΝ – Τι μου συμβαίνει ξαφνικά;

_____________

Ας οργανώσουμε τη συζήτηση.

Σε νιώθω και σε καταλαβαίνω απόλυτα. Παρόλο που η διάσπαση προσοχής είναι συνδεδεμένη με τη ΔΕΠ-Υ (διαταραχή ελλειματικής προσοχής-υπερκινητικότητα), οι έρευνες και τα στατιστικά των τελευταίων ετών συνηγορούν ότι ολοένα και περισσότερο ο παγκόσμιος πληθυσμός υποφέρει από ακριβώς αυτό. Ιδιαίτερα οι νέοι χρήστες του διαδικτύου, οι έφηβοι, η genZ κι οι νεότεροι millenials. Αλλά φυσικά όλοι είναι επιρρεπείς.

Γενικά το διάστημα προσοχής και συγκέντρωσης έχει μειωθεί δραματικά. Θα το καταλάβεις αν προσπαθήσεις να δεις μια μεγάλης διάρκειας ταινία στον κινηματογράφο. Το πολύ streaming στην πανδημία (που διακόπτεται όποτε θέλουμε) κι οι νέες συνήθειες (σειρές έναντι ταινιών) μας κακόμαθαν. Έχει καταντήσει πολύ δύσκολο να διαβαστεί ένα βιβλίο σε συνεχόμενη ροή. (Εξ ου κι η ιδέα του ampa book club που ξεκινάμε αυτή την εβδομάδα, κάθε Τετάρτη, πληροφορίες ΕΔΩ)

Η Ρένα απαντά: Πώς να παρακολουθώ το book club του ampa;

 

Ένας βασικός διασπαστής προσοχής είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ) και σε αυτά περιλαμβάνω και τα βιντεάκια του Youtube τα οποία μέσω αλγορίθμου σε οδηγούν σε περισσότερα παρόμοια βιντεάκια αφού τελειώσει το πρώτο. Το ότι αποσπούν τόσο εύκολα την προσοχή οφείλεται στο ότι έχουν ακριβώς σχεδιαστεί για να προκαλούν εθισμό. Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως το Instagram, το TikTok και το Snapchat χρησιμοποιούν διάφορες τακτικές, όπως ειδοποιήσεις, επισημάνσεις “μου αρέσει” και σχόλια, για να κρατήσουν τους χρήστες αφοσιωμένους όσο το δυνατόν περισσότερο. Για τους νέους, που είναι συχνά πιο ευάλωτοι στην πίεση των συνομηλίκων και στον φόβο της απώλειας μιας “σημαντικής” στιγμής (FOMO), τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν γρήγορα να γίνουν μια χρονοβόρα και εμμονική δραστηριότητα.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί επίσης να δυσκολέψουν τους εφήβους να συγκεντρωθούν και να επικεντρωθούν σε απαιτητικές ευθύνες όπως ακαδημαϊκοί ή εξωσχολικές δραστηριότητες. Το 72% των μαθητών δήλωσαν ότι έβλεπαν συχνά ή περιστασιακά τις ειδοποιήσεις της πλατφόρμας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ενώ ολοκλήρωναν τις σχολικές τους εργασίες ή μελετούσαν, σύμφωνα με έρευνα του Pew Research Center. Μπορεί να είναι πολύ λιγότερο παραγωγικοί λόγω της συνεχούς πολυδιάσπασης ή εργασίας σε διαφορετικούς τομείς σε διαφορετικά παράθυρα, η οποία επηρεάζει επίσης τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και τους βαθμούς τους.

Πώς να αντιμετωπιστεί; Προφανώς κάθε άτομο χρειάζεται κι άλλο τρόπο αντιμετώπισης, όμως ας δούμε κάποιους.

Η τεχνική Pomodoro που αναφέρεις για όσους δεν γνωρίζουν είναι η εντατική προσπάθεια για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που ακολουθείται από ένα σύντομο διάλειμμα. Παιδαγωγικά μοιάζει να λειτουργεί (το μάξιμουμ προσοχής ενός παιδιού είναι περίπου το 25λεπτο -και πολύ σου βάζω- οπότε διαμορφώνεται ανάλογα κι η διδασκαλία κι η μελέτη). Έτσι η συνήθης τεχνική χωρίζει τον χρόνο σε 25λεπτα μελέτης και 5λεπτα διαλείμματος. Μπορεί όμως να δoκιμαστεί και με άλλα χρονικά διαστήματα: πχ.90 λεπτά μελέτης και 20 λεπτά διαλείμματος. (Αντίθετα ο κανόνας μέγιστης αποτελεσματικότητας είναι ο 57/12 που αναλύεται εδώ). Αξίζει να δοκιμάσεις και διαφορετική κατανομή.

Επίσης βρίσκω αναγκαίο να διαπιστώσεις αν είσαι “κορυδαλλός” ή “κουκουβάγια”. Δηλαδή αν οι εναργέστερες πνευματικά ώρες σου είναι οι πρωϊνές ή οι βραδινές. Συνήθως οι άνθρωποι έχουν ξεκάθαρη προτίμηση, πράγμα που εκδηλώνεται κι αλλιώς, όχι μόνο στη μελέτη. Στη διάρκεια του σχολείου διαπιστώσαμε αρκετοί από μας ότι ο καταναγκασμός σε μελέτη ή δραστηριότητες την ώρα που μας έπιανε νύστα και κουτουλάγαμε μετά το μεσημεριανό δεν ήταν ενδεχομένως η πιο έξυπνη τακτική…

Ακόμη και για τις “κουκουβάγιες” πάντως οι πρώτες πρωϊνές ώρες (ΟΚ, μετά τον καφέ κι όχι τόοοοσο πρωϊνές όσο στο σχολείο) είναι παραγωγικότερες, επειδή απλούστατα κι άλλοι άνθρωποι δουλεύουν εκείνες τις ώρες οπότε δεν είναι τόσο επιρρεπείς στο να σε διασπάσουν με μηνυματάκια, τηλεφωνάκια, κι άλλα εις -άκια διασπαστικά. Μετά τις 11:30-12 το πράγμα όμως αρχίζει και καταρρέει. Περιέργως πώς, πάλι γι’αντίστοιχους λόγους, επειδή οι περισότεροι τότε ασχολούνται με τα προσωπικά τους ή “χαλαρώνουν”, η κατάσταση ηρεμεί πάλι κατά τις 10-11 το βράδυ. Κι αν είσαι “κουκουβάγια” θα σου έρθει “κουτί” η μελέτη εκείνες τις ώρες και μέχρι όσο βαστάς.

Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές που θα βοηθούν να ελαχιστοποιήσεις τις αρνητικές επιπτώσεις του διαδικτύου και των ΜΚΔ:

  • Διαχείριση χρόνου: Βάλε κίνητρο στον περιοριμό της χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του (window) shopping θέτοντας συγκεκριμένα όρια ή χρονικά όρια. Για παράδειγμα, σε μια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας (μακριά από τις παραγωγικότερες) ή να ορίσεις ένα μέγιστο χρόνο που αφιερώνεις σε αυτό κάθε μέρα. Βάλε χρονόμετρο.
  • Να είσαι σε ένα περιβάλλον χωρίς περισπασμούς: Μια ήσυχη περιοχή μελέτης με ταυτόχρονη απενεργοποίηση των ειδοποιήσεων ή ακόμα και τη χρήση εφαρμογών που μπλοκάρουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων ωρών μπορεί να ευνοήσει την παραγωγικότητα. Ψάξε στο διαδίκτυο γι’αυτά.
  • Ενθαρρυνε τις υγιεινές συνήθειες: Υγιεινές συνήθειες, όπως η άσκηση, ο διαλογισμός ή περισσότερος χρόνος σε εξωτερικούς χώρους μειώνουν το άγχος, βελτιώνουν την ψυχική υγεία και ενισχύουν τις ακαδημαϊκέςεπιδόσεις.

Καλή επιτυχία!

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

10 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Σμαράγδα
Σμαράγδα
7 μήνες πριν

Μου συνέβη ακριβώς το ίδιο μετα τα 21 ενώ ήμουν υπόδειγμα συγκεντρωμένης και στοχοπροσηλωμενης μαθήτριας/φοιτήτριας έως τότε. Κατέληξα να χάνω χρόνο ψάχνοντας τρόπους να μη χάνω χρόνο, και γενικά να παθαίνω εμμονή με το “χαμένο χρόνο” από τα τελευταία έτη του προπτυχιακού και στη συνέχεια του μεταπτυχιακού και τωρα (28ετων) της καθημερινότητας μου. Αυτό που με βοήθησε, και το αναφέρω σε περίπτωση που βοηθήσει και σένα, ήταν ότι ξεκίνησα λεπτομερές time tracking (όπως κάνουν πχ για τις θερμίδες). Εγω χρησιμοποίησα Google calendar και για κάθε τι που έκανα κάθε μέρα έβαζα από πότε μέχρι πότε το έκανα. Έτσι στο τέλος… Διαβάστε περισσότερα »

JoanneK
JoanneK
7 μήνες πριν

Είχα το ίδιο πρόβλημα σε μεγαλο βαθμο. Αδύνατο να εφαρμόσω τεχνικές. Δύο λύσεις βρήκα. Είτε απομονωνομαι εντελώς κλείνοντας τα πάντα, σοσιαλ, κινητά, τηλέφωνα, τηλεόραση, ίντερνετ, αν δεν το χρειάζομαι, και έλεγα τωρα θ ασχοληθώ μόνο με την εργασία μου, μέχρι και το κινητό το έκρυβα καπου να μην είναι στο οπτικό μου πεδίο, είτε έκανα το αντίθετο. Πήγαινα να δουλέψω έξω σε ένα καφέ με φασαρία. Περιεργως, έτσι μπορούσα να συγκεντρώνομαι καλύτερα. Η εστω με ησυχία. Αλλά έξω. Κάπου με κόσμο. Και δουλέψε. Ίσως γιατί θα μου ηταν δύσκολο μιας και είχα ντυθεί και βγει από το σπίτι με το… Διαβάστε περισσότερα »

Μαρία
Μαρία
7 μήνες πριν

Την χάνεις ή δεν την βρίσκεις εξ’ αρχής? Εγώ είχα ανακαλύψει πως αν καθόμουν επειδή βάση προγράμματος ‘έπρεπε’, κατέληγα να κάνω μια τρύπα στο νερό διότι κατά βάθος βαριόμουν κι έβρισκα διάφορες προφάσεις αντιπερισπασμου. Διψάω,, πεινάω, κατουριέμαι αχ ξέχασα ‘αυτό’, βρέ πέρασε ένας ιπτάμενος γάιδαρος απ’ εξω. Εφάρμοσα το συστημα, οχι γκρί ζώνες, μα που θα κοιτάω το ταβάνι χωρίς ενοχές μα που θα στρωθώ. Συνήθως στο τέλος μου έλεγε ο εαυτός μου ο ίδιος… το παράκανες άντε… στρωνώμουν και μετά ας περνούσαν οσοι γάιδαροι ήθελαν απ’εξω. Ακόμη το ίδιο σύστημα εφαρμόζω, μου δουλεύει. Ελπίζω να βοήθησα.

Τελευταία επεξεργασία 7 μήνες πριν από Μαρία
Aphelia
Aphelia
7 μήνες πριν

Υπάρχουν extensions στο browser και εφαρμογές στο κινητό που μπλοκάρουν όσες σελίδες ή εφαρμογές θες για συγκεκριμένες ώρες ή σε αφήνουν να τα χρησιμοποιήσεις μέχρι ορισμένο χρόνο. Επίσης υπάρχουν υπηρεσίες που σε ταιριάζουν με έναν work mate για 1-2 ώρες μέσω βιντεοκλήσης για να νιώθεις ότι μεγαλύτερο κίνητρο. Γενικά βρίσκεις πως μπορεί να περιορίσεις τις διασπάσεις προσοχής, και τι θα αυξήσει το κίνητρό σου να μείνεις συγκεντρωμένος.

George Elliot
George Elliot
7 μήνες πριν

Ισχυουν αυτά που γραφει η Ρένα για τις εφαρμογές.
Η οθονη γενικά ειναι εθιστική.
Ακόμα και εδώ υπάρχουν serial commentators.

Μαύρος Γάτος
Μαύρος Γάτος
7 μήνες πριν

Πότε επινοήθηκε αυτή η “τεχνική Pomodoro” ; Για να δω μήπως εγώ που -προ αμνημονεύτων χρόνων- εφάρμοζα αυτό ακριβώς το σύστημα κατά την προετοιμασία για τις πανελλήνιες ή για τα δύσκολα μαθήματα της σχολής, μπορώ να διεκδικήσω τα εύσημα της πατρότητας (και τυχόν ρόγιαλτις ευπρόσδεκτα).

Μαύρος Γάτος
Μαύρος Γάτος
7 μήνες πριν
Απάντηση σε  Ρένα Καραβάνου

Οντας ένας σεβάσμιος γεροροκάς, μπήκα στο σχολή το 80. Βάλε το παρανοϊκό σύστημα των διετών πανελληνίων, με εντατική προετοιμασία από την πρώτη λυκείου, εγκαινίασα αυτή τη μέθοδο το 77.
Ξεκινάω τις διαδικασίες για τη μετονομασία της μεθόδου σε “Μέθοδο Μαύρου Γάτου”.

Φρεγια
Φρεγια
7 μήνες πριν

συμπληρωματα διατροφης για τη μνημη και τη συγκεντρωση κ νοοτροπικα συμπληρωματα βοηθανε παρα πολυυ

Aphelia
Aphelia
7 μήνες πριν
Απάντηση σε  Φρεγια

Αχ ναι, είχα ανακαλύψει ένα φοβερό τσάι που με έκανε απίστευτα συγκεντρωμένη και δεν το στέλνουν πια εκτός Ισπανίας και έχω προσπαθήσει να το φτιάξω μόνη μου και δεν πετυχαίνει.