in ,

Ampa Book Club: Φεμινισμός για το 99%, μέρος 2ο

Συνεχίζουμε να διαβάζουμε και να συζητάμε το μανιφέστο.

Για το βιβλίο του Ampa Book Club για το μήνα Οκτώβριο συζητάμε σήμερα (αφού το ξεκινήσαμε την περασμένη βδομάδα, Μέρος 1ο ΕΔΩ). Πρόκειται για ένα βιβλίο Κοινωνιολογίας, σύντομο και γρήγορο (μόλις 104 σελίδες!) για μια πρόταση με σύγχρονους προβληματισμούς. Το εξώφυλλο του βιβλίου Φεμινιμός για το 99% ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ: […] ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

women power

Για το βιβλίο του Ampa Book Club για το μήνα Οκτώβριο συζητάμε σήμερα (αφού το ξεκινήσαμε την περασμένη βδομάδα, Μέρος 1ο ΕΔΩ). Πρόκειται για ένα βιβλίο Κοινωνιολογίας, σύντομο και γρήγορο (μόλις 104 σελίδες!) για μια πρόταση με σύγχρονους προβληματισμούς.

xFEMINISMOS MANIFESTO.jpeg.pagespeed.ic. 0JHdOsJ79
Το εξώφυλλο του βιβλίου Φεμινιμός για το 99%

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ: Φεμινισμός για το 99%, Μανιφέστο (Τσίντσια Αρούτσα”, εκδόσεις Εκτός Γραμμής)

Ο Φεμινισμός για το 99% Μανιφέστο αποτελεί ένα μανιφέστο μιας ομάδας φεμινιστριών που ξεκίνησε από τις αργεντίνικες κινητοποιήσεις κατά της έμφυλης βίας και τις πολωνικές για το ζήτημα της απαγόρευσης των αμβλώσεων.

 

Το πρώτο μέρος της συζήτησης είναι στον παρακάτω σύνδεσμο.

Ampa Book Club: Φεμινισμός για το 99%, μέρος 1ο

 

Σε συνέχεια της συζήτησης εντοπίζω το παρακάτω απόσπασμα:

“Το κεφάλαιο αποφεύγει, στο βαθμό που μπορεί, να πληρώνει γι’αυτή την εργασία [της κοινωνικής αναπαραγωγής] και αντιμετωπίζει το χρήμα ως το παν, υποβιβάζει όσες κάνουν αυτή την εργασία σε θέση υποταγής, στους κατόχους του κεφαλαίου, αλλά και στους πιο προνομιούχους έμμισθους εργαζόμενους, που μπορούν να φορτώνουν την ευθύνη αυτής της εργασίας σε άλλους. Αυτοί οι άλλοι είναι κατά κύριο λίγο γυναίκες.” [θέση 5]

Η μετανάστρια που μας καθαρίζει το σπίτι. Η άνεργη νεαρή που μας κρατά το μωρό για να βγούμε. Η κυρία που φροντίζει κάποιο ηλικιωμένο συγγενή.

Πιστεύετε επομένως ότι αυτό το βιβλίο λειτουργεί ως έκκληση για δράση σε όσους από εμάς έχουν περισσότερα προνόμια (είτε πρόκειται για προνόμιο τάξης, εκπαίδευσης ή/και φυλής) ώστε να χρησιμοποιήσουμε θετικά το προνόμιό μας όσο και να μην παραμερίσουμε όσους έχουν περιθωριοποιηθεί ξανά και ξανά μέσω του καπιταλισμού; Στην ιδανική περίπτωση, θα πολεμούσαμε για έναν κόσμο όπου οι κοινωνικές και οικονομικές ιεραρχίες θα καταρρίπτονταν πλήρως;

Οι συγγραφείς ισχυρίζονται πώς ο φεμινισμός πρέπει να είναι αντιρατσιστικός και αντιιμπεριαλιστικός:

«Οι επιπτώσεις αυτού του παγκόσμιου συστήματος πυραμίδας είναι επίσης έμφυλες. Σήμερα, εκατομμύρια μαύρες και μετανάστριες εργάζονται ως φροντιστές και οικιακές βοηθοί. Συχνά χωρίς έγγραφα και μακριά από τις οικογένειές τους, γίνονται ταυτόχρονα αντικείμενο εκμετάλλευσης και αλλοτρίωσης – αναγκάζονται να εργάζονται επισφαλώς και φτηνά, στερούνται δικαιώματα και υπόκεινται σε καταχρήσεις κάθε είδους. Σφυρηλατημένη από παγκόσμιες αλυσίδες φροντίδας, η καταπίεσή τους επιτρέπει καλύτερες συνθήκες για πιο προνομιούχες γυναίκες, που αποφεύγουν (κάποιες) οικιακές εργασίες και ακολουθούν απαιτητικά επαγγέλματα. Πόσο ειρωνικό είναι, λοιπόν, που μερικές από αυτές τις προνομιούχες γυναίκες επικαλούνται τα δικαιώματα των γυναικών για να υποστηρίξουν πολιτικές εκστρατείες για να φυλακίσουν μαύρους άνδρες ως βιαστές, να διώξουν μετανάστες και μουσουλμάνους και να απαιτήσουν από τις μαύρες και τις μουσουλμάνες γυναίκες να αφομοιωθούν με την κυρίαρχη κουλτούρα!».

Προσωπικά, ενώ διαφωνώ με την κατακλείδα (οι μετανεωτερικές αξίες οδηγούν σε πιο ελεύθερη ζωή κι οι εξελίξεις σε Ιράν κι Αφγανιστάν το πιστοποιούν, το ίδιο και τα μεταναστευτικά ρεύματα) προβληματίστηκα για τα υπόλοιπα.

Πού σταματά το προνόμιό μας και ξεκινά η εκμετάλλευση του άλλου (της άλλης εν προκειμένω);

 

Συνεχίζουμε με περισσότερες σκέψεις, και τα δικά σας σχόλια φυσικά κάτω από όλες τις αναρτήσεις, την επόμενη Τετάρτη 18/10.

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

20 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
channa
channa
6 μήνες πριν

Τα τελευταία χρόνια έχει εγκατασταθεί μία περίεργη συμμαχία μεταξύ των ακτιβιστών της δύσης (που αυτοχαρακτηρίζονται ως προοδευτικοί αριστεροί) και του ισλάμ. Το ισλάμ προωθείται και υποστηρίζεται ως ταξικό ριζοσπαστικό κίνημα που αμφισβητεί το δυτικό ιμπεριαλισμό ενώ οποιοσδήποτε κρίνει το φανατισμό και το μισογυνισμό των μουσουλμανικών καθεστώτων στοχοποιείται ως ρατσιστής. Ας μη ξεχνάμε ότι η υπεράσπιση της μαντίλας είναι βασικός στόχος όλων των αριστερών κομμάτων που συνειδητά παραβλέπουν τις θηριωδίες του ιρανικού καθεστώτος εφόσον οι μουλάδες ηγέτες του θεωρούνται φωτισμένοι επαναστάτες. Κατά τη γνώμη των σημερινών αφυπνισμένων διανοητών, ο μαύρος άνδρας δε μπορεί να είναι βιαστής μιας λευκής γυναίκας,  οι μουσουλμάνες… Διαβάστε περισσότερα »

channa
channa
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  Έλενα Βοσνάκη

Συμφωνώ απολύτως. Αλλά ο μεγαλύτερος αντιαμερικανισμός τα τελευταία χρόνια, προέρχεται από την ίδια την Αμερική.

Μαύρος Γάτος
Μαύρος Γάτος
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  channa

Οι προσπάθειες εκ των άνω και δια της βίας εκκοσμίκευσης είναι καταδικασμένες εξ αρχής. Και μάλιστα, αυτή η δήλωση προέρχεται από έναν μαχητικό άθεο. Εξάλλου, η Τουρκία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Για παράδειγμα, η δια νόμου κατάργηση της μαντήλας (όπως και οποιουδήποτε άλλου θρησκευτικού συμβόλου), το μόνο που θα κάνει είναι να οδηγήσει σε κοινοτιστική περιχαράκωση τις συντηρητικές γυναίκες που δεν έχουν ακόμα αμφισβητήσει τις αντιδραστικές και μισογυνικές θέσεις της κοινότητάς τους. Κατά τη γνώμη μου, η μοναδική ενδεδειγμένη προοπτική είναι ο εξαιρετικά δύσκολος και περίπλοκος συνδυασμός πολιτικών που σπάνε την γκετοποίηση, δίνουν προοπτικές κοινωνικής και οικονομικής αξιοπρέπειας (ενδεχομένως και ανόδου),… Διαβάστε περισσότερα »

e.t.
e.t.
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  Έλενα Βοσνάκη

Υπάρχει μια βασική διαφορά των εννοιών της κοινωνικής ενσωμάτωσης και της συμπερίληψης. Στην πρώτη αναπόφευκτα προτρέπεις με κίνητρα που δίνονται λίγο με βαριά καρδιά να ακολουθήσει κάποιος μια κυρίαρχη κουλτούρα (μονοπολιτισμικό μοντέλο). Η κοσμοθεωρία της συμπερίληψης οραματίζεται όπως και στην εκπαίδευση και σε κοινωνικό επίπεδο τη χάραξη κοινωνικών στρατηγικών “με αυτούς για αυτούς”. Όσο κάποια κοινωνική ομάδα είναι αναγκαίο κακό και φτωχός συγγενής δεν θα ενσωματωθεί ποτέ…..

Μαύρος Γάτος
Μαύρος Γάτος
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  Έλενα Βοσνάκη

Τα επιδόματα είναι απλά ένας τρόπος να υποστηρίζεις ότι ξεφορτώνεσαι το πρόβλημα. Πρέπει να γίνει μακροπρόθεσμη δουλειά σε βάθος, από πολλές πλευρές για να μπορέσεις απλά και μόνο να εντάξεις σε πρώτη φάση και στη συνέχεια να συμπεριλάβεις. Εχει παρατηρηθεί ότι, ενέργειες που επικεντρώνονται σε μια γενιά, δείχνουν τα πλήρη αποτελέσματά τους στην επόμενη Να φανταστείς, στο γυμνάσιο της γυναίκας μου σε υποβαθμισμένη περιοχή, οι καθηγητές προσπαθούν -εντελώς αβοήθητοι, όπως μπορούν, όπως καταλαβαίνουν- να κρατήσουν τις Τσιγγάνες μαθήτριες στο σχολείο όσο γίνεται, κι ας φτάνουν οι περισσότερες αναλφάβητες: και μόνο ότι θα αποφύγουν τον γάμο στα 12, θα αποκτήσουν μια… Διαβάστε περισσότερα »

Μαύρος Γάτος
Μαύρος Γάτος
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  Έλενα Βοσνάκη

Αντίθετα, δεν υπάρχει συστηματική δράση. Απλά κάποιες ενέργειες βιτρίνας, αποσπασματικά προγράμματα που σπάνια ξεπερνούν τη θητεία κυβέρνησης (τη στιγμή που χρειάζονται μακρόπνοα), κατασπατάληση κοινοτικών πόρων (όχι σπάνια καταλήγουν σε ημέτερους), άφθονα επιδόματα με τα οποία υποτίθεται ότι εξαγοράζεται η ησυχία, κλείσιμο ματιών σε ζώνες ανομίας.
Αντίθετα, ένα πολύ καλό πρόγραμμα εξόδου των Τσιγγάνων από τον (καταπατημένο) καταυλισμό, στέγασής τους εντός του κοινωνικού ιστού σε αξιοπρεπείς συνθήκες και ένταξής στην αγορά εργασίας υλοποιείται με επιτυχία στο Χαλάνδρι και πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του.

channa
channa
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  Μαύρος Γάτος

Καταρχήν ποιος είναι ο λόγος που υφίσταται ευθύνη από πλευράς οποιουδήποτε κράτους για την μακροχρόνια κοσμική εκπαίδευση των νεοεισερχόμενων πληθυσμών;
Πρέπει μια κοινωνία να αλλοτριωθεί, επιτρέποντας άκαμπτους και βλαβερούς θρησκευτικούς κανόνες; Θα πρέπει να σεβαστούμε έθιμα όπως το κρέας χαλάλ, η κλειτοριδεκτομή, η πολυγαμία και οι παιδικοί γάμοι; Για να δείξουμε υπομονή και αλληλεγγύη στον τρόπο ζωής και την κουλτούρα αυτών των ομάδων, θα μεταβάλλουμε τη υπάρχουσα νομοθεσία ή θα έχουμε επιλεκτική εφαρμογή των νόμων; Και τι θα γίνει με τα παιδιά που γεννιούνται σήμερα εδώ και τώρα;

Nienna
Nienna
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  channa

Η πως να πεις “μας χαλάνε τον μπολιτισμο” χωρίς να το πεις.

Ο μαύρος γάτος δεν νομίζω ότι έγραψε να ενστερνιστουμε άκαμπτους θρησκευτικους κανόνες πάντως.

Μαύρος Γάτος
Μαύρος Γάτος
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  channa

Ενα κράτος έχει ευθύνη να παρέχει εκπαίδευση (όχι μόνο κατάρτιση, αλλά πολύπλευρη εκπαίδευση) σε όλους όσους ζουν σε αυτό, εργάζονται και πληρώνουν φόρους, είτε είναι γκάγκαροι, είτε “νεοεισερχόμενοι”. Πόσο μάλλον όταν ποντάρεις σε αυτούς ακριβώς τους νεοεισερχόμενους για να σου καλύψουν την έλλειψη (κακοπληρωμένων συνήθως) εργατικών χεριών και τις τρύπες του συνταξιοδοτικού σου…
Και φυσικά, όπως παρατήρησε η Νιένα, στόχος είναι η τήρηση της νομοθεσίας πρώτα κι ύστερα η εγκατάλειψη άκαμπτων θρησκευτικών κανόνων (δικός μου στόχος προσωπικά η εγκατάλειψη κάθε θρησκευτικού κανόνα, άκαμπτου ή μη)

channa
channa
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  Μαύρος Γάτος

Η Νιένα έγραψε μια χιλιοειπωμένη κοινότοπη ειρωνεία που υπονοεί ότι είμαι φασίστας, χωρίς κανένα επιχείρημα. Τα “κακοπληρωμένα εργατικά χέρια” είναι κάτι παρόμοιο επίσης, στοχεύει στη δημιουργία αισθήματος υποχρέωσης γιατί είμαστε υποκριτές και ηθελημένα αδικούμε έναν άνθρωπο για το δικό μας όφελος. Στοχεύει επίσης στη δημιουργία αισθήματος ενοχής ότι είμαστε υπερόπτες που λογιζόμαστε γκάκαροι, έναντι των νεοεισερχόμενων. Δε μίλησα καθόλου για το δικαίωμα εκπαίδευσης, αντιθέτως η ισότητα στην εκπαίδευση καθώς και σε κάθε άλλο νόμο είναι το δεδομένο μου. Ρώτησα τι κάνεις όταν η νομοθεσία των γκάγκαρων έρχεται σε αντίθεση με τα έθιμα των νεοεισερχόμενων, αν ο νόμος λέει γάμος στα… Διαβάστε περισσότερα »

Μαύρος Γάτος
Μαύρος Γάτος
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  channa

Καταρχάς, η νομοθεσία ισχύει για όλους όσους βρίσκονται στο έδαφος της χώρας. Ετσι, γάμος, νόμιμος γάμος, είναι αδύνατον να τελεστεί πριν την νόμιμη ηλικία. Αυτό δεν μπορεί να εμποδίσει την ύπαρξη “οιονεί γάμων” , “λογοδοσμένων” μέσα στην κοινότητα και τις σεξουαλικές σχέσεις. Αν προκύψει παιδί, θα ισχύσει ο νόμος περί επιδομάτων που ισχύει για όλα τα μέλη της κοινωνίας. Ειδάλλως, θα πρόκειται για διάκριση

Nienna
Nienna
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  channa

Προφανως και δεν θα απαντήσω με επιχειρήματα , σε ερωτήσεις του τύπου “Πρέπει μια κοινωνία να αλλοτριωθεί, επιτρέποντας άκαμπτους και βλαβερούς θρησκευτικούς κανόνες;” Τα δεδομενα είναι ότι στην ελλαδα ούτε θα πρεπει υιοθετούνται ακαμπτοι θρησκευτικοι κανόνες ως νόμοι κράτους (*αυτό ισχύει για όλες τις θρησκείες btw) , ούτε ο πλουραλισμος αλλοιώνει την κοινωνία. Ούτε τα μέτρα ενσωμάτωσης που έχουν ληφθεί έως τώρα ήταν αποτελεσματικά αλλά δεν ήταν και πότε οργανωμένη και εντατική προσπάθεια, όπως εννοεί η κα Βοσνακη. Τα επιδόματα δεν αποτελούν ένδειξη ότι έγινε κάθε προσπάθεια ένταξης. Το αντίθετο μάλιστα, είναι πρόχειρο μέτρο για να λέμε ότι κάτι κάναμε,… Διαβάστε περισσότερα »

Τελευταία επεξεργασία 6 μήνες πριν από Nienna
channa
channa
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  Nienna

Οτιδήποτε συμπεριλαμβάνεται σε ένα υπάρχον σύνολο το μεταβάλλει αυτή είναι μια φιλοσοφική και μαθηματική σταθερά. Η φράση λοιπόν “ο πλουραλισμός δεν αλλοιώνει την κοινωνία” είναι αναληθής. Μπορεί να την καλυτερέψει, μπορεί να τη χειροτερέψει αλλά το βέβαιο είναι ότι θα την αλλάξει. Αν ένα υποσύνολο έχει χαρακτηριστικά συμβατά με την δομή της κοινωνίας στην οποία εισέρχεται, η κοινωνία συνήθως είναι πιθανό να τα υιοθετήσει και να τα συμπεριλάβει. Αν το υποσύνολο έχει ασύμβατα χαρακτηριστικά, η κοινωνία σαφώς δυστροπεί, διότι ένας βαθμός ομοιογένειας είναι αναγκαίος για τη λειτουργία της, για την αίσθηση της εμπιστοσύνης και του ανήκειν των ατόμων που την… Διαβάστε περισσότερα »

Nienna
Nienna
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  channa

Δεν θα παίξω με τις λέξεις για το τι σημαίνει αλλοιώνω. Συνήθως χρησιμοποιείται με αρνητική έννοια και αυτό εμοιασε να εννοουσες. Οκ αν θες να το πάρεις πίσω. Σίγουρα θα μεταβληθεί η κοινωνία , έχει μεταβληθεί ηδη αλλά όχι απαραίτητα προς το κακό.
Επίσης ούτε το να μην θέλουν να ενσωματωθούν θα έπρεπε να το παίρναμε ως δεδομένο. Πρόκειται για εξ αποκλεισμού συμπέρασμα, εφόσον πρώτα έχει προηγηθεί προσπάθεια ενσωμάτωσης. Που δεν έχει προηγηθεί.

pili
pili
6 μήνες πριν
Απάντηση σε  channa

👏👏👏

Μαύρος Γάτος
Μαύρος Γάτος
6 μήνες πριν

Οπως έγραψα και σε σχόλιο σε διπλανή επιστολή, προτείνω ένα εξαιρετικό κείμενο του Frédéric Lordon, το ” Σε ποιον αγώνα να στρατευθούμε;”, σχετικά με την συνάρθρωση των κοινωνικών κινημάτων ώστε να γίνει πραγματικά σφαιρική και αποτελεσματική η δράση τους. https://www.monde-diplomatique.gr/2021/03/article1212.html