in ,

H Ρένα απαντά: Θεές, βασίλισσες και φεμινισμός

Ο φεμινισμός έχει πολλά να πει για θεές και βασίλισσες, πάντοτε χέρι με χέρι με την ιστορική επιστήμη.

Ο φεμινισμός έχει πολλά να πει για θεές και βασίλισσες, πάντοτε χέρι με χέρι με την ιστορική επιστήμη. _____________ Η ιστορία της όπως την ξεχώρισα σήμερα Τα χαρακτηριστικά παραδείγματα, προφανώς θα υπάρχουν και άλλα: Πώς έβλεπαν οι αρχαίοι Έλληνες την θεά Ήρα άραγε; Ήταν η μουρμούρα σύζυγος, που δεν άφηνε τον άντρα της να έχει […] ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

feminism on campus

Ο φεμινισμός έχει πολλά να πει για θεές και βασίλισσες, πάντοτε χέρι με χέρι με την ιστορική επιστήμη.
_____________

Η ιστορία της όπως την ξεχώρισα σήμερα

Τα χαρακτηριστικά παραδείγματα, προφανώς θα υπάρχουν και άλλα:
Πώς έβλεπαν οι αρχαίοι Έλληνες την θεά Ήρα άραγε; Ήταν η μουρμούρα σύζυγος, που δεν άφηνε τον άντρα της να έχει τις “περιπετειούλες” του, αλλά ήταν υστερική και ζηλιάρα, όπως λίγο πολύ την παρουσιάζουμε στην μετάδοση της μυθολογίας σήμερα; Ως προστάτιδα του γάμου προφανώς θα ήταν υποταγμένη στον άντρα της, αλλά γιατί να “κατακρίνεται” η αντιδραστική συμπεριφορά της, που την έκανε στα πλαίσια της προστασίας του γάμου και να εξαίρεται η σχεδόν αυτοθυματοποίηση της Πηνελόπης, πέρα από την υποταγή της;

Άραγε πώς θα είχε εξελιχθεί η Γαλλική Επανάσταση αν το “Ας φάνε παντεσπάνι” το είχε πει ο Λουδοβίκος ΙΣΤ’; Πώς θα είχαν αντιμετωπισθεί οι φήμες για σεξουαλική συμπεριφορά, πραγματική ή μη, αν κεφαλή του Κράτους ήταν η Βασίλισσα και τα κουτσομπολιά και κατηγορητήρια κυκλοφορούσαν για τον βασιλικό σύζυγο;

Είναι η Σοφία, αδελφή του Κάιζερ, και περισσότερο η Φρειδερίκη που συνετέλεσαν στο η μοναρχία να μην έχει τόσο θετική προσφορά για την Ελλάδα, αλλά όχι οι βασιλεύοντες σύζυγοι τους; Η Φρειδερίκη θεωρήθηκε και προφανώς θα ήταν ως έναν βαθμό παρεμβατική. Θα υπήρχε άραγε ανάλογη αξιολόγηση πρόσληψη του κοινού ή/και την επιστήμη της Ιστορίας αν αυτές ήταν οι Βασίλισσες-αρχηγοί του Κράτους, ενώ οι άντρες τους οι βασιλικοί σύζυγοι; Θα μιλούσαμε άραγε για “παρεμβάσεις του Παύλου” ή θα θεωρούσαμε ότι βοηθούσε στην λειτουργία του Στέμματος;

ΑΠΟ – Θεές και Βασίλισσες
________________________

Ας οργανώσουμε τη συζήτηση

Πολύ ωραίο θέμα! Η παγίδα όταν μιλάμε για το παρελθόν εκτός της ιστορικής επιστήμης είναι να το κρίνουμε με τα μάτια του παρόντος, όπως περίπου υπονοείς αν κατανοώ σωστά. Αυτή είναι μια παγίδα στην οποία πέφτουν συχνά οι λεγόμενες Σπουδές Φύλου και το καταθέτω έχοντας πανεπιστημιακές σπουδές Ιστορίας μεταξύ άλλων, όχι τυχαία.

Το να φανταζόμαστε τον Αλέξανδρο ή οποιονδήποτε αρχαίο έλληνα ως ομοφυλόφιλο καλιφορνέζο σέρφερ είναι τόσο ακριβές όσο το να λέμε ότι ένα αρχαίο μεσογειακό πιάτο περιείχε ντομάτες. Οι ντομάτες απλώς δεν υφίσταντο στον γνωστό τότε κόσμο. Η ομοφυλοφιλία δεν υφίστατο ως έννοια, διαχωρισμένη και διακριτή, η σεξουαλικότητα της αρχαιότητας ήταν ρευστή και αυτό ήταν απόλυτα κανονικοποιημένο. Ο Δίας σύναπτε σχέσεις τόσο με άντρες όσο και με γυναίκες κι αυτό θεωρούνταν απόλυτα φυσικό και αποδεκτό.

Η Ήρα επομένως δεν είναι η μουρμούρα πρήζω σύζυγος που ξεμαλλιάζεται με τις αντίζηλες, αλλά ακριβώς το αντίβαρο στην άκρατη σεξουαλικότητα. Οι αρχαίοι έλληνες δεν ήταν τόσο αντιδραστικοί  (με την πολιτική έννοια) όσο παρουσιάζονται με τα κριτήρια της σύγχρονης κοινωνιολογίας. Τα αρχαία συγγράματα βρίθουν αναφορών στην μεσότητα, οτιδήποτε υπερβολικό το ισοσταθμίζουν, κι αυτός είναι ο ρυθμιστικός ρόλος της Ήρας. Δίπλα στις Ιερόδουλες, έχουν τις Εστιάδες. Υπάρχουν οι σύζυγοι, υπάρχουν κι οι εταίρες.
Για την Πηνελόπη ειδικά, έχουμε ξαναμιλήσει πολύ εμπεριστατωμένα εδώ. (Δεν είναι θύμα, είναι μια έξυπνη γυναίκα της εποχής της που υπερασπίζεται κυρίως το κληρονομικό δικαίωμα του γιού της στο πλαίσιο του ομηρικού οίκου).

Η Ρένα απαντά: Η φοιτήτρια Πηνελόπη κι ο Οδυσσέας στη Δανία

Η ανασκόπηση βασιλιάδων και βασιλισσών των νεότερων και νεωτερικών χρόνων είναι άλλο ζήτημα, καθώς μεσολαβεί η καθιέρωση των σχέσεων παραγωγής της κεφαλαιοκρατίας στη δυτική Ευρώπη και η θεμελίωση του χριστιανισμού ως κυρίαρχη θρησκεία των πρώην βαρβαρικών βασιλείων. Ο οποίος χριστιανισμός, διαμέσου των Πατερικών συγγραμάτων και κυρίως των Επιστολών του αποστόλου Παύλου, καθιερώνει άλλη σχέση των 2 φύλων απ’αυτή των ευαγγελίων.

Παρεμπιπτόντως η ρήση για το παντεσπάνι («Qu’ils mangent de la brioche») δεν ανήκει στην Μαρία Αντουανέτα, δεν την είπε ποτέ. Εμφανίζεται προηγουμένως στο 6ο βιβλίο του Ζαν Ζακ Ρουσώ από τις Confessions (Εξομολογήσεις, 1782) ως λογοτεχνικό εύρημα για να δείξει την αποκοπή από την πραγματικότητα της άρχουσας τάξης.

Επιπλέον η γυναικεία σεξουαλικότητα είναι ένα περίπλοκο και ενδιαφέρον θέμα για την ευρωπαϊκή ιστορία της μοναρχίας κι είναι αρκετές οι γυναίκες βασίλισσες που λειτούργησαν με φεμινιστικό πρόσημο. Πέραν των αγγλοσαξωνικών παραδειγμάτων, η Μεγάλη Αικατερίνη της Ρωσίας δεν απέκτησε τυχαία φήμη ακόλαστης, ούτε όμως η φωτισμένη δεσποτεία της αμφισβητήθηκε από τους υποκόους της λόγω της σεξουαλικότητάς της. H Eλεωνόρα της Ακουιτανίας, η οποία απατώντας τον σύζυγό της Λουδοβίκο με τον άγγλο ηγεμόνα Ερρίκο Πλάνταγενέτη, και κατέχοντας πιο πολλή Γαλλική γη ως προίκα της από τον ίδιο τον βασιλιά της Γαλλίας, είχε “πάρει” τους μισούς σταυροφόρους στην εκστρατεία στους Άγιους Τόπους, φημολογείται ότι δηλητηρίασε την ερωτική της αντίζηλο για λόγους εξουσιαστικής νομής και γενικώς άφηνε την σεξουαλικότητά της και την ηγεσία της λυτή προς το συμφέρον της δρώντας με την νοοτροπία ενός άντρα της εποχής της. H Θεοδώρα του Βυζαντίου καταγράφεται από τον χρονικογράφο Προκόπιο ως ιδιαίτερα σεξουαλικά έμπειρη κι επιτήδεια στον Ιππόδρομο και με αυξημένη ισχύ επί του αυτοκράτορα. Όχι ως παρεμβολή, αλλά ως επίσημη σύμβουλος. Η Ισαβέλλα η Α’ της Καστίλλης είχε πιο πολύ εξουσία στην χρηματοδότηση των μεγάλων ανακαλύψεων απ’ότι ο σύζυγός της, εξ ου κι οι εξερευνητές αναφέρονταν σε εκείνη.

Αν η “δική μας” Φρειδερίκη (Γερμανίδα αναντάμ παπαντάμ) υπήρξε λαομίσητη, σε αυτό δεν έφταιγε το φύλο της, ούτε καθεαυτό οι εξουσιαστικές της τάσεις, αλλά το γεγονός της κοροϊδίας ενός ολόκληρου λαού με τον μελλοθάνατο βαριά άρρωστο βασιλιά- σύζυγο**, η τεράστια οικονομική καταπόνηση των Ελλήνων για την συλλογή της προίκας της κόρης της Σοφίας, το ναζιστικό της παρελθόν και η επιρροή της στον γιό της Κωνσταντίνο Β’, ο ρόλος τους οποίου στο πραξικόπημα της 21ης Απριλίου αποτελεί ανεξίτηλη κηλίδα πάνω στην ελληνική μοναρχία. Γι’αυτό τους διώξαμε. Τα ιστορικά χρέη πάντοτε πληρώνονται, τα γραμμάτια δεν καθυστερούν πολύ.

**Αντιγράφω από εφημερίδα Έθνος: “Μία τελευταία βόλτα του βασιλιά Παύλου με το αυτοκίνητο στο τότε Τουρκολίμανο είχε οργανωθεί αποκλειστικά και μόνο για να δει ο λαός ότι ο βασιλιάς ήταν μια χαρά. Ήταν μόλις 4 ημέρες πριν οι ψηφοφόροι προσέλθουν στις κάλπες. Ο Παύλος συνοδευόμενος από τον Κωνσταντίνο, τη Φρειδερίκη, και την πριγκίπισσα Ελένη, εμφανίστηκε δημόσια κάνοντας βόλτα με το βασιλικό αυτοκίνητο. Γράφτηκε τότε ότι το παλάτι παραπλάνησε εσκεμμένα ακόμα και τον φιλικό του Τύπο για την υγεία του βασιλιά. Και πολλοί έλεγαν ότι κάποιος άλλος χαιρετούσε μέσα από το αυτοκίνητο και όχι ο καταρρακωμένος από την ασθένεια Παύλος.”

Chris Kremidas-Courtney: Η παλαιότερη μορφή παραπληροφόρησης είναι οι ρητορικές που στοχεύουν τις γυναίκες

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

11 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Fani
Fani
1 μήνας πριν

Για την φρειδερικη υπάρχει και η ιστορια με το χαστουκι κι τον Καραμανλη (τον ορίτζινα) ανάλογα ποιον θελετε να πιστέψετε φημολογειται οτι καποιος χαστουκισε καποιον αναμεσα σε αυτους τους δύο. Η Λιλή Ζωγράφου τα εγραφε ωραια στην Αντιγνωση καποτε και διαλεξε την εκδοχή που της άρεσε

Juanita
Juanita
1 μήνας πριν

Σε οποι@ θέλει να δει το ρόλο της γυναίκας στην ιστορία πέρα από το ευρωπαϊκό πλαίσιο, πρότεινω να αναζητήσετε πληροφορίες για την Φάτιμα, την πρωτότοκη κόρη του Μωάμεθ, και την Αΐσα, την νεότερη σύζυγό του. Σε αντίθεση με τις μετέπειτα ερμηνείες των μουσουλμάνων για τον κοινωνικό κ πολιτικό ρόλο της γυναίκας, οι δύο αυτές συγγενείς του Μωάμεθ είχαν πολύ ισχυρή παρουσία στη διαμόρφωση της θρησκείας του ισλάμ, αλλά και στις πολιτικές εξελίξεις που ακολούθησαν μετά το θάνατο του Μωάμεθ. Ιδίως η Αΐσα, ήταν τόσο δυναμική και είχε τόση εξουσία ώστε πήρε μέρος ακόμα και σε πολεμική διαμάχη στο πλευρό του… Διαβάστε περισσότερα »

channa
channa
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Juanita

Η Αΐσα ήταν έξι χρονών όταν την πήρε τρίτη σύζυγο ένας πενηντάχρονος φανατικός παππούς. Ήταν εννέα ετών όταν ξεκίνησε να έχει σεξουαλικές σχέσεις. Δε βλέπω τι θα μπορούσαμε να θαυμάσουμε από την περίπτωση της. Η βαριά και θλιβερή κληρονομιά αυτής της ένωσης είναι ότι ο γάμος των ανήλικων κοριτσιών επιτρέπεται και ενθαρρύνεται στους μουσουλμάνους έως και σήμερα.

Juanita
Juanita
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  channa

Αυτό που έχουμε να θαυμάσουμε είναι το γεγονός ότι ένα νεαρό κορίτσι 18 ετών, αφού έμεινε χήρα, όχι μόνο κατάφερε να αφήσει πίσω το τραύμα της, αλλά να το μετατρέψει σε δύναμη της. Να διεκδικήσει μια πανίσχυρη θέση μεταξύ ισχυρότατων ανδρών και να κατέβει στη μάχη. Επίσης, να θαυμάσουμε το γεγονός ότι επρόκειτο για ένα νεαρό κορίτσι με εντυπωσιακές γνώσεις και τεράστιο ενδιαφέρον για τις επιστήμες. Η Αΐσα ήταν πολλά περισσότερα από την ανήλικη νύφη του Μωάμεθ. Είναι άδικο να μένει στην ιστορία μόνο ως το θύμα ενός παιδοφιλου. Η Αΐσα είναι ένα φωτεινό παράδειγμα για το πως οι γυναίκες… Διαβάστε περισσότερα »

channa
channa
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Juanita

Βρε Juanita η μόνη συνεισφορά της Αΐσα ήταν να συνεχίσει το έργο του Μωάμεθ.Και λογικό αυτά διδάχτηκε από μικρό παιδί, αυτό τον άνθρωπο έμαθε να υπακούει σαν ανώτερο της σαν πατέρα και σύζυγο. Δεν είδε τη ζωή της με τον “προφήτη” ως μαρτύριο αυτά είναι δικά σου συμπεράσματα. Την είδε ως φωτεινό παράδειγμα και οδηγό για τις άλλες γυναίκες. Δεν καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις με τις ανήλικες νύφες της μεσαιωνικής Ευρώπης. Είναι λιγότερο θλιβερή κατάσταση επειδή συνέβαινε παγκοσμίως; Όμως αυτά ήταν στο παρελθόν, σήμερα στην Ευρώπη αν ακουμπήσεις μικρό παιδί πας φυλακή ενώ στο Ισλάμ εξαιτίας της θρησκευτικής ακαμψίας… Διαβάστε περισσότερα »

Juanita
Juanita
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  channa

“Δεν είδε τη ζωή της με τον “προφήτη” ως μαρτύριο αυτά είναι δικά σου συμπεράσματα.”

Σοβαρά τώρα το λες και το πιστεύεις αυτό; Υπάρχει περίπτωση ένα εννιάχρονο, όπου κι αν ζει, σε οποιαδήποτε χρονική περίοδο, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, να κάνει σεξ με έναν ενήλικα και να μη το βιώσει ως μαρτύριο;
Τι άλλο θα ακούσουμε…

channa
channa
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Juanita

Τώρα νομίζω ότι προσπαθείς να διαστρέψεις όχι μόνο τα δικά μου λόγια αλλά και τα δικά σου.

Στεφανος st
Στεφανος st
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Juanita

Κι ομως υπαρχει…ειναι αλλο πραγμα η κοινωνικη και πολιτισμικη ενηλικιωση κι αλλο η βιολογικη. Βιολογικα ολα τα οντα που ζουν σ αυτον τον πλανητη πλην του ανθρωπου θεωρουνται ενηλικα ζωα στην ηλικια που θα εχουν τον πρωτο ιστρο κ θα μπορουν να αναπαραχθουν. Το σεξ και οι απαγορευσεις που το συνοδευουν οπως και το υπο ποιες συνθηκες επιτρεπεται ως κατι κανονικο και φυσιολογικο οσον αφορα τον ανθρωπο ειναι ζητημα εν γενει πολιτισμικο και νομικο και επηρρεαζεται τοσο απο αναγκαιοτητες ( παραγωγη) οσο κι απο φιλοσοφικες κοσμοθεωρησεις. Αντιστοιχη με το εκαστοτε πολιτισμικο υποβαθρο ειναι και η εμπειρια της βιωσης του ως… Διαβάστε περισσότερα »

Juanita
Juanita
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  channa

Αξίζει πάντως να αναφερθεί ότι πολύ ανήλικες “νύφες” βρίσκουμε και στην ευρωπαϊκή ιστορία, και μάλιστα πολλούς αιώνες μετά τους γάμους του Μωάμεθ. Η Μαρία Στιούαρτ αρραβωνιάστηκε σε ηλικία 6 ετών. Η πρώτη σύζυγος του Λουδοβίκου ΙΒ ήταν επίσης 6 ετών όταν τον αρραβωνιάστηκε και στα 9 τον παντρεύτηκε. Ενδεχομένως υπάρχουν κι άλλα παραδείγματα…

Τελευταία επεξεργασία 1 μήνας πριν από Juanita
pili
pili
1 μήνας πριν
Απάντηση σε  Juanita

Τα περί υποτιθέμενης “ισλαμοφοβίας” και την περιβόητη θέση των γυναικών στην συγκεκριμένη κουλτούρα, καλύτερα ας τα αφήσουμε εκτός της συγκεκριμένης συζήτησης.

Επίσης, σε ότι αφορά τα παραπάνω παραδείγματα, η διαφορά είναι ότι πλέον η Δυτική κοινωνία αναγνωρίζει τα λάθη του παρελθόντος.

Σε αντίθεση με άλλες κοινωνίες οι οποίες τα αναπαράγουν και τα υποστηρίζουν σθεναρά ακόμα και σήμερα.

Στεφανος st
Στεφανος st
1 μήνας πριν

Η σημερινη οπτικη της εννοιας του φεμινισμου θα μπορουσε να ανιχνευφθει στις γυναικες, βασιλισσες θεες και κοινες θνητες της αρχαιας ηπειρου. Βεβαια αυτες δεν το βιωναν ετσι δεν ενιωθαν δηλ οτι ειναι φεμινιστριες οτι κανουν κστι ξεχωριστο διαφορετικο ακτιβιστικο η οτι εν γενει διεκδικουν τα δικαιωματα τους η οτι η θεση τους ειναι καλυτερη απο τις αλλες γυναικες. Ηταν απλως η κανονικοτητα τους. Στο μαντειο της Δωδωνης το αρχαιοτερο του ελληνικου κοσμου λατρευονταν στις απαρχες γυναικεια θεοτητα χθονια ως σχετιζομενη με τη ζωη κ το θανατο η οποια ζουσε στην κουφαλα της ιερης βελανιδιας. Ο Δωδωναιος Διας που την διαδεχθηκε… Διαβάστε περισσότερα »