Αγαπητή α,μπα θέλω να ρωτήσω κάτι διαφορετικό από τους άλλους αναγνώστες του site. Εγώ ακούω πολύ 12ο πίθηκο θεωρείς πως οι στίχοι του έχουν κακία προς τις γυναίκες; Ένα τραγούδι του που από τότε που ξεκίνησα να σε διαβάζω (Σεπτέμβρη) με προβληματίζει όταν το ακούω είναι το ”ψεύτικα είδωλα” το οποίο μιλάει για τις π**** και πως φαίνονται και τα σχετικά. Αν μπορείς άκουσε το και απάντησε μου. Σε ευχαριστώ.
-Ο 12ος είναι μισογύνης ;
Nα, τέτοια μου κάνετε, και μετά εκεί που κάθομαι ωραία ωραία και απαντάω στις ερωτήσεις, καταλήγω να γκουγκλάρω «ερμηνευτές» που έχουν γράψει σοφίες όπως την εξής:
«Και στο τέλος… Έπεσες τόσο χαμηλά
Γούσταρες και τους φίλους μου να πάρεις τελικά
Φθηνή ζητιάνα ηδονής δεν έχεις δείγμα μιας κυρίας
Είσαι απλά μια πολύ όμορφη πουτάνα πολυτελείας!
Όμως όταν θα μένεις μόνη σου τα βράδια και θα κρυώνεις
Θα `θελα να δω τα μούτρα σου όταν θα μετανιώνεις
Που με πάτησες στο χώμα σαν να ήμουνα σκουπίδι
Σου έδωσα την καρδιά μου και εσύ την ξέσκισες με ψαλίδι!»
Πιο πολύ απ΄ όλα μου αρέσουν τα θαυμαστικά. Ή μήπως μου αρέσει περισσότερο η μεγαλειώδης ρίμα του «σκουπίδι» με το «ψαλίδι»; Αν δέχεται προτάσεις, το σκουπίδι ριμάρει ωραία και με το μαρούλι, αν η καρδιά του είναι τόσο τρυφερή που κόβεται με την καρδιά ενός μαρουλιού.
Η σοφία αυτή συμπληρώνεται ακόμη πιο σοφά με τον παρακάτω στοχασμό
«δεν είσαι κατώτερος επειδή είσαι πιο φτωχός
επειδή δεν έχεις μαλλιά η επειδή είσαι πιο χοντρός!»
Αλίμονο, ποιος μπορεί να διαφωνήσει με αυτή την μεγάλη αλήθεια; (Δεν διαφωνώ με την διαπίστωση, με την απλοϊκή έκφραση εκπλήσσομαι. Δεν εκπλήσσομαι, δηλαδή, για να πω την αλήθεια). Και πώς μπορεί να διαφωνήσει κανείς με την διαπίστωση του «ερμηνευτή», όταν πήγε για πρώτη φορά στο Λος Άντζελες, ότι η πόλη «έχει λεφτά και ανέσεις, αλλά δίπλα έχει φτώχια»; Ήταν κάτι που μπόρεσε να διαπιστώσει μόνο επειδή πήγε, αν δεν πήγαινε, ήταν ένα καλά κρυμμένο δεδομένο, άγνωστο στον πολύ κόσμο.
Λοιπόν, φυσικά και είναι μισογύνης, εννοείται. Ο μισογυνισμός του είναι εντελώς απλός, καθημερινός, μέινστριμ (δεν θα του άρεσε αυτό) τόσο κλασικός όσο ο μισογυνισμός του κάθε μέσου άντρα στο καφενείο. Αυτό που είναι επίσης, είναι πολύ μετρίως έξυπνος, για να μην πω κάτι χειρότερο. Το ένα συνδέεται με το άλλο στη συγκεκριμένη περίπτωση (όχι ότι πάνε αναγκαστικά μαζί).
Πέρα από όλα αυτά, όλοι αυτοί οι φουκαράδες που κάνουν «ελληνικό ραπ» μου φέρνουν αβάσταχτη θλίψη, αυτή που θα μου έφερνε και ένας Σουηδός που θα προσπαθούσε να τραγουδήσει ποντιακά τραγούδια στα σουηδικά, αν τα ποντιακά ήταν παγκοσμίως κουλ και αν ο Σουηδία ήταν μια φτωχή χώρα με πλούσιους συνεταίρους που αλληθωρίζει δυτικά και ανατολικά ταυτόχρονα. Κωμικοθλίψη τραγέλαφου. Το ραπ δεν είναι «μιλάω ρυθμικά», είναι μιλάω ρυθμικά επειδή ρυθμικά μιλάω όταν μιλάω, επειδή αυτός είναι ο ρυθμός της γλώσσας μου, της γλώσσας της δικής μου και τον προγόνων μου που ήταν στην Αφρική.
Και μιας και μιλάμε για στιχουργία, επισημαίνω μια φράση που προέρχεται από γυναίκα ράπερ, που έχει μείνει στην μουσική ιστορία, για να ξεδιαλύνουμε το «γράφω στίχους ραπ» από το «γράφω σκέψεις εφήβου ενώ είμαι σαραντάρης».
Ιδού:
“And even after all my logic and my theory / I add a “Motherfucker” so you ignorant niggas hear me.”
(Ταυτίζομαι).
Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News
Ταυτίζομαι με την απάντηση. Το σκεφτόμουν χτες οταν διαβασα κατι για το καλύτερο ελληνικό ραπ του 2020. Ειδικα εκει με τον Σουηδό και τα ποντιακά… αυτό ακριβώς. (Μου θύμισε τους los pyramidos απο την Ιαπωνία και το “Μαρια με τα κιτρινα”). Μα τι ακουτε, βρε παιδιά. Αν θέλετε να ακούσετε ραπ, ακούστε το ορίτζιναλ, τουλάχιστον. Και η λέξη πουτ@να δεν ειναι μαγκιά, όποιος τη χρησιμοποιεί ειναι μισογυνης, τέλος. Και γενικά ο στιχος του, από αυτα που γραφει η Λενα, ειναι σκέτο κριντζ και αηδια. Ανατριχιασα και οχι με την καλή έννοια. Σεβασου λίγο τα αυτιά σου και ακου κατι καλύτερο,… Διαβάστε περισσότερα »
Ναι γιατι στα οριτζιναλ ραπ δεν ακους ουτε τη λεξη μπιτς ουτε τη λεξη χοου ουτε το μαδερφακερ.
Εγω δεν ακούω καθολου ραπ, και αυτός είναι ο λόγος . Απλά στο ορίτζιναλ καποιος βιώνει την πραγματική κουλτούρα και φιλοσοφία πισω από αυτό και όχι τις faux ασυναρτησίες του πιθήκου. Πρέπει να πω όμως ότι έχω ακούσει γαλλικό ραπ και μου άρεσε. La mere des enfants perdu – Kenny Arkana
Αν προσπαθήσεις να ορίσεις τι είναι αυθεντικό στο ραπ θα δυσκολευτείς πάρα πολύ ακριβώς επειδή πρόκειται για ένα πολύ ελαστικό είδος. Αυθεντικοί είναι και οι wu που κάνουν gangsta rap και ο εμινεμ που είναι λευκός και ο Kendrick lamar που έχει στοιχεία τραπ. Αυθεντικοί είναι και οι Γάλλοι παρόλο που τα κοινωνικά χαρακτηριστικά τους είναι πολύ διαφορετικά από των αφροαμερικανων. Υπάρχουν πολλές διαφοροποιησεις στο τι θεωρείται αυθεντικό. Η keny Arkana για παράδειγμα, που είναι ένα τεράστιο ταλέντο, την παραδέχονται πραγματικά οι πάντες (στην Ελλάδα πριν 10 χρόνια είχε μαζέψει τρελό κόσμο) θεωρείται φυσικά αυθεντική. Ωστόσο η ίδια έχει πει… Διαβάστε περισσότερα »
Δεν ξερω τι είναι αυθεντικό όντως. Άλλες φορές ακούγεται και αλλες ειναι ανυποφορο. Εμενα προσωπικά δεν μου κάθεται στα ελληνικά. Οι λέξεις είναι πολύ μεγάλες, οι τονισμός δυσκολεύει στο μετρο, οι φθόγγοι ειναι πολυ εντονοι και ειλικρινά η γενική εμπορικη θεματολογία ειναι ανατριχιαστικη. Θα ήθελα να ακούσω τα κομμάτια που παραθέτεις πιο κάτω, αλλα γενικα αν και ειμαι μουσικόφιλη που ακούω όλα τα είδη αν ξεχωρίσω κατι, ελληνική ραπ δεν εχω ακούσει ποτέ με ευχαρίστηση και ο λόγος είναι ότι δεν μου πάει καθόλου η ελληνική γλωσσα στο ύφος αυτο. Τα αγγλικά και τα γαλλικά εχουν πολυ διαφορετική μορφολογία και… Διαβάστε περισσότερα »
Κοίτα σέβομαι απόλυτα το να μην μπορείς να το ακούσεις σαν είδος γιατί είναι λίγο μυστήριο. Πρέπει να το συνηθίσεις. Τα περί μορφολογίας αγγλικών και γαλλικών δεν νομίζω ότι ισχύουν. Οι Γάλλοι τουλάχιστον κόβουν πραγματικά τα μισά και κάνουν και κάποια wordplays παρόμοια με τα ελληνικά (πχ ποδανα). Το pose ton gun των ntm χωρίς lyrics δεν μπορείς να το καταλάβεις. Τα περί τονισμου φθογγων και μετρού πάλι δεν πιστεύω ότι ισχύουν. Πχ ο anser που είναι Έλληνας πιάνει τις συλλαβές ανά δευτερόλεπτο του εμινεμ σε ταχύτητα. Επίσης αν έχεις ακούσει μόνο snik fy και τον άλλον που έβγαλε το… Διαβάστε περισσότερα »
Το “ορίτζιναλ” ραπ δεν έχει να κάνει ούτε με τον τόπο προέλευσης, ούτε με τη γλώσσα. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Hip Hop εν γένει (πέρα από το κομμάτι του rap) – είτε σε επίπεδο trope, είτε στο γενικότερο πλαίσιο κοινωνικού/πολιτισμικού φαινομένου – απαντούν στις τοπικές σκηνές παγκοσμίως, κι υπάρχουν φωνές που ασκούν κριτική στις προβληματικές θέσεις που κυριαρχούν στη θεματολογία mainstream και underground σχημάτων. Αναμφίβολα, το Hip Hop είναι, παραφράζοντας τον Lord Jamar (https://www.youtube.com/watch?v=k2j-BKrvXNE), ένα σπίτι που έχτισαν οι Αφροαμερικανοί, κι όλοι οι υπόλοιποι έρχονται σαν φιλοξενούμενοι. Όμως, ο χαρακτηρισμός όσων ασχολούνται με το ίδιωμα εν Ελλάδι συλλήβδην ως… Διαβάστε περισσότερα »
Gyokko. Συμφωνω απολυτα μαζι σου. Ειναι πολυ ασχημο να χαρακτηριζεις ολους τους Ελληνες μουσικους και καλλιτεχνες ετσι, τσουβαλιαζοντας τους επειδη το μονο ραπ κομματι που ακουσες ειναι αυτο. Πολυ ελιτιστικη προσεγγιση. Κριμα, περιμενα κατι καλυτερο.
Ε τοτε τι ρωτας τι ακουμε και μας προτρεπεις να ακουσουμε το οριτζιναλ; δηλαδη ποιον snoop dogg? Ο τυπος ειναι pimp και το βροντοφωναζει. Αν δεν ακους αυτη τη μουσικη, δικαιωμα σου αλλα μη δινεις συμβουλες.
Πολλά σύγχρονα τραγούδια όπως αυτό μιλάνε υποτιμιτικά για τις γυναίκες. Τις βγάζουν όλες πουτάνες που κοιτάνε μόνο τα πορτοφόλια και αξίζουν μόνο για στοματικό σεξ. Και τα βίντεοκλιπ τους είναι ακόμα χειρότερα. Το λεγόμενο “ελληνικό ραπ” έχει εκτροχιαστεί πιστεύω. Και να βλέπεις από κάτω σχόλια τύπου “πες τα ρε μεγάλε με τις πουτάνες” κτλ
το “εκτροχιαστεί” σημαίνει ότι κάποτε ήταν και ψηλά. πάντα μουσική των αμόρφωτων του δρόμου και των μπαφιάρηδων ήταν. με ολίγες εξαιρέσεις… .
H “μουσική των αμόρφωτων του δρόμου και των μπαφιάρηδων” γενικά, κι όχι οι “ολίγες εξαιρέσεις”, αποτελεί μία από τις επιδραστικότερες μουσικές φόρμες της σύγχρονης ιστορίας, μας αρέσει-δεν μας αρέσει, στα γενικότερα πλαίσια κοινωνικών τριβών και καταστάσεων· όπως και τα blues ή τα ρεμπέτικα (και κάθε είδος/κίνημα που ξεκινάει από το περιθώριο, εν τέλει), για τα οποία εκφράστηκαν αντίστοιχες προβληματικές θέσεις σαν την παραπάνω βεβιασμένη γενίκευση. Αυτό πριν τα οικειοποιηθούν οι ίδιοι χώροι που τα αναθεμάτιζαν. Το Hip Hop, γενικότερα, αποτέλεσε όχημα δήλωσης ύπαρξης αρχικά των περιθοριοποιημένων ομάδων – χωρίς να έχει εσκεμμένα πολιτικό ή κοινωνικό πρόσημο. Οι άνθρωποι αυτοί βλέπουν… Διαβάστε περισσότερα »
Τι ελιτίστικη ατάκα ήταν αυτή; Τι να κάνουμε έχουν κι οι αμόρφωτοι δικαίωμα στην τέχνη. Επίσης να υποθέσω ότι τα ναρκωτικά είναι προνόμιο μόνο όσων κάνουν ραπ. Οι υπόλοιποι καλλιτέχνες ούτε από μακριά.
Δυστυχώς σε ό, τι αφορά το ραπ, η κυρίαρχη κουλτούρα το αντιμετωπίζει είτε με απαξίωση είτε με οικειοποιηση. Είναι ένα είδος που έχει πολλά να σου πει αν σταματήσεις να το κοιτάς αφ υψηλού. Και μου θύμισες και μια ατάκα των λόγος τιμής που λέει “αυτοί οι αμόρφωτοι που αγνοουσες κάποτε στηρίζουν τα σπίτια τους δουλεύοντας σα σκύλοι”. Αυτή είναι ξέρεις η πραγματικότητα πολλών απ αυτούς.
Σύντομο και αξιόπιστο πρώτο τεστ ανίχνευσης μισογύνιδων:
Όποιος χρησιμοποιεί τη λέξη π@τάνα είναι pure μισογύνης. End of story
Προφανώς ήθελα να γράψω “μισογύνηδων”. Δεν ξέρω τι σκέφτεται το Τ9. Θα εκτεθούμε, μου φαίνεται..
Επομενο φλεγον ερωτημα προς απαντηση:”τελικα χεζει η αλεπού στο δασος;” Θα συμφωνησω σε αρκετα σημεια με τη γνωμη για το Ελληνικο ραπ, παρολα αυτα υπαρχουν και λαμπροτατες εξαιρεσεις. Θα φανω πολυ γρια και παλι αλλά ημουν ειμαι και θα ειμαι φαν των Ημισκουμπριων που και εξυπνο στιχο ειχαν και απιστευτες εγκυκλοπαιδικες γνώσεις και χιουμορακι εκαναν και και καυτηριαζαν παρα πολλα στερεοτυπα της υποκριτικης ελληνικης κοινωνιας. Πχ. Στον “κυρη του σπιτιου” βλεπουμε ξεκαθαρα εναν μισογυνη πατερα και ποσο διαφορετικα φερεται στα παιδια του. Ειναι περηφανος για τον εφηβο γιο που “γκομενιζει” αλλα την εφηβη κορη την αποκαλει “του δρομου” και ολα… Διαβάστε περισσότερα »
Θελω να πιστεύω επειδη δεν ειμαστε ολοι Αφρικανοί να υπάρχει το δικαιωμα να ραοαρουν ή εστω να τιυς αρεσει η ραπ και να το προσπαθούν καποια ατομα. Οπως πχ αν δεν ειναι καποιος Ινδός να μπορεί να τραγουδά με αυτό τον τροπο και αυτό το στυλ, οπως επίσης και αλλα χιλια δυο.
Θυμάσαι μια χρονιά στη Εurovision που στείλαμε ποντιακό ραπ; Δεν πέτυχε, φτου!
Προσωπικά αν και ακούω ελληνόφωνο ραπ δεν ήμουν ποτέ φαν του 12ου, δεν ξέρω, δεν μου έκανε κλικ. That being said απο τη στιγμή που ακούς ραπ είτε αμερικανικό είτε όχι αποδέχεσαι ότι ακούς μια μουσική όπου η ταυτότητα του ραπερ συμπίπτει με την ταυτότητα του straight άντρα των 90s. Από εκεί ξεκινά. Όλα τα βλέπεις μέσα από μια τέτοια οπτική. Και είναι take it or leave it. Δεχόμενη αυτή την οπτική λοιπόν κάνεις και την κριτική σου. Προσωπικά έχω δει, μικρά μεν, βήματα, αλλά προς τη σωστή κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια στο ελληνόφωνο ραπ από αρκετούς καλλιτέχνες. Το κομμάτι… Διαβάστε περισσότερα »
Αυτό. Φιλτράρισμα θέλει, κανείς δεν είναι στο απυρόβλητο, κανείς δεν είναι τέλειος. Όσον αφορά τον 12ο πίθηκο εκτός απο σεξιστικά, έχει πει και αρκετά ομοφοβικά όπως και η μεγάλη πλειοψηφία των ελλήνων ραπερ κάπου, κάποτε και για αυτό υπάρχει και αυτό το τσουβάλιασμα. Ωστόσο υπάρχουν και αρκετοί* που είτε δεν είπαν ποτέ (απ’όσο θυμάμαι τουλάχιστον) χοντράδες, είτε με τα χρόνια άλλαξαν και έμαθαν όπως πολύς κόσμος, μεταξύ τους και εγώ. Ένα τέτοιο παράδειγμα, αρκετά γνωστό, ειναι ο Εισβολέας – Ηλίας Παπανικολός. Ορίστε και η συνέντευξή του από το 2018 που αναφέρεται ξεκάθαρα στον σεξισμό στα παλιότερα κομμάτια του: https://www.vice.com/el/article/zm897j/o-hlias-papanikolos-8elei-na-apoxwristei-stadiaka-ton-eisbolea *… Διαβάστε περισσότερα »
Ο εισβολέας είναι από τις χαρακτηριστικες περιπτώσεις προόδου. Είναι ένας παλιός ραπερ που εχει αποκυρηξει όλους τους σεξιστικους στίχους του. Ο Βεβηλος έχει αλλάξει στίχους του με ομοφοβικο περιεχόμενο. Και μιλάμε για γενιά 40 plus. Οι στίχοιμα είχαν πάντα πιο σωστή στάση σε σχέση με την πλειοψηφία. Οι νεότεροι είναι ως επί το πλείστον σε καλό δρόμο εξ αρχής. Έχει ανοίξει συζήτηση μέσα στην κοινότητα σε σχέση με τον σεξισμό και την ομοφοβια. Ακριβώς όπως έχει ανοίξει σε όλη την κοινωνία. Πριν 10 χρόνια ο σεξισμος ήταν κάτι στάνταρ. Δεν κουνιόταν φύλλο στο μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας. Όπως εξελίχθηκε η… Διαβάστε περισσότερα »
Το λέει και το όνομά του. Είναι πίθηκος…
ΥΓ. Καλή χρονιά σε όλους/ες!!!
“Τα τάρταρα μοιάζουν με ρετιρέ ουρανοξύστη” Έγραψες Νίνα μου
Τι να πρωτοπείς γι αυτά τα τραγούδια, για τους στίχους; Τη μουσική; Το νόημα; Απλά τραγικά
Και οι Ιάπωνες Pyramidos έχουν κάνει κουλ το εγχώριό μας γιαλαντζί δημοτικό – κλαρινοντιριντάχτα.