Υπάρχουν τρόποι να προλάβω την εμφάνιση άνοιας;

Οι επιστήμονες ισχυρίζονται πως ναι

Ένας στους 14 ανθρώπους άνω των 65 ετών στο Ηνωμένο Βασίλειο αναπτύσσει άνοια και ενώ δεν υπάρχει θεραπεία τα επιστημονικά στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχουν διάφοροι τρόποι που μπορούν να προστατέψουν από την ασθένεια.

Έλεγχος του βάρους

Μεταξύ των μεγαλύτερων παραγόντων κινδύνου για την άνοια είναι ο διαβήτης και η παχυσαρκία, τα οποία μπορούν να διπλασιάσουν τις πιθανότητες άνοιας σε μεταγενέστερη ηλικία. Έχουν βρεθεί επίσης συνδέσεις μεταξύ της αυξημένης αρτηριακής πίεσης, των υψηλών επιπέδων χοληστερόλης και του κινδύνου άνοιας, ωστόσο αυτοί οι παράγοντες δεν είναι καθοριστικοί. Η παρακολούθηση του βάρους και της καρδιαγγειακής υγείας θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά την πιθανότητα άνοιας.

Εγκέφαλος και Κάπνισμα

Ο εγκέφαλος μπορεί να επηρεαστεί από τις μακροπρόθεσμες συνέπειες του εντατικού καπνίσματος. Επιστήμονες διαπίστωσαν πως το κάπνισμα αυξάνει τον κίνδυνο της νοητικής παρακμής, με μια μελέτη που δείχνει ότι οι μεσήλικες που καπνίζουν περισσότερο από δύο πακέτα την ημέρα υπερδιπλασίασαν τον κίνδυνο για εμφάνιση άνοιας στη γηραιότερη ηλικία.

Σωματική άσκηση

Πολλές μελέτες έχουν δείξει πως η τακτική, έντονη σωματική δραστηριότητα -αλλά και η ήπια άσκηση όπως το περπάτημα- μπορεί να διατηρήσει τμήματα του εγκεφάλου δραστήρια ακόμα και σε πολύ μεγάλες ηλικίες. Έχει διαπιστωθεί μάλιστα ότι ηλικιωμένα άτομα που ασκούνταν συχνά, ανέπτυξαν περισσότερο τις γνωστικές τους λειτουργίες. Ωστόσο οι νέοι θα πρέπει να αποφεύγουν αθλήματα που αυξάνουν τις πιθανότητες για τραυματισμούς στο κεφάλι, όπως η πυγμαχία και το μποξ. Υπάρχουν ενδείξεις οτι ακόμα και μέτρια τραύματα αυξάνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης ορισμένων μορφών άνοιας.

Πνευματική άσκηση

Η απόκτηση νέων χόμπι, η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων και η συμμετοχή σε καθημερινή πνευματική δραστηριότητα, όπως η επιλυση σταυρόλεξων, θεωρείται ότι έχουν νευροπροστατευτικά αποτελέσματα.

Κοινωνικοποίηση

Η διατήρηση των κοινωνικών δραστηριοτήτων σε όλη την διάρκεια της ζωής, όπως η συμμετοχή σε ομάδες ή ο εθελοντισμός, έχει διαπιστωθεί ότι δρα προστατευτικά. Μελέτες αναφέρουν ότι άτομα ηλικιωμένα με ευρύ κοινωνικό κύκλο τείνουν να έχουν καλύτερες γνωστικές λειτουργίες και μειωμένο κίνδυνο γνωστικής απώλειας.

Μεσογειακή Διατροφή

Παρόλο που οι επιστήμονες εξακολουθούν να μην είναι απολύτως βέβαιοι σχετικά με το πως διάφορες θρεπτικές ουσίες, βιταμίνες και ομάδες τροφίμων επηρεάζουν τον κίνδυνο άνοιας, έχουν γίνει μελέτες που εστιάζουν στην μεσογειακή διατροφή- η οποία αποτελείται από μικρές ποσότητες κρέατος και περισσότερη κατανάλωση ξηρών καρπών, σπόρων, οσπρίων, ελαιόλαδου, φρούτων, λαχανικών, ψαριών. Η εφαρμογή της μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμποδίζοντας να ανέβουν πολύ ψηλά τα επίπεδα αρτηριακής πίεσης.

Ύπνος

Οι διαταραχές ύπνου, η αυπνία έχουν συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο για γνωστική παρακμή σε μεγάλες ηλικίες. Η λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ύπνου θα μπορούσε να μειώσει τις πιθανότητες. Ωστόσο οι επιστήμονες δεν έχουν διαπιστώσει επακριβώς πως ο διαταραγμένος ύπνος μπορεί να συμβάλλει στην πάθηση και αν ορισμένοι τύποι διαταραχής μπορεί να είναι αρκετά πιο επιβλαβής για την υγεία του εγκεφάλου.

Πηγή

in

Αξιολογήστε το άρθρο

16 points
Upvote Downvote

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
  Εγγραφείτε  
Ειδοποίηση για