Βιταμίνες: Πότε μπορούν να γίνουν επικίνδυνες;

Η διατροφολόγος του Α,μπα, Ευαγγελία Σχοινά, μας ενημερώνει για τη σωστή χρήση τους

Photo by Adam Nieścioruk on Unsplash

Τα συμπληρώματα βιταμινών τα βρίσκουμε πανεύκολα. Παλαιότερα μόνο στα φαρμακεία, τώρα πλέον και στα σούπερ μάρκετ. Τα αγοράζουμε για να μην αρρωστήσουμε τον χειμώνα, για να γίνουμε γρήγορα καλά αφού αρρωστήσουμε, για να μην κουραζόμαστε στη δουλειά, για να βοηθήσουν το παιδί στο διάβασμα. Οποιοσδήποτε μπορεί να αγοράσει όσα κουτάκια θέλει, χωρίς ιατρική συνταγή. ‘’Ποιο είναι το πρόβλημα;’’, θα με ρωτήσετε. ‘’Βιταμινούλες είναι, δε θα πάθουμε και τίποτα’’. Δεν είναι ακριβώς έτσι, οπότε ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Ως βιταμίνες χαρακτηρίζονται 12 συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά: θειαμίνη (Β1), ριβοφλαβίνη (Β2), νιασίνη (Β3), πυριδοξίνη (Β6), κοβαλαμίνη (Β12), φυλλικό οξύ, βιοτίνη, παντοθενικό οξύ, βιταμίνη Α, βιταμίνη D,  βιταμίνη Ε,  βιταμίνη Κ.

Ο ρόλος τους είναι άκρως σημαντικός για τη διατήρηση της καλής υγείας του οργανισμού μας και η έλλειψή τους οδηγεί σε δυσλειτουργίες ή ακόμα και νοσήματα.

Για παράδειγμα, η έλλειψη της Β12 οδηγεί σε αναιμία και σοβαρές νευρολογικές βλάβες και η έλλειψη της βιταμίνης C σε ανεπαρκή επούλωση πληγών και υποδόρια αιμορραγία.

Αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό, είναι ότι οι βιταμίνες μπορούν επίσης να προκαλέσουν τοξικότητα.

Οι μεγάλες δόσεις που υπάρχουν σε διάφορα συμπληρώματα διατροφής είναι πιθανόν να έχουν σημαντικές παρενέργειες.

Ενδεικτικά, η υψηλή πρόσληψη βιταμίνης Α προκαλεί πονοκέφαλο, ναυτία και ανορεξία λόγω αυξημένης πίεσης στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό και επίσης ιστολογικές αλλοιώσεις στο συκώτι. Οι μεγάλες δόσεις νιασίνης (Β3) προκαλούν διαστολή των αιμοφόρων αγγείων, έχοντας ως αποτέλεσμα έντονη ερυθρότητα και αίσθηση κνίδωσης και καψίματος στο δέρμα. Η καθημερινή πρόσληψη βιταμίνης C σε υψηλή δόση, αυξάνει την πιθανότητα σχηματισμού ενός συγκεκριμένου τύπου λίθων στα νεφρά.

Η υπερβιταμίνωση λοιπόν είναι κάτι υπαρκτό και πρέπει να μάθουμε πώς να την αποφύγουμε. Ο πιο σίγουρος τρόπος είναι να μην μπαίνουμε στον πειρασμό να αγοράζουμε συμπληρώματα διατροφής χωρίς συνταγή από ειδικό. Αν όμως το κάνουμε, μια αξιόπιστη δικλείδα ασφαλείας είναι να ελέγχουμε την αναγραφόμενη δόση στη συσκευασία και σε τι ποσοστό της συνιστώμενης δόσης αντιστοιχεί. Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για τον υγιή πληθυσμό είναι το αναφερόμενο ως RDA της κάθε βιταμίνης. Αν η δόση αναγράφεται ως 100% RDA, σημαίνει ότι είναι ακριβώς η δόση που καλύπτει τις ημερήσιες ανάγκες του μέσου ενήλικα ή παιδιού αντίστοιχα. Αν όμως η δόση αναγράφεται ως 800% RDA π.χ., σημαίνει ότι αντιστοιχεί στην οκταπλάσια δόση, άρα θα ήταν καλό να μην πάρουμε το συγκεκριμένο συμπλήρωμα χωρίς συνταγή.

Σε γενικές γραμμές, αν διατηρούμε μια ποικιλία στην επιλογή τροφίμων είναι πιθανό ότι καλύπτουμε τις καθημερινές μας ανάγκες. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι βιταμίνες βρίσκονται σε διάφορες ομάδες τροφίμων, και όχι μόνο στα φρούτα και τα λαχανικά όπως συνήθως πιστεύουμε (π.χ. η καλύτερη πηγή βιοτίνης είναι το αυγό).

Αν όμως νομίζουμε ότι δεν τρώμε αρκετά σωστά, είμαστε επιρρεπείς στις λοιμώξεις, έχουμε κάποιο χρόνιο πρόβλημα υγείας ή οποιοδήποτε άλλο θέμα που μας απασχολεί, το πιο ασφαλές είναι να ζητήσουμε συμβουλή από ειδικό πριν ξεκινήσουμε τη λήψη βιταμινούχων συμπληρωμάτων, προκειμένου να μην επιβαρύνουμε την υγεία μας.

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

in

Αξιολογήστε το άρθρο

66 points
Upvote Downvote

13
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
5 Θέματα σχολίων
8 Απαντήσεις θεμάτων
3 Ακόλουθοι
 
Με τις περισσότερες αντιδράσεις
Δημοφιλέστερο θέμα σχολίου
9 Συντάκτες σχολίων
AndromedaΕυαγγελία ΣχοινάSally SpectraTropique Πρόσφατοι συντάκτες σχολίων
  Εγγραφείτε  
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Ειδοποίηση για
Aphelia
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Δεν είμαι ειδικός, αλλά έχω ασχοληθεί πάρα πολύ με βιταμίνες και ιχνοστοιχεία και θα ήθελα να προσθέσω τα εξής: Προσοχή όταν παίρνουμε ποσότητες πολλαπλάσιες του RDA (που φυσικά μπορεί να υπάρχουν λόγοι για να το κάνουμε αυτό) για πόσο χρονικό διάστημα παίρνουμε συμπληρώματα, δηλαδή να μην παίρνουμε επ’ αόριστον μια βιταμίνη σε μεγάλες ποσότητες αλλά να ελέγχουμε αν χρειάζεται ακόμα να την παίρνουμε μετά από μερικούς μήνες . Π.χ. η βιταμίνη D αποθηκεύεται στο σώμα οπότε δεν είναι κάτι που θέλουμε να παίρνουμε για πάντα, η βιταμίνη B12 όταν ξεπεράσει τα ανώτερα επιτρεπτά επίπεδα στο σώμα αρχίζει να δημιουργεί νευρολογικά… Διαβάστε περισσότερα »

Sally Spectra
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Ειδικός

Δεν το ήξερα αυτό για την έλλειψη ενζυμου, και έχουμε οι μισοί στην οικογένεια. 👍

zero-gravity
Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Δημιουργός Εικόνων
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Ειδικός

Υπάρχουν γιατροί που συνταγογραφούν βιταμίνες σε άτομα με χρόνιες παθήσεις πχ. λύκος κλπ σε πολυ υψηλές συγκεντρώσεις (800%-1000+%RDA ).
Μάλιστα τα συγκεκριμένα σκευάσματα είναι και πολύ ακριβά. Οντως είναι απαραίτητα σε αυτες τις περιπτώσεις ή ειναι κυρίως marketing και παρηγοριά στον άρρωστο(ή ακομα χειρότερα επικίνδυνο);

MarinaK
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Ειδικός

Η βιταμίνη c από ασκορβικο οξύ διάβασα ότι προέρχεται από μεταλλαγμένο καλαμπόκι και για αυτό να μην τις καταναλώνουμε. Υπάρχουν και άλλες βιταμίνες c;

Muse
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Ειδικός

Ειδικά σε περιπτώσεις αυτοάνοσων νοσηματων, δεν θεωρείται επικίνδυνο να παίρνουμε βιταμίνες που ενισχύουν το ανοσοποιητικό; Εγω π.χ. με Χασιμότο το αποφεύγω. Θα προτιμήσω ενα τρόφιμο που ενδείκνυται για ενίσχυση ανοσοποιητικού.

Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συνεργάτης

Και εγώ χασιμοτο έχω και ο γιατρός μου είπε ότι γι αυτό δεν απορροφάει καθόλου σχεδόν ο οργανισμός μου τη Β12. Οπότε κάποιες φορές πρέπει να παίρνω συμπλήρωμα…

Tropique
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συνεργάτης

Διαγνώστηκα με έλλειψη D -o ενδοκρινολόγος μου είπε να πάρω σταγόνες D για συμπλήρωμα. Εγώ έπαιρνα για ενίσχυση λόγω κορωνοϊου (προληπτικά) ένα χάπι fish oil (που έχει D κι αυτο) και μια χιλιάρα C. Eίναι overdose?