in ,

Το πλοίο σαλπάρει: Ξέρω τα δικαιώματά μου;

Το ταξίδι και το πλοίο μου αρέσουν πάρα πολύ, και το έχω συνδέσει με πολύ έντονες αναμνήσεις από την παιδική μου ηλικία. Δεν είναι και όλες τόσο καλές βέβαια, καθώς ως παιδί ή ως έφηβη θυμάμαι ότι κάποιες φορές χρειάστηκε να περιμένω με τις ώρες στο λιμάνι για την άφιξη του πολυπόθητου πλοίου. Και όταν έφτανε ήταν δύσκολη η επιβίβαση και η εξασφάλιση αξιοπρεπούς θέσης. Ομολογώ ότι έχουν βελτιωθεί πολύ οι παρεχόμενες υπηρεσίες. Όμως δεν είναι και λίγες οι φορές που οι παρεχόμενες υπηρεσίες δεν είναι επαρκείς και οι επιβάτες πρέπει  να ξέρουν τα δικαιώματά τους. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

vector illustration logo cruise ferry consisting passenger cars nautical express ferryboat ship floating ocean 71809860

Παρόλο που ο καιρός δεν είναι καλοκαιρινός σκέφτομαι τις αποδράσεις που θέλω να οργανώσω στα νησιά. Το ταξίδι και το πλοίο μου αρέσουν πάρα πολύ, και το έχω συνδέσει με πολύ έντονες αναμνήσεις από την παιδική μου ηλικία. Δεν είναι και όλες τόσο καλές βέβαια, καθώς ως παιδί ή ως έφηβη θυμάμαι ότι κάποιες φορές χρειάστηκε να περιμένω με τις ώρες στο λιμάνι για την άφιξη του πολυπόθητου πλοίου. Και όταν έφτανε ήταν δύσκολη η επιβίβαση και η εξασφάλιση αξιοπρεπούς θέσης. Ομολογώ ότι έχουν βελτιωθεί πολύ οι παρεχόμενες υπηρεσίες. Όμως δεν είναι και λίγες οι φορές που οι παρεχόμενες υπηρεσίες δεν είναι επαρκείς και οι επιβάτες πρέπει  να ξέρουν τα δικαιώματά τους.

Αφετηρία για την προστασία των επιβατών και την προάσπιση των δικαιωμάτων τους αποτέλεσε  ο 1177/2010 κανονισμός. Βάσει αυτού τροποποιήθηκε και η εθνική νομοθεσία, ιδίως ο νόμος 3709/2008. Σε κάθε περίπτωση ο κανονισμός είναι πιο φιλικός προς τον επιβάτη, κατοχυρώνει τα δικαιώματά του και προασπίζει τα συμφέροντά του. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η ελληνική νομοθεσία έγινε πιο φιλική μετά τη θέσπιση του ανωτέρω κανονισμού. Δεν μπορώ να μην σχολιάσω και να υπογραμμίσω ότι μια χώρα με ναυτική παράδοση, όπως η δική μας, και με τόσα νησιά θα έπρεπε να ήταν πρωτοπόρα και όχι ουραγός σε παρόμοιες νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Τα δικαιώματα, όπως αυτά θα αναλυθούν κατωτέρω, δεν ισχύουν σε πλοία που μεταφέρουν λιγότερους από 13 επιβάτες, έχουν μέχρι 3 άτομα πλήρωμα, χαρακτηρίζονται ιστορικά ή καλύπτουν διαδρομή μικρότερη από 500 μέτρα.

Τα βασικότερα δικαιώματά μας είναι:

Οι θαλάσσιοι μεταφορείς οφείλουν να μας παρέχουν  σωστές πληροφορίες πριν και κατά τη διάρκεια όλου του ταξιδιού. Επίσης, στα πλοία πρέπει να υπάρχει ικανός αριθμός εντύπων ενημερωτικών για τα δικαιώματα των επιβατών και τους τρόπους άσκησής τους.

Σε περίπτωση καθυστέρησης αναχώρησης του πλοίου  πάνω από 90 λεπτά και εφόσον αυτή η καθυστέρηση δεν οφείλεται σε ανωτέρα βία (λ.χ. απαγορευτικό, απότομη αλλαγή καιρού ή φυσικές καταστροφές) μπορούμε να διεκδικήσουμε την επιστροφή των χρημάτων ή τη μεταφορά με άλλο δρομολόγιο. Ο θαλάσσιος μεταφορέας οφείλει να μας παρέχει  κατάλυμα εφόσον πρέπει να διανυκτερεύσουμε. Εάν η άφιξή μας καθυστερήσει, όχι για λόγους ανωτέρας βίας πάνω από μία ώρα δικαιούμαστε αποζημίωση ίση με το 25% ή το 50% της τιμής του εισιτηρίου.

Επίσης, τόσο η εθνική όσο και η κοινοτική νομοθεσία έχουν ειδικές διατάξεις για τα άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα. Ρητά ορίζεται ότι οι εμπλεκόμενοι φορείς πρέπει να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα ώστε να μην υφίστανται διακριτική μεταχείριση και  να έχουν δωρεάν ειδική συνδρομή τόσο στους λιμενικούς τερματικούς σταθμούς όσο και επί του πλοίου, καθώς και χρηματική αποζημίωση για απώλεια ή βλάβη του εξοπλισμού κινητικότητας τους. Στην Ελλάδα έχει επιπλέον προβλεφθεί η συγκρότηση ειδικού συμβουλευτικού οργάνου, το οποίο αποτελείται από εκπροσώπους του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής πολιτικής, της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία και των φορέων των πλοιοκτητών, το οποίο συνεδριάζει κατά τακτά χρονικά διαστήματα προκειμένου να εξετάζει όλα τα πρακτικά θέματα που αφορούν την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία σε όλο το φάσμα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.

Εάν λοιπόν χρειαστεί να ασκήσω κάποια από αυτά τα δικαιώματα τι κάνω; Αρχικά και αυτό είναι πολύ σημαντικό όταν κλείνω το εισιτήριό μου πάντα δίνω το όνομα και το επίθετό μου, δεν το πετάω. Σε πρώτη φάση ζητώ να συμπληρώσω τη σχετική φόρμα παραπόνων στο πλοίο. Εάν αυτή δεν υπάρχει μπορώ να πάω στο λιμεναρχείο και να καταγγείλω εγγράφως τα  περιστατικά που θεμελιώνουν τα παράπονά μου. Προσοχή  στην καταγγελία περιγράφω απλά τα περιστατικά και την αντιμετώπιση τους από το πλήρωμα χωρίς ύβρεις. Από το λιμεναρχείο ζητάω και αριθμό πρωτοκόλλου. Πιστεύω ότι σε γενικές γραμμές θα ικανοποιηθούν τα παράπονα από την καταγγελία στο λιμεναρχείο. Εάν όμως δεν ικανοποιηθούν ή εάν δεν θέλω να πάω στο λιμεναρχείο υπάρχει και η εναλλακτική προσφυγή στο Συνήγορο του Καταναλωτή για την εξώδικη επίλυση της υπόθεσης εντός έτους από το συμβάν. Το παράπονο  στο Συνήγορο του Καταναλωτή (http://www.synigoroskatanaloti.gr)   μπορεί να υποβληθεί και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Προσοχή και σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να έχω το εισιτήριο με αναγραφόμενο το όνομα και το επίθετό μου.

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

0 Comments
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια