in ,

Τι θα ρωτήσω στον δάσκαλο του παιδιού μου;

Η φιλόλογος Εύα Ευσταθιάδου γράφει στο Α,μπα

Διανύουμε περίοδο βαθμών και οι οικογένειες είναι σε αναταραχή. Οι βαθμοί αποτελούν κεντρικό σημείο της σχολικής ζωής και καθορίζουν σημαντικά την αντίληψη του παιδιού για το σχολείο αλλά και την ακαδημαϊκή του πορεία. Οι μέρες των βαθμών για τους περισσότερους γονείς συνδυάζονται με επίσκεψη στο γραφείο των εκπαιδευτικών ώστε να συζητήσουν για τα παιδιά. Οι […] ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

PTP

Διανύουμε περίοδο βαθμών και οι οικογένειες είναι σε αναταραχή. Οι βαθμοί αποτελούν κεντρικό σημείο της σχολικής ζωής και καθορίζουν σημαντικά την αντίληψη του παιδιού για το σχολείο αλλά και την ακαδημαϊκή του πορεία.

Οι μέρες των βαθμών για τους περισσότερους γονείς συνδυάζονται με επίσκεψη στο γραφείο των εκπαιδευτικών ώστε να συζητήσουν για τα παιδιά. Οι γονείς αγωνιούν ειλικρινά για τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών, πολλές φορές όμως, δεν ξέρουν τι να ρωτήσουν και είτε αναλώνονται σε γενικόλογη συζήτηση περί των βαθμών ή ακούνε παθητικά τον δάσκαλο. Προσωπικά, προτείνω οι γονείς να επιδιώκουν συχνές συναντήσεις με τους εκπαιδευτικούς και να μην περιορίζονται στην ημέρα των βαθμών που ήδη είναι πολύβουη και αγχωτική για όλους. Έπειτα, είναι σημαντικό ο γονιός να πάει προετοιμασμένος στην συνάντηση ώστε να μπορεί να συνειδητοποιήσει πληρέστερα την ακαδημαϊκή πορεία του παιδιού του και να λάβει κατευθύνσεις για τις επόμενες κινήσεις του. Άλλωστε, η καλή ακαδημαϊκή πορεία προϋποθέτει καλή συνεργασία γονιών και εκπαιδευτικών ώστε όλοι μαζί να συμβάλλουν θετικά στην μαθησιακή διαδικασία.

Μια πετυχημένη συνάντηση γονέων- εκπαιδευτικών ρίχνει φως στην συμπεριφορά του παιδιού εντός και εκτός σχολείου και όλοι οι εμπλεκόμενοι αποκτούν μια σφαιρικότερη εικόνα. Τι θα μπορούσαμε λοιπόν, να ρωτήσουμε στον εκπαιδευτικό των παιδιών μας;

top 5 questions teachers wish parents would ask them

Χρήσιμες ερωτήσεις προς τον δάσκαλο:

  1. Ποια είναι τα δυνατά σημεία το παιδιού μου;
  2. Το παιδί αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα με τα μαθήματα και αν ναι, πως το βοηθάτε να το ξεπεράσει;
  3. Το  παιδί είναι κοινωνικοποιημένο; Πως φέρεται στους συμμαθητές και στους δασκάλους; Συμμετέχει στις δραστηριότητες της τάξης;
  4. Το παιδί ακολουθεί μαθησιακά την υπόλοιπη τάξη; (μας ενδιαφέρει η σύγκριση με τον μέσο όρο των συνομηλίκων, όχι με συγκεκριμένους συμμαθητές ή αδέρφια).
  5. Το παιδί φέρνει όλες τις εργασίες;
  6. Πως θα μπορούσα να τον ενισχύσω στο σπίτι σε θέματα ακαδημαϊκά και συμπεριφοράς;
  7. Ποιοι είναι οι ακαδημαϊκοί στόχοι για αυτήν την τάξη και σε τι επίπεδο βρίσκεται το παιδί;
  8. Τι θα μπορούσε να κάνει για να βελτιώσει τις επιδόσεις του;
  9. Πιστεύετε ότι η επίδοση αντανακλά τις ικανότητες του; Δίνει τον καλύτερο του εαυτό;
  10. Τι εξωσχολικές δραστηριότητες θα προτείνατε για το παιδί;
  11. Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί;
  12. Υποπτεύεστε μαθησιακές δυσκολίες; Αν ναι, τι θα μπορούσα να κάνω;
  13. Σας ανησυχεί κάτι αναφορικά με το παιδί μου;
  14. Τι θέλετε να μάθετε για το παιδί μου (ενδιαφέροντα, χόμπι, κατάσταση στο σπίτι, προβλήματα υγείας).
  15. Γνωρίζετε τι έγινε σε εκείνο το περιστατικό με τον συμμαθητή/ γιατί αργεί τόσο όταν κάνει τα μαθήματα στο σπίτι/ γιατί δεν θέλει να έρχεται στις εκδρομές/ γιατί δεν αναφέρει ποτέ φίλους;
  16. Πως συμβάλλει το παιδί μου στην κοινότητα της τάξης;
  17. Πότε θα μπορούσα να ξαναέρθω για παρόμοια συζήτηση;

Οι συναντήσεις γονέων- δασκάλων μπορεί να είναι αρκετά αγχωτικές και για τις δυο πλευρές. Στόχος είναι η έκφραση των απόψεων και των ανησυχιών, χωρίς θυμό ή επικριτική διάθεση, οπότε είναι σημαντικό να διατηρηθεί το θετικό κλίμα και να μην ακουστούν κατηγορίες. Το παιδί περνάει πολλές ώρες στο σχολείο άρα είναι σαφές ότι η αγαστή συνεργασία γονιών και εκπαιδευτικών μπορεί να το βοηθήσει σημαντικά στην μαθησιακή του πορεία. Σιγουρευτείτε ότι αμφότεροι αναζητάτε λύσεις στα προβλήματα και τρόπους ενίσχυσης του παιδιού, μέσα από την δόμηση μιας υγιούς, συνεργατικής σχέσης.

Ο εκπαιδευτικός συναντά το παιδί σε διαφορετικό πλαίσιο από τους γονείς οπότε μια συζήτηση είναι αρκούντως διαφωτιστική ως προς την σκιαγράφηση της συναισθηματικής κατάστασης του παιδιού, του επίπεδου κοινωνικοποίησης και της ακαδημαϊκής του πορείας. Είναι γνωστό άλλωστε ότι συχνά, οι γονείς έχουν υψηλότερους ακαδημαϊκούς στόχους από τους δασκάλους και θέτουν ψηλά το πήχη των απαιτήσεων χωρίς να αναλογίζονται αν το παιδί μπορεί να τα καταφέρει.

Ακόμα και αν δε θέλετε να κάνετε όλες αυτές τις ερωτήσεις, υπάρχει μια ερώτηση που μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμη και είναι η εξής: ”τι σημαίνει αυτός ο βαθμός;”. Ο βαθμός είναι ένας αριθμός και από μόνος του δεν σημαίνει τίποτα. Τρεις μαθητές μπορεί να πάρουν 15 στο ίδιο μάθημα από τον ίδιο καθηγητή, αλλά ο βαθμός έχει άλλη αξία: ο ένας έχει μαθησιακά προβλήματα και πέρυσι παραλίγο να μείνει ανεξεταστέος. Πλέον, κάνει συνεδρίες με ειδικούς παιδαγωγούς και βελτιώθηκε. Ο άλλος ήταν για σειρά ετών απουσιολόγος αλλά φέτος έχει δραματική πτώση. Ο τρίτος πέρυσι είχε 13 στο ίδιο μάθημα και φέτος 15. Δεν είναι σαφές πως όλα τα 15αρια δεν είναι το ίδιο;

Επίσης, σημαντικό είναι οι γονείς να πηγαίνετε στις συναντήσεις με ειλικρινές ενδιαφέρον και να επιδιώκετε μια συνεπή παρουσία στην σχολική ζωή ώστε να περάστε το μήνυμα ότι η εκπαίδευση είναι σημαντική για εσάς. Προσπαθήστε να μην έχετε επιθετική συμπεριφορά προς τον δάσκαλο κατηγορώντας τον ότι αγνοεί ή δεν συμπαθεί το παιδί και μην αναλωθείτε σε καυγάδες για το πόσο αξίζει ο συγκεκριμένος βαθμός. Είναι δεδομένο πως όλοι οι εκπαιδευτικοί δεν είναι τέλειοι αλλά σε καμία περίπτωση η επιθετικότητα δεν θα σας βοηθήσει να εισακουστείτε.

Αν ο δάσκαλος κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για την ακαδημαϊκή βελτίωση του παιδιού ή γύρω από συμπεριφορικά ζητήματα ακούστε προσεκτικά και μην διστάσετε να εκφράσετε απορίες και δισταγμούς ή να συζητήσετε ζητήματα που σας ανέφερε το παιδί.

Μετά την συνάντηση, μιλήστε ειλικρινά με το παιδί για όσα μάθατε και εκφράστε τα συναισθήματα και τις σκέψεις σας.Τα παιδιά εκτιμούν το ειλικρινές ενδιαφέρον των γονιών, οπότε αν αντιληφθούν ότι επιδιώκετε να βοηθήσετε και όχι να κατακρίνετε τα λάθη και τις αδυναμίες, θα τους είναι ευκολότερο να σας προσεγγίσουν για κάποιο σχολικό θέμα που τους απασχολεί.

Κάντε σαφές στο παιδί πως γονείς και δάσκαλοι, παρόλα τα λάθη και τις παραλείψεις τους, νοιάζονται για αυτό και την μαθητική του διαδρομή. Εμπλακείτε ενεργά και όλα θα πάνε καλά.  

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

8 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Louk Ritia
Louk Ritia
5 χρόνια πριν

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο! Θα ήθελα κάποια στιγμή να μας γράψετε και για το πώς διαχειριζόμαστε τους όχι και τόσο καλούς βαθμούς ενός παιδιού, τι λέμε σε ένα παιδί που δεν έχει καλές επιδόσεις επειδή τεμπελιάζει ή δεν ενδιαφέρεται και τι λέμε σε ένα παιδί που πράγματι προσπαθεί αλλά φτάνει μέχρι εκεί. Υπάρχουν φράσεις που πρέπει ν’αποφεύγουμε; Πρέπει να μπούμε στη διαδικασία να το ενθαρρύνουμε και να το βοηθήσουμε ακόμα κι αν το ίδιο δεν το νοιάζει το σχολείο, οι βαθμοί, το διάβασμα; Ευχαριστώ 🙂

Λουκρητί@
Λουκρητί@
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Louk Ritia

Βρε Mitsi μου, συγκινούμαι με αυτά που γράφεις, κατά καιρούς, για τη δουλειά σου! Θα ήταν πολύ ωραίο να έδειχναν οι περισσότεροι δάσκαλοι-καθηγητές το ενδιαφέρον που δείχνεις εσύ.
Φαντάζεσαι όμως τι ακούν τα αυτάκια μας και τι βλέπουν τα ματάκια μας στα σχολεία. Από τους 10 καθηγητές της κόρης μου μόνο από 2 πήρα σαφή “διάγνωση” για την κατάσταση. Δεν εννοώ μόνο μαθησιακά αλλά και σε θέματα συμπεριφοράς ή στάσης της απέναντι στο μάθημα και στον καθηγητή.
Καθόλου βέβαια δεν εννοώ ότι και οι γονείς δεν έχουν γίνει έως και απαράδεκτοι πολλές φορές.

Λουκρητί@
Λουκρητί@
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Εύα Ευσταθιάδου

Κορίτσια δεν ήξερα ότι οι καθηγητές δεν διδάσκονται παιδαγωγικά μαθήματα. Πραγματικά εντυπωσιάστηκα. Παρ’ ‘ολ’ αυτά, αυτοί που ενδιαφέρονται για την δουλειά τους και τα παιδιά που περνάν από τα χέρια τους, ξέρουν και να σου πούνε και να σε κατευθύνουν. Προφανώς έψαξαν, ρώτησαν, διάβασαν και σε συνδυασμό με την εμπειρία έχουν καταφέρει να αξιολογούν διαφορετικά τα πράγματα. Πάντως, τώρα καταλαβαίνω γιατί κάποιοι δυσκολεύονται πάρα πολύ να βρουν τρόπο να σου περιγράψουν αυτό που θέλουν. Να σκεφτείς ότι από τα γενικόλογα που μου λένε, έχω εκπαιδευτεί πλέον, καταλαβαίνω τι θέλουν να μου πούνε για το παιδί. Σε κάποιον που του είπα… Διαβάστε περισσότερα »

Joan_Twist
Joan_Twist
5 χρόνια πριν

Πολύ συγκινήθηκα, πολύ χρήσιμες οδηγιες. Τι ωραία θα ήταν να ήταν έτσι οι γονείς μας (μου) όταν πηγαίναμε σχολείο. Τι ωραία θα ήταν να μην υπήρχε αυτός ο τρόμος των βαθμών κ της επικριτικης προσέγγισης των μαθητών από γονείς αλλά κ από δασκάλους.
Και από την άλλη, πόση χαρά νιώθω που πολλά από αυτά που περιέχει το κείμενο συμπεριλαμβάνονται στις συναντήσεις γονιών-παιδαγωγών στον παιδικό του δίχρονου γιου μου και γίνονται μια φορά το εξαμήνο κατ ιδίαν με κάθε οικογένεια.

βανίλια
βανίλια
5 χρόνια πριν

Παρά πολύ ωραίο και χρήσιμο το άρθρο σας κα Ευσταθιαδου. Αυτή την εβδομάδα πήρα κι εγώ του ελέγχους του αδερφού μου(εγώ ασχολούμαι και με την εκπαίδευση αλλά και τις δραστηριότητες του καθώς οι γονείς μας δουλεύουν πολλές ώρες) και είδα πολύ μεγάλη αδιαφορία από τους καθηγητές να με ενημερώσουν. Χρειάστηκε να κάνω πολλές ερωτήσεις να καταλάβω γιατι είναι χαμηλοί οι βαθμοί του φέτος καθώς είναι καλός μαθητής και πάλι δεν πήρα κάποια σαφή απάντηση. Σε ένα μήνα που θα ξαναπάω να ρωτήσω αν υπάρχει κάποια πρόοδος θα χρησιμοποιήσω τις παραπάνω ερωτήσεις. Ελπίζω αυτή την φορά να καταλάβω καλύτερα…