Ποιο γλυκό είναι το καλύτερο;

Ερώτηση απαντημένη από τη διατροφολόγο του Α,μπα, Ευαγγελία Σχοινά

Αγαπημένη μου Λένα υπέροχη ιδέα το site και ακόμα πιο υπέροχη ιδέα να μπουν ειδικοί σε αυτό. Προσωπικά συμπάθησα από το πρώτο της κιόλας άρθρο την διατροφολόγο (Ευαγγελία αλήθεια μου είσαι πραγματικά συμπαθής).Η ερώτηση μου ίσως και να φανεί παιδιαστικη αφού σε κάνα δίμηνο πάω στα 30 μου χρόνια αλλά μια συζήτηση χθεσινή με μια σπουδαγμενη διαιτολόγο αλλά προσωρινά συνάδελφος πωλήτρια στο σούπερ μαρκετ που εργάζομαι με έβαλε σε σκέψεις και αφού καθημερινά σε διαβαζω είπα να κάνω μιαν ερώτηση επί του θέματος σε εσάς. Ο λόγος έχει να κάνει με την ζάχαρη και τα γλυκά και η συζήτηση με την συνάδελφο αλλά διαιτολόγο ξεκίνησε αφού πριν πιάσω δουλειά αγόρασα 4 υποβρύχια που είχαμε σε προσφορά.Ζαχαρο θα πάθεις άμα τα φας όλα αυτά και θα γίνεις ΝΑ!Μα δεν θα τα φάω σε μια δόση ρε! Ένα μισό κιλό σε 3 μέρες θα φύγει. Και με άρχισε μετά το ποσό κακό κάνω στον εαυτό μου και καλύτερα να φάω μια σοκολάτα γάλακτος 30γρ.παρα αυτά και διαιτολόγος είμαι ξέρω και πάει λέγοντας. Προσωπικά ποτέ δεν ήμουν παχουλο παιδί. Βέβαια αυτό δεν ξέρω αν οφείλεται ακριβώς στην μαμά μου και στην φιλοσοφία της, αφού παντα έφτιαχνε εκείνη τα οποία γλυκά μας έδινε και πότε δεν ήταν ετοιματζιδικα και πάντα ως υλικό είχαν μόνο την ζάχαρη ή την άχνη. Ναι μέχρι και κέικ έφτιαχνε χωρίς αυγά, χωρίς βούτυρο, χωρίς γάλα. Βασικά γιαούρτι έβαζε αντί βουτύρου, νερό αντί γάλακτος και μόλις ένα ασπράδι αυγού.Έπειτα αν θέλαμε μερέντα χτυπούσε άχνη, κακάο και νερό σε ίσες ποσότητες και ήταν πεντανοστιμη! Τις συνταγές βασικά τις ξέρω αφού κι εγώ τις φτιάχνω πλέον, αλλά η μάνα μου ήταν πάντα υπέρμαχος του ότι ναι μπορείς να τρως ζάχαρη αλλά απέφυγε κυρίως το βούτυρο σε συνδυασμό με αυτήν.Άσε που πάντα έλεγε αυτό που πολλοί λένε ότι δηλαδή το γλυκό του κουταλιού είναι το πιο υγιεινό γλυκό.Και τελικά ισχύουν όλα αυτά ή όχι; Δηλαδή οκέι αγόρασα 4 υποβρύχια, που ναι έχουν 100κιλα ζάχαρη όμως δεν είναι προτιμότερα από το να έτρωγα μια σοκολάτα γάλακτος την μέρα όπως με είπε η σπουδαγμενη που θα έχει φαγούρα που την συζητώ; Εννοείτε πως εξαρτάται το ποσό υποβρύχιο θα τρως την μέρα, αλλά και αυτό για το γλυκό του κουταλιού είναι όντως αλήθεια;Δηλαδή αν η ζάχαρη τρώγεται χωρίς να κάνεις συνδυασμούς με βούτυρα και άλλα παχυντικα, είναι οκέι; Πάντως είμαι υγιέστατη σύμφωνα με τις τελευταίες μου εξετάσεις και πότε δεν είχα κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα παρόλο που κάθε μέρα έτρωγα και ακόμα συνεχίζω να τρώω ζαχαρούχα γλυκά.

Φίλη μας, σε ευχαριστώ προσωπικά και εκ μέρους της ομάδας του Α,μπα για τα καλά σου λόγια. Θα χρησιμοποιήσω τα ερωτήματά σου ως αφορμή για να εξηγήσω μερικά πολύ χρήσιμα ζητήματα, διότι πράγματι οι παρεξηγήσεις ως συνήθως είναι πολλές και η απορία σου καθόλου παιδιάστικη.

  1. Παχαίνουν τα γλυκά / η ζάχαρη;

    Κανένα τρόφιμο δεν ”παχαίνει”. Αυτό που οδηγεί σε αύξηση του βάρους είναι η περίσσεια των θερμίδων που καταναλώνει κανείς. Αν για παράδειγμα οι συνολικές καύσεις ενός ατόμου είναι 2.000 θερμίδες ημερησίως, αλλά αυτό καταναλώνει περίπου 2.500 θερμίδες, τότε αυτές που περισσεύουν θα μετατραπούν σε λίπος και θα αποθηκευθούν στο σώμα του, ακόμα και αν οι θερμίδες αυτές προέρχονται από κοτόπουλο ή φρούτα.

  1. Άμα φάω πολλά γλυκά θα πάθω ζάχαρο;

    Η κατανάλωση ζάχαρης δεν προκαλεί διαβήτη, τουλάχιστον όχι άμεσα. Ένας άνθρωπος που τρώει πολλά γλυκά, πιθανόν θα τρώει και πολλές θερμίδες, άρα πιθανόν να είναι παχύσαρκος. Η παχυσαρκία και το σπλαχνικό λίπος σχετίζονται με την εμφάνιση διαβήτη, ναι. Επίσης, κάποιος που ήδη έχει πρόβλημα με τη ρύθμιση του σακχάρου, προφανώς και το επιβαρύνει εάν καταναλώνει γλυκά με μεγάλη συχνότητα ή σε μεγάλες μερίδες.

  1. Είναι καλύτερα να τρώω γλυκά με σκέτη ζάχαρη, χωρίς λιπαρά, όπως το γλυκό του κουταλιού;

    Και ναι και όχι, εξαρτάται από το άτομο. Τα γλυκά που δεν περιέχουν λιπαρά, έχουν υψηλότερο γλυκαιμικό δείκτη, ανεβάζουν δηλαδή το σάκχαρο πιο γρήγορα και σε πιο υψηλά επίπεδα. Σε έναν διαβητικό θα συστήναμε πιο εύκολα να φάει μαύρη σοκολάτα, παρά υποβρύχιο. Αντίθετα όμως, αν είχαμε έναν άνθρωπο που έχει πολύ υψηλή χοληστερόλη, θα προτείναμε το γλυκό του κουταλιού ως καλύτερη επιλογή συγκριτικά με μία πάστα.

  1. Είναι η ζάχαρη απαγορευτική; Δηλαδή αν φάω έστω και λίγη, μου κάνει κακό;

    Όχι, η ζάχαρη δεν είναι απαγορευτική. Η επιβαρυντική της δράση εξαρτάται προφανέστατα από την ποσότητα και τη συχνότητα με την οποία την καταναλώνουμε. Συγκεκριμένα, η σύσταση δίνει ως ανώτατο όριο τα 19 γρ ημερησίως για παιδιά 4-6 ετών, τα 24 γρ ημερησίως για παιδιά 7-10 ετών και τα 30 γρ ημερησίως για παιδιά άνω των 11 ετών και ενήλικες. Οι συστάσεις αναφέρονται σε υγιή άτομα.

  1. Πώς μπορώ να υπολογίσω πόση ζάχαρη προσλαμβάνω ημερησίως;

    Ένα κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη αντιστοιχεί σε περίπου 4 γρ. Όμως, ενώ πολλοί δίνουν προσοχή στη σκέτη ζάχαρη που προσλαμβάνουν μέσω του καφέ, λίγοι είναι εκείνοι που κατανοούν πόση ζάχαρη κρύβεται στα διάφορα τυποποιημένα τρόφιμα. Ο μόνος τρόπος να το ελέγξουμε είναι να δίνουμε προσοχή στις ετικέτες των συσκευασμένων τροφίμων.

    Εύκολα στη συσκευασία μπορούμε να βρούμε ένα πινακάκι που αναγράφει τη σύσταση ανά 100 γρ ή mL τροφίμου, αλλά και ανά συγκεκριμένη μερίδα τις περισσότερες φορές. Εκεί, μπορούμε να διαβάσουμε πόσα γρ σακχάρων θα φάμε αν καταναλώσουμε το εν λόγω προϊόν. Ενδεικτικά αναφέρω ότι σε μια πλάκα σοκολάτας γάλακτος των 100 γρ περιέχονται 51 γρ ζάχαρης (~13 κουταλάκια), σε 1 κουταλιά της σούπας αλείμματος πραλίνας περιέχονται 21 γρ ζάχαρης (~5 κουταλάκια) και σε ένα κουτάκι αναψυκτικό τύπου cola 35 γρ ζάχαρη (~9 κουταλάκια).

  1. Εγώ τρώω συχνά το τάδε προϊόν που δεν αναφέρει τη ζάχαρη στα συστατικά του, αλλά στην ετικέτα λέει ότι έχει σάκχαρα, πώς γίνεται; Επίσης, όταν φτιάχνω κέικ βάζω μέλι ή ζάχαρη καρύδας, οπότε είναι οκ, σωστά;

    Στα σάκχαρα δεν συμπεριλαμβάνεται μόνο η κλασική κρυσταλλική λευκή ζάχαρη. Παρόμοιες ουσίες είναι και διάφορα άλλα συστατικά που μπαίνουν σε τρόφιμα, όπως μαλτόζη, δεξτρόζη, μέλι, μελάσα, σιρόπι φρουκτόζης, ζάχαρη καρύδας, σιρόπι αγαύης, αμυλοσιρόπιο κ.ά. Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε πως όλα αυτά τα συστατικά έχουν ακριβώς την ίδια επίδραση στην υγεία μας και πρέπει να τα υπολογίζουμε στη συνολική ημερήσια κατανάλωση ζάχαρης.

Ελπίζω να ξεδιάλυνα κάπως το τοπίο. Με βάση τα παραπάνω λοιπόν, εγώ θα σε συμβούλευα να το φαςτο υποβρύχιο που σου αρέσει τόσο, δεν έχει καμία διαφορά για σένα από το να φας τη σοκολάτα γάλακτος. Απλά πρόσεξε τη μερίδα σου, καθώς και τις λοιπές πηγές ζάχαρης που μπορεί να βρίσκονται στο δρόμο σου στη διάρκεια της υπόλοιπης ημέρας.

Κλείνοντας, θέλω να υπερτονίσω τη σημασία του να διαβάζουμε τις ετικέτες των τροφίμων που αγοράζουμε για εμάς ή/και την οικογένεια. Θέλει λίγο χρόνο παραπάνω, αλλά αξίζει τον κόπο! 🙂

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

in

Αξιολογήστε το άρθρο

80 points
Upvote Downvote

15
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
10 Θέματα σχολίων
5 Απαντήσεις θεμάτων
1 Ακόλουθοι
 
Με τις περισσότερες αντιδράσεις
Δημοφιλέστερο θέμα σχολίου
10 Συντάκτες σχολίων
brightbirdidrilΜαριάννα Θ.Mary SmithLouk Ritia Πρόσφατοι συντάκτες σχολίων
  Εγγραφείτε  
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Ειδοποίηση για
Phoebe Buffay-Hannigan
Μέλος
Δημιουργός Κειμένων
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Ενθουσιώδης

πολύ κατατοπιστικό και πάλι το άρθρο σου, ευαγγελία – πάντα απολαμβάνω να σε διαβάζω!δική μου άγνοια φυσικά για το θέμα, μα δεν κατάλαβα στο σημείο 5 πώς γίνεται η μετατροπή γραμμάρια-κουταλάκια. ειμ’ άσχετη όμως με διατροφικά. ευχαριστώ, συνέχισε την πολύ καλή δουλειά!

BigDag
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Ωραίο άρθρο..έχω και εγώ μια απορία. Στα σάκχαρα περιλαμβάνονται κ αυτά των φρούτων; Δλδ 4 γρ. σακχάρων σε ένα φρούτο ισοδυναμούν με ένα κουταλάκι ζάχαρης; Μπορούμε κάπου να βρούμε την ποσότητα σακχάρων που περιέχουν τα φρούτα;

Louk Ritia
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Επιβεβαιωμένος Χρήστης
Δημιουργός Κειμένων
Ειδικός

Συνονοματη, θέλουμε πιο συχνά να βλέπουμε κείμενά σου!

Μαριάννα Θ.
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Advocate

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο, όπως όλα της Ευαγγελίας.

Κάτι που δεν αναφέρεται σχεδόν ποτέ όταν μιλάμε για γλυκά και θα ήθελα να προσθέσω, είναι η ζημιά που κάνουν στα δόντια.

idril
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Δημιουργός Κειμένων
Χρόνια συμμετοχής
Μέντορας

Τέλειο ενημερωτικό άρθρο Ευαγγελία! ευχαριστούμε 🙂

….αλλά όποιος έκανε την επιλογή της συνοδευτικής φωτογραφίας, με τσάκισε, να ξέρει!

Bobos
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

Να ευχαριστήσω κι εγώ την Ευαγγελία για τον απλό, άμεσο, κατανοητό τρόπο που απάντησε. Εξαιρετική η έμφαση που δίνεται στις ετικέτες τροφίμων γιατί είναι ουσιαστικά ένα εργαλείο για τον καταναλωτή ώστε να μπορεί να αποφασίζει για το καταλληλότερο τρόφιμο ανάλογα με τις δικές του ιδαιτερότητες Σε αντιδιαστολή, θα ήθελα να σχολιάσω τη στάση της “σπουδαγμένης διαιτολόγου” όπως την αποκαλεί και η γράφουσα – νομίζω ότι είναι σημαντικός ο διαχωρισμός μεταξύ του έχω σπουδάσει το τάδε και επαγγέλομαι το τάδε. Πιστεύω ότι είναι αρκετά απίθανο να ακούσεις από επαγγελματία διαιτολόγο τα λόγια που σου είπε η συνάδελφος σου. Δεν νομίζω ότι… Διαβάστε περισσότερα »

Ικμάδα
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

Άκυρη η ερώτηση σε σχέση με τον καρκίνο, μετά είδα ότι έχει απαντηθεί παλαιότερα!

Ικμάδα
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

Θα έπρεπε να προτιμούμε τη στέβια έναντι άλλων γλυκαντικών ή το μέλι ως πιο υγιεινές επιλογές;

Και ζάχαρη φέρνει πιο κοντά τον καρκίνο σε όσους έχουν προδιάθεση, είναι αληθές ότι τρέφει τα καρκινικά κύτταρα;

Mary Smith
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Ευαγγελία, είναι λάθος ότι “αυτό που οδηγεί σε αύξηση του βάρους είναι η περίσσεια των θερμίδων που καταναλώνει κανείς” (“Miraculous, or otherwise, a metabolic effect was found.” https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-3-9).

brightbird
Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Τέλειο το άρθρο σου Ευαγγελία και μας ανοίγεις τα μάτια.Έχω όμως τόσο πολλές απορίες για τη ζάχαρη και θα ήθελα τη γνώμη σου.Η ζάχαρη ρίχνει το ανοσοποιητικό;Το χω διαβάσει αλλά επειδή όπως λες κυκλοφορούν διάφορα…Επίσης εφόσον έχει υποστεί χημική επεξεργασία δεν είναι προτιμότερο να την αντικαταστήσουμε με μέλι η ζάχαρη καρύδας κι ας έχει τα ίδια σακχαρα;;Επίσης δεν είναι αλήθεια ότι το μέλι απορροφάται καλύτερα απο τη ζάχαρη;Και ότι έχει πολλά θρεπτικά συστατικά; Και τέλος τη γνώμη έχεις για το πετιμέζι;;Έχει σίδηρο;Εσύ τι θα πρότεινες ιδανικά ως το καλύτερο