Μήπως καταστρέφω τον σίδηρο των τροφών;

Ερώτηση απαντημένη από τη διατροφολόγο του Α,μπα, Ευαγγελία Σχοινά

Η ερώτηση μου απευθύνεται μάλλον προς τη διατροφολόγο παρά στην αμπά . Πριν φύγουμε για διακοπές κάναμε οικογενειακώς τσεκ απ και εξετάσεις αίματος , σε όλους βγήκε πολύ χαμηλός ο σίδηρος . Μέχρι να μιλησουμε με τον παθολόγο και τον παιδίατρο, αναρωτιέμαι αν φταίει ο τρόπος που μαγειρεύω το κρέας , σχεδόν πάντα τον τελευταίο χρόνο το σβήνω με κρασί . Ντρέπομαι που το λέω ,αλλά βρήκαμε μερικά μπουκάλια κρασί ξεχασμένα στο σπίτι της γιαγιάς μου και δε χρησιμεύουν σε τίποτε άλλο παρά στο φαγητό κι εγώ για να φύγουν από τη μέση τα χρησιμοποιώ στο μαγείρεμα , μέχρι κουλουράκια με κρασί έκανα. Λέτε να καταστρέφω το σίδηρο των τροφών ή δεν έχει σχέση;

Ο σίδηρος της τροφής είναι πράγματι ένα συστατικό που απορροφάται δύσκολα. Συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο από τις ζωικές πηγές (κρεατικά, πουλερικά κτλ) απορροφάται περίπου το 15%, ενώ από τις φυτικές (όσπρια, σπανάκι) το 5%. Δεν είναι περίεργο δηλαδή που η έλλειψη σιδήρου είναι από τις πιο συχνές διατροφικές ελλείψεις, ακόμη και στις Δυτικού τύπου κοινωνίες.

Χωρίς να ξέρω τις συνολικές διατροφικές συνήθειες της οικογένειας, είναι κάπως δύσκολο να σου απαντήσω με πλήρη βεβαιότητα στο ερώτημα σου. Το κρασί και ειδικά το κόκκινο περιέχει σε μεγάλες ποσότητες φαινολικά συστατικά. Ενώ τα συστατικά αυτά είναι ωφέλημα για την υγεία, καθώς έχουν αντιοξειδωτική δράση, έχουν την τάση να δεσμεύουν τον σίδηρο και να μειώνουν σημαντικά την απορρόφηση του. Αν εσύ το χρησιμοποιείς όντως σχεδόν πάντα στο μαγείρεμα, θεωρώ ότι έχει παίξει τον ρόλο του στα αποτελέσματα των εξετάσεων. Αυτό βέβαια ισχύει για τα τρόφιμα που έχουν σίδηρο όπως το κρέας, στα κουλουράκια προφανώς δεν επηρεάζει κάτι.

Παρόλα αυτά, θα ήθελα να τονίσω ότι είναι σημαντικό να αξιολογηθούν συνολικά οι εξετάσεις αίματος από κάποιον ειδικό. Έχει διαφορά εάν ήταν απλά ο σίδηρος χαμηλός (αυτό μπορεί να οφείλεται σε μια ίωση πχ) ή αν ήταν χαμηλή η φερριτίνη (αυτό που λέμε ”αποθήκες” σιδήρου). Θα σας πει εάν η έλλειψη αυτή είναι σοβαρή, αν έχει οδηγήσει σε αναιμία και αν θα χρειαστούν συμπληρώματα σιδήρου, φυλλικού οξέος ή/και βιταμίνης Β12.

Τελειώνοντας, θεωρώ χρήσιμο να αναφέρω μερικές ακόμη πρακτικές συμβουλές για την καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου, είτε από τα τρόφιμα είτε από συμπληρώματα:

  • Πέρα από το κρασί, γενικά θα πρέπει να αποφεύγουμε τρόφιμα πλούσια σε φαινολικά (κακάο, τσάι, καφές, ρόδι, σταφίδες κ.ά.) ταυτόχρονα με γεύμα πλούσιο σε σίδηρο ή με συμπλήρωμα σιδήρου.

  • Ο φυτικός σίδηρος απορροφάται καλύτερα εάν συνδυαστεί με βιταμίνη C (πχ προσθέστε αρκετό λεμόνι στα φασόλια σας).
  • Ο φυτικός σίδηρος απορροφάται καλύτερα εάν συνδυαστεί με ζωικό σίδηρο (πχ συνοδέψτε τις φακές σας με λίγο ψάρι ή κοτόπουλο).

  • Ο σίδηρος είναι ανταγωνιστικός με το ασβέστιο στην απορρόφησή του. Μην καταναλώνετε κρεατικά ή συμπλήρωμα σιδήρου μαζί με γάλα, γιαούρτι ή συμπλήρωμα ασβεστίου.

in ,

Αξιολογήστε το άρθρο

41 points
Upvote Downvote

38
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
12 Θέματα σχολίων
26 Απαντήσεις θεμάτων
0 Ακόλουθοι
 
Με τις περισσότερες αντιδράσεις
Δημοφιλέστερο θέμα σχολίου
14 Συντάκτες σχολίων
Harlanno_rootsβλαχάκι(το)ΗκυπρεαMeena Πρόσφατοι συντάκτες σχολίων
  Εγγραφείτε  
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Ειδοποίηση για
Σκιάς όναρ άνθρωπος
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Advocate

Η τελευταία πρόταση υπονοεί ότι τα παϊδάκια με το τζατζίκι στο πλάι διατροφικά δεν έχουν καμία αξία. Γροθιά στο στομάχι.

Astronaut
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Εντωμεταξύ στη φωτό, εν είδει rebus, προκύπτει IRON MAIDAN (-ΟS).

Mirka Janic
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

Δηλαδή εγώ που τρώω φέτα με τα πάντα,με το μοσχάρι,με τις φακές,με το σπανακόρυζο,κάνω μια τρύπα στο νερό;!!!

Harlan
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Κάθε φορά που αναφέρεται ο σίδηρος, η κουβέντα καταλήγει στην κατανάλωση κρέατος και στα συμπληρώματα διατροφής. Σημείωση: Η Β12 που αναφέρεται στο άρθρο δεν έχει απολύτως καμμία σχέση με τον σίδηρο. Λάθος αναφορά. Σαν τυπικά θύματα του δυτικού υπερ-καταναλωτισμού έχουμε αναπτύξει αυτοματοποιημένα αντανακλαστικά. Εχεις έλλειψη από το ΧΨ; Αγόρασε / κατανάλωσε ένα προιόν με ΧΨ και καθάρισες. Με την καταναλωτική υπεραπλούστευση “δεν έχεις Χ, άρα αγόρασε Χ” ξεχνάμε ότι όλες οι τροφές, και ιδίως το κρέας είναι βιομηχανικά προιόντα. Ποιό κρέας έχει σίδηρο; Το αρνάκι που εξέτρεφε ο προπάππος σου στην τραχανοπλαγιά ή αυτό που αγοράζεις σήμερα στο σουπερμάρκετ, τιγκαρισμένο… Διαβάστε περισσότερα »

βλαχάκι(το)
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Επιβεβαιωμένος Χρήστης
Advocate

“Σαν τυπικά θύματα του δυτικού υπερ-καταναλωτισμού έχουμε αναπτύξει αυτοματοποιημένα αντανακλαστικά.(…) Γενικά, η υπερκαταναλωτική υπεραπλούστευση «φάε κρέας και αγόρασε συμπληρώματα διατροφής για να έχεις σίδηρο» είναι εντελώς λάθος. Ωφελεί αποκλειστικά αυτούς που πουλάνε συμβουλές και συμπληρώματα” Μμμ… ναι. Μόνο που λησμονείς το γεγονός ότι αρκετοί άνθρωποι που έχουν αυτό το θέμα θα κάνουν τις εξετάσεις που θα του επισημάνει/ γράψει ο γιατρός τους και θα πάρουν αυτό που θα τους συστήσει να πάρουν ή κάτι ανάλογο, τελοσπάντων. Ας μην ξεχνάμε κι ότι …αρκετοί από τους αρκετούς τα ραντεβού τους μπορεί να τα κάνουν και στα 10λεπτα ξεπέτας των IΚΑ κ.λπ. επειδή… Διαβάστε περισσότερα »

no_roots
Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Δημιουργός Κειμένων
Χρόνια συμμετοχής
Ήρωας

Ο Harlan, περιέργως, μας την έπεσε για την περίοδο ενώ καμιά δεν μίλησε για περίοδο σε αυτό το ποστ. Παρ’ όλα αυτά δεν έχει τελείως άδικο. Μπορεί με την περίοδο να χάνεται μέρος του σιδήρου, όμως εκείνες τις μέρες αυξάνεται και η απορρόφηση σιδήρου από τον οργανισμό οπότε αντισταθμίζεται η απώλεια. Σε περιπτώσεις επανειλημμένων “βαρέων” περιόδων πάλι κάτι φταίει, που κι αυτό με τη σειρά του χρειάζεται διερεύνηση. Δεν έχει άδικο γενικά ο Harlan, αλλά δεν έχει και τελείως δίκιο. Κάποια στιγμή λόγω εμμένουσας αιμορραγίας (όχι περιόδου) έφτασα να έχω αιματοκρίτη 23 με αιμοσφαιρίνη 6,4. Δεν το είχα αντιληφθεί καν… Διαβάστε περισσότερα »

Harlan
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Τα σχόλια μου είναι δυστυχώς τεράστια. Το τελευταίο είναι τόσο μεγάλο επειδή …. έκοψα το μισό 😉 Η κριτική σου στο ύφος μου “μα τι βλάκες που είστε” είναι δικαιολογημένη. Απολογούμαι με το επιχείρημα, ότι αν εκφράσω τα στοιχεία μου με ευγενικές φιοριτούρες, τα σχόλια μου θα διπλασιαστούν σε έκταση. Προσπαθώ κάθε φορά να δώσω στοιχεία και επιχειρήματα και να απαντήσω σε πολλά “γιατί”. Το θεωρώ σημαντικό σε μια συζήτηση, το να δίνεις και να αναλύεις τα στοιχεία. Απεχθάνομαι την τουιτερική βλακεία των 140 χαρακτήρων. Δηλαδή να πετάς μια αστήρικτη ιδεοληπτική ατάκα και τέλος. Χωρίς στοιχεία, χωρίς εξηγήσεις, χωρίς επιχειρήματα.… Διαβάστε περισσότερα »

I KNOW!
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Συμμετέχων

Συμπλήρωμα σιδήρου το πρωι με τον καφέ(χωρίς γαλα)=τρύπα στο νερό άρα?

BabyDoll
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Δημιουργός Κειμένων
Advocate

Κάτι που έχω διαβάσει και πάντα το είχα απορία…το κόκκινο κρέας έχει περισσότερο σίδηρο απ’ το λευκό όμως υπάρχουν μέρη του κόκκινου κρέατος που έχουν περισσότερο ή λιγότερο; Το συκώτι πχ λένε οτι είναι πολύ πλούσιο σε σίδηρο, ισχύει;

no_roots
Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Δημιουργός Κειμένων
Χρόνια συμμετοχής
Ήρωας

Ισχύει ναι, κυρίως για το μοσχαρίσιο συκώτι. Συνήθως, όμως, για να μαλακώσουν τις ίνες από το συκώτι το μαρινάρουν σε γάλα οπότε εκεί θέλει λίγο προσοχή γιατί ίσως δεσμεύεται ο σίδηρος από το ασβέστιο. Αν το ψήσεις χωρίς να το μαρινάρεις σε γάλα, είναι σίγουρα πολύ καλή πηγή σιδήρου (που όμως αντενδείκνυται για εγκύους).

Meena
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Πολύ ενδιαφέρον και καλογραμένο άρθρο και εύστοχα σχόλια. Μπράβο στην Ευαγγελία και στους σχολιαστές.

βλαχάκι(το)
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Επιβεβαιωμένος Χρήστης
Advocate

αιματοκρίτης 29, σίδηρος 10, φερριτίνη 3
με πειράζουν και τα χάπια, υπέροχα!

no_roots
Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Δημιουργός Κειμένων
Χρόνια συμμετοχής
Ήρωας

ωωωχχ βλαχάκι μου… από τί τόσο χαμηλά;

βλαχάκι(το)
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Επιβεβαιωμένος Χρήστης
Advocate

Α! σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σας 🙂 Η κατάστασις χρονία: Παίρνω χαπάκια ανεβαίνουν όλες αυτές, αλλά και οι έτερες σχετιζόμενες τιμές ικανοποιητικότατα, μετά τα σταματώ για μεγάλο διάστημα, ένα χρόνο, δύο, γιατί όπως είπα ενοχλούν και ο οργανισμός “συνηθίζει” να τρέχει αδιαλείπτως στα χαμηλά, eventually ή έτσι νομίζει κανείς τεσπά. Στίγμα δεν έχω they had me tested στα 80s. Παμφάγο είμαι (πλην ψαριών και εντοσθίων που δεν ακουμπώ). Ένα κουταλάκι feroglobin την μέρα έχω αρχίσει, τελευταίως, με σίδηρο 7mg, απ’ ότι βλέπω, όμως πρέπει να το πάρω σοβαρά, να μην χτυπάω ας πούμε γιαουρτάκι και σοκολάτα μετά, που ξέρω… Διαβάστε περισσότερα »

no_roots
Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Δημιουργός Κειμένων
Χρόνια συμμετοχής
Ήρωας

(το είχα γράψει και εξαφανίστηκε)

βλαχάκι εννοείται να το πάρεις στα σοβαρά και σε κάθε περίπτωση να ξέρεις από τι προέρχεται 🙂

no_roots
Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Δημιουργός Κειμένων
Χρόνια συμμετοχής
Ήρωας

Το λευκό κρασί, όμως, βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου. Επίσης, το κακάο (σκέτο με νερό) είναι έχει υψηλή περιεκτικότητα σιδήρου από μόνο του.

volt
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Κα. Σχοινά αν μπορείτε θα ήθελα να μου λύσετε και μένα μια απορία πάνω στο θέμα, λόγω χρόνιων προβλημάτων με έλλειψη σιδήρου και του ότι εδώ και κάποιους μήνες έχω αλλάξει τις διατροφικές συνήθειες μου μειώνοντας δραστικά κρέας και ψάρι. Ξεκίνησα συμπλήρωμα σιδήρου το οποίο παίρνω το πρωί, μία ώρα πριν τον καφέ – φαγητό. Θεωρείτε ότι επαρκεί αυτή η χρονική απόσταση για την καλύτερη απορρόφηση του? Ανά καιρούς με έχουν συμβουλέψει να μην πίνω καθόλου καφέ συνδυαστικά με συμπλήρωμα, παρά μόνο το μεσημέρι. Εσείς τι θα προτείνατε? (Σαφώς και ο καλύτερος τρόπος είναι να γίνουν εξετάσεις αίματος για να… Διαβάστε περισσότερα »