in

Είναι ηθικό να τρώμε κρέας;

Εν όψει των ημερών και λίγο πριν το Vegan Festival

Όταν το μοδάτο ερώτημα του δυτικού κόσμου, έγινε διαγωνισμός. Πιστεύω ότι οι New York Times αν μη τι άλλο έπιασαν το σφυγμό με αυτό το ερώτημα. Είναι από τα θέματα που δημιουργούν τρομερές εντάσεις, με πλευρές φανατισμένες και ανυποχώρητες. Δεν πρόκειται απλώς για επιλογή, όπως το ντύσιμο ή το κούρεμα, είναι θέμα που κηρύσσει ηθική ανωτερότητα, η οποία γίνεται λάβαρο που θυμίζει σταυροφορία ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Zebra On The Run

Όταν το μοδάτο ερώτημα του δυτικού κόσμου, έγινε διαγωνισμός

Πιστεύω ότι οι New York Times αν μη τι άλλο έπιασαν το σφυγμό με αυτό το ερώτημα. Είναι από τα θέματα που δημιουργούν τρομερές εντάσεις, με πλευρές φανατισμένες και ανυποχώρητες. Δεν πρόκειται απλώς για επιλογή, όπως το ντύσιμο ή το κούρεμα, είναι θέμα που κηρύσσει ηθική ανωτερότητα, η οποία γίνεται λάβαρο που θυμίζει σταυροφορία.

Ο Peter Singer, με το ψευδώνυμο ethicist των New York Times λέει ότι τα επιχειρήματα των χορτοφάγων/vegan είναι γνωστά, και συμφωνώ ότι είναι. Με προβληματίζει το γεγονός ότι η στήλη του λέγεται “ethicist” – όσοι μιλάνε για ηθική με προβληματίζουν ενστικτωδώς –  αλλά έχει ένα δίκιο στο εξής: ακούμε τα επιχειρήματα των χορτοφάγων, ήρθε η ώρα για τα επιχειρήματα των παμφάγων.

Η στήλη του ξεκίνησε διαγωνισμό to 2012 για απάντηση στο ερώτημα «είναι ηθικό να τρώμε κρέας, εφόσον δεν απειλείται η ζωή μας από έλλειψη τροφής;» Το ζητούμενο ήταν 600 λέξεις πάνω στο θέμα, και ο καλύτερος δικηγόρος είδε την απάντησή του τυπωμένη στους New York Times. Μπορείτε να δείτε τον διαγωνισμό εδώ.

Βέβαια, το κείμενο πέρασε από μια επιτροπή που αμφιβάλλει ή καταδικάζει την κατανάλωση κρέατος: Peter Singer, Michael Pollan, Mark Bittman, Jonathan Safran Foer και Andrew Light. Από την άλλη βέβαια, όποιος περάσει από αυτούς, θα μπορούσε να μας πείσει ότι, ας πούμε, δεν υπάρχει και Θεός.

Η ηθικολογία περί κατανάλωσης ή μη του κρέατος είναι προνόμιο των πλούσιων δυτικών και μου φαίνεται εξωφρενική ομφαλοσκόπηση (ναι, εμείς μπορούμε να ζήσουμε χωρίς κρέας, επειδή το 80% της υπόλοιπης γης λιμοκτονεί εξαιτίας μας.) Ξέρω ότι είμαι ενάντια στο κλίμα, αλλά βρήκα κάποιον στα σχόλια που συμφωνεί μαζί μου, και τα λέει και καλύτερα:

Theodore Barnes, Los Angeles

Το ερώτημα είναι ελαττωματικό από μόνο του: το να τρώμε ζώα δεν έχει να κάνει τίποτα με ηθική. Είναι μια φυσική σωματική λειτουργία. Είναι η αφόδευση «ηθική;» Μόνο υπερβολικά μορφωμένοι ειδικοί στην ομφαλοσκόπηση, οι οποίοι μπορούν να αγοράσουν λαχανικά και καρπούς και φρούτα που έρχονται από όλη τη γη με μεγάλα έξοδα για τα οποία ξοδεύτηκαν πολλά καύσιμα, τα οποία έχουν φυτρώσει μακριά από το φυσικό περιβάλλον των ζώων – μόνο αυτοί οι άνθρωποι, που θέλουν να θεωρούν τους εαυτούς τους ηθικά ανώτερους θέτουν τέτοιους προσβλητικούς και παιδιάστικους διαγωνισμούς.

Κι ένας λογικός χορτοφάγος, με τον οποίο συμφωνώ επίσης (με τη διαφορά ότι δεν είμαι χορτοφάγος):

Τ, ΝΥC

Είμαι χορτοφάγος και δεν με νοιάζει αν οι γύρω μου τρώνε κρέας ή όχι (η κοπέλα μου τρώει), το μόνο θέμα που έχω με αυτούς που τρώνε κρέας είναι αν συνειδητοποιούν τι κάνουν. Όταν τρώνε ταϊλανδέζικο κοτόπουλο, πρέπει να καταλαβαίνουν ότι το κοτόπουλο μέσα στη φύση διαφέρει από διπλανό του κομμάτι μπρόκολο.  

Αν υπάρχει επιχείρημα υπέρ της κατανάλωσης κρέατος, θα έπρεπε να στρέφεται γύρω από την συνειδητοποίηση και το σεβασμό για το ζώο που σκοτώθηκε για να το φας. Ας πούμε σέβομαι πολύ τους ανθρώπους που τρώνε ζώα που έχουν σκοτώσει οι ίδιοι.   Αν μπορούσα να σκοτώσω ένα ζώο θα έτρωγα κρέας.

Αν δεν νιώθεις καλά με την ιδέα της θανάτωσης ενός ζώου, δε θα έπρεπε να τρως κρέας, ή θα έπρεπε τουλάχιστον να συνειδητοποιείς την επιλογή σου, και να εκτιμάς τη ζωή που σου σερβίρεται. 

Κι ο χιουμορίστας:

Zach, NYC

Πολύ μου αρέσουν τα επιχειρήματα περί νοστιμιάς. Συμφωνώ ότι είναι πεντανόστιμο, και τρώω κρέας, αλλά και τα τσιγάρα και η κοκαΐνη είναι υπέροχα. Αυτό δεν δικαιολογεί τη χρήση τους 

Dan, Seattle

Πώς όχι; Για να προλάβω τους θερμοκέφαλους: Η ερώτηση δεν είναι “αν είναι ηθικό να τρώμε ΤΟΣΟ κρέας” ή “αν είναι ηθικός ο τρόπος με τον οποίο τρέφονται τα ζώα” ή “αν είναι ηθικός ο τρόπος με τον οποίο θανατώνονται”, αλλά “αν είναι ηθικό να τρώμε κρέας εφόσον δεν απειλούμαστε από πείνα.” Δηλαδή  “αν είναι ηθική η εξέλιξη των ειδών.” 

Εντάξει, αστειεύομαι.

(Όχι και τόσο.) 

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

17 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Εντελβάις
Εντελβάις
5 χρόνια πριν

Δεν έχω πρόβλημα με τους vegan αρκεί να μην προκαλούν. Έχω και φίλους vegan. 😂

marsgia
marsgia
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Εντελβάις

Αυτο λενε ολοι που ειναι βιγκανοφοβικοι …

κ@λυψω
κ@λυψω
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Εντελβάις

Πώς προκαλούν; Μου θύμισες την κοπέλα που δεν είχε θέμα με τους γκέι που ντύνονται σαν άνθρωποι! 😂

marsgia
marsgia
5 χρόνια πριν

Αυτο που μπορει να πω ειναι οτι αληθεια πρεπει να σταματησουμε να τρωμε τοσο κρεας οσο σημερα σε ολες τις αναπτυγμενες χωρες του κοσμου . Το κρεας θα επρεπε να ειναι στο τραπεζι μας το πολυ δυο φορες την εβδομαδα οχι παραπανω . Απο την αλλη η χρηση της λεγομενης ηθικης συνειδησης απο τους Vigan με βρισκει παγερα αδιαφορο, δεν θα γινει επανασταση βιγκαν… Χιπστεροφαση ειναι και θα περασει . Οσοι ειναι βιγκαν δεν εχουν απολυτως κανενα ηθικο πλεονεκτημα απεναντι σε οσους δεν ειναι και κανενα δικαιωμα να επιβαλλουν την αποψη τους στους υπολοιπους . Υπαρχουν και βιγκαν και ειναι… Διαβάστε περισσότερα »

X Mei
X Mei
5 χρόνια πριν

Οτι τα φυτά ας πούμε δεν ειναι ζωντανοί οργανισμοί; Να μην τα τρώμε ούτε αυτά τότε. Α, και τα ζώα συντροφιάς τα ρώτησε κανεις αν θέλουν να ζουν φυλακισμένα σε ενα σπίτι;

no_roots
no_roots
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  X Mei

Δεν τρώνε ότι έχει νευρικό σύστημα, τα φυτά δεν έχουν οπότε δεν πονάνε όταν τα κόβεις. Επίσης, μια φίλη vegan (και οσονούπω ωμοφάγος) λέει αυτό ακριβώς για τα κατοικίδια, πως δεν είναι σωστό να τα φυλακίζεις.

κ@λυψω
κ@λυψω
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  X Mei

χμ πάντως η γάτα μου που δεν την έχω φυλακισμένη, κυνηγάει και τρώει θηράματα

Harlan
Harlan
5 χρόνια πριν

Τις πρώτες φιλοσοφικές ανησυχίες σχετικά με το ερώτημα του αν είναι ηθικό να τρώμε κρέας τις είχαν οι αρχαίοι αιγύπτιοι, 3000 χρόνια πριν. Στην αρχαία Ελλάδα, ο πρώτος για τον οποίο έχουμε στοιχεία δηλωμένου βήγκαν ήταν ο Εμπεδοκλής (450 π.Χ.). Αγότερα ο Πυθαγόρας, μαζί του όλοι οι πυθαγόρειοι φιλόσοφοι. Αργότερα ο Επίκουρος (300 π.Χ.). Ειδικά ο Επίκουρος που θεωρείται ο κατ εξοχήν θιασώτης των σωματικών ηδονών (επικούρεια φιλοσοφική σχολή) δεν έτρωγε κρέας. Το βρισίδι, η περιφρόνηση, η σιχασιά και οι υποτιμητικοί χαρακτηρισμοί που έριχνε ο Πυθαγόρας σε όσους τρώνε κρέας, κάνουν αυτά που λένε σήμερα οι βήγκαν να φαίνονται μετριοπαθέστατα.… Διαβάστε περισσότερα »

Granita Lemoni
Granita Lemoni
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Harlan

Δηλαδή, εάν τρώμε αυγά από το χωριό είναι οκ; Δεν ειρωνεύομαι. Απλά γενικά το ‘χω απορία αν αυτό είναι οκ για τη φιλοσοφία των vegan.
Ζω επαρχία και αυγά και φέτα όπως και τα περισσότερα κρεατικά και πουλερικά που τρώω είναι από φίλους και συγγενείς με δικά τους ζώα.

X Mei
X Mei
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Harlan

Επειδή εσυ εμμεςως πλην σαφώς μου λες οτι αυτο που έγραψα ειναι λασπολογία κλπ., να μπω στη διαδικασία να σε ενημερώσω οτι το έγραψα παρα πολυ σοβαρά. Χαίρομαι όταν υπάρχουν σχολιαστές οπως η no roots που εξηγούν με επιχειρήματα. Απο αυτά που γράφεις εσυ μπερδεύτηκα ακόμα περισσότερο σχετικά με το τι θέλουν οι vegan. Τα αυγά, μια που δεν ειναι ακόμα κοτόπουλα και άρα δεν μπορούμε να μιλαμε για βασανιστήριο, επιτρεπεται τελικώς να τα τρώμε ή όχι;

BabyDoll
BabyDoll
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Harlan

Harlan θεωρείς ηθική την αποψίλωση των δασών στην Ινδια για να φυτεύουν ρύζι ώστε να μπορείς να το καταναλώνεις εσυ; ‘Η την κατανάλωση καυσίμων για την μεταφορά αβοκάντο ή ανανά πχ στην Ευρώπη; Αν είναι να μιλήσουμε για ηθική ας μιλήσουμε και για τις συνέπειες της καλλιέργειας των λαχανικών και οσπρίων για το περιβάλλον. Αν οι βίγκαν θεωρούνται τόσο ηθκά ανώτεροι ας καταναλώνουν μόνο όσα φυτεύουν οι ίδιοι για να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον. Δεν είναι μόνο τα ζώα που υποφέρουν από τον μοντέρνο τρόπο παραγωγής τροφίμων αλλά και το οικοσύστημα ολόκληρο. Δεν είδα όμως κανέναν βίγκαν να διαμαρτύρεται για… Διαβάστε περισσότερα »

Angelos Angelos
Angelos Angelos
5 χρόνια πριν

Ζούμε σε μια εποχή υπερβολής. Τα social media χωρις να έχουν ακόμα ωριμάσει επιδρούν ασύμμετρα στα πάντα. Ο κάθε “influencer” ή οτιδήποτε έχει μια δύναμη να λέει ότι του κατέβει και οι πιο αδύναμοι να τον ακολουθούν. Υπήρξα χορτοφάγος για περίπου μια δεκαετία. Εκτιμώ φάνταστα και σέβομαι την αξία μιας μπριζόλας τώρα πια. Ποτέ δεν μπήκα στη διαδικασία να “πείσω” κάποιους να ακολουθήσουν τις επιλογές μου και σιχαίνομαι όσους προσπαθούν να το κάνουν. Έχω κάνει πολλά λάθη οπότε δεν έχει νόημα να “πείθω” κάποιον για το “σωστό”. ΚΑΝΕΙΣ δεν θα με εκβιάσει ή θα με βάλει σε διαδικασία τύψεων επειδή… Διαβάστε περισσότερα »

Harlan
Harlan
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Angelos Angelos

Ενδιαφέρουσα φιλοσοφική θεώρηση, αυτή περί Ηθικής. Αν δεν υπάρχει Ηθική και υπάρχει μόνο “ο αέρας, το φώς και το νερό”, μπορώ να βιάσω το παιδί σου και να σε σκοτώσω με την μεγαλύτερη αγριότητα. Τυχαίνει βλέπεις να είμαι ισχυρότερος από σένα. Αυτό ΔΕΝ είναι απειλή, είναι ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ – ελπίζω να καταλαβαίνεις την διαφορά. Η Ηθική μιας ομάδας ανθρώπων μετουσιώνεται σε Νόμο και ο Νόμος επιβάλλεται από την κοινωνία. Αυτό συμβαίνει εδώ και 150.000 χρόνια περίπου (ακόμα και οι Νεαντερνταλ είχαν Ηθική). Αν δεν υπάρχει Ηθική, δεν υπάρχουν Νόμοι. Και αν δεν υπάρχουν Νόμοι, την πάτησες άσχημα. Είναι πολύ αστείο να… Διαβάστε περισσότερα »

Clocloudaki
Clocloudaki
5 χρόνια πριν

Έχω την αίσθηση ότι το θέμα είναι πιο βαθύ γιατί το τι φτάνει στο πιάτο μας είναι ένα μέρος της συζήτησης και όχι το σύνολο. Γίνεται να λέγεσαι vegan και να μην τρως κρέας γιατί σκέφτεσαι το θάνατο των ζώων που καταναλώνεις αλλά παράλληλα να έχεις μια ντουλάπα γεμάτη δερμάτινα αξεσουάρ και να χρησιμοποιείς προϊόντα με συστατικά ζωικής προέλευσης; Δεν είναι λίγο υποκρισία; Από μια μικρή έρευνα που έχω κάνει, αν θες να είσαι βίγκαν και παράλληλα τα προϊόντα σου να είναι οικολογικά Κτλ κτλ για να πεις ότι έχεις όλο το πακέτο και όντως στηρίζεις αυτό που πιστεύεις, ΚΟΣΤΙΖΕΙ!… Διαβάστε περισσότερα »

Kritikothessalonikia
Kritikothessalonikia
5 χρόνια πριν

Δεν έχω πρόβλημα με τήν χορτοφαγία ώς επιλογή αρκεί να μην προσβάλλει κανέναν. Είναι ελευθερία να επιλέγεις πώς θα ζήσεις και τί θα φάς και δεν ευχαριστιέμαι καθόλου να τίθεται θέμα ηθικής όταν μιλούμε για διατροφή. Άν πεινάσω εγώ, και τρώω χορτοφαγικά επτά μέρες την βδομάδα και απέχω και από κάτι πηγές πρωτεϊνών τύπου τόφου και γάλα σόγιας και λοιπά φουλ επεξεργασμένα τρόφιμα, επειδή τά φοβάμαι κιόλας να πώ τήν αλήθεια, πρόκειται τότε ο αναπτυσσόμενος κόσμος να προοδεύσει γρηγορότερα; Αντιλαμβάνομαι πλήρως το διχασμό τού νά συμπαθεί κανείς τά κουνέλια αλλά νά τρελαίνεται και για στιφάδο.. είμαι μία από αυτούς που… Διαβάστε περισσότερα »

Bomba
Bomba
5 χρόνια πριν

Ο άνθρωπος είναι απο την φύση του παμφάγο, άρα το κρέας του είναι απαραίτητο, αρα δεν τίθεται θεμα ανηθικότητας απο πλευράς κρεατοφάγων. Κάποιος που για λόγους extra συμπόνιας δεν θέλει να σκοτώσει ζώα είναι απολύτως ελευθέρος να το κάνει, αυτό όμως δεν μετατρέπει τους προηγούμενους σε ανήθικους. Συμφωνώ ότι μπορεί κάποιος με τα κατάλληλα συμπληρώματα και υποκατάστατα να ζει υγιής χωρίς να τρώει κρέας, αλλά αυτό δεν κάνει την διατροφή ιδανική ή ανώτερη. Υπάρχουν και αυτοί που λένε οτι ο άνθρωπος πρέπει να τρώει τόνους κρέατος και καθόλου φρούτα… Είναι περίεργο πώς και οι μεν και οι δε ευαγγελίζονται οτι… Διαβάστε περισσότερα »

Karlee
Karlee
5 χρόνια πριν

Λενα, επειδη δεν ειμαι σιγουρη αν καταλαβα καλα, συμφωνεις με αυτο που εγραψε ο theodore barnes?