in ,

18 Αποχρώσεις του Μαύρου: Οι γυναίκες στην Ινδία αμφισβητούν την παράδοση μέσα από τη μόδα

Το Μαύρο. Η κυρίαρχη τάση της μόδας παγκοσμίως εδώ και δεκαετίες δεν υπήρξε ποτέ κορυφαία επιλογή στην παραδοσιακή ένδυση. Σήμερα, η Ινδή σχεδιάστρια Sharmila Nair, χρησιμοποίησε το μαύρο χρώμα ώστε να κάνει μια ισχυρή πολιτική και φεμινιστική δήλωση. Η εκστρατεία της Sharmila Nair με τίτλο «18 αποχρώσεις του μαύρου» παρουσιάζει 18 γυναίκες ντυμένες με μαύρο ινδικό σάρι […] ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

11243 14eq20n
H Iνδή σχεδιάστρια μόδας, Sharmila Nair

Το Μαύρο. Η κυρίαρχη τάση της μόδας παγκοσμίως εδώ και δεκαετίες δεν υπήρξε ποτέ κορυφαία επιλογή στην παραδοσιακή ένδυση. Σήμερα, η Ινδή σχεδιάστρια Sharmila Nair, χρησιμοποίησε το μαύρο χρώμα ώστε να κάνει μια ισχυρή πολιτική και φεμινιστική δήλωση.

Η εκστρατεία της Sharmila Nair με τίτλο «18 αποχρώσεις του μαύρου» παρουσιάζει 18 γυναίκες ντυμένες με μαύρο ινδικό σάρι που μιλούν για τον σεξισμό και της έμφυλες διακρίσεις που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα τους.

Ο Ινδουισμός θεωρεί την εμμηνόρροια των γυναικών, ακάθαρτη και για αυτό απαγορεύεται η είσοδος τους στο ναό. Ωστόσο πολλές γυναίκες εναντιώνονται σε αυτήν την απαγόρευση.

Η Nair, δηλώνοντας σοκαρισμένη από τον αριθμό των γυναικών που προσχώρησαν στις διαμαρτυρίες ξεκίνησε την εκστρατεία.

«Μας λένε ότι είμαστε ακάθαρτες κατά την διάρκεια των περιόδων μας και εμείς το πιστεύουμε. Ακόμα και τώρα έχω φίλες που μένουν οικειοθελώς έξω από τους ναούς και δεν συμμετέχουν σε θρησκευτικές τελετές κατά τη διάρκεια των περιόδων τους» αναφέρει. «Αφού λοιπόν μπορούν τόσες γυναίκες να αγωνιστούν για τα δικαιώματα μιας θεότητας γιατί δεν μπορούν να αγωνιστούν για τα δικαιώματα των γυναικών; Σκέφτηκα πώς αν συναντηθούν τόσες γυναίκες, φανταστείτε τι αλλαγές μπορούν να επιφέρουν» συνεχίζει η Nair.

«Μας λένε ότι τα αγόρια και τα κορίτσια είναι διαφορετικά. Τα κορίτσια δεν μιλούν και δεν γελούν δυνατά. Ακόμα και σήμερα τα κορίτσια ενθαρρύνονται να σπουδάζουν ανθρωπιστικές επιστήμες, όχι ιατρική η μηχανική. Για παράδειγμα σε πολλές περιοχές της Ινδίας από τη στιγμή που τα κορίτσια φτάσουν την ηλικία των 18, η οικογένεια ξεκινάει να τα ετοιμάζει για γάμο και τεκνοποίηση. Ως γυναίκες εσωτερικεύουμε αυτούς τους περιορισμούς. Μπορεί να μιλάμε για ενδυνάμωση των γυναικών αλλά πολλές φορές στην καθημερινή μας ζωή, υποτασσόμαστε χωρίς αμφιβολία. Αυτό που σκοπεύω είναι να εμφανίσω και να αντιμετωπίσω αυτούς τους αόρατους περιορισμούς».

Η εκστρατεία χρησιμοποιεί την μόδα για να αμφισβητήσει την πίστη σε ξεπερασμένες αντιλήψεις που διαιωνίζονται από μια πατριαρχική κοινωνία. Το 18 αποχρώσεις του μαύρου θίγει ζητήματα όπως, body shaming, έμφυλες διακρίσεις, προώρο γάμο, διακρίσεις με βάση το χρώμα του δέρματος, το στίγμα γύρω από την εμμηνόρροια, ταξικές διακρίσεις, την πατριαρχία ακόμη και την ανυπαρξία καθαρών τουαλετών για τις γυναίκες.

Η εύρεση των γυναικών που θα συμμετείχαν στην εκστρατεία ήταν δύσκολη υπόθεση, παραδέχεται η Nair.

«Μίλησα με 90 γυναίκες που μου διηγήθηκαν πολύ προσωπικές ιστορίες αλλά οι περισσότερες δεν ήταν πρόθυμες να τις καταγράψουν στην κάμερα. Φοβόντουσαν για το πώς θα αντιμετωπιστούν από το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο». δηλώνει η σχεδιάστρια. «Μόνο 18 υπέροχες γυναίκες βγήκαν μπροστά, πρόθυμες να μιλήσουν για τους περιορισμούς που αντιμετώπιζαν».

Τα μοντέλα που παίρνουν μέρος στην εκστρατεία είναι γυναίκες δυναμικές. Μια δικηγόρος, μια ηθοποιός, μια ποιήτρια, μια ψυχολόγος μια συγγραφέας, μια υπάλληλος γραφείου, μια νοικοκυρά και μια τεχνικός υπολογιστή.

Η Remya Saseendran, συγγραφές και υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων λέει ότι ανατράφηκε να πιστεύει ότι η μητρότητα είναι μη διαπραγματεύσιμη και πως υπήρχε κάποιο λάθος με εκείνην ακριβώς επειδή δεν ήθελε να γίνει μητέρα.

«Όμως όσο μεγάλωνα συνειδητοποίησα ότι οι περισσότερες από αυτές τις προσδοκίες ήταν επιβεβλημένες ως φυσιολογικές από εξωτερικούς παράγοντες και πως η μητρότητα δεν αποτελεί την ταυτότητα της γυναίκας. Είναι μια επιλογή, όπως και η μη μητρότητα είναι μια επιλογή» λέει.

Η ψυχολόγος Swati Jagadeesh αναφέρει την τοξική σχέση που είχε με την μητέρα της και την ανυπαρξία πραγματικής επικοινωνίας. «Η μητέρα μου με δίδαξε πώς να μην είμαι ως μητέρα».

Στο βίντεο του BBC η Nair μιλάει επίσης για τον απρεπή τρόπο που αντιμετωπίζονται οι γυναίκες οδηγοί, για τον εκφοβισμό που βιώνουν στους δρόμους, ζητώντας να συζητηθούν αυτά τα θέματα εκτενώς. «Το θέμα δεν τελειώνει ούτε με μια διαμαρτυρία ούτε με μια καμπάνια».

Η μόδα και η δημιουργική τέχνη μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά για να μεταδώσουν σημαντικά μηνύματα όπως κάνει το 18 Αποχρώσεις του Μαύρου.

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

1 Comment
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
all things must pass
all things must pass
4 χρόνια πριν

Τυχαίνει να γνωρίζω τη χώρα.
Μία χώρα με απίστευτα φωτεινές και σκοτεινές πλευρές συγχρόνως.
Οι Ινδές είναι κυριολεκτικά αξιοθαύμαστες για τον σκληρό αγώνα που δίνουν ενάντια σε μία κουλτούρα που τις θεωρεί υποδεέστερα όντα.
Ενας αγώνας που έχει σαν βάση την μόρφωση.
Μορφώνονται μετά μανίας οι Ινδές και διεκδικούν, διεκδικούν, διεκδικούν.
Επιτρέψτε μου να συστήσω τρεις ταινίες της εξαιρετικής Ινδής σκηνοθέτριας και ακτιβίστριας,Deepa Mehta.
Eίναι στ’αλήθεια πολύ αξιόλογες,αν τις βρείτε κάπου μην τις χάσετε.
-FIRE
-Water
-Earth