Βούτυρο ή μαργαρίνη;

Ερώτηση απαντημένη από τη διατροφολόγο του Α,μπα, Ευαγγελία Σχοινά

Βούτυρο ή μαργαρίνη; Ποιο είναι πιο υγιεινό; Όσο έμενα Ελλάδα αγόραζα μια μαργαρίνη από ελαιόλαδο. Πλέον ζω στο εξωτερικό και οι μαργαρίνες που βρίσκω είναι όλες με ηλιέλαιο, κραμβέλαιο, φοινικέλαιο σε διάφορους συνδυασμούς. Διαβάζω διάφορα τρομακτικά για αυτά τα συστατικά και σκέφτομαι μήπως είναι καλύτερο να γυρίσω στο παραδοσιακό αγελαδινό βούτυρο. Δεν χρησιμοποιώ βούτυρο/μαργαρίνη στο μαγείρεμα, αλλά στο πρωινό και στα γλυκά. Μια απάντηση από την καταπληκτική διατροφολόγο σας (που απαντάει πάντα με στοιχεία) θα με βοηθούσε πολύ! Ευχαριστώ

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Ενώ όλα τα είδη λιπαρών δίνουν τις ίδιες θερμίδες, η επίδραση τους στην υγεία μας διαφέρει και αυτό εξαρτάται από τη χημική τους δομή. Τα λιπαρά οξέα των τροφίμων χωρίζονται σε κορεσμένα, μονοακόρεστα και πολυακόρεστα. Τα δύο τελευταία χωρίζονται επίσης σε cis και trans, ενώ τα πολυακόρεστα τα χωρίζουμε επιπλέον και στις υποκατηγορίες των ”ω”, όπως ω-3, ω-6 κτλ. Οι μελέτες για τη συσχέτιση της κατανάλωσης λιπαρών με την υγεία μας χρονολογούνται από τη δεκαετία του ’50, αλλά από τότε πολλά πράγματα έχουν αλλάξει, τόσο στις διατροφικές μας συνήθειες όσο και στον τρόπο που σχεδιάζονται και υλοποιούνται οι ιατροβιολογικές μελέτες, οπότε συνεχώς δημοσιεύονται νέα δεδομένα και γι’ αυτό υπάρχει μια γενικότερη σύγχυση σχετικά με το θέμα.

Το βούτυρο αποτελείται κυρίως από κορεσμένα λιπαρά, που σε μεγάλη κατανάλωση φαίνεται να αυξάνουν την LDL (”κακή) χοληστερόλη και τον κίνδυνο για ορισμένα νοσήματα, όπως τα καρδιαγγειακά και ο καρκίνος. Επίσης, περιέχει σε μικρή ποσότητα ορισμένα φυσικά trans λιπαρά, τα οποία σίγουρα σχετίζονται με καρδιαγγειακά νοσήματα και πιθανώς με ορισμένα είδη καρκίνου.

Οι μαργαρίνες παρασκευάζονται κυρίως από φυτικά πολυακόρεστα έλαια και νερό. Οι παλαιού τύπου σκληρές μαργαρίνες περιέχουν τεχνητά υδρογονωμένα λιπαρά, τα οποία είναι trans. Οι νέου τύπου μαργαρίνες, δεν περιέχουν trans λιπαρά. Οι περισσότερες έχουν σε μικρό ποσοστό ένα κορεσμένο λίπος, όπως το φοινικέλαιο ή το κραμβέλαιο, προκειμένου να διατηρούν μια σταθερότητα στην υφή. Τα δεδομένα για την επίδραση αυτών των ελαίων συγκεκριμένα στην υγεία μας, είναι ακόμα ασαφή, αλλά σε μικρή κατανάλωση δε φαίνεται να είναι όσο επιβαρυντικά τα θέλει η φήμη που κυκλοφορεί.

Πρακτικά τώρα, θα σε συμβούλευα τα εξής:

  • Το ελαιόλαδο είναι σίγουρα το πιο υγιεινό όσον αφορά στο μαγείρεμα.

  • Για το πρωινό που είναι καθημερινό, καλό θα ήταν να χρησιμοποιείς κάποιο προϊόν όπως το ταχίνι ή το φυστικοβούτυρο, τα οποία περιέχουν πολλά ακόρεστα λιπαρά συν βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Επίσης, τα βρίσκουμε πλέον σε 100% καθαρή μορφή στο εμπόριο.

  • Για τη ζαχαροπλαστική, εφόσον δεν καταναλώνετε καθημερινά γλυκά σε μεγάλη ποσότητα, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας είτε χρησιμοποιείς βούτυρο είτε μαργαρίνη. Ίσως πρότεινα με λίγη περισσότερη ευκολία τη μαργαρίνη, εάν υπάρχει κάποιος στην οικογένεια με υψηλά επίπεδα χοληστερόλης. Να θυμάσαι ότι εάν ένα προϊόν αναγράφει στα συστατικά του ”υδρογονωμένα” ή ”μερικώς υδρογονωμένα” λιπαρά, τότε περιέχει trans λιπαρά και το αποφεύγουμε.

Ενδεικτική βιβλιογραφία για όποιον ενδιαφέρεται εδώ, εδώ, εδώ και εδώ. Επίσης, ένα εξαιρετικό infographic για τα trans λιπαρά από τον ΕΦΕΤ.

in

Αξιολογήστε το άρθρο

67 points
Upvote Downvote

8
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
5 Θέματα σχολίων
3 Απαντήσεις θεμάτων
0 Ακόλουθοι
 
Με τις περισσότερες αντιδράσεις
Δημοφιλέστερο θέμα σχολίου
7 Συντάκτες σχολίων
Ευαγγελία ΣχοινάBetween Worldsmikro mou pioniBabyDollno_roots Πρόσφατοι συντάκτες σχολίων
  Εγγραφείτε  
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Ειδοποίηση για
Vasilikos
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Συμμετέχων

Για το πρωινό προτείνω επίσης αβοκάντο. Εγώ αντικατέστησα με αυτό το βούτυρο στις φέτες ψωμιού και το συνδυάζω με μαρμελάδα ή μέλι. 😁

no_roots
Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Δημιουργός Κειμένων
Χρόνια συμμετοχής
Θρύλος

Επίσης, στο πρωινό θα μπορούσες να αποφύγεις εντελώς το βούτυρο ή τη μαργαρίνη και να αλοίφεις τη μαρμελάδα ή το μέλι κατευθείαν στο ψωμί ή τη φρυγανιά.

papia
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Ειδικός

Για το φυστικοβούτυρο, σε όσ@ δεν αρέσει/φαίνεται ακριβό αυτό του σουπερ μάρκετ, μπορείτε να λιώσετε στο blender φυστίκια peanuts με ελαιόλαδο, ίσως να μην έχει την ίδια γεύση και υφή, αλλά παραμένει νόστιμο. Ο Πετρετζίκης βάζει και μέλι μέσα, εγώ το αποφεύγω επειδή βγαίνει πολύ γλυκό στη γεύση.

BabyDoll
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Δημιουργός Κειμένων
Συνεργάτης

Ευαγγελία το φοινικέλαιο είναι τόσο επικίνδυνο όσο λένε; Παλιότερα έπαιρνα μαργαρίνη αλλά επειδή τα περισσότερα είχαν φοινικέλαιο άρχισα να παίρνω κανονικό βούτυρο (το χρησιμοποιώ καμιά φορά στο μαγείρεμα ή στην ζαχαροπλαστική).

Between Worlds
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

Να ανησυχώ που σκεφτόμουνα πιο ταιριάζει περισσότερο με πραλίνα;

mikro mou pioni
Επισκέπτης
Συμμετέχων
mikro mou pioni

για χαρντκορ συνδυασε με φυστικοβουτυρο

Between Worlds
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

Χμ, ενδιαφέρον φαίνεται.