in ,

Το παιχνίδι ως αφορμή για καλλιέργεια επιστημονικού ενδιαφέροντος

Ένα άρθρο για τις γυναίκες και την ενασχόλησή τους με την τεχνολογία

Ένα άρθρο για τις γυναίκες και την απασχόλησή τους με την τεχνολογία ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

womenSTEM

Στα τέλη του προηγούμενου μήνα, έγινε γνωστή μια ανακάλυψη που αφορά έναν, άγνωστο μέχρι σήμερα αστεροειδή. Συγκεκριμένα  δύο 14χρόνες Ινδές ανακάλυψαν έναν αστεροειδή που κατευθύνεται προς τη Γη, αναλύοντας τις εικόνες από ένα τηλεσκόπιο του Πανεπιστημίου της Χαβάης, όπως ανακοινώθηκε από  το ινστιτούτο διαστημικής εκπαίδευσης της Ινδίας. Ο αστεροειδής βρίσκεται τώρα κοντά στον πλανήτη Άρη και λόγω της τροχιάς του εκτιμάται ότι θα βρεθεί στην πορεία της Γης σε περίπου 1 εκατομμύριο χρόνια, Πηγή: www.lifo.gr

Πέρα από το θαυμαστό γεγονός της ανακάλυψης και μάλιστα από νεαρά άτομα, αυτό που είναι ιδιαίτερα ευχάριστο και ενθαρρυντικό είναι ότι τα νεαρά αυτά άτομα είναι κορίτσια. Δεν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε γυναίκες – leaders στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας. Ή μήπως, για κάποιο λόγο οι γυναίκες – leaders που υπάρχουν δε γίνονται ευρέως γνωστές? Είναι γεγονός ότι οι γυναίκες που ασχολούνται με την υψηλή τεχνολογία είναι σημαντικά λιγότερες από ότι οι άντρες. Είναι επίσης γεγονός ότι έχουν μικρότερο μερίδιο δημοσιότητας από ότι οι άντρες συνάδελφοι τους. Παρόλα αυτά υπάρχουν, είναι καταξιωμένες και γράφουν ιστορία. Τι είναι όμως αυτό που κάνει «δύσκολο» τον χώρο της υψηλής τεχνολογίας για τις γυναίκες? Είναι γονιδιακό θέμα? Και βέβαια όχι. Μάλιστα σε σχολικούς διαγωνισμούς που αφορούν την επιστήμη των υπολογιστών ή τη ρομποτική  ή τα  τεστ που μετρούν  τη λεκτική, ποσοτική και χωρική ικανότητα συλλογισμού τα κορίτσια έχουν πολύ υψηλά σκορ. Επίσης οι επιστήμες που ασχολούνται με τις νέες τεχνολογίες και τους υπολογιστές, είναι σχετικά νέες επιστήμες και δεν δικαιολογείται να ανδροκρατούνται.

Στην πραγματικότητα η ίδια η κοινωνία με τα στερεότυπα της κάνει δύσκολη την είσοδο των γυναικών στο χώρο αυτό.

Συνήθως τα πρώτα ψήγματα των  ενδιαφερόντων  ενός επιστήμονα «κολλάνε» από την  παιδική του ηλικία. Η έμφυτη παιδική περιέργεια καλλιεργείται με τα παιχνίδια που έχει και παίζει ένα παιδί.

Έτσι τα παιδιά που έρχονται σε επαφή με παιχνίδια τεχνολογικής φύσεως αναπτύσσουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την τεχνολογία από ότι τα παιδιά που παίζουν με άλλα παιχνίδια και αυτό συνήθως τους ακολουθεί στη ζωή τους.

Οι γονείς και φίλοι από την άλλη, τείνουν να χαρίζουν σε αγόρια τέτοια παιχνίδια, πολύ περισσότερο από ότι σε κορίτσια. Ένας άλλος λόγος είναι ότι το περιβάλλον μας βάζει ταμπέλες στα επαγγέλματα και τα χωρίζει σε ανδρικά και γυναικεία. Έτσι τις περισσότερες φορές αποτρέπουν μια γυναίκα να ακολουθήσει ένα επάγγελμα που θα έχει «μόνο» άντρες συναδέλφους. Τα ΜΜΕ παρουσιάζουν πολλές φορές, όσους ασχολούνται με την τεχνολογία, ως άτομα «αντικοινωνικά», που δουλεύουν μοναχικά και χαρακτηρίζονται ως nerds. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένας αποτρεπτικός παράγοντας για μια έφηβη που θα ήθελε να  ασχοληθεί με τον τομέα της τεχνολογίας.

Αλλά ακόμα και όταν οι γυναίκες καταφέρνουν να κατακτήσουν τη γνώση και να διεκδικήσουν τη θέση που τους αξίζει βρίσκουν εμπόδια και αντιμετωπίζονται διαφορετικά  σε σχέση με τους άντρες συναδέλφους τους τόσο σε επίπεδο εξέλιξης όσο και σε μισθολογικό επίπεδο.

Υπάρχουν πολλοί οργανισμοί προώθησης και υποστήριξης της γυναίκας για την ενθάρρυνση της ενασχόλησης της και τη δίκαιη επαγγελματική μεταχείριση της στο πεδίο της   τεχνολογίας και των  υπολογιστών. Αυτό είναι ένα πρώτο βήμα. Τα σημαντικά όμως βήματα πρέπει να γίνουν από την κοινωνία, την οικογένεια και το σχολείο.

Λένα Διαμαντή

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

6 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Αιλουροειδέστατο
Αιλουροειδέστατο
3 χρόνια πριν

Δεν είναι μόνο ότι οι γονείς παίρνουν παιχνίδια με κατασκευές, παρατήρηση και πείραμα ως δώρο πιο πολύ σε αγόρια. Είναι και ο τρόπος ενασχόλησης με αυτά τα δώρα που παίζει ρόλο. Τέτοια παιχνίδια χρειάζονται επίβλεψη και καθοδήγηση από κάποιον μεγάλο, στην αρχή τουλάχιστον. Και λόγω των στερεοτύπων της προηγούμενης γενιάς, είναι κυρίως οι πατεράδες που ασχολούνται με αυτά, οι οποίοι με τη σειρά τους έχουν την τάση να δείχνουν και να εξηγούν πολύ περισσότερο και συστηματικά τους γιους παρά στις κόρες πώς να παίζουν. Και βέβαια, έτσι τα παιδιά ανεξαρτήτως φύλου παίρνουν το μήνυμα “για να ασχολείται ο μπαμπάς, ο… Διαβάστε περισσότερα »

Melia
Melia
3 χρόνια πριν

Όταν τελείωσα το Δημοτικό οι γονείς μου μου πήραν δώρο έναν Η/Υ. Η χρονιά ήταν 1988, και οι υπολογιστές σπάνιοι και άκριβοι. Έχω γνωρίσει μία ακόμη κοπέλα της γενιάς μου που ήξερε από υπολογιστές σε τέτοια ηλικία (αν και ο υπολογιστής είχε αγοραστεί για τον μπαμπά της). Και λίγους μεν, αλλά όχι και τόσο λίγους τελικά, άντρες. Γιατί πιο εύκολα κάνεις δώρο ένα τεχνολογικό “παιχνίδι” μισού εκατομμυρίου σε αγόρια.

ΥΓ: Αν ξέρει καμία από amstrad να σηκώσει το χέρι να γίνουμε πολλές!

Wolfcry
Wolfcry
3 χρόνια πριν

@Melia,

Amstrad CPC 464. Μεγάλη αδυναμία. Ο 2ος μου υπολογιστής. Ο 1ος ήταν ένας Acorn Electron! Η ενασχόληση με τους υπολογιστές από μικρή ηλικία με έκανε στα 17 μου να ξέρω τι θέλω να σπουδάσω. Και να κάνω επάγγελμα αυτό που μου αρέσει 🙂

Melia
Melia
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Wolfcry

@Wolfcry (εντελώς καθυστερημένα) Amstrad 1512! Αλλά είδες που έρχεσαι στα λόγια μου; Κι εσύ άντρας είσαι! Όχι ότι δεν χαίρομαι να γνωρίζω fellow geeks. Σε αντίθεση με εσένα εγώ σε εκείνη την ηλικία, οπλισμένη με ένα τεράστιο βιβλίο για basic και δύο τρία μαθήματα, κατέληξα στο ότι δεν το έχω με τους υπολογιστές και ότι δεν πρέπει να σπουδάσω πληροφορική. Το μόνο χρήσιμο πράγμα που έμαθα στον Amstrad ήταν τυφλό σύστημα! Ευτυχώς, η ιστορία έχει χαρούμενο τέλος. Fast forward στα 30 μου, δεύτερη προσπάθεια εκμάθησης προγραμματισμού. Η αλήθεια είναι ότι πάλι μετά τα βασικά τα παράτησα, αλλά είναι απίστευτο πόσες… Διαβάστε περισσότερα »

Wolfcry
Wolfcry
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Melia

@Melia Το καταλαβαίνω αυτό που λες. Απλά είδα τη λέξη Amstrad και θυμήθηκα το πόσο ωραίες αναμνήσεις είχα από εκείνη την εποχή. Πληροφοριακά, πολλά γειτονάκια τότε πήραν υπολογιστή. Κανείς όμως δεν ασχολήθηκε μελλοντικά με υπολογιστές. Φάνηκε ότι το ενδιαφέρον ήταν προσωρινό και μόνο για παιχνίδια. Γιατί θεωρείς πώς δεν το είχες με τον προγραμματισμό; Πλέον κάνεις δουλειά άσχετη με Πληροφορική, ωστόσο γράφεις κώδικα για να διευκολύνεις κάποιες εργασίες σου; Εγώ, πέρα από το ότι είναι κύρια δουλειά μου, μπορεί να κάνω και επιπλέον πράγματα για μένα. Όπως το ότι έχω εφαρμογή για να περνάω τις άδειες μου και να εξάγω… Διαβάστε περισσότερα »

Melia
Melia
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Wolfcry

Γιατί θεωρείς πώς δεν το είχες με τον προγραμματισμό; –Εκ των υστέρων, ο βασικός λόγος μάλλον ήταν ότι δεν βρήκα κάτι που να με ενδιαφέρει να φτιάξω μόνη μου. Ίσως έφταιγε η ηλικία, ίσως οι μικρές δυνατότητες των υπολογιστών, ίσως τα τότε ενδιαφέροντά μου. Ενώ π.χ. όταν αργότερα έμαθα πώς φτιάχνουν φόρμες html, με το που διάβασα δύο πράγματα, αμέσως ήξερα ότι ήθελα να φτιάξω μία προσωποποιημένη σελίδα αναζήτησης στο iate. Πλέον κάνεις δουλειά άσχετη με Πληροφορική, ωστόσο γράφεις κώδικα για να διευκολύνεις κάποιες εργασίες σου; –Ναι. Π.χ., τώρα όλοι οι συνάδελφοι έχουν ένα cookie που θυμάται το όνομά τους… Διαβάστε περισσότερα »