in

Selfie Harm: Η επιρροή των social media στην εικόνα του εαυτού μας

Πώς επηρεάζουν τα μέσα δικτύωσης την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας; Πόσο νωρίς αρχίζει η επιρροή αυτή; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

SelfieHarm

Πώς επηρεάζουν τα μέσα δικτύωσης την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας; Πόσο νωρίς αρχίζει η επιρροή αυτή;

Ο εξαιρετικά ευαίσθητος στις κοινωνικές τάσεις φωτογράφος Rankin ζήτησε σε 14 κορίτσια κι αγόρια στην εφηβεία (το μικρότερο είναι 10 χρονών!) να ποζάρουν για επαγγελματικές φωτογραφίες. Ύστερα τούς έδωσε την ευκαιρία να τις επεξεργαστούν ψηφιακά με μία εφαρμογή κινητού, μέχρις ότου θεωρήσουν πως η φωτογραφία τους είναι “έτοιμη να ανέβει σε social media”.

Το αποτέλεσμα είναι η συλλογή Selfie Harm, όπου οι “βελτιωμένες” φωτογραφίες εμφανίζονται δίπλα στις αρχικές. Ο Rankin σημειώνει πως οι έφηβοι δήλωσαν ότι προτιμούν τις ορίτζιναλ φωτογραφίες, παρόλα ταύτα ένιωσαν την ανάγκη να τις “πειράξουν” πριν τις ανεβάσουν – επειδή όλοι αυτό κάνουν”.

Καταγραφή 17

Η τάση είναι ιδιαίτερα ανησυχητική, επειδή όλοι δείχνουν να προτιμούν τις ίδιες αλλαγές: λεπτότερη μύτη, έντονα ζυγωματικά, μεγαλύτερα και τονισμένα μάτια, πιο γεμάτα χείλη. Επιβάλλουν στον εαυτό τους την ομοιογένεια, την “αισθητική του Instagram”, αντί να χαίρονται με τις δικές τους ιδιαιτερότητες. Οι ειδικοί έχουν ονομάσει το φαινόμενο Snapchat dysmorphia, και συμφωνούν πως αποτελεί ένα τύπο δυσμορφικής διαταραχής του (ψηφιακού) σώματος (BDD).

Αυτή είναι η νέα και βελτιωμένη πραγματικότητα: ένας κόσμος στον οποίο οι έφηβοι (ή και παιδιά) μπορούν να αλλάξουν τον εαυτό τους ψηφιακά, μέσα σε δευτερόλεπτα. Μόλις αναμείξουμε αυτή την ευρέως διαθέσιμη τεχνολογία με τις διασημότητες και influencers που επιδεικνύουν μη υπαρκτά σώματα με μη υπαρκτά πρόσωπα, έχουμε στα χέρια μας τη σίγουρη καταστροφή.

Καταγραφή 18

Η συγκλονιστική συλλογή ανήκει στην έκθεση Visual Diet, που εξετάζει την επιρροή και τα αποτελέσματα της κουλτούρας των μέσων δικτύωσης.  Αν βρεθείτε στο Λονδίνο, αξίζει να τη δείτε στην MTArt Agency στο Soho. Αλλά σίγουρα επισκεφθείτε το site VisualDiet.co.uk για να σας βάλει σε σκέψεις!

Οι χιλιάδες εικόνες που βλέπουμε κάθε μέρα μας αφήνουν συχνά μια αίσθηση κενού, ρηχότητας, πως δεν είμαστε ο καλύτερος εαυτός μας. Τις βλέπουμε γιατί είναι παντού, μας βομβαρδίζουν. Είναι οι άδειες θερμίδες της οπτικής μας διατροφής: τις καταναλώνουμε γιατί είναι εύκαιρες. Είναι οπτική ζάχαρη, και είμαστε εθισμένοι.

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News