“The Dream Of The Fisherwoman”

Μια φεμινιστική φωτογραφική οπτική στην ιαπωνική πορνογραφία

Το χαρακτικό του Hokusai «Το Όνειρο της Γυναίκας του Ψαρά» που αναπαριστά μια σεξουαλική σκηνή μεταξύ μιας γυναίκας και ενός χταποδιού, θεωρείται το πιο γνωστό στο είδος των ερωτικών χαρακτικών –shunga-και προκαλεί έκπληξη στο φιλότεχνο μάτι της Δύσης. Ωστόσο, στην Ιαπωνία, πολλά από τα έργα ερωτικής χαρακτικής τέχνης περιστρέφονται γύρω από σεξουαλικές πρακτικές γυναικών και θαλάσσιων πλασμάτων.

“The Dream Of The Fisherman’s Wife”, Hokusai, 1814.

Το θαλάσσιο πλάσμα που λειτουργεί ως υποκατάστατο ανθρώπινης σεξουαλικής επαφής, χρησιμοποιήθηκε από τους Ιάπωνες καλλιτέχνες ιδίως του 19ου αιώνα ως τρόπος να αποφύγουν το καθεστώς λογοκρισίας που είχε επιβληθεί κατά την περίοδο Edo στην Ιαπωνία (1600-1868), και το οποίο, αν και αρχικά στρεφόταν μόνο κατά του Χριστιανισμού και ισχυρών ιαπωνικών δυναστειών, προς το τέλος του επεκτάθηκε και στην αναπαράσταση γραφικών σεξουαλικά σκηνών μεταξύ αντρών και γυναικών.

Οι Ιάπωνες χαράκτες ερωτικών σκηνών στράφηκαν τότε σε μια λύση που θεώρησαν δημιουργική : Αφού δεν μπορούσαν να αναπαραστήσουν ανθρώπινες σεξουαλικές σκηνές, δεν έμενε παρά να αφαιρέσουν από την ζωγραφική τους εξίσωση το ανθρώπινο- επιλέγοντας να το αντικαταστήσουν με το χταπόδι για την πολλαπλότητα των πλοκαμιών του, την έλλειψη βαρύτητας που θα επέτρεπε το σχέδιο γυναικείων σωμάτων υπό διαφορετικές γωνίες και την ομοιότητά του με τα απαγορευμένα αντρικά γεννητικά όργανα.

Καλλιτεχνική αναπαράσταση της ίδιας θεματικής από τον σύγχρονο ξυλογλύπτη Masami Teraoka

Μέχρι σήμερα γνωρίζουμε το “Tentacle erotica”, δηλαδή την πορνογραφία που περιστρέφεται γύρω από τη χρήση του πλοκαμιού ως μέσο σεξουαλικής ηδονής. Πρωτοπόρος του είδους, ο Toshio Maeda, ο Ιάπωνας καλλιτέχνης που εισήγαγε τη δεκαετία του 80’ στα hentai τη μεταφορά των πλοκαμιών λόγω ακόμα ενός αυστηρού ιαπωνικού καθεστώτος λογοκρισίας της εποχής, επαναφέροντας τη θεματική της ξυλογραφίας του Hokusai και δημιουργώντας μια καλλιτεχνική τάση που συνεχίζει να κατακτά μέχρι και σήμερα τον πορνογραφικό κόσμο.

Η διαφορά ανάμεσα στην ξυλογραφία του Hokusai και στο tentacle porn όπως το συναντάμε σήμερα, είναι ότι τα χαρακτικά στο βάθος του γνωστού πίνακα επιτρέπουν μια ανάγνωση συναίνεσης, το κείμενο λέει ότι και τα δύο μέρη απολαμβάνουν εξίσου τη σεξουαλική επαφή, κάτι που αμφισβητείται στη σύγχρονη βιομηχανία hentai πορνογραφικού θεάματος.

Η κινέζα φωτογράφος Yushi Li

Η Yushi Li είναι κινέζα φωτογράφος που αποφάσισε να ξεκινήσει ένα ασυνήθιστο καλλιτεχνικό πρότζεκτ. Αντιστρέφοντας τους ρόλους των φύλων δημιουργεί εικόνες που εστιάζουν στο ανδρικό σώμα ως ύστατο αντικείμενο επιθυμίας υπό το γυναικείο βλέμμα.

“A-muse-ment”, Yushi Li

H καλλιτέχνης φωτογραφίζει άνδρες που βρίσκει από το tinder και αφού τους πληροφορεί για τους καλλιτεχνικούς της σκοπούς, στήνει ένα άνετο οικιακό περιβάλλον στο οποίο τους απαθανατίζει να περνούν την καθημερινότητα με απαλούς φωτογραφικούς τόνους και σε καταστάσεις ανθρώπινης ευαλωτότητας- η κρεβατοκάμαρα, το μπάνιο και ο κήπος λειτουργούν ως σημεία προσωπικής χαλάρωσης. Η ίδια παραδέχεται ότι αυτό που την ελκύει περισσότερο στο πρότζεκτ της δεν είναι το γυμνό αντρικό σώμα, όσο η φαντασίωση πως έχει εκείνη τον έλεγχο του φωτογραφικού αντικειμένου.

“The Nightmare”, Yushi Li, 2019

Σε μια σειρά φωτογραφιών της που η ίδια ονομάζει “The Dream of the Fisherwoman” η καλλιτέχνης αντιστρέφει τη γνωστή ιαπωνική αναπαράσταση σε μια πολύ σύγχρονη φεμινιστική απάντηση μιας παλιάς πορνογραφικής τάσης που σήμερα φαίνεται να μην λαμβάνει καθόλου υπόψη τη γυναικεία σεξουαλική επιθυμία.

“The Dream Of The Fisherwoman”, Yushi Li, 2018

Οι φωτογραφίες της εγείρουν πολλά ερωτήματα σχετικά με την έννοια της επιθυμίας, της γυναίκας ως αντικείμενο έμπνευσης και του διακοσμητικού ρόλου της μούσας αλλά και της ίδιας της τέχνης.

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

in ,

Αξιολογήστε το άρθρο

19 points
Upvote Downvote

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
  Εγγραφείτε  
Ειδοποίηση για