Οι συστάσεις για την υγιεινή διατροφή είναι ίδιες για όλους;

Ερώτηση απαντημένη από τη διατροφολόγο του Α,μπα, Ευαγγελία Σχοινά

Η ερώτηση είναι μάλλον για τη διατροφολόγο. Υπάρχουν συστάσεις για τις ποσότητες θρεπτικών συστατικών για υγιεινή διατροφή, ότι καλό είναι στο περίπου 50% των θερμίδων να προέρχονται από υδατάνθρακες, 20% από πρωτεϊνες, 30% από λιπαρά. Αναρωτιόμουν τι γίνεται αν κάποιος βγαίνει συστηματικά από τις συστάσεις αυτές (χωρίς συμβουλή γιατρού), χωρίς να αναφέρομαι σε υπερβολικές δίαιτες τύπου 10% μόνο από υδατάνθρακες. Για παράδειγμα, να καταλώνει κάποιος για ένα χρόνο 30-40% από υδατάνθρακες ή 5% από πρωτεϊνες ή 10% από λιπαρά, και να αναπληρώνει τις υπόλοιπες θερμίδες από τις άλλες 2 ομάδες. Υπάρχει κάποια επίδραση στο σώμα ή τη διάθεση; Ή υπάρχει μεγάλη ευελιξία στο τι είναι υγιές τελικά;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Το σύστημα ”50-20-30” είναι μία γενική οδηγία, που δίνεται συνήθως από τους οργανισμούς υγείας ως κατεύθυνση για τον μέσο υγιή ενήλικα. Προφανώς όμως, είναι πολύ πιθανό ο καθένας από εμάς να μην ανήκει στον μέσο όρο, αν υπολογίσουμε πόσοι άνθρωποι υπάρχουν γύρω μας με διαβήτη, νεφροπάθειες, καρκίνο, αλλά και έγκυες, αθλούμενοι κτλ.

Το κάθε ένα από τα μακροθρεπτικά συστατικά (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λιπαρά) πέρα από τις θερμίδες τις οποίες μας δίνει, έχει κάποιους συγκεκριμένους βιοχημικούς ρόλους στον οργανισμό μας. Ανάλογα με το άτομο, οι ανάγκες για τον καταμερισμό της ημερήσιας πρόσληψης σε αυτές τις τρεις κατηγορίες μπορεί να διαφέρουν σημαντικά. Για παράδειγμα, ένα άτομο που μόλις έχει υποβληθεί σε μία χειρουργική επέμβαση χρειάζεται 1,5-2 φορές περισσότερη πρωτεΐνη συγκριτικά με πριν. Αντίθετα, ένα άτομο με χρόνια νεφρική νόσο (ανεπάρκεια) πρέπει να τρώει την ελάχιστη δυνατή πρωτεΐνη. Πέρα από τα άτομα με προβλήματα υγείας, οι ανάγκες ποικίλουν και ανάμεσα στους υγιείς φυσικά.

Επίσης τα ποσοστά αυτά από μόνα τους δεν διευκρινίζουν τις υποκατηγορίες των συστατικών. Για παράδειγμα, ναι, χρειαζόμαστε περίπου το 30% των θερμίδων μας να προέρχονται από λιπαρά, αλλά έχει σημασία το είδος των λιπαρών. Δεν είναι το ίδιο x γρ λιπαρών από ελαιόλαδο με x γρ λιπαρών από μπέικον.

Το θέμα που θίγεις έχει μια σημαντική πολυπλοκότητα και φοβάμαι πως αν συνεχίσω με περισσότερες λεπτομέρειες πιο πολύ θα μπερδέψω παρά θα βοηθήσω εσένα και τους αναγνώστες. Ας μείνω κυρίως στο ότι όπως και σε άλλα θέματα που αφορούν στην υγεία μας, για ό,τι μας απασχολεί σχετικά με τη διατροφή μας καλό είναι να συμβουλευόμαστε ειδικό και να μην ακολουθούμε ”στα τυφλά” κάτι που διαβάσαμε στο ίντερνετ ή που ακολουθεί η ξαδέρφη μας / ο συνάδελφός μας.

in

Αξιολογήστε το άρθρο

32 points
Upvote Downvote

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
  Εγγραφείτε  
Ειδοποίηση για