Έχω κι εγώ να διηγηθώ ένα περιστατικό καζουαλ σεξισμού, που ίσως ισχύει μέχρι και σήμερα. Πριν από 2 χρόνια που ήμουν στο λύκειο, υπήρχε ένας καθηγητής μαθηματικών. Στο μάθημά του δεν θυμάμαι να κάνει διακρίσεις μεταξύ κοριτσιών και αγοριών, δηλαδή στο ποιος να πει την απάντηση κλπ. Ωστόσο ταύτιζε τα φιλολογικά μαθήματα με τις γυναίκες, και καθηγήτριες και μαθήτριες. Από την αρχή ακόμη της Α λυκείου μας έλεγε πως η θεωρητική κατεύθυνση δεν αξίζει και πως μόνο κάτι κοριτσάκια πηγαίνουν, επειδή δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα με τα μαθηματικά. Έλεγε πως όσοι ήμασταν θεωρητική, ήμασταν… τσόντες. Γενικώς υποτιμούσε την θεωρητική, αλλά ήταν δεδομένο για εκείνον ότι μόνο κορίτσια επιλέγουν αυτή τη κατεύθυνση, ή κανένα ”αποτυχημένο” αγόρι. Και αυτή η αντίληψη δυστυχώς υπήρχε από πολλούς καθηγητές. Κάθε φορά έπρεπε να υπομείνουμε τα ανάρμοστα σχόλιά του και τους μορφασμούς του, όταν το θέμα ανέκυπτε και μας ρωτούσε ποιοι έχουμε επιλέξει την θεωρητική. Είναι πραγματικά κρίμα να δέχεσαι προπαγάνδα και συνεχή κριτική για έναν τομέα επιστημόνων και να καταλήγεις να σπουδάσεις κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που σου αρέσει, γι’ αυτό τον λόγο. Σίγουρα πολλά αγόρια ένιωθαν άβολα να επιλέξουν τη θεωρητική, αφού ακόμα και μέσα στις παρέες μας είχε αποτυπωθεί αυτή η αντίληψη περί γένους και επιστήμης. Δεν θα έπρεπε να μας εμφυσούν τέτοιες αρχές και να μας επηρεάζουν αρνητικά σε τόσο καίρια ζητήματα.
Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News
Κάζουαλ σεξισμός (ή μάλλον εσωτερικευμένος μισογυνισμός) από τη σκοπιά της εκπαιδευτικού: σε τμήμα αρχαίων θεωρητικής της β’ λυκείου κάνω μια απλή διερευνητική ερώτηση συντακτικού στην τάξη. Η τάξη, κατά κύριο λόγο “τυπικές” μαθήτριες θεωρητικής με την αυτοεκτίμηση στα τάρταρα, προσπαθεί να παπαγαλίσει ό,τι σχετικό και άσχετο κανόνα μπορεί να σκεφτεί. Βλέποντας πως έχουν σκαλώσει, τους λέω: “Χαλαρώστε, παιδιά, δεν πειράζει αν κάνετε λάθος. Αυτή τη στιγμή δεν θέλω να θυμηθείτε, θέλω να σκεφτείτε”. Όλη η τάξη με κοιτάζει σαν ούφο και μια κοπέλα μου λέει: “Εγώ, κυρία, πήγα θεωρητική για να αποστηθίζω, όχι για να σκέφτομαι. Αν ήθελα να σκέφτομαι… Διαβάστε περισσότερα »
Ειναι νομιζω λιγο δυσκολο να κρινεις παντα ευστοχα ποτε καποιος κανει μια επιλογη στη ζωη του απο δικη του επιθυμια κ ποτε η σταση ζωης του ως προς καποιο ζητημα πηγαζει περισσοτερο απο στερεοτυπα που τον ”τρωνε”. Πχ, βλεπεις καποιον να παραταει ενα επιδοξο επαγγελμα (αθλητης/αθλητρια, μοντελο, καλλιτεχνης κλπ) κ σκεφτεσαι οτι τα παρατησε επειδη κατεβληθη ψυχολογικα απ’το κοινωνικο bullying που υφιστατο για καποιο λογο στη συγκεκριμενη καριερα (πχ ο αθλητης επειδη του ”εψελναν τα κλασσικα ”γ**οχριστοπαναγιατικα” των αθληματων” κ του ασκουσαν εκφοβισμο σε καθε μικρη αποτυχια του, μια γυναικα μοντελο επειδη τη θεωρουν ολοι πολυ ομορφη κ δεχεται σεξουαλικες… Διαβάστε περισσότερα »
Tα ίδια άκουγαμε και εμεις από τον ιδιοκτήτη του φροντιστηρίου ως μαθήτριες θεωρητικής κατεύθυνσης το μακρινό 2003… Τελικά τίποτα δεν έχει αλλάξει! Ο συγκεκριμένος ελεεινός τύπος ενώ δεν είχε κανένα πρόβλημα να μας παίρνει τα λεφτά , μας υποτιμούσε συνεχώς λέγοντας ότι θεωρητική πάνε μόνο οι κακοί μαθητές και οι βλάκες… Θυμαμαι μια πολύ καλή μαθήτρια που ήθελε να πάει θεωρητική κατεύθυνση καθώς ήθελε να γίνει δικηγόρος , προσπαθούσε να την μεταπείσει μια χίλια δυο τραγικά επιχειρήματα. Έφτασε δε στο σημείο, να χωρισει το τμήμα της Θεωρητικής Κατευθυνσης που ήμουν στα δυο , τους πιο αργούς (και άχρηστους σύμφωνα με… Διαβάστε περισσότερα »
Με αφορμή αυτό θα ήθελα να παραθέσω μια ιστορία από την 3η λυκείου όπου την ώρα τον μαθηματικών, ο καθηγητής προσέβαλλε μια συμμαθήτριά μου αποκαλώντας της εμμέσως “αχρηστη”. Αν θυμάμαι καλά μας είχε βάλει μια άσκηση και εκείνη δυσκολεύτηκε και την έβγαλε ανίκανη. Και μετά η κοπέλα έβαλε τα κλάμματα
Αυτά τα εχω ζήσει και εγώ… Ειχα ακούσει προσβολές και ειρωνίες άπειρες σε σημείο να φοβάμαι να μιλήσω μη πω κάτι λάθος. Πρόσθεσε δε και το γεγονός ότι ήμουν ομορφούλα και ξανθιά, πληρούσα επομένως όλες τις προϋποθέσεις της χαζής! Ενώ σε όλα τα υπόλοιπα μαθήματα ήμουν αρκετά καλή , ήμουν άσχετη με τα μαθηματικά, δεν μου άρεσαν και δεν μπορούσα να συγκεντρωθώ να κάτσω να τα διαβάσω. Ίσως φταίνε οι συγκεκριμένοι καθηγητές που τα είχα σιχαθεί. Πραγματικά είχαν φτάσει την αυτοπεποίθηση μου στα τάρταρα, σε σημείο να φοβάμαι ότι δεν θα περασω πουθενά! Αλλά τι να περιμένεις από άτομα που… Διαβάστε περισσότερα »
Το έκανε και σε μένα αυτό καθηγητής στην 3 γυμνασίου όμως. Καθηγητής μαθηματικών απ’ αυτούς τους γλίτσες που το παίζουν ” είμαι με την νεολαία και κάνω πρόστυχα και κυρίως σεξιστικά αστεία”. Βέβαια εγώ είχα θυμώσει τόσο μα τόσο πολύ που έκανα τόσο μεγάλο θέμα, με απέβαλλε και με έστειλε στο γραφείο του διευθυντή όπου αναγκάστηκε με τά πολλά να μου ζητήσει συγνώμη γιατί δεν έκανα πίσω με τίποτα και είπα επί λέξει στον διευθυντή τι ακριβώς έγινε. Κ αυτό πριν 20 χρόνια. Μάλιστα βγαίνοντας απ’ το γραφείο με χειροκρότησαν όλοι οι συμμαθητές μου. Ειλικρινά ακόμα κ σήμερα νιώθω πολύ… Διαβάστε περισσότερα »
Και στην εποχή μου υπήρχε αυτή η αντίληψη…Μέχρι που έσκασε στο σχολείο φιλόλογος με ευφυΐα, πνεύμα, ευγένεια, αέρα και εμφάνιση (αχχχχ ),..και ξαφνικά όλοι οι brutal μαθηματικοί το βούλωσαν, και καταλήξαμε να έχουμε δύο τμήματα θεωρητικής γεμάτα και να την βρίσκουμε στο προαύλιο με φιλοσοφία αγόρια-κορίτσια!
Τα μαθηματικά τα λατρεύω, ήμουν στην θετική κατεύθυνση, αλλά και εμένα μου έχει τύχει ένας καθηγητής μαθηματικών να υποτιμάει όλα τα άλλα μαθήματα και να εξυμνεί τα μαθηματικά, είχε γίνει χαμός εκείνη την ημέρα επειδή δεν τα ανέχομαι αυτά, γενικά έχω μαλώσει πολλές φορές με καθηγητές διότι νομίζουν πως μπορούν να λένε ό, τι γουστάρουν
Απαράδεκτος! Δεν θα έπρεπε να διδάσκει ο συγκεκριμένος και όλο το συνάφι που προπαγανδίζουν και μεταδίδουν τέτοια μηνύματα στους μαθητές. Να τις βάλει εκεί που ξέρει τις ελεεινές απόψεις του.
Ξερω πολλες κοπελες που πιστευουν οτι ειναι χαζες στα μαθηματικα επειδη ετσι τις επεισαν. Και εγω ειχα δεχτει παρομοια σχολια, παροτι ημουν παντα αριστη στα μαθηματικα. Ειδικα, οταν πηγα θεωρητικη ενας απο τους αλλους αριστους μου ελεγε οτι το εκανα επειδη τα θετικα ειναι για εξυπνους και δεν θα τα καταφερνα. Γλυτωσα γιατι απο μικρη γονεις και δασκαλοι με ειχαν πεισει οτι ημουν πανεξυπνη και αστερι στα μαθηματικα. Αν δεν μου το ελεγαν ισως να μην δοκιμαζα ποτε να τα μαθω. Οσο για το οτι η θεωρητικη ειναι για χαζους ειχα δεχτει πιεσεις απο καθηγητες να παω θετικη γιατι θα… Διαβάστε περισσότερα »
Τι να λέμε τώρα, είναι τόσο βαθιά ριζωμένες αυτές οι αντιλήψεις που οδηγούν σε κάτι συμπεριφορές που σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση θα τρώγανε μεγάλη καζούρα. Συμμαθητής και φίλος στο σχολείο (υστερομινωική περιοδος, με δέσμες), ο οποιος είχε περάσει ΟΛΑ τα γυμνασιακά και λυκειακά χρόνια αντιγράφοντας από ΜΕΝΑ σε όλα τα μαθήματα, χημείες, μαθηματικά, αρχαία, με ειρωνεύτηκε στη Γ´ λυκείου σε στυλ “πού να τα καταλάβεις εσυ αυτά” μιλώντας για απλή αριθμητική- επειδή είχα πάει θεωρητική και ο ίδιος για αρχιτέκτονας. Το μπινελίκι που έφαγε ήταν άνευ προηγουμενου και ο ίδιος μαζεύτηκε αλλά εκείνη τη στιγμή συνειδητοποιησα ότι ακόμα κι αυτός,… Διαβάστε περισσότερα »
Τέτοιοι άνθρωποι έχουν πρόβλημα με οποιοδήποτε επιλογή που κάνουν οι γυναίκες. Αν πας θεωρητική κατεύθυνση είσαι χαζή, δεν παίρνεις από μαθηματικά, και «λογικά» θα πληρώνεσαι λιγότερο από επαγγέλματα θετικής κατεύθυνσης. Αν πας θετική κατεύθυνση, λένε ότι σου κάνουν χάρη γιατί πρέπει να αυξήσουν το ποσοστό γυναικών στη συγκεκριμένη σχολή, κτλ. Και μετά αν σπουδάσεις σε σχολή θετικής κατεύθυνσης, πολλοί βγάζουν αυθαίρετα συμπεράσματα για την εξειδίκευση/έρευνα σου με βάση το φύλου: γυναίκες, θεωρητική/προγραμματισμός και άνδρες, πειραματική κατεύθυνση. Για παράδειγμα όταν σπούδαζα, διάφοροι έβγαζαν μόνοι τους το συμπέρασμα ότι ασχολούμουν με προγραμματισμό υπολογιστών ενώ στην πραγματικότητα έκανα πειραματική εργασία. Για μένα το… Διαβάστε περισσότερα »
Αυτός ο τρόπος σκέψης βασανίζει πολύ κόσμο! Εγώ είμαι υποψήφια διδάκτορας στη φυσική και ακόμα νιώθω πως πρέπει να αποδείξω την αξία μου ακόμα και στους μάστερ φοιτητές που έρχονται και φεύγουν, ενώ οι άλλοι υποψήφιοι διδάκτορες που είναι άντρες είναι αυταπόδεικτα άξιοι! Πληρώθηκαν πριν από εμένα, τους καλούν πιο συχνά στα μιτινγκς και πολλά άλλα, ενώ η δουλειά μας είναι ομαδική και η συνεισφορά μας ίδιου επιπέδου. Βέβαια εδώ έρχεται μαζί με την παραπάνω προκατάληψη να κουμπώσει και η ψυχολογία της αγέλης, καθώς είναι όλοι άντρες (καθηγητές και ερευνητές κ σχεδόν 3 στους 4 μάστερ φοιτητές) οπότε είναι πολύ… Διαβάστε περισσότερα »
Για πνίξιμο είναι κάτι τέτοιοι “μαθηματικοί” (μην ξεράσω), και σιγά τα μαθηματικά που ξέρουν, απλώς τα χρησιμοποιούν για να προωθούν τη ματσίλα τους. Έχουν και μια κλίκα εκλεκτών μαθητών (οι οποίοι και καλά διαβάζουν επιδεικτικά μαθηματικά στην ώρα της έκθεσης, γιατί την περιφρονούν ως φιλολογικό μάθημα, και σπάνε τα νεύρα συμμαθητών και καθηγητών με το τουπεδάκι τους), που φυσικά στο τέλος τους παίρνουν στο λαιμό τους κι αυτούς γιατί τους έχουν ξεσηκώσει τα μυαλά πως είναι ιδιοφυΐες αντί να κάνουν σοβαρή προετοιμασία, οπότε δε γράφουν ούτε μαθηματικά ούτε έκθεση ούτε τίποτα. Ξέρεις τι είναι να έχεις να προετοιμάσεις τάξη για… Διαβάστε περισσότερα »
Η αλήθεια είναι πως στη θεωρητική ανέκαθεν υπήρχαν αισθητα περισσότερα κορίτσια. Η στάση του καθηγητή να τα λέει κ να κάνει διάκριση λάθος εννοείται.
Ζήτημα να υπήρχαν 1-2 αγόρια στη θεωρητική στο έτος μου. Ακόμα και τα αγόρια που ήταν σκράπες στα μαθηματικά πήγαιναν τεχνολογική (που πάλι είχε τα ίδια μαθηματικά και τη φυσική), για κάποιο λόγο θεωρούνταν εύκολη, αυτό δε το κατάλαβα ποτέ. Σαν να ντρεπόντουσαν για τη θεωρητική.
Θυμάμαι γνωστοί και συμμαθητές έλεγαν τα αγόρια της τρίτης δέσμης ευαίσθητα και αδερφές. Τόσο κλειστά μυαλά.