Πριν λίγες ημέρες στο νηπιαγωγείο της κόρης μου μας μοίρασαν κάποια ερωτηματολόγια. Από ό,τι διάβασα στην εισαγωγή κάποια φοιτήτρια μεταπτυχιακού ελληνικού πανεπιστημίου ήθελε να συλλέξει στοιχεία για τη διπλωματική της εργασία. Ξεκίνησα λοιπόν να συμπληρώνω το ερωτηματολόγιο με πολύ όρεξη να βοηθήσω.
Ανοίγω την πρώτη σελίδα όπου ζητάει δημογραφικά και κοινωνικά στοιχεία των γονέων. Πρώτα ζητάει στοιχεία του πατέρα: ηλικία, τρέχουσα οικογενειακή κατάσταση, εθνικότητα, μορφωτικό επίπεδο, επαγγελματική κατάσταση. Στη συνέχεια ζητάει στοιχεία της μητέρας. Κάτι λείπει όμως! Διπλοκοιτάζω μήπως μου έχει παραπέσει κάποια σελίδα. Και όμως…στο πεδίο της μητέρας δε ζητάει καθόλου στοιχεία για τη μόρφωση και την επαγγελματική κατάσταση.
Συνεχίζω λίγο μαγκωμένη. Από τη μια σκέφτομαι ότι είναι κάποια παράλειψη, δεν μπορεί να έχει γίνει αυτό συνειδητά. Από την άλλη λέω ότι -και πάλι- έπρεπε να είναι πιο προσεκτική στην έρευνά της.
Το επόμενο section είναι ερωτήσεις που αφορούν κάποια χαρακτηριστικά και συμπεριφορές των παιδιών. Στο πάνω μέρος της σελίδας οι οδηγίες λένε: Αγαπητή μητέρα, οι ερωτήσεις αυτές μπλα μπλα μπλα.
Το συμπλήρωσα το ερωτηματολόγιο, αλλά φρόντισα να γράψω πάνω και τις παρατηρήσεις μου πριν το επιστρέψω. Αν με έβρισκε σε άλλη φάση και δεν πνιγόμουν στη δουλειά, θα είχα φροντίσει να επικοινωνήσω και με τη φοιτήτρια και με τους επιβλέποντες προσωπικά για να τους το θέσω.
Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News
Άμα είσαι Μητέρα,
Τί τη θέλεις την καριέρα
(συνεχίστε ελεύθερα)
Άμα έχεις δυό παιδιά
δε θες άλλη γιατρειά
(Νόμπελ Λογοτεχνίας το λιγότερο)
Κι έναν άντρα για αφεντη
Δουλευτη μα και λεβεντη
Σ αγαπαει, σε προσέχει, μα και το καημό του έχει. Θέλει νά βρει φαγητό, το παιδί του καθαρό/ μα εσύ δεν τον ακούς, που θα πει:τον παρακους! Για πτυχία του μιλάς και για την δουλειά που πας.
Έλεος! Η έρευνα έρχεται από το 1950; Ή τα μυαλά του καθηγητή της; Ακόμα και έτσι όφειλε η φοιτήτρια να φτιάξει λίγο το ερωτηματολόγιο. Και εγώ θα σημείωνα τις εξής ερωτήσεις στο φύλλο: 1. Θεωρείτε ότι η μόρφωση και το επάγγελμα της μητέρας δεν παίζει κανένα ρόλο στην ανατροφή του παιδιού;
2. Θεωρείτε ότι ο πατέρας είναι ανίκανος να παρατηρήσει τις συμπεριφορές του παιδιού;
Εξαρτάται τι ακριβώς ήθελε να μελετήσει και ποια ήταν τα ερευνητικά της ερωτήματα. Κανονικά στο ερωτηματολόγιο αναγράφονται ξεκάθαρα οι στόχοι της έρευνας σε ένα μικρό εισαγωγικό σημείωμα, πράγμα το οποίο δεν γίνεται πάντα. Αν το σημείωμα ήταν λίγο άλλα ντ’ άλλων ή οι ερωτήσεις δεν ανταποκρίνονταν στους αναφερόμενους στόχους, τότε η ευθύνη είναι του επιβλέποντα. Μην πυροβολούμε τη φοιτήτρια. Εκείνη έφτιαξε ένα ερωτηματολόγιο με βάση κάποια πράγματα που έχει διαβάσει, αλλά ο επιβλέπων καθηγητής είναι αυτός που πρέπει να κάνει τις διορθώσεις και να δώσει το τελικό ΟΚ. Μην νομίζεις ότι κάθονται όλοι να ασχοληθούν σοβαρά. Πολλές φορές ο φοιτητής… Διαβάστε περισσότερα »
Αν υποθέσουμε ότι το δείγμα που ήθελε να συλλέξει ήταν απαντήσεις από ΜΗΤΕΡΕΣ (εξ ου και το “αγαπητή μητέρα…”) δεν θα έπρεπε να συλλέξει τα δημογραφικά στοιχεία των συμμετεχόντων; Αντ’ αυτού επέλεξε να ρωτήσει για το πλήρες προφίλ του πατέρα/συζύγου και να αφήσει έξω σημαντικές πληροφορίες για τις μητέρες στις οποίες και απευθυνόταν το ερωτηματολόγιο. Άρα ότι και να ήθελε να μετρήσει προφανώς και θα πρέπει να καθορίσει επακριβώς τα χαρακτηριστικά του δείγματός της. Παράδειγμα: “Πόσο επηρεάζει ο χρόνος που περνούν οι μητέρες με τα παιδιά τους, τη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών;” Σε ένα τέτοιο ερευνητικό ερώτημα (που αφορά μόνο… Διαβάστε περισσότερα »
συμφωνώ και γι αυτό αναφέρω ότι θα ήθελα να επικοινωνήσω και με τους επιβλέποντες! Δε θέλω να γίνω αυστηρή με κανέναν, απλά ήθελα με αυτό το ποστ να καταδείξω πόσο αυτοματοποιημένες είναι οι σκέψεις/αντιλήψεις ότι η γυναίκα δεν έχει επάγγελμα ή εισόδημα και ότι τα θέματα του παιδιού αφορούν τη μητέρα και όχι και τους δυο γονείς. Δε νομίζω ότι η έρευνα ήταν τόσο συγκεκριμένη που να ήταν γραμμένη με τέτοιο τρόπο η κάθε ερώτηση, είμαι κατά 99% σίγουρη για πολλούς λόγους.
Να μην την πυροβολούμε αλλά όχι ότι είναι και στο απυρόβλητο και για όλα φταίνε οι κακοί επιβλέποντες. Μιλάμε για μεταπτυχιακή φοιτήτρια που κάνει τη διπλωματική της, όχι δευτεροετή που σήκωσε copy-paste ότι βρήκε μπροστά του…
Πολύ καλά έκανες. Κι εγώ θίγω παρόμοια θέματα σε παρόμοια ερωτηματολόγια, ειδικά φοιτητικά. Παλιά απορούσα πως δεν το σκέφτηκαν οι καθηγητές ή οι ίδιοι οι φοιτητές.. Μετά θυμήθηκα πόσο λιγη σημασία δίνουν οι μεν στους προπτυχιακούς και τις εργασίες τους και όσα λίγα ξέρουν οι δε… Θυμάμαι τις δικές μου προπτυχιακές εργασίες και γελάω… Και μετά σκέφτομαι οτι θα προτιμούσα κάποιος να έρθει τότε να μου επισημάνει τα λάθη και τις παραλείψεις, παρά να μου κάνει πατ πατ στην πλάτη και να μου πει “τοσο ήξερες, τόσο έκανες, δεν πειράζει”