Μπορώ να αντικαταστήσω τα φρούτα και τα λαχανικά με χυμούς;

Ερώτηση απαντημένη από τη διατροφολόγο του Α,μπα, Ευαγγελία Σχοινά

Η ερώτηση απαυθύνεται προς τη διατροφολόγο του σάιτ, που τόσο ωραία τα εξηγεί! Είναι οι χυμοί των φρούτων και ζαρζαβατικών σχεδόν ισάξιοι σε θρεπτική αξία όσο τα να τρως τα λαχανικά και τα φρούτα ολόκληρα (και ωμά· δε μιλάω για τα μαγειρεμένα); Από τη μία λογικά χάνω τις ίνες (και μαζί με αυτές κι άλλα στοιχεία φαντάζομαι-;-), από την άλλη, εκεί που θα έτρωγω ένα καροτάκι ωμό την ημέρα (πέρα από τα μαγειρεμένα), για να βγάλω ένα ποτήρι χυμό καρότου θέλω 10 καρότα! Ή εκεί που θα έφτιαχνα μια σαλάτα με λίγο σπανάκι, για να βγάλω χυμό, θέλω μια σακούλα ολόκληρη. Ή άλλα λαχανικά που μου έρχεται αηδία να φάω ωμά, π.χ. το σέλινο, μια χαρά γίνεται χυμός και το αναμειγνύω με κάτι άλλο για να σπάσωτη γεύση του ωμού σέλινου. Δηλ, αν και είμαι φρουτού και λάτρης των λαχανικών, το σέλινο αν δεν το έκανα χυμό, αποκλείται να το έτρωγα. Μήπως, λοιπόν, αντί για 5 φρούτα την ημέρα που λέμε πάντα ότι είναι καλό και άλλα τόσα λαχανικά, είναι καλύτερος ένας συνδυασμός, π.χ.από τη μία 3-4 ωμά φρούτα και 3-4 ωμά λαχανικά και, από την άλλημ 1-2 χυμοί την ημέρα; Δε λέω να αντικαταστήσω εντελώς φρούτα και λαχανικά με χυμούς, αλλά να τους χρησιμοποιώ ως συμπλήρωμα, αφαιρώντας όμως μάλλον 1 φρούτο ή 1 λαχανικό την ημέρα από την εξίσωση, για να βάλω στη θέση του το χυμό (μακάρι να μπορούσα να τρώω απ’ όλα, αλλά επειδή εργάζομαι εκτός σπιτιού, είναι περιορισμένος κι ο χρόνος σίτισης).

Απάντηση:

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προτείνει την κατανάλωση συνολικά 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών ημερησίως. Αυτό γιατί ένας μεγάλος αριθμός μελετών έχει δείξει πως τα άτομα που καταναλώνουν φρούτα και λαχανικά σε αυτές τις ποσότητες έχουν μικρότερη πιθανότητα εμφάνισης αρκετών νοσημάτων, ανάμεσα στα οποία τα καρδιαγγειακά και αρκετοί τύποι καρκίνου. Η ευεργετική αυτή δράση τους οφείλεται στην πληθώρα θρεπτικών συστατικών που περιέχουν, όπως βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, φυτοχημικά, αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες.

Η μία μερίδα ορίζεται χοντρικά ως 80 γρ φρούτου ή λαχανικού, οπότε καλό είναι να καταναλώνουμε περίπου 400 γρ ημερησίως συνολικά. Σε αυτά, εκτός από τα φρέσκα, μπορούμε να υπολογίσουμε επίσης αποξηραμένα φρούτα και κατεψυγμένα / μαγειρεμένα λαχανικά. Όσον αφορά στους χυμούς, η μία μερίδα υπολογίζεται ως 150 mL φρέσκου χυμού, χωρίς προσθήκη ζάχαρης. Τον χυμό όμως μπορούμε να τον ”μετρήσουμε” μόνο 1 φορά ημερησίως, καθώς δεν περιέχει τις φυτικές ίνες και επιπλέον η χυμοποίηση απελευθερώνει τα σάκχαρα των φρούτων, κάτι που είναι επιβαρυντικό για άτομα με προβλήματα ρύθμισης του σακχάρου ή με ταλαιπωρημένα δόντια. Τέλος, ως μερίδα μπορούμε να υπολογίσουμε και τα όσπρια (~3 κουταλιές της σούπας), επίσης όμως μόνο για 1 φορά ημερησίως.

Ένας σχετικά εύκολος τρόπος να πετύχει κανείς αυτόν το στόχο είναι να φροντίζει να καταναλώνει 3 μερίδες λαχανικών στα κυρίως γεύματα και 2 μερίδες φρούτου στο πρωινό και τα υπόλοιπα σνακ. Συμβουλευτικά, θα σου έλεγα να περιορίσεις την κατανάλωση χυμών το πολύ σε 1 ποτήρι ημερησίως και να δώσεις περισσότερη έμφαση στην κατανάλωση ολόκληρων φρούτων και λαχανικών. Μην αγχώνεσαι για την ποσότητα, αν προσπαθήσεις να ζυγίσεις μερικές φορές τα 80 γρ για να καταλάβεις πόσο είναι, θα δεις ότι δεν είναι και τόσο μεγάλη η μερίδα που χρειάζεσαι. Η ποικιλία στα είδη είναι σημαντική βέβαια, διότι δεν περιέχουν όλα τα ίδια θρεπτικά συστατικά.

Καλή όρεξη 🙂

in

Αξιολογήστε το άρθρο

27 points
Upvote Downvote

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
  Εγγραφείτε  
Ειδοποίηση για