Η Παναγιώτα: η κοπέλα που ποτέ δε θα μάθουμε από ποιανού μάγκα το χέρι έφυγε

Άντρες ήταν που σκότωσαν την Παναγιώτα. Και το κανονικοποιήσαμε. Το κάναμε τραγούδι και το χορεύουμε συγκαθιστό

Περιμένω από το πρωί να ακούσω τα αποτελέσματα της δίκης της Ελένης. Μαθαίνω για την καταδίκη και κλαίω από ένα συναίσθημα ανάμεικτο δικαιοσύνης, λύπης απέραντης για το κοριτσάκι  που όχι μόνο βιάστηκε  και θανατώθηκε φρικτά αλλά και μετά θάνατον αμφισβητήθηκε ως τσουλάκι που θέλησε να κάνει τρίο, θαρρείς και το να θελήσω να κάνω σεξ με δύο δικαιώνει τον βιαστή μου και τον δολοφόνο μου. Πέφτω μετά στη σελίδα της Α,μπα στο φμπ στο τραγούδι της Αλεξάνδρας και τον μύθο γύρω από την κοπέλα που ποτέ δε θα μάθουμε από ποιανού μάγκα το χέρι έφυγε. Είμαι λάτρης της παραδοσιακής μουσικής και μου ‘ρχεται στο νου ένα τραγούδι το οποίο χορεύεται χρόνια τώρα και περιγράφει πως σκότωσαν την Παναγιώτα που θέλησε να πάει να δει τα γονικά της και την πέτυχαν στο δρόμο κάτι μάγκες σαν αυτους που καταδικάστηκαν, και της ζήτησαν φιλί. Αυτή αρνήθηκε και τη σκότωσαν.

Στο τραγούδι τονίζεται πως ήταν αρβανίτες  “Πανάγιω, δώσε φίλημα μωρέ Παναγιώτα, …., μη σε κάνουμε κομμάτια…ένας την πιάνει απ’τα μαλλιά την Παναγιώτα, και ο άλλος απ’το χέρι τρίτος πιάνει το μαχαίρι, Παναγιώτα μου Παναγιωτούλα μου”. Δεν έχει σημασία που ήταν Τούρκοι κι Αρβανίτες. Άντρες ήταν που σκότωσαν την Παναγιώτα. Και το κανονικοποιήσαμε. Το κάναμε τραγούδι και το χορεύουμε συγκαθιστό.

Δεν ξέρω αν έκανε λάθη η εισαγγελέας, χτες φοβήθηκα πως ήταν τρομερά και θα χανόταν μία τόσο σημαντική υπόθεση, ξέρω πως δε φοβήθηκε να πει τα πράγματα με το όνομά τους. Πως ήταν δολοφόνοι σιχαμεροί που θεώρησαν πως θα τη βγάλουν καθαρή με την παρέμβαση των οικογενειών τους και κατηγορώντας την Ελένη μετά θάνατον. Ήταν μία μεγάλη απόφαση και συμφωνώ με την εισαγγελέα ήταν κρίμα που δεν ήταν κι άλλα ονόματα εκεί. Γιατί δεν ηταν η πρώτη φορά που το έκαναν κι αν βγουν από τηφυλακή ούτε η τελευταία.

Είναι μεγάλη η συναισθηματική φόρτιση και δεν ξέρω τι να πω. Μόνο να θρηνήσουμε μπορούμε. Για την Αλεξάνδρα, την Παναγιώτα, τηνJuanita, την Sharon, την Saanvi, την Fatima …την Ελένη

in

Αξιολογήστε το άρθρο

166 points
Upvote Downvote

24
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
12 Θέματα σχολίων
12 Απαντήσεις θεμάτων
3 Ακόλουθοι
 
Με τις περισσότερες αντιδράσεις
Δημοφιλέστερο θέμα σχολίου
18 Συντάκτες σχολίων
MaleFeminist7booPåskeeggMia idea Πρόσφατοι συντάκτες σχολίων
  Εγγραφείτε  
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Ειδοποίηση για
cyora
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Συνεργάτης

Όταν είχε γίνει ο ντόρος με την εκκλησία που αντιδρούσε για την συνεφουλα θυμήθηκα ότι στο δημοτικό μαθαίναμε στην ωρα της μουσικής ένα δημοτικό τραγούδι με τον μεμετη, τον μεμετ αγα και έναν ακόμη που δεν θυμάμαι. Η ιστορία ηταν ότι αυτοι τα πινανε και ο ένας ειπε στον άλλο ότι έχει ωραία σύζυγο. Τον ρώτησε που την είδε και του είπε στην βρύση που επαιρνε νερό. Οταν γύρισε σπίτι σκότωσε την σύζυγο του επειδη τον. προσβαλε. Τον τραγουδουσαμε με χαρά ακόμα και σε γιορτές και τότε δεν κατάλαβαινα τι ακριβως περιεγραφε. Για αυτό το τραγούδι αλήθεια που κανονικοποιει την… Διαβάστε περισσότερα »

lee
Μέλος
Συμμετέχων

Αυτο το πράγμα με την “παράδοση” με θλιβει ιδιαίτερα. Ειδικά η μόδα νέα παιδιά να κοτσάρουν ένα beat και να τραγουδάνε πράγματα τόσο αναχρονιστικά, χωρίς να κάτσουν να σκεφτούν 2 λεπτά τί σημαίνουν, και από κάτω να χτυπιούνται νέοι και νέες πασιχαρείς, τι να πω, με ξεπερνάει…
Δικαίωση για την Ελένη!!

Mitsi
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Μέντορας

Εγώ είμαι εκπαιδευτικός και πρώτη φορά ακούω αυτό το τραγούδι. Δεν το ξέρω καν. Επίσης εμείς οι εκπαιδευτικοί δε μαθαίνουμε πλέον τραγουδάκια στα παιδιά, αυτό το κάνουν οι μουσικοι. Εκτός αν μιλάς για νηπιαγωγείο.

Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Advocate

Εμείς οι παλαιότερες μαθαίναμε χορό στη δημοτικό με αυτό το τραγούδι. Αυτό και το “Ψηλά στη Κοστιλάτα”. Ήταν πολύ δημοφιλή εκείνη την εποχή, δεκαετίες 60 και 70. Η αλήθεια είναι ότι εγώ τουλάχιστον δεν καταλάβαινα και πολλά, θυμάμαι όμως ότι ένιωθα μια λύπη για την κοπέλα. Είναι ο Μενούσης που μεθυσμένος, σκότωσε τη γυναίκα του από ζήλεια. Ψάξε στο internet. Λογικά θα υπάρχει. Θυμάμαι και ένα άλλο τραγούδι για κάποια Έλλη, νομίζω, που ήθελε σκότωμα με δίκοπο μαχαίρι, παρακαλώ !

Tropique
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

Ας μην ξεχνάμε και τη Μυρτώ στην Πάρο, που μπορεί να ζει ακόμα, όμως ξέρουμε όλοι τι πέρασε και πώς ζει.

Mia idea
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Συνεργάτης

Δεν ξεχνιέται κι αυτή… Αχ

εξωγήινη
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Μέντορας

Ήταν τεράστια νίκη η χθεσινή, νομίζω όλες κλάψαμε για την Ελένη που χάθηκε αλλά και για την Ελένη που δικαιώθηκε. Γιατί στη θέση της θα μπορούσαμε να είμαστε εμείς ή οποιαδήποτε αδελφή μας. Έγινε ένα πολύ μεγάλο βήμα μπροστά. Άνθρωποι που ακόμα ψάχνουν τη δικαίωση, όπως οι φίλοι και συγγενείς του Ζακ Κωστοπουλου πήραν μεγάλη ανάσα χτες κι ένιωσαν ένα βήμα πιο κοντά στη λύτρωση. Με τον ίδιο τρόπο ελπίζω κάθε κάθαρμα που βλέπει τη γυναίκα ως σκουπίδι που μπορεί απλώς να πετάξει χωρίς συνέπειες, να καταλάβει ότι δεν θα μείνει ατιμώρητος αν το κάνει, κι επειδή οι περισσότεροι είναι… Διαβάστε περισσότερα »

Karamouza
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Συνεργάτης

Καταλαβαινω το σχολιο σου και τη συνδεση του τραγουδιου με την υποθεση της Ελενης Τοπαλουδη σχετικα με τη βια που ασκειται στις γυναίκες οταν δεν υποκυπτουν και οντως ετσι ειναι. Ειναι ομως ατοπο να λεμε οτι το συγκεκριμενο τραγουδι και πολλα αλλα δημοτικα τραγουδια με παρομοια θεματικη προαγουν τη βία και να διαμαρτυρομαστε γιατι υπαρχουν ακομα και τα χορευουμε. Τα τραγουδια αυτα δημιουργηθηκαν ακριβως για αυτο το λογο: για να καταγράψουν αυτο που συνεβη ωστε να μην ξεχαστει ποτε, για να καταγραψουν την αδικια, τον πονο και να μη χρειαστει κανεις να ξαναπερασει κατι τετοιο. Αυτα ηταν τα μεσα που… Διαβάστε περισσότερα »

Påskeegg
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Ενθουσιώδης

Το ίδιο τραγούδι, με λίγο διαφορετικά λόγια αλλά με την ίδια ιστορία υπάρχει και στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Όχι απλά δεν θα μάθουμε ποτέ ποιοι την σκότωσαν, όχι απλά δεν μας ενδιαφέρει ότι την βίασαν και την σκότωσαν επειδή αντιστάθηκε, αλλά το μόνο που τονίζεται και ενδιαφέρει στο τραγούδι είναι ότι είναι καλύτερα να πεθάνεις, παρά να σε ακουμπήσει Τούρκος. Η ζωή της Παναγιώτας δεν έχει αξία και πρέπει να θυσιαστεί για την “ελληνική τιμή”.

Εντελβάις
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Ειδικός

Για την Παναγιώτα, τη Ζωή, τη Σούζαν, την Ελένη και πόσες ακόμα που δε μάθαμε ποτέ. Μόνο οργή.

Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Θες να σου πω ένα άλλο παραδοσιακό που όταν το άκουσα έμεινα ξερή;
“Δώδεκα χρονών κορίτσι, χήρα παει στη μάνα του”
Θες κι άλλο για δολοφονία αντρα; Υπάρχουν πολλά. Μερικά φρικτά. Ηρεμία. Η λαϊκή παράδοση μελοποίησε την τότε ζωή. Σ’ αυτή υπήρχαν έθιμα και καταστάσεις που σήμερα είναι ανήκουστα. Μέσα όμως από τη δημιουργία τους, έχουμε σήμερα στοιχεία λαογραφικά.

cyora
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Συνεργάτης

Δεν το ήξερα το τραγούδι και έψαξα τους στίχους. Και ξέρεις κατι? Δεν μιλά για την δολοφονία ενός άνδρα. Μίλα για ενα κορίτσι 12 χρόνων που την παντρεψαν με κάποιον που πέθανε – μπορεί και από φυσικά αίτια- και γι’αυτό αποφασίζει να μονασει και να απαρνηθεί την ζωή της. Και αυτό είναι απίστευτα καταπιεστικο και υποτιμητικό για την ζωή μιας γυναίκας. Ναι απεικόνιζαν τα τότε έθιμα, αυτό δεν σημαίνει ότι και τώρα πρέπει τα παιδιά να τα μαθαίνουν. Ή έστω αν τα μαθαίνουν να τους εξηγούν ποσο ανηκουστα είναι. http://mousikobostani.github.io/post/dodeka-hronon-koritsi/

Neverlander
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Ειδικός

Ακριβώς όπως τα λες, luckystrike, σ’ευχαριστούμε που έγραψες αυτό το κείμενο.
Εκλαψα κι εγώ πολύ χτες, από λύπη, από ανακούφιση, από συγκίνηση, από δικαίωση – η Ελένη κι η κάθε Ελένη είναι όλες μας, εγώ, οι αδερφές μου, η μάνα μου, το άγνωστο κορίτσι που περπατά στον δρόμο. Στέλνω αγκαλιές και σήματα νίκης ολούθε❣❣

Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Ήρωας

“Άντρες ήταν που σκότωσαν την Παναγιώτα. Και το κανονικοποιήσαμε. Το κάναμε τραγούδι και το χορεύουμε συγκαθιστό.”
Το κανονικοποιήσαμε επειδή οι θύτες ήταν άντρες και το θύμα ήταν γυναίκα, άρα δεν τρέχει και τίποτα. Γιατί η ζωή της γυναίκας δεν έχει μεγάλη αξία. Παρεπιπτόντως, ας παρατηρήσουμε πόσες φορές στην Τέχνη (σε βιβλία, τραγούδια, ταινίες) τα εγκλήματα των αντρών εναντίον των γυναικών (ξύλο, σεξουαλική παρενόχληση, βιασμός, φόνος) κανονικοποιούνται και παρουσιάζονται σαν πταίσματα ή σαν “εγκλήματα πάθους”.

boo
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Ενα τραγουδι που λεει μια ιστορια ειναι ουτε την.κανονικοποιει ουτε την επικροτει ουτε την εκθειαζει .Υπαρχουν απειρα παραδοσιακα τραγουδια που αναφερουν ιστοριες μα παλικαρια που τους εφαγαν μπαμπεσικα που σκοτωθηκαν σε βεντετα που χιλια δυο.Τι σημαινει δηλαδη οτι ολα αυτα τα τραγουδια κανονικοποιουν τους φονους ;;;;;;;

Barbie ζωντοχήρα😘
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Το τραγουδι αυτο δεν το ειχα ακουσει ποτε μου, αλλα εμεις στο νησι λεγαμε ενα αλλο
Το κατω στο γιαλο κατο στο περιγιαλι κορην αγαπω ξανθη και μαυροματα 12 χρονών (εμετος) κι ο ηλιος δεν την ειδε μονο η μανα της κανελα τη φωναζει κανελοριζα και ανθος της κανελας κλπ….

Påskeegg
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Ενθουσιώδης

Η κανελόριζα, πολύ γνωστό κι αυτό. Το κορίτσι έχει φτάσει 12 χρονών και την έχουν τόσο αποκλεισμένη μη τυχόν και την δει κανείς και την μαγαρίσει! Επίσης παρακάτω λέει ότι 12 χρονών παιδάκι πήγε ο άλλος να την παντρευτεί γιατί πια ήταν έτοιμη (λέει “φούντα της μηλιάς, τα μήλα φορτωμένη, τ’άκουσα κι εγώ πάω να κόψω μήλα). Όπως επίσης και σε ένα άλλο πολύ γνωστό τραγούδι, το από ξένο τόπο, πάλι λέει για κορίτσι που ήταν μόλις 12 χρονών, πάλι για παντρειά. Και φυσικά στο μενεξέδες και ζουμπούλια λέει” αν εσύ δεν μου το δώσεις το φιλί που σου ζητώ,… Διαβάστε περισσότερα »