Η μόδα είναι σεξιστική με την μέση ηλικία ή η κοινωνία;

Το να κατηγορούμε την μόδα σαν έννοια ότι αποκλείει τις γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας είναι λάθος. Η κοινωνία τις αποκλείει.

Illustration by Grace Elder

Αν ψάξεις στο Google μόδα και μέση ηλικία θα σου βγάλει μεγάλο αριθμό αποτελεσμάτων για το τι πρέπει να φοράει μια γυναίκα άνω των 40 ή των 50. Τι πρέπει να έχει στην ντουλάπα της, και τι οφείλει να προσέχει από εδώ και πέρα στο ντύσιμο της. Μια γυναίκα μετά από κάποια ηλικία για τα δεδομένα της κοινωνίας, δεν μπορεί να ακολουθήσει τις τάσεις αλλά θα πρέπει να ενταχθεί σε άλλη κατηγορία, την κατηγορία της ώριμης γυναίκας που δεν μπορεί να φορέσει ότι ακριβώς είναι στην μόδα. Τα μαλλιά της οφείλουν να είναι κοντά, να μην φοράει μίνι, να μην επιλέγει πολύ λαμπερά ρούχα, να έχει καλυμμένο το ντεκολτέ. Όταν η γυναίκα είναι νέα συγχωρούνται όλα. Όταν η γυναίκα είναι πιο μεγάλης ηλικίας και δη μητέρα, δεν συγχωρούνται τέτοια ατοπήματα. Για τα παραπάνω φροντίζουν συνεχώς να μας ενημερώνουν έντυπα, το ίντερνετ και η τηλεόραση σε κάθε ευκαιρία.

To 70% των γυναικών που αναδεικνύονται από τα media αποτελούνται από γυναίκες 20 έως 30 ετών. Οι γυναίκες στα 40, 50 ή 60 τους αλλά και σε μεγαλύτερες ηλικίες έχουν ανακαλύψει τι τους ταιριάζει και τι τις κάνει να αισθάνονται άνετα, αλλά δεν υπάρχουν! Δεν υπάρχουν στις διαφημίσεις, δεν υπάρχουν στις πασαρέλες και δεν υπάρχουν για τον κόσμο της μόδας. Η γυναίκα είναι αέρινη όμορφη και έχει δικαίωμα να φοράει ότι θέλει όσο είναι νέα και ‘’ελεύθερη’’. Για τον συντηρητικό τύπο του σήμερα η μόδα και η ομορφιά είναι απαραίτητα χαρακτηριστικά για μια γυναίκα νεαρής ηλικίας, που σκοπό έχει την εύρεση συντρόφου και ως αποτέλεσμα αυτού την τεκνοποιία. Μετά το πέρας αυτής της ηλικίας η γυναίκα παύει να αποτελεί ενδιαφέρον θέμα και θέαμα.

Κατά καιρούς βλέπουμε λαμπρές εξαιρέσεις. Γυναίκες αρκετά μεγάλης ηλικίας να δίνουν μαθήματα στυλ και να εμπνέουν με την ιστορία και το στυλ τους όπως η Iris Apfel, Linda Rodin και άλλες εξαιρετικές περσόνες που όμως αν τις αντικρίζαμε στην καθημερινότητα μας θα τις θαυμάζαμε σίγουρα, αλλά η κοινωνία σαν σύνολο δεν θα μπορούσε να αντιληφθεί την ελευθερία που σου δίνει το να φοράς ρούχα που αγαπάς και σε κάνουν να αισθάνεσαι άνετα. Μόδα και τάση δεν είναι μόνο τα πατρόν ούτε το μήκος ενός φορέματος ή μια φούστας. Μόδα είναι το ύφασμα, μόδα είναι το χρώμα, μόδα είναι ο γιακάς τα μανίκια τα κουμπιά και τα μικρά κεντήματα που θα χρησιμοποιηθούν. Η μόδα σαν όρος δεν είναι συνυφασμένη με την ηλικία όπως ο σεξισμός θέλει να προβάλει η μόδα είναι τάση. Η τάση αυτή έχει να κάνει με κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα που δεν αποκλείουν ηλικιακά κανέναν άνθρωπο.

Άρα λοιπόν η καθαρή τάση της μόδας όπως την αναφέρω παραπάνω δεν έχει κάποιο σεξιστικό υπόβαθρο, αυτό δημιουργείται από την νοοτροπία τη κοινωνίας. Για παράδειγμα, στις δεκαετίες 70 και 80 όπου η ανάγκη για την δημιουργία ενός υφάσματος που θα είναι ευκολοφόρετο, δεν θα τσαλακώνεται εύκολα και θα στεγνώνει γρήγορα οδήγησε στην δημιουργία και στην ευρεία χρήση των συνθετικών υφασμάτων που χρησιμοποιούμε μέχρι σήμερα όπως το Lycra ή το Nylon. H τάση αυτή δεν απέκλεισε τις γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας να τα χρησιμοποιούν. Αλλά ας αναλογιστούμε την όποια αντίδραση σε μια γυναίκα 60 ετών που φοράει Lycra κολάν.

Η βιομηχανία της μόδας κάθε χρόνο επιλέγει ποια χρώματα θα χρησιμοποιήσει στην δημιουργία ρούχων. Αν για παράδειγμα μια εταιρία επιλέξει το λιλά, το κίτρινο, το κόκκινο δεν το κάνει με γνώμονα την ηλικιακή γκάμα που θα φορέσει ρούχο με αυτό το χρώμα. Η κοινωνία έρχεται

Εδώ να κρίνει ότι μια γυναίκα ώριμη δεν μπορεί να φοράει λιλά, ασημί κ.τ.λ.

Διαβάζοντας το βιβλίο Researching Later Life and Ageing: Expanding Qualitative Research Horizons είδα πάλι μπροστά μου απαντήσεις συνεντευξιαζόμενων γυναικών στην ηλικία των 60 που απαξιώνουν την μόδα γιατί πλέον φορούν ότι είναι βολικό ή απλά ότι υπάρχει. Το να επιδιώκουμε να χρησιμοποιούμε βολικά ρούχα είναι πολύ σημαντικό, αλλά η αλήθεια δεν είναι μόνο αυτή. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο Women and Aging: An International, Intersectional Power Perspective ”Οι πιο ώριμες γυναίκες βιώνουν 2 αντικρουόμενα συναισθήματα όσον αφορά την μόδα διότι ενώ παίρνουν πολλά ερεθίσματα και εμπνέονται από αυτή ταυτόχρονα η κοινωνία τις κάνει να μη νιώθουν σίγουρες για τον εαυτό τους λόγω της ηλικίας τους. Σε συνέχεια του παραπάνω,  έρευνες έδειξαν ότι τα ρούχα που επιλέγει μια γυναίκα να φορέσει επηρεάζουν τον τρόπο που βλέπει το σώμα της και την γενικότερη εξωτερική της εμφάνιση. Καθώς λοιπόν η μόδα μπορεί να δώσει επιλογές που μπορούν να κάνουν τις γυναίκες να νιώσουν σίγουρες και άνετες η κοινωνία αναιρεί αυτή την ελευθερία λέγοντας τους τι πρέπει να φορούν και τι όχι σαν ώριμες γυναίκες διότι τα σώματα τους δεν είναι πλέον ελκυστικά άρα δεν έχουν το ”δικαίωμα” της επιλογής των ρούχων τους.

Πριν κρίνουμε τις τάσεις που αφορούν τα υφάσματα, το πατρόν το χρώμα και όλα τα χαρακτηριστικά ενός ρούχου ότι αποκλείουν τις γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας ας αναλογιστούμε πρώτα πως τις αποκλείει η κοινωνία και πως εμείς που αποτελούμε την κοινωνία αποδεχόμαστε ή μη τις γυναίκες που τολμούν ανεξαρτήτως ηλικίας να μπουν στο μετρό φορώντας ρούχα που δεν είμαστε συνηθισμένοι να βλέπουμε. Ας σκεφτούμε αρχικά τον εαυτό μας.

in ,

Αξιολογήστε το άρθρο

41 points
Upvote Downvote

7
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
4 Θέματα σχολίων
3 Απαντήσεις θεμάτων
2 Ακόλουθοι
 
Με τις περισσότερες αντιδράσεις
Δημοφιλέστερο θέμα σχολίου
6 Συντάκτες σχολίων
Απαστράπτουσαbella ciaoMaggieChainReaction Πρόσφατοι συντάκτες σχολίων
  Εγγραφείτε  
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Ειδοποίηση για
Απαστράπτουσα
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Δημιουργός Κειμένων
Ενθουσιώδης

Ναι όμως η βιομηχανία τη μόδας δεν βοηθάει. Όταν τα μοντέλα είναι σε εφηβικές και μετεφηβικές ηλικίες σε ποιον απευθύνονται ήθελα να ξερα; Γιατί η μόδα επιλέγει μια έφηβη να μου πουλήσει ένα ρούχο, εσώρουχο, άρωμα σε εμένα που είμαι 40, 50 και όσο θέλω; Είναι δυνατόν τα προϊόντα της μόδας να αγοράζονται από νέες γυναίκες μόνο ή κυριως; Δεν το νομίζω. Και όμως η βιομηχανία της μόδας δεν επιλέγει γυναίκες στην ηλικία μου αλλά στην πρώτη νιότη τους. Πιστεύουν αλήθεια ότι θέλω να ταυστιστώ με την Κάια Γκέρμπερ, σοβαρά;

Maggie
Μέλος
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Ειδικός

“Γιατί η μόδα επιλέγει μια έφηβη να μου πουλήσει ένα ρούχο, εσώρουχο, άρωμα σε εμένα που είμαι 40, 50 και όσο θέλω; ”

Γιατί όταν βλέπεις κάτι φορεμένο δεν θέλεις να δεις αυτό που είσαι αλλά αυτό που θα ήθελες να είσαι. Το αγοράζεις γιατί το μαγιό φορεμένο σε τέλειο σώμα παύει να είναι ένα ακόμα προιόν και γίνεται ιδέα. Τη στιγμή που το αγοράζεις, αγοράζεις και την προσμονή να μοιάσεις με αυτό που βλέπεις. Και 100 άτομα να το θεωρήσετε αυτό ακραίο, δεν είναι καν η άποψή μου, λέω τί συμβαίνει.

bella ciao
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Advocate

Ακριβώς!! Γι’αυτό και ουκ ολίγες φορές, βλέπουμε ένα ρούχο οnline, φορεμένο από ένα μοντέλο και σπεύδουμε να το αγοράσουμε, κι όταν τελικά το φοράμε… “Δεν ήταν ακριβώς αυτό που θέλαμε, δεν το είχαμε φανταστεί έτσι..” κλπ κλπ

Απαστράπτουσα
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Δημιουργός Κειμένων
Ενθουσιώδης

Παιδιά τι λέτε; Ότι οι γυναικες των 30, 40 , 50 κλπ θέλουν να δείχνουν 17-23; Εκεί είναι το απάνθισμα της ομορφιάς και της τελειότητας; Διαφωνώ. Προσωπικά πλέον οι τόσο νεαρές ηλικίες μου φαίνονται πιο κοντά στην παιδική ηλικία, θα μπορούσα να έχω και κόρη 20 χρονών, ειναι δυνατόν να θέλω να μείνω εμφανισιακά σε αυτή την ηλικία; Πιστεύω οτι η κάθε γυναίκα θέλει να δει αυτό που θα ήθελε να είναι ναι, αλλά την καλύτερη εκδοχη του εαυτού της, όχι τον εαυτό της παιδί.

Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Δυστυχώς πρώτη εγώ πιάνω τον εαυτό μου να κρίνει γυναίκες της ηλικίας μου(50+)με αυστηρά κριτήρια,όταν βλέπω να φορούν ρούχα πολλή νεανικά κ μοντέρνα.Πολλες φορές όμως τις θαυμάζω κιόλας για τη “μαγκιά”τους κ το θάρρος που έχουν να υποστηρίζουν τα θέλω τους.Γουσταρουν να φορέσουν κάτι που τους αρέσει κ το κάνουν χωρίς να νοιάζονται για σχόλια κλπ.Το θαυμάζω αλλά δε μπορώ να το κάνω.Δυστυχως για μένα (κ ίσως ευτυχώς για τους υπολοιπους!)

Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Μέντορας

“To 70% των γυναικών που αναδεικνύονται από τα media αποτελούνται από γυναίκες 20 έως 30 ετών” Εφόσον ζούμε σε μια κοινωνία όπου αυτό που μετράει για την γυναίκα είναι πάνω απ’ όλα η ομορφιά, είναι λογικό να προβάλλονται από τα media μόνο πανέμορφες εικοσαρες. Αντίθετα, επειδή για τον άντρα αυτό που μετράει περισσότερο είναι το μυαλό, στα media βλέπουμε πολλούς άντρες άνω των σαράντα και όχι απαραίτητα με καλή εμφάνιση. Και βέβαια πολλές φορές υπάρχει και ο συνδυασμός: ο έξυπνος πενηντάρης με την ωραία εικοσαρα να παρουσιάζουν μαζί μια εκπομπή, όπου αυτός ασχολείται με τα σοβαρά θέματα και αυτή αποτελεί… Διαβάστε περισσότερα »

ChainReaction
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Δημιουργός Κειμένων
Χρόνια συμμετοχής
Advocate

Πολύ ωραίο άρθρο InAthens!

Με βάση αυτό που έγραψες “η κοινωνία τις κάνει να μη νιώθουν σίγουρες για τον εαυτό τους λόγω της ηλικίας τους”, να προσθέσω το εύστοχο: The paradox is that contrary to the overwhelmingly negative cultural image of aging, the vast majority of elderly adults have a positive sense of who they are and of their own well-being (“the paradox of well-being”, Whitbourne & Sneed, 2002).

Και εννοείται συμφωνώ απόλυτα ότι η μόδα ακολουθεί τις επιταγές της κοινωνίας, ευχαριστούμε για τα παραδείγματα 🙂