Είναι τελικά υγιεινό το αλλαντικό γαλοπούλας;

Ερώτηση απαντημένη από τη διατροφολόγο του Α,μπα, Ευαγγελία Σχοινά

Γεια σου Α μπα μου! Εχω μια ερωτηση για τη διατροφολογο του σαιτ. Θελω να ρωτησω αν η γαλοπουλα ανηκει στην κατηγορια “επεξεργασμενα κρεατα”. Ρωταω γιατι ειναι πασιγνωστο οτι τα επεξεργασμενα κρεατα ενοχοποιουνται για διαφορους καρκινους και λοιπες ασθενειες. Ομως η γαλοπουλα φιγουραρει σε ποικιλες διαιτες και υγιεινα προγραμματα διατροφης ως καθημερινο ή σχεδον καθημερινο τροφιμο. Ειναι ασφαλες λοιπον καποιος να καταναλωνει μια φετα γαλοπουλα ή δυο τη μερα? Προφανως και δεν εχει την ιδια επιδραση με το λουκανικο και το μπεικον, απλως εχω απορια αν πραγματικα ειναι τοσο υγιεινη ή απλα ειναι απαχη κ ως εκ τουτου βολευει σε διαιτες (δε με ενδιαφερει να χασω βαρος, γενικα ρωταω για την θρεπτικη αξια αυτου του τροφιμου, γιατι μου αρεσει πολυ!). Ευχαριστω πολυ!! 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Το φιλέτο γαλοπούλας που αγοράζουμε ως αλλαντικό ανήκει στα επεξεργασμένα κρέατα, αλλά όχι στα κόκκινα κρέατα και είναι άπαχο.

Σχετικά με τα επεξεργασμένα κρέατα και την επίδραση τους στην υγεία μας, παραθέτω σε απόδοση στα ελληνικά τα στοιχεία που περιέχονται στη σύνοψη του International Agency for Research on Cancer (του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας):

Τα επεξεργασμένα κρέατα έχουν χαρακτηριστεί ως ”καρκινογόνα για τους ανθρώπους” (Group 1). Τι σημαίνει αυτό;

Αυτή η κατηγορία χρησιμοποιείται όταν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να επιβεβαιώνουν τη σχέση ενός παράγοντα με την πρόκληση καρκίνου. Η αξιολόγηση βασίζεται σε επιδημιολογικές μελέτες που μελετούν την ανάπτυξη καρκίνου σε ανθρώπους που έχουν εκτεθεί στον εκάστοτε παράγοντα. Τα επεξεργασμένα κρέατα συγκεκριμένα έχουν μπει σε αυτή την κατηγορία έπειτα από μελέτες των οποίων τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος σχετίζεται με την ανάπτυξη καρκίνου του παχέος εντέρου.

Στην κατηγορία ”καρκινογόνα για τους ανθρώπους” (Group 1) βρίσκεται επίσης το κάπνισμα. Αυτό σημαίνει ότι η κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος είναι τόσο καρκινογόνος όσο το να χρησιμοποιεί κανείς προϊόντα καπνού;

Όχι. Η κατηγοριοποίηση στα groups βασίζεται στη βεβαιότητα ότι κάποιος παράγοντας σχετίζεται με την ανάπτυξη καρκίνου και όχι στην αξιολόγηση του επιπέδου επικινδυνότητας.

Ποιοι τύποι καρκίνου έχουν συνδεθεί με την κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος;

Η επιστημονική ομάδα του IARC κατέληξε στο συμπέρασμα πως η κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος σχετίζεται με τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Η συσχέτιση με τον καρκίνο του στομάχου είναι πιθανή, αλλά τα δεδομένα γι’ αυτό δεν είναι ακόμη ξεκάθαρα.

Πόσα είναι ετησίως τα περιστατικά καρκίνου που μπορούν να αποδοθούν στην κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος;

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δεδομένα, περίπου 34.000 θάνατοι από καρκίνο παγκοσμίως θα μπορούσαν να αποδοθούν σε διατροφή πλούσια σε επεξεργασμένο κρέας. Οι αντίστοιχοι θάνατοι από καρκίνο που αποδίδονται στο κάπνισμα είναι 1.000.000 και στο αλκοόλ 600.000, ενώ 200.000 αποδίδονται στην περιβαλλοντική μόλυνση του αέρα.

Μπορούμε να ποσοτικοποιήσουμε τον κίνδυνο από την κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος;

Η κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος έχει συσχετιστεί με μικρή αύξηση του κινδύνου για καρκίνο. Φαίνεται πως για κάθε 50 γρ επεξεργασμένου κρέατος που καταναλώνονται καθημερινά, ο κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου αυξάνεται κατά 18%. Η επιβάρυνση δηλαδή είναι καθαρά δοσοεξαρτώμενη.

Συνοψίζοντας και σύμφωνα με τα παραπάνω, δεν υπάρχει λόγος να υπερβάλλουμε και να αποφεύγουμε εντελώς την κατανάλωση αλλαντικών. Το φιλέτο γαλοπούλας συγκεκριμένα παρατηρούμε πράγματι να συστήνεται πιο εύκολα έναντι άλλων αλλαντικών που προέρχονται από κόκκινο κρέας και είναι πλούσια σε λίπος, όπως το σαλάμι. Εάν καταναλώνουμε αλλαντικά, είναι σημαντικό να μην κάνουμε υπερβολές στην ποσότητα / συχνότητα. Μία φέτα γαλοπούλας ζυγίζει γύρω στα 20 γρ, οπότε είναι διαφορετικό το να τρώμε 5 φέτες την εβδομάδα από το να τρώμε 5 φέτες την ημέρα. Εάν αγαπάμε τα σάντουιτς και τα παρεμφερή σνακ, μπορούμε να φροντίζουμε να επιλέγουμε συχνότερα υλικά όπως το άπαχο τυρί, το αυγό και τα λαχανικά για τη γέμιση και να προτιμούμε τα αλλαντικά ορισμένες φορές και όχι πάντα.

in

Αξιολογήστε το άρθρο

46 points
Upvote Downvote

2
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
2 Θέματα σχολίων
0 Απαντήσεις θεμάτων
0 Ακόλουθοι
 
Με τις περισσότερες αντιδράσεις
Δημοφιλέστερο θέμα σχολίου
2 Συντάκτες σχολίων
βλαχάκι(το)aeromango Πρόσφατοι συντάκτες σχολίων
  Εγγραφείτε  
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Ειδοποίηση για
aeromango
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Τα συστατικα παιδια. Διαβαζετε συστατικα. Εμεις νομιζουμε οτι τρωμε γαλοπουλα αλλα στην πραγματικοτητα τρωμε κατι σε 60% κρεας και 40% αηδίες.
Απο τοτε που εμαθα να διαβάζω τα συστατικα πάνε οι φετες γαλοπουλας για μενα. Αν θελω να φτιαξω σαντουιτς βαζω ενα φιλετο κοτοπουλο που περισσεψε απο το μεσημεριανο.
Ασε που εκοψα και το ψωμι τωρα που το σκέφτομαι.
(Οι καπνιστες φετες γαλοπουλας ειναι ενα παραπανω ανθυγιεινες)

βλαχάκι(το)
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Επιβεβαιωμένος Χρήστης
Συνεργάτης

…νωρίς το θυμήθηκα, αλλά θα ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει αξιόλογη διαφορά από γαλοπούλα σε γαλοπούλα, και εξηγώ: είναι ίδια ως βαθμό επεξεργασίας η γαλοπούλα που έχει “διαμορφωθεί” στο κλασικό μπλοκ ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου (π.χ. https://sokolow.pl/en/products/dainty-fillet-ham εδώ ζαμπόν βέβαια) και το ίδιο αυτή που διατηρεί ένα πιο, ας το πούμε, “φυσικό” σχήμα (βλ. https://www.walmart.com/ip/Prima-Della-Oven-Roasted-Turkey-Breast-Deli-Sliced/757715762 βάζω ξένες μάρκες για να μην κατηγορηθώ για διαφήμιση) ή άδικα σκάω;

thanks in advance!