Έχει νόημα η ωμοφαγία;

Ερώτηση απαντημένη από τη διατροφολόγο του Α,μπα, Ευαγγελία Σχοινά

Θα ηλεελα να σε ρωτησω την αποψη σου για την ωμοφαγια. Δεν εννοω ως αποκλειστικο τροπο διατροφής πχ και κρεας. Αλλα ειναι αληθεια οτι χανονται συστατικα με το μαγείρεμα; Κι αν ειναι αληθεια μηπως ειναι πιο ανθιυγιεινο τελικα να τρως ωμα τα λαχανικα γιατι υπαρχει καποιος αλλος παραγοντας κινδυνου που μας διαφευγει και το μαγειρεμα μας προφυλασσει τελικα(πχ μικροβια φυτοφαρμακα κτλ); εχω διαβασει οτι ακομη κι ο τροπος κοπης των τροφιμων ισως αφαιρει απο θρεπτικες ουσίες. Ισχυουν λες ολα αυτα η ειναι μικρης σημασιας για την σωστη διατροφη μας τελικα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Η ωμοφαγία είναι ένα κίνημα διατροφής που υποστηρίζει ότι η αποκλειστική κατανάλωση τροφίμων που δεν έχουν επεξεργαστεί μαγειρικά με θερμότητα προσφέρει πολλά οφέλη στην ανθρώπινη υγεία. Τα κύρια επιχειρήματα του κινήματος είναι τα εξής:

  1. Η θερμική επεξεργασία των τροφών σε θερμοκρασία άνω των 40-48 οC καταστρέφει τα ένζυμα που περιέχουν και βοηθούν στην πέψη”. Στην πραγματικότητα η πέψη γίνεται με τα ένζυμα που παράγει ο ίδιος ο οργανισμός μας. Τα ένζυμα που βρίσκονται στα τρόφιμα συνεισφέρουν μηδαμινά.
  1. Τα ωμά τρόφιμα περιέχουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά”. Ορισμένα συστατικά είναι όντως πιο ευαίσθητα στη θερμότητα από κάποια άλλα (πχ η βιταμίνη C). Παρόλα αυτά, υπάρχουν αρκετά άλλα για την απορρόφηση των οποίων η θερμική επεξεργασία είναι απαραίτητη. Για παράδειγμα, η βιοτίνη (μια σημαντική βιταμίνη) που βρίσκεται στον κρόκο του αυγού χρειάζεται να αποδεσμευτεί από μια πρωτεΐνη για να μπορέσει να απορροφηθεί και για να γίνει αυτό πρέπει το αυγό να μαγειρευτεί.
  1. ”Το μαγείρεμα των τροφών οδηγεί στη δημιουργία πολλών επιβλαβών ουσιών, όπως το ακρυλαμίδιο και οι βενζολικές ενώσεις, που προκαλούν καρκίνο”. Αυτό δεν ισχύει για το μαγείρεμα γενικά, αλλά για ορισμένους τύπους μαγειρέματος. Συγκεκριμένα, το ακρυλαμίδιο προκύπτει από την υπερβολική θέρμανση του αμύλου (πχ ξεροψημένο τοστ) και οι βενζολικές ενώσεις από το ψήσιμο στα κάρβουνα. Αν αποφεύγουμε τέτοιες πρακτικές, όπως και λοιπές τεχνικές μαγειρικής που όλοι ξέρουμε ότι είναι επιβαρυντικές για την υγεία (βλ. τηγάνισμα), τότε το μαγειρεμένο φαγητό δεν μπορεί να είναι επικίνδυνο.

Σχετικά με τα υπόλοιπα που ρωτάς, ναι, προφανώς το μαγείρεμα κάνει τα τρόφιμα πιο ασφαλή για κατανάλωση, καθώς σκοτώνει τους παθογόνους μικροοργανισμούς που μπορεί να προκαλέσουν τροφικές δηλητηριάσεις. Ακόμη, κάνει τα τρόφιμα αρκετά πιο εύπεπτα. Αν θέλουμε να προστατέψουμε όσο τον δυνατόν περισσότερα θρεπτικά συστατικά, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να μην μαγειρεύουμε τα τρόφιμα περισσότερο απ’ ό,τι χρειάζεται και να προτιμούμε να χρησιμοποιούμε ατμομάγειρα (κυρίως για τα λαχανικά) ώστε να μη χάνουμε τα θρεπτικά συστατικά που περνούν στο νερό κατά τη βράση. Επίσης, να προσπαθούμε να καταναλώνουμε τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά το συντομότερο μετά τον τεμαχισμό τους και όσα είναι ήδη κομμένα να τα φυλάσσουμε σε αεροστεγές δοχείο, καθώς η επαφή με το οξυγόνο μπορεί να μειώσει τη θρεπτική τους αξία. Όλα τα υπόλοιπα είναι υπερβολές και πρακτικά δεν υπάρχει κανένας λόγος να καταφεύγουμε σε ακρότητες.

in

Αξιολογήστε το άρθρο

67 points
Upvote Downvote

7
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
2 Θέματα σχολίων
5 Απαντήσεις θεμάτων
1 Ακόλουθοι
 
Με τις περισσότερες αντιδράσεις
Δημοφιλέστερο θέμα σχολίου
6 Συντάκτες σχολίων
KarleeGranita LemoniI_am_the_lawΕντελβάιςΕυαγγελία Σχοινά Πρόσφατοι συντάκτες σχολίων
  Εγγραφείτε  
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Ειδοποίηση για
Karlee
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Advocate

Εκτιμω βαθυτατα το σαιτ και ολα οσα προσφερει, αλλα στο θεμα της διατροφης και της “χρησης” των ζωων (τροφη, γουνες κλπ) θεωρω οτι ειναι πολυ μονοπλευρο και “συμβατικο”. Προσωπικα, αρχικα θα επελεγα για να ενημερωθω μια πιο friendly-στο-αντικειμενο-που-ψαχνω πηγη (επιχειρηματα κλπ) και μετα θα εψαχνα τον αντιλογο τους, ωστε να δω πού κλινω.

Granita Lemoni
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Εθισμένος στα Lenoji
Ενθουσιώδης

Μα ειδικά στην συγκεκριμένη απάντηση η Ευαγγελία δεν τάχθηκε υπέρ της κρεατοφαγίας ή κατά της χορτοφαγίας. Μίλησε πολύ συγκεκριμένα για την ωμοφαγία και κατά πόσο τα επιχειρήματα όσων ακολουθούν αυτή τη διατροφή έχουν επιστημονική βάση. Είναι γνωστό π.χ. ότι η ντομάτα πρέπει να μαγειρευτεί για να μας προσφέρει το λυκοπένιο. Μια ωμοφαγική διατροφή, λοιπόν, θα είναι ελλειπής. Αντίστοιχα κάποια θρεπτικά συστατικά προέρχονται από ωμά τρόφιμα. Έτσι αν κάποιος καταναλώνει μόνο μαγειρεμένα τρόφιμα αντίστοιχα θα έχει διατροφικές ελλείψεις.

Karlee
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Advocate

Δεν αναφέρθηκα σε κάποια συγκεκριμένη διατροφή. Απλά, για να ταχθώ υπέρ ή κατά κάποιας θεωρίας, άσχετα αν θα την ακολουθήσω ή όχι, δεν μου αρκούν λίγες παράγραφοι/ πληροφορίες, ακόμα κι αν προέρχονται από κάποιο ειδικό. Γιατί ειδικοί και επιστήμονες υποστηρίζουν και τη μία θεωρία και την άλλη.
Δεν ξέρω αν έγινα κατανοητή. (προσπάθησα :/)

Tropique
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

Δράττομαι της ευκαιρίας να ρωτήσω κάτι που άκουσα και δεν ξέρω αν ισχύει: σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, αν φας το μαρούλι, το μήλο κλπ αμέσως μόλις βγουν απ’ τη γη ή κοπούν απ’ το δέντρο αντίστοιχα, έχουν πολύ περισσότερες βιταμίνες αλλά και “τσι” (::: κάτι σαν ζωτική ενέργεια, δεν ξέρω παραπάνω) από το αν τα έχεις το ψυγείο και τα φας μετά από μερικές μέρες -ή και βδομάδες για το μήλο.
Κοινώς, μας προτρέπει να ψωνίζουμε καθε μέρα τα λαχανικά της μέρας και να μη στοκάρουμε μια φορά τη βδομάδα όπως συνήθως κάνουμε. Τι λέτε;

I_am_the_law
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Ειδικός

Επιφυλάσσομαι, θα ρωτήσω πρώτα τον πνευματικό μου, που ξέρει από τσι.