Από πού προέρχεται η Πατριαρχία;

Ο Harari επιχειρεί να εντοπίσει τον λόγο ή τους λόγους για τους οποίους ιστορικά στις περισσότερες κοινωνίες και πολιτισμούς το ανδρικό φύλο θεωρούνταν ανώτερο από το γυναικείο, με άλλα λόγια την πατριαρχία

Διαβάζω αυτό το διάστημα το ”Σάπιενς, μία σύντομη ιστορία της ανθρωπότητας” του Yuval Νoah Harari. Είναι ένα αισιόδοξο (ίσως υπεραισιόδοξο) εγχείρημα του ιστορικού να συνοψίσει την ιστορία του ανθρώπων από την αρχή της αρχής μέχρι σήμερα

Κάπου εκεί, ο Harari επιχειρεί να εντοπίσει τον λόγο ή τους λόγους για τους οποίους ιστορικά στις περισσότερες κοινωνίες και πολιτισμούς το ανδρικό φύλο θεωρούνταν ανώτερο από το γυναικείο, με άλλα λόγια την πατριαρχία. Συνοπτικά καταλήγει στο ότι δεν ξέρουμε γιατί συνέβη αυτό. Έχουμε διάφορες θεωρίες, αλλά είναι όλες προβληματικές. Αυτό το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον από μόνο του.

Ακόμα πιο ενδιαφέρουσα βρίσκω την επιχειρηματολογία του. Παίρνει μία-μία τις πιο διαδεδομένες θεωρίες για την καταβολή της πατριαρχίας και τις αποδομεί με έναν ιδιαίτερα διασκεδαστικό τρόπο.

  • Μυϊκή υπεροχή

Θεωρία: Οι άντρες λόγω της μεγαλύτερης μυϊκής τους μάζας είναι πιο δυνατοί, και άρα πιο ανθεκτικοί και οι πλέον κατάλληλοι για να αναλάβουν την προστασία της κοινωνίας. Ακολουθεί πως αφού κομμάτι της κοινωνίας είναι πιο δυνατό, αυτομάτως υπάρχει και ένα που είναι λιγότερο δυνατό. Συνεπώς, είναι λογικό οι αδύναμες γυναίκες να εξαρτώνται από τους δυνατούς άντρες. Είναι όμως όντως λογικό;

Αποδόμηση: Εδώ έρχεται ο Harari και φέρνει τα πάνω κάτω με μία απλή παρατήρηση και φέρνοντας στην κουβέντα κάποια γνωστά δεδομένα. Πρώτον, το επιχείρημα πως οι άνδρες έχουν μυϊκή υπεροχή από τις γυναίκες ισχύει μόνον αν εξετάσουμε τον μέσο όρο. Δεν είναι όλες οι γυναίκες λιγότερο δυνατές από όλους τους άνδρες. Δεύτερον, δεν είναι όλοι οι άνδρες πιο ανθεκτικοί στα πάντα. Έχει αποδειχθεί πως οι γυναίκες είναι πιο ανθεκτικές, για παράδειγμα, στην πείνα και σε κάποιες αρρώστιες. Τρίτον, παραδοσιακά οι γυναίκες αναλάμβαναν ασχολίες που απαιτούν μυϊκή δύναμη όπως αγροτικές, βιοτεχνικές και βιομηχανικές ασχολίες. Παράλληλα, οι άνδρες με την μεγαλύτερη επιρροή και κοινωνική υπεροχή παραδοσιακά είχαν θέσεις που δεν απαιτούν μυϊκή δύναμη όπως ιερείς, βασιλείς, διοικητές, γραφείς.

Τροφή για σκέψη: Αφού δεν απαιτείται μυϊκή δύναμη για να έχει ένας άνδρας εξουσία, τότε γιατί αποκλείονταν οι γυναίκες από τέτοιες θέσεις;

  • Επιθετικότητα

Θεωρία: Η κοινωνική υπεροχή των ανδρών έγκειται όχι στην μυϊκή τους δύναμη, αλλά στην εγγενή επιθετικότητά τους. Έχει αποδειχθεί πως οι άντρες είναι πιο πιθανό να ασκήσουν φυσική βία σε σχέση με τις γυναίκες. Επομένως, είναι λογικό ο πόλεμος να είναι ιστορικά ασχολία των ανδρών οι οποίοι αποτελούσαν παραδοσιακά την βάση των στρατιωτικών σωμάτων.

Αποδόμηση: Το γεγονός πως οι άνδρες είναι πιο αποτελεσματικοί στρατιώτες (αφού είναι πιο πρόθυμοι να γίνουν βίαιοι), δεν σημαίνει αυτομάτως πως πρέπει και τα διοικητικά στελέχη του στρατού να είναι άντρες. Είναι σαν να λέμε πως επειδή όλοι οι σκλάβοι που δούλευαν στα χωράφια ήταν μαύροι, άρα και οι ιδιοκτήτες τους έπρεπε να ήταν μαύροι κι αυτοί. Αλλά δεν ήταν, και εδώ έγκειται το πρόβλημα.

Αντιθέτως, οι στρατιωτικοί αξιωματούχοι παραδοσιακά προέρχονταν από τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα. Οι περισσότεροι, όπως ο Λόρδος Νέλσον, δεν είχαν πολεμήσει ούτε μία μέρα στη ζωή τους όταν ανέλαβαν το αξίωμά τους. Επιπλέον, ακόμα και οι πιο ενθουσιώδεις υποστηρικτές της πατριαρχίας έχουν παραδεχτεί πως ένας καλός κυβερνήτης οφείλει να είναι οργανωτικός, συνεργάσιμος, επικοινωνιακός και ικανός να δει τον τρόπο σκέψης των αντιπάλων του. Όλες αυτές είναι ικανότητες που έχουν οι γυναίκες συχνά σε μεγαλύτερο βαθμό από τους άνδρες. Για παράδειγμα, ο αυτοκράτορας Αύγουστος αποθεώθηκε ακριβώς για αυτές τις ‘γυναικείες’ του αξίες που τον βοήθησαν να χτίσει την ρωμαϊκή αυτοκρατορία.

Τροφή για σκέψη: Αφού δεν χρειάζεται να έχει προβεί κάποιος σε βίαιες πράξεις για να γίνει αξιωματούχος, τότε γιατί ιστορικά δεν βρίσκουμε γυναίκες σε θέσεις εξουσίας; Αφού οι γυναίκες είναι συνήθως πιο επικοινωνιακές από τους άντρες, τότε γιατί δεν έχουμε κατά κανόνα γυναίκες ναυάρχους, οπλαρχηγούς, αυτοκράτειρες ή βασίλισσες, αλλά μόνο σποραδικά ίσα-ίσα για να μας υπενθυμίζουν την εξαίρεση στον κανόνα;

  • Πατριαρχικά γονίδια

Θεωρία: Βασίζεται και αυτή στην βιολογία και στην εξελικτική θεωρία. Ισχυρίζεται πως μέσα από χρόνια εξέλιξης τα γονίδια των ανδρών που διαιωνίστηκαν μέσω της αναπαραγωγής είναι αυτά που τους έκαναν πιο ανταγωνιστικούς ανάμεσα στα υπόλοιπα αρσενικά. Αντίστοιχα στις γυναίκες επικράτησαν τα γονίδια της υποταγής προκειμένου να εξασφαλίσουν έναν άνδρα προστάτη ώστε να μεγαλώσουν τα παιδιά τους. Οπότε έχουμε, από τη μία, άνδρες που συναγωνίζονται συνεχώς άλλους άνδρες όπου κερδίζει ο πιο φιλόδοξος και ανταγωνιστικός και, από την άλλη, γυναίκες που μεταφέρουν τα υποτακτικά τους γονίδια προκείμενου να εξασφαλίσουν την προστασία των παιδιών τους.

Αποδόμηση: Το πρόβλημα με αυτή τη θεωρία είναι πως λαμβάνει ως δεδομένο, χωρίς να βασίζεται σε στοιχεία όμως, πως οι γυναίκες ήταν προγραμματισμένες να αναζητήσουν βοήθεια για την ανατροφή των παιδιών στους άνδρες, ενώ κάλλιστα μπορούσαν να στραφούν προς τις υπόλοιπες γυναίκες. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα ζώων όπως οι ελέφαντες, λέει ο Harari, όπου επικρατεί μητριαρχία. Τα θηλυκά εξασκούν τις κοινωνικές τους ικανότητες ώστε να δημιουργήσουν ένα δίκτυο συνεργασίας με άλλα θηλυκά, την ώρα που τα αρσενικά περνούν τον χρόνο τους ανταγωνιζόμενα άλλα αρσενικά.

Τροφή για σκέψη: Οι άνθρωποι από τη φύση τους είναι κοινωνικά όντα και οι γυναίκες οι πρεσβευτές της συνεργασίας. Τι συνέβη με το ανθρώπινο γένος και το τμήμα της κοινωνίας που επικράτησε και απέκτησε εξουσία είναι ακριβώς αυτό με τις πιο αδύναμες κοινωνικές ικανότητες;

Ο Harari καταλήγει ρωτώντας, αν η πατριαρχία όπως ξεκάθαρα φαίνεται σήμερα στηρίχτηκε σε αβάσιμους μύθους παρά σε βιολογικά δεδομένα, τότε τι ευθύνεται για την καθολικότητα και την σταθερότητα αυτού του συστήματος για το μεγαλύτερο μέρος της ανθρώπινης ιστορίας;

 

* Το κείμενο είναι δική μου ελεύθερη μετάφραση του αγγλικού κειμένου ‘SapiensA brief history of human kind ‘(2014). Δεν είμαι μεταφράστρια, οπότε για οποιοδήποτε λάθος στο νόημα ευθύνομαι εγώ και όχι ο Harari

in

Αξιολογήστε το άρθρο

65 points
Upvote Downvote

21
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
10 Θέματα σχολίων
11 Απαντήσεις θεμάτων
1 Ακόλουθοι
 
Με τις περισσότερες αντιδράσεις
Δημοφιλέστερο θέμα σχολίου
17 Συντάκτες σχολίων
xrusaAnnaΛιλούκοΝαυαρχούκοleas Πρόσφατοι συντάκτες σχολίων
  Εγγραφείτε  
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Ειδοποίηση για
fantasmataki
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Πιστεύω πως η πατριαρχία προέρχεται από το ρόλο της γυναίκας στην αναπαραγωγή. Αν εξαρχής υπήρχε ίδια πιθανότητα να μείνει και ο άντρας έγκυος τα πράγματα θα ήταν τελείως διαφορετικά. Θα το έκανα graphic novel αυτό, αλλά δεν ξέρω να σκιτσάρω.

Areti
Μέλος
Συμμετέχων

Σε αυτό έχω καταλήξει και εγώ μετά από σκέψη και διάβασμα.Ο ρόλος της γυναίκας στην αναπαραγωγή την περιορίζει.

leas
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

Ο μέσος όρος των ανδρών υπερέχει μυϊκά σε σχέση με τις γυναίκες ή η απόλυτη πλειοψηφία; Ως προς τις ασχολίες που απαιτούν μυική δύναμη, οι γυναίκες έκαναν αγροτικές, βιοτεχνικές και βιομηχανικές ασχολίες. Τις πιο ελαφριές από αυτές ή και τις πιο βαριές, τύπου χειρίσου το άροτρο αλλά την πέτρα τόνων θα τη κουμαντάρω εγώ; Ή δεν έπαιζε ρόλο ο βαθμός δυσκολίας; Οι άνδρες με την μεγαλύτερη επιρροή και κοινωνική υπεροχή παραδοσιακά είχαν θέσεις που δεν απαιτούν μυϊκή δύναμη όπως ιερείς, βασιλείς, διοικητές, γραφείς. Αυτό γινόταν διότι οι άνδρες, εφόσον είχαν εξασφαλίσει ήδη μεγαλύτερη επιρροή και κοινωνική υπεροχή δεν θα επέτρεπαν… Διαβάστε περισσότερα »

Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Δε καταλαβαίνω πως καταρρίπτει τη μυϊκή υπέροχη. Ο άνδρας το πρώτο πράγμα που έκανε είναι να είναι πολεμική μηχανή. Όλες οι θέσεις εξουσίας κατακτήθηκαν με μάχη. Είναι γενικώς αντιορθολογιστικό να θεωρούμε ότι η πατριαρχία βασίστηκε σε ένα είδος μύθου, και όχι σε μια πραγματικότητα που πολύ απλά πήγε πολύ στραβά επειδή ενυπήρχε μέσα της η ανισότητα. Η πραγματικότητα είναι άνιση και εμείς παλεύουμε μέχρι το σπουργίτι να μπορεί να σκοτώσει τον αετό. Ο ρεαλισμός της φύσης είναι η ανισότητα αυτή. Δε ξέρω σε ποιο οικοσύστημα η αναπαραγωγική μηχανή και οι τροφοσυλλέκτες έχουν την ίδια οργανική απόδοση και δε ξέρω πόσο… Διαβάστε περισσότερα »

Entropy
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

O Harari στο Sapiens έχει κάνει μια εξαιρετική δουλεία, απλουστευμένη και εκλαϊκευμένη. Γενικά είναι ένα βιβλίο που σε κάνει να σκέφτεσαι και αυτό είναι το βασικό εξάλλου. Όσο αφορά όμως τις ανθρώπινες σχέσεις από την κοινωνία μέχρι το κύτταρο της των άνθρωπο, οι καταστάσεις δεν είναι ποτέ απλά αιτιοκρατικές. Με την έννοια ότι υπάρχει ένας και μόνο παράγοντας ή αρχική αιτία. Στην πράξη, η θεωρία παιγνίων μας δίνει πολύ περισσότερα εργαλεία ώστε να καταλάβουμε την κοινωνία ακόμα και των άνθρωπο. Έτσι, η πατριαρχία, έχοντας ως αρχικές αιτίες όλα όσα ανέφερε ο Harari, είναι η βέλτιστη στρατηγική που μπορεί να βρεθεί… Διαβάστε περισσότερα »

Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Αυτό δεν είναι αιτιοκρατία που λες. Είναι ντετερμινισμός και η κβαντική το έχει αφήσει πίσω σαν φυσική έννοια, δεν ισχύει στον μικρόκοσμο. Αν έπαιρνες το σύμπαν τώρα, και του έκανες ένα ακριβές αντίγραφο σε ένα άλλο χώρο, θα είχαν διαφορετικές πορείες, παρόλο που τα αρχικά δεδομένα είναι ίδια. Το ίδιο και με τις πρώτες κοινωνίες.

Open S
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Και η αντισύλληψη ήταν μια μεγάλη επανάσταση που άνοιξε τον δρόμο για την ενδυνάμωση των γυναικών. Και οι ασφαλείς εκτρώσεις.

leas
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

‘Αντίστοιχα, έγινε με την σκλαβιά, όπου η τεχνολογία μας έδωσε την δυνατότητα να χρησιμοποιούμε μηχανήματα πολύ πιο αποτελεσματικά από το να έχουμε ανθρώπους’.

Οι σκλάβοι δεν χρησιμοποιούνταν ως άνθρωποι, αλλά ως res, πράγμα, αντικείμενο. Δεν μπορείς να κάνεις αντιστοιχία της πατριαρχίας με τη σκλαβιά, είναι άτοπο. Στην πατριαρχία οι γυναίκες δεν είναι res, είναι κατώτερες. Ούτε ιεραρχικά μπορείς να το δεις διότι στην ιεραρχία μπορεί να υπάρχει ισότητα. Για παράδειγμα ο ιεραρχικά ανώτερος προϊστάμενος δεν είναι κατώτερος από τον ιεραρχικά κατώτερο. Είναι ίσος, απλά είναι ιεραρχικά κατώτερος. Στην πατριαρχία δεν υπάρχει ισότητα.

Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Μέντορας

Ένα βιβλίο με παρόμοιο θέμα είναι το: “Η ιστορία του φαλλού. Από την Μήδεια στην Σταχτοπούτα” της Λιλής Ζωγράφου – εκδόσεις Αλεξάνδρεια http://alexandria-publ.gr/shop/from-medea-to-cinderellathe-story-of-the-phallus/ Μόνο διακόσιες σελίδες και γραμμένο με τρόπο απλό και κατανοητό.

Ofglen
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Ενθουσιώδης

Φαντάζομαι θα προταθούν κι άλλα βιβλία, είπα να τα κρατήσουμε σε ένα thread : “The Creation of Patriarchy”, by Gerda Lerner, ιστορικός.

Betty Boop
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Συνεργάτης

Στον πρόλογο αυτού του βιβλίου η Ζωγράφου ξεκαθαρίζει στους αναγνώστες ότι δεν είναι φεμινίστρια. Η ανάλυση της, βασίζεται στην ύπαρξη της εποχής της μητριαρχίας. Κάτι τέτοιο δεν στηρίζεται από τα αρχαιολογικά ευρήματα. Δε μου άρεσε πολύ το βιβλίο. Ωστόσο έχει κάποια ενδιαφέροντα κομμάτια.

Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Μέντορας

Betty Boop, η Λιλή Ζωγράφου είχε δηλώσει ότι δεν είναι φεμινίστρια αλλά αν διαβάσεις τα βιβλία της και τις απόψεις της για τις σχέσεις των δύο φύλων φαίνεται το εντελώς αντίθετο! Ίσως είχε παρεξηγήσει την έννοια του φεμινισμού. Εγώ την εκτιμώ πάρα πολύ κυρίως γιατί ένα μεγάλο μέρος από τα λογοτεχνικά της βιβλία έχουν ως θέμα την πατριαρχική καταπίεση’ μακάρι να το έκαναν αυτό και άλλες γυναίκες συγγραφείς! Επίσης και στην σεξουαλική της ζωή είχε το θάρρος να είναι απίστευτα απελευθερωμένη για την εποχή της. Εδώ είναι μια μικρή συνέντευξη της όπου λέει και κάποια πράγματα για το γυναικείο ζήτημα:… Διαβάστε περισσότερα »

Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Μέντορας

Betty Boop, η Λιλή Ζωγράφου είχε πει ότι δεν είναι φεμινίστρια αλλά αν διαβάσεις τα βιβλία της και τις δηλώσεις της θα δεις το ακριβώς αντίθετο! Ίσως είχε παρεξηγήσει την έννοια του φεμινισμού. Εγώ την εκτιμώ πάρα πολύ κυρίως γιατί τα περισσότερα μυθιστορήματα της αναφέρονται στην πατριαρχική καταπίεση’ μακάρι να το έκαναν αυτό και άλλες γυναίκες συγγραφείς! Εδώ υπάρχει μια μικρή συνέντευξη της όπου μιλάει και για το γυναικείο ζήτημα https://www.ert.gr/arxeio-afierwmata/lili-zografoy-2-oktovrioy-1998/ και στα περισσότερα από όσα λέει συμφωνώ.

mononoke
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Το βιβλίο της Ζωγράφου κάποτε ξεκίνησα να το διαβάζω, αλλά το άφησα ακριβώς εξαιτίας του εντελώς εκνευριστικού προλόγου, όπου διασαφηνίζει οτί δεν είναι φεμινίστρια επειδή της αρέσουν οι άντρες (γιατί προφανώς αν είσαι φεμινίστρια πρέπει να τους μισείς). Από κει κατάλαβα οτι μάλλον έχει εντελώς περιορισμένη οπτική πάνω στον φεμινισμό και σε συνδιασμό με ουκ ολίγα λάθη ορολογίας στο κείμενο αποφάσισα οτι δεν την θεωρώ και πολύ αξιόπιστη πηγή.

Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Συνεργάτης

Τον διαβάζω κι εγώ τώρα τον Harari και μ’αρέσει πολύ. Υπάρχει προφανώς απλούστευση αλλά παραθέτει πολλές και ενδιαφέρουσες πηγές. Δεν έχω φτάσει ακόμα σε αυτό το κομμάτι για την πατριαρχία αλλά πρόσεξα κάτι από την αρχή που μου άρεσε πολύ: συχνά, μάλλον τις περισσότερες φορές, όταν αναφέρεται για κάποιο λόγο στο μέσο Homo Sapiens, βάζει γυναίκα στο μέσο παράδειγμα (she would do this and that) και όχι το σύνηθες αντίθετο. Τον αγάπησε λίγο, μόνο και μόνο γι΄αυτό, αλλά μ’ αρέσει πολύ κι ο τρόπος που γράφει.

bagle
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Έχετε λίγο χρόνο για να σας μιλήσω για τον αφέντη μας το Φουριέ;

trailblazer
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Αρχικά, μπερδεύεται η μυική δύναμη με την ανθεκτικότητα. Είναι γνωστό ότι οι γυναίκες είναι πιο ανθεκτικές από τους άντρες (σε ασθένειες πχ), άλλωστε η φύση έχει πολλά περισσότερα ΧΨ γονίδια (αντρικά δηλαδή) στο σπέρμα παρά γυναικεία και ο λόγος είναι ότι τα αντρικά λόγω μη ανθεκτικότητας δε θα “κρατηθούν”τόσο εύκολα στη ζωή, άρα η φύση για να υπάρχει μια ισορροπία παράγει περισσότερα ΧΨ χρωμοσώματα, επειδή ξέρει ότι πολλά δε θα “πιάσουν” για να μη δημιουργεί ανισορροπία με τα θηλυκά.

ΛιλούκοΝαυαρχούκο
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Δεν ισχύει αυτό. Τα Χ και Υ δεν είναι γονίδια, είναι χρωμοσώματα. Το σπερματοκυτταρο είναι γαμέτης και άρα απλοειδές κύτταρο (εχει μόνο ενα από καθε χρωμόσωμα). ‘Η Χ θα έχει ή Υ. Οι πιθανότητες είναι 50-50 (λόγω της διαδικασίας που ακολουθείται, της μείωσης). Τα μισά σπερματοζωάρια που παράγονται έχουν Χ. Τα άλλα μισά Υ. Το ωάριο εχει μόνο Χ. Οταν γίνει η γονιμοποίηση, το ζυγωτό είναι διπλοειδές (εχει 2 από το κάθε χρωμόσωμα) οπότε εχοντας το χ από το ωάριο, και αναλόγως τι θα πάρει από το σπερματοζωαριο, ειναι ή XX (βιολογικα, θήλυ) η ΧΥ (βιολογικά, άρρεν). Οπότε πάλι 50-50.… Διαβάστε περισσότερα »

Μέλος
Συμμετέχων

Οκ, τροφή για σκέψη: Το σκάκι είναι ένα άθλημα όπου δύο άτομα κάθονται σε ένα τραπέζι, κοιτάνε μια σκακιέρα και σκέφτονται. Σκε-φτο-νται. Τίποτε άλλο, καμμία μυϊκή δύναμη. Οκ; Παρόλαυτα οι γυναίκες έχουν πάντα ξεχωριστό παγκόσμιο πρωτάθλημα είτε ατομικό είτε ομαδικό χωρών. Όσες δοκίμασαν να παίξουν για τον αντρικό τίτλο, ούτε κάν πλησίασαν.
Αυτό σημαίνει ότι οι γυναίκες δεν είναι έξυπνες όσο οι άντρες;;;
Ισοι είμαστε, όμοιοι δεν είμαστε. Δε μας λείπει ισότητα, μας λείπει ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και στον ρόλο του καθένα.

Anna
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Ειδικός

Έχει να κάνει με την προώθηση γυναικών στο άθλημα και άλλους κοινωνικούς λόγους που έχουμε συζητήσει εκτενώς στο παρελθόν, σιγά την τροφή για σκέψη.

xrusa
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Σιγά την ανακάλυψη! Έχω ακούσει διάφορα για τον εν λόγω συγγραφέα και αν γράφει έτσι χαίρομαι που δεν τον έχω πιάσει ακόμα. Είναι παραδοχή χρόνων παιδιά, σχεδόν αιώνων, ότι όλες οι κοινωνικές σχέσεις βασίζονται πάνω στις σχέσεις παραγωγής!! Οι άντρες ανέκαθεν βγάζουν πιο πολλά λεφτά, απλά. Μέχρι πολύ πρόσφατα στην ανθρώπινη ιστορία οι περισσότερες δουλειές χρειάζονται μύες, που αναφέρεται στο κείμενο, αλλά με τη βιολογική έννοια, όχι με την έννοια της ικανότητας στην εργασία. Η δεύτερη παραδοχή χρόνων είναι ότι ο κυβερνών θα χρησιμοποιήσει οτιδήποτε περνά από το χέρι του για να χειραγωγήσει τον κυβερνηθέντα. Μερικά: “Ο στόχος της γυναίκας… Διαβάστε περισσότερα »