Love Letter #21: O συνθέτης Γκούσταβ Μάλερ κάνει πρόταση γάμου στην Άλμα, κι απαιτεί να τα παρατήσει όλα και να γίνει μια καλή μάνα και νοικοκυρά.

Η Άλμα Μάλερ, το πιο όμορφο κορίτσι της Βιέννης, τελικά στη ζωή της έκανε τα ακριβώς αντίθετα από αυτά που έλεγε το γράμμα.

«Αλμάκι μου»,

σε ικετεύω να διαβάσεις αυτό το γράμμα προσεκτικά. Η σχέση μας δεν πρέπει να παραμείνει ένα απλό φλερτ. Πριν να μιλήσουμε ξανά, πρέπει να έχουμε ξεκαθαρίσει τα πάντα, πρέπει να ξέρεις τι ζητώ και τι περιμένω από εσένα, και τι μπορώ να δώσω σε αντάλλαγμα – τι πρέπει να είσαι για μένα. Πρέπει να “αποκηρύξεις” (θέλω το λόγο σου) ο,τιδήποτε επιφανειακό και συμβατικό, όλη τη ματαιοδοξία και την προς τα έξω εντύπωση (που αφορά την αναγνώριση της δικής σου  δουλειάς ) – πρέπει να μου παραδοθείς άνευ όρων … σε αντάλλαγμα δε θα έχεις παρά την αγάπη μου!… επίτρεψε  μου να σου πω μόνο το εξής: για κάποιον που αγαπώ, με τον τρόπο που θα σε αγαπούσα αν γινόσουν γυναίκα μου, μπορώ να δώσω όλη μου τη ζωή και όλη μου την ευτυχία.Σήμερα πρέπει να εκφράσω τον εαυτό μου χωρίς μέτρο ή αυτοσυγκράτηση (κι ας σου φαίνεται αυτό το γράμμα ανόητο).  Και Αλμα, πριν φτάσω το Σάββατο, πρέπει να έχω την απάντησή σου.[……..] Αυτό το γράμμα  θα σου προκαλέσει τρομερό σοκ – το ξέρω  Άλμα, και ακόμα κι αν είναι μικρή παρηγοριά, θέλω  να φανταστείς  ότι κι εγώ υποφέρω πολύ. Παρακαλώ το Θεό, παρότι γνωρίζω ότι δεν δέχεσαι ακριβώς ακόμη τη χάρη Του, να καθοδηγήσει το χέρι σου αγάπη μου, να γράψει την αλήθεια και να μην σε αφήσει να παρασυρθείς από εντυπωσιασμούς. – Γιατί είναι μια στιγμή μεγάλης σημασίας, αυτές είναι αποφάσεις που θα ενώσουν δύο ανθρώπους για μια αιωνιότητα.

Σου στέλνω ευχές ακριβή μου, και την αγάπη μου, ανεξάρτητα από το πώς θα αντιδράσεις…Πολλά τρυφερά φιλιά, Άλμα μου.Και σε παρακαλώ: να είσαι  ειλικρινής!

Ο Γκούσταβ σου

Η Μαρία Άλμα Σίντλερ γεννήθηκε  το 1879 από μπαμπά ζωγράφο και μαμά τραγουδίστρια, στη  Βιέννη.

Σήμερα αποφάσισα να ασχοληθώ με μια γυναίκα έμπνευση, με μια γυναίκα μούσα, που κάθε άλλο παρά περιορίστηκε σε αυτό το ρόλο. Θαυμάζοντας, πρόσφατα, στο νέο μουσείο μοντέρνας τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, εκθέματα μεγάλων καλλιτεχνών, εμπνεύστηκα νομίζω για κάποια ποστ. Συμπτωματικά, βρήκα και κάποια ποστ μου όταν “η” Α, μπα; μας ήταν ακόμη μια φέρελπις μπλόγκερ.(από τότε μας θεωρούσε “κολεκτίβα” πάντως!). Πολύ συγκινήθηκα και, δικαιωματικά, το πρώτο ποστ που σκέφτηκα, ανήκει στην Άλμα, το πιο όμορφο κορίτσι της Βιέννης.

Η Μαρία Άλμα Σίντλερ γεννήθηκε  το 1879 από μπαμπά ζωγράφο και μαμά τραγουδίστρια, στη  Βιέννη. Ο πατέρας της πέθανε πρόωρα και η μητέρα της παντρεύτηκε το νεαρό βοηθό του.

Η Άλμα ήταν πολύ μορφωμένη, πάρα πολύ όμορφη αλλά και με ταλέντο στη μουσική. Στα 18 της, λόγω των γνωριμιών του πατριού της, ήδη είχε γνωρίσει τους πρωταγωνιστές της «Vienna Sezession», τους «αποσχιστές»  καλλιτέχνες κι αρχιτέκτονες της Αυστρίας της εποχής. Ανάμεσα τους κι ο περιβόητος ζωγράφος Γκούσταβ Κλιμτ.

Ο Κλιμτ ήταν από τους πρώτους της έρωτες και, σε ένα ταξίδι στην Ιταλία, λέγεται πως της έδωσε το πρώτο της φιλί. Όμως το πήρε είδηση ο πατριός της κι έγινε μεγάλος χαμός (από ό,τι λέγεται!)

Ο Κλιμτ ήταν από τους πρώτους της έρωτες και, σε ένα ταξίδι στην Ιταλία, λέγεται πως της έδωσε το πρώτο της φιλί.

Στα 20 της γνώρισε τον Αλεξάντερ Βον Ζεμλίνσκυ, ο οποίος ήταν ο δάσκαλός της στη μουσική και συζητούσαν τόσες ώρες τάχατες για μουσική, που στο τέλος τα φτιάξανε… Αυτός αναγνώρισε το ταλέντο της και την ώθησε να ασχοληθεί σοβαρά με την σύνθεση και να αφήσει λίγο την έντονη κοσμική ζωή. Φαίνεται πως η μητέρα της δεν ενέκρινε καθόλου αυτή τη σχέση καθώς και ότι η νεαρή Αλμα δεν ήταν ξετρελαμένη. Έτσι το 1902 τα χάλασαν.

Η Αλμα θαύμαζε το μεγάλο συνθέτη Μάλερ και δέχτηκε να σταματήσει να συνθέτει και να γίνει μια σωστή μητέρα και καλή νοικοκυρά για χάρη του.

Ακριβώς τη στιγμή δηλαδή, που γνώρισε το μελλοντικό της σύζυγο Γκούσταβ Μάλερ, για τον οποίον η μαμά είχε πάλι αντιρρήσεις, γιατί ήταν και καμιά εικοσαριά χρόνια μεγαλύτερος, συν του ότι είχε εβραϊκές ρίζες, ενώ η Άλμα είχε μεγαλώσει τελείως αντισημιτικά. Τέλος πάντων, η Αλμα  “έπεσε” από το γράμμα του ποστ και τον παντρεύτηκε. Δηλαδή, επειδή θαύμαζε το μεγάλο συνθέτη ιδιαιτέρως, δέχτηκε να σταματήσει να συνθέτει και να γίνει μια σωστή μητέρα και καλή νοικοκυρά. Μετά από επίμονη πολιορκία ομολογουμένως, είπε το «ναι».

Απέκτησαν δύο κόρες αλλά η Άλμα για οχτώ χρόνια μάλλον υπέφερε δίπλα του, νιώθοντας απομονωμένη από την παλιά της ζωή και συνήθειες. Έτσι το 1910 που είχε πάει με την κόρη της σε ένα spa έξω από την Βιέννη, γνώρισε τον νεαρό αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους, ο οποίος αργότερα θα γίνει από τα ηγετικά στελέχη της σχολής Bauhaus. (να σημειώσουμε ως ενδεικτικό έργο του μεγάλου αρχιτέκτονα και την Αμερικανική Πρεσβεία στην Αθήνα) Απέκτησαν λοιπόν μια ωραιότατη εξωσυζυγική σχέση.

έξω από την Βιέννη, γνώρισε τον νεαρό αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους,  ενδεικτικό έργο του μεγάλου αρχιτέκτονα και η Αμερικανική Πρεσβεία στην Αθήνα

Εντωμεταξύ ο Μάλερ ήταν ήδη άρρωστος και του κόστισε πάρα πολύ όταν το έμαθε. Λέγεται πως πάνω στην παρτιτούρα της 10ης κι ανολοκλήρωτης συμφωνίας του, βρέθηκαν συγκινητικές σημειώσεις για αυτή την ερωτική απογοήτευση.  Μάλιστα, εκείνο το καλοκαίρι, που έμελλε να είναι και το τελευταίο του, είχε επισκεφτεί στην Ολλανδία τον σε διακοπές Σίγμουντ Φρόυντ, για να του εμπιστευτεί τον πόνο του. Ήταν μια συνεδρία μεταξύ τυρού και αχλαδίου, που δεν ικανοποίησε ιδιαίτερα το συνθέτη, όμως σίγουρα τον ανακούφισε. Λέγεται ότι ο μεγάλος ψυχαναλυτής τον είχε εισαγάγει στην οιδιπόδεια θεωρία του, αναλύοντας ότι κι ο μαέστρος-συνθέτης έβλεπε στην Μαρία-Αλμα τη μητέρα του Μαρία, αλλά κι η μικρή έβλεπε σε εκείνον τον πατέρα που έχασε νωρίς. Επιπλέον είχαν χάσει μια κόρη κι αυτό είχε κοστίσει πολύ και στους δύο.

Ο Γκούσταβ Μάλερ πέθανε μόλις στα 51 του χρόνια. Ολοι στενοχωρήθηκαν αληθινά και η πέτρα του σκανδάλου, ο Γκρόπιους, έπαθε σοκ από τις ενοχές και χώρισε για λίγο με την Αλμα.

Δυστυχώς, μετά από ένα ταξίδι τους στη Νέα Υόρκη το 1911, ο Γκούσταβ Μάλερ πέθανε μόλις στα 51 του χρόνια. Εκείνη στενοχωρήθηκε αληθινά αλλά κι η πέτρα του σκανδάλου, ο Γκρόπιους, έπαθε σοκ από τις ενοχές και χώρισαν. Για λίγο όμως, όπως θα δούμε…

Η Άλμα έπρεπε να παρηγορηθεί κάπως για όλες αυτές τις απώλειες. Και το έκανε στην αγκαλιά του μεγάλου εξπρεσιονιστή ζωγράφου Οσκαρ Κοκόσκα, ο οποίος κάνοντας το πορτραίτο της γοητευτικής χήρας ξετρελάθηκε. Η ίδια, στα ημερολόγια της, περιγράφει την σχέση τους «σαν ευλογία και κατάρα ταυτόχρονα». Επίσης ότι «όσο δεν κάνανε σεξ την ζωγράφιζε» και πάλι από την αρχή! Η αλήθεια είναι πως εκείνος την αγάπησε με τρέλα, στην κυριολεξία. Για παράδειγμα,  όταν εκείνη έμεινε έγκυος κι έριξε το μωρό, αυτός κυκλοφορούσε για χρόνια με το ματωμένο σεντόνι της επέμβασης, λέγοντας πως είναι το πολυαγαπημένο τους παιδί.

Την ζήλευε τόσο παθολογικά, που τελικά η σχέση δεν άντεξε για πολύ κι έτσι, το 1914, όταν πήραν τον Κοκόσκα στο ιππικό για τον Α παγκόσμιο πόλεμο, τελείωσε. Εκείνη ξαναγύρισε στον Γκρόπιους τον οποίον και παντρεύτηκε το 1915 στο Βερολίνο. Απέκτησε και μια κόρη μαζί του στα 37 της. Ο Κοκόσκα όμως όταν το έμαθε, αποτρελάθηκε και λίγο αργότερα να πούμε πως, παρήγγειλε μια κούκλα (κάτι ανάμεσα σε sex toy και υποκατάστατο της μεγάλης χαμένης αγάπης) που παρότι δεν την έλεγες και «ίδια η Άλμα» την έντυνε και την έπαιρνε παντού μαζί του, με ειδική άμαξα που είχε παραγγείλει για εκείνη. Μάλιστα είχε θεαθεί με το φετίχ του και στο θέατρο ! Να σημειώσουμε, ότι ο Κοκόσκα θεωρείτο από τον Αδόλφο Χίτλερ, που τότε ακόμη προσπαθούσε να γίνει ζωγράφος, ο πιο μισητός του ανταγωνιστής. (το 1937 οι Ναζί κατέστρεψαν τα έργα του σχεδόν στο σύνολο τους, ως εκφυλισμένη τέχνη)

Ο Κοκόσκα όταν  έμαθε πως η Αλμα ξαναγύρισε στο Γκρόπιους, αποτρελάθηκε και λίγο αργότερα παρήγγειλε μια κούκλα, κάτι ανάμεσα σε sex toy και υποκατάστατο της μεγάλης χαμένης αγάπης.

Με τον A’ παγκόσμιο  είχε φύγει κι ο Γκρόπιους για το μέτωπο, αλλά η Άλμα γενικότερα στη ζωή της, όπως βλέπετε, δε μάσαγε. Όλο βεγγέρες ήταν! Με συνθέτες, μαέστρους, ζωγράφους, συγγραφείς, ηθοποιούς, ακαδημαϊκούς και κάθε λογής λιποτάκτη. Μια τέτοια βραδιά γνώρισε και τον 27χρονο ποιητή Φραντς Ουέρφελ, του οποίου είχε παλιότερα μελοποιήσει ένα ποίημα. Και όχι απλά τα φτιάξανε, αλλά έμεινε πάλι έγκυος, άσχετα αν είχε επιπλοκές και δε γέννησε. Ε, γύρισε κι ο καημένος ο Γκρόπιους από το μέτωπο και, κατά το 1920, την χώρισε στο όνομα της ανδρικής του αξιοπρέπειας αφήνοντας της και τη μικρή Μανόν.

Η Αλμα ακόμη και στον πόλεμο, όλο βεγγέρες ήταν! Με συνθέτες, μαέστρους, ζωγράφους, συγγραφείς, ηθοποιούς, ακαδημαϊκούς και κάθε λογής λιποτάκτη. Μια τέτοια βραδιά γνώρισε και τον 27χρονο ποιητή Φραντς Ουέρφελ.

Εν τω μεταξύ μην ξεχνάμε ότι η Άλμα είχε κληρονομήσει τον Μάλερ  έτσι, το 1920, απέκτησε ένα μικρό παλάτζο στη Βενετία και γενικότερα αποφάσισε να γίνει πάμπλουτη από τα δικαιώματα των δημιουργιών του μεγάλου συνθέτη. Στα 50 της (το 1929) παντρεύτηκε και τον Φράντς, απαιτώντας μάλιστα να αλλαξοπιστήσει από εβραίος(είπαμε ήδη πως είχε εμφανιστεί πλέον κι ο Χίτλερ).

Εν τέλει, λίγο πριν τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, κατά το 1938, σιγούρεψε όλα της τα χρήματα σε ελβετικές τράπεζες κι αυτοεξορίστηκε αρχικά στο Μιλάνο. Ομως, προκειμένου να είναι το δυνατόν ασφαλέστεροι, αποφάσισαν να διαφύγουν στην Αμερική. Η Αλμα ηγήθηκε με κουράγιο έφηβης, σε μια ατελείωτη πεζοπορία μέσω Πυρηναίων, προκειμένου να περάσουν από τη Ν.Γαλλία στην Ιβηρική, κι έπειτα να φυγαδευτούν στις ΗΠΑ. Εκεί εγκαταστάθηκαν στο Los Angeles.

Η Αλμα, στον Β Παγκόσμιο πόλεμο, ηγήθηκε με κουράγιο έφηβης, σε μια ατελείωτη πεζοπορία μέσω Πυρηναίων, προκειμένου να περάσουν από τη Ν.Γαλλία στην Ιβηρική, κι έπειτα να φυγαδευτούν με τον Φραντς στις ΗΠΑ.

Η Άλμα, στο LA  ξαναβρήκε τη φόρμα της ξανάρχισε τις βεγγέρες της κλπ  O Φράντς πάλι, ο σύζυγος, εμπνεύστηκε από όλες αυτές τις περιπέτειες, κι έγραψε ένα δράμα -θρησκευτικής φαντασίας θα το λέγαμε- “Τhe song of Bernadette” από τα μεγαλύτερα best sellers της εποχής. Μάλιστα έγινε και ταινία στο Χόλυγουντ με τέσσερα Όσκαρ παρακαλώ. Κι έτσι με την «Bernadette», που είχε οράματα με την Παρθένο Μαρία, πλούτισαν ακόμη πιο πολύ με την Άλμα κι εγκαταστάθηκαν σε βίλα στο Μπέβερλυ Χιλς . Όμως το 1945 και ο Φραντς πέθανε!  Η Άλμα, χωρίς να παραστεί στην κηδεία, τον έθαψε αφού του έκανε κι ένα μεταθανάτιο βάφτισμα σε καθολικό.

Το 1951 μετακόμισε με τον πιστό της, για χρόνια, μπάτλερ (και ποιος ξέρει και τι άλλο εδώ που τα λέμε…) στη Νέα Υόρκη κι άρχισε να τρέχει ο νους της στα περασμένα. ΄Εγραφε ασταμάτητα, στα αγγλικά και στα γερμανικά, πίνοντας κονιάκ Bénédictine. Το 1958 η «Grande Veuve», όπως την αποκαλούσε ο φίλος της Τόμας Μαν, με τα τεράστια καπέλα με φτερά στρουθοκαμήλου που είχε πλασάρει ως στυλ , κυκλοφόρησε την αυτοβιογραφία της με τίτλο “Αnd the bridge is love”.

Το 1964 , κοντά στα 85 της, πέθανε. Στη Βιέννη δεν είχε ξαναγυρίσει μετά τον πόλεμο, παρά μόνο σε ένα σύντομο ταξίδι το 1947 για κάποια οικονομικά θέματα. Θάφτηκε όμως τελικά εκεί, δίπλα στον τάφο της πολυαγαπημένης της κόρης από τον Γκρόπιους, της Μανόν που guess what, κι αυτή είχε πεθάνει παιδιά.

Σας αφήνω με το adagietto της 5ης Συμφωνίας του Μάλερ, που γράφτηκε στα ντουζένια του έρωτα του με την Άλμα, περιμένοντας το πρώτο τους παιδί. Εύχομαι, να φτάσουμε την Άλμα έστω στο μικρό της δακτυλάκι ή έστω να φτάσουμε τα χρόνια της συγκλονιστικής αυτής μούσας.  Στέλνω σε όλους θερμές ευχές για τις γιορτές και το 2020! Εύχομαι επίσης, μιας κι αυτό το ποστ είναι για μένα “επετειακό”, όπως αναφέρω στην αρχή, “το” Α, μπα;  site πλέον, να εξελιχτεί ακόμη περισσότερο σε κάτι που, το 2009, η Λένα ούτε που φανταζόταν!

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

in

Αξιολογήστε το άρθρο

60 points
Upvote Downvote

10
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Παρακαλούμε Συνδεθείτε για να σχολιάσετε
10 Θέματα σχολίων
0 Απαντήσεις θεμάτων
2 Ακόλουθοι
 
Με τις περισσότερες αντιδράσεις
Δημοφιλέστερο θέμα σχολίου
10 Συντάκτες σχολίων
MarinaBetty BoopΔιαλεχτή Κιούσηzero-gravity Πρόσφατοι συντάκτες σχολίων
  Εγγραφείτε  
νεότερα παλαιότερα δημοφιλέστερα
Ειδοποίηση για
Μάνα Κουράγιο
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Συνεργάτης

Μα τί ωραίο!!! Ευχαριστούμε πολύ

emy memy
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Άχου να σαι καλά, πολύ γέλασα με την αφήγηση!

zero-gravity
Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Δημιουργός Εικόνων
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Ειδικός

Αυτό θα πει μοιραία γυναίκα…

Nomila
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Υπέροχη ιστορία που την απολαμβάνω πίνοντας το πρωινό μου καφεδάκι. 😊 Να ‘σαι καλά!

Mitsi
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Εθισμένος στα Lenoji
Ήρωας

Μεγαλος παπάρας Μάλερ τελικά. Όλο το γράμμα του θα ταίριαζε ωραιότατα στον καζουαλ σεξισμο της ημέρας.

Μέλος
Up/Down Voter
Εθισμένος στα Lenoji
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Ήρωας

“Πρέπει να “αποκηρύξεις” (θέλω το λόγο σου) ο,τιδήποτε επιφανειακό και συμβατικό, όλη τη ματαιοδοξία και την προς τα έξω εντύπωση (που αφορά την αναγνώριση της δικής σου δουλειάς )”.
Μάλιστα… Το να θέλει μια γυναίκα να αναγνωριστεί επαγγελματικά είναι επιφανειακό, συμβατικό και ματαιόδοξο σύμφωνα με τον Γκούσταβ Μάλερ’ ο οποίος βέβαια έκανε καριέρα, αλλά άλλο αυτός: αυτός είναι άντρας!

Betty Boop
Μέλος
Εθισμένος στα Lenoji
Up/Down Voter
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Ειδικός

Υπέροχη ιστορία. Την αγάπησα αυτή. Θέλουμε και άλλες τέτοιες ιστορίες

Marina
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Δημιουργός Κειμένων
Ενθουσιώδης

Νατάσα σ ευχαριστουμε για ένα ακόμα υπεροχο ταξιδι-αρθρο σου!

Αφαία
Μέλος
Χρόνια συμμετοχής
Συμμετέχων

Πραγματικά, τι ωραίο! Μάθαμε τόσα πράγματα μέσα από μια τόσο ευχάριστη γραφή! Ευχαριστούμε πολύ!

Διαλεχτή Κιούση
Μέλος
Δημιουργός Εικόνων
Up/Down Voter
Δημιουργός Κειμένων
Εθισμένος στα Lenoji
Επιβεβαιωμένος Χρήστης
Χρόνια συμμετοχής
Ήρωας

🎈