in

Α,μπα Classics: Ρατσισμός στο σχολείο

“Ολα είναι θέμα παιδείας” (σίγουρα όχι DNA).

O ρατσισμός είναι μέσα στο dna μας, αρχίζω να πιστεύω..και πολύ με ενοχλεί. Είμαι καθηγήτρια και στο θέμα του ρατσισμού, παρατήρησα οτι κάποια παιδιά είχαν ήδη εθνικιστικές αντιλήψεις. Μέχρι πού θα τους επηρεάσει η οικογένεια και μέχρι πού θα μπορέσω να βάλω το χεράκι μου, δίνοντάς τους και την άλλη πλευρά του νομίσματος;- ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

720611 TOM3

O ρατσισμός είναι μέσα στο dna μας, αρχίζω να πιστεύω..και πολύ με ενοχλεί. Είμαι καθηγήτρια και στο θέμα του ρατσισμού, παρατήρησα ότι κάποια παιδιά είχαν ήδη εθνικιστικές αντιλήψεις. Μέχρι πού θα τους επηρεάσει η οικογένεια και μέχρι πού θα μπορέσω να βάλω το χεράκι μου, δίνοντάς τους και την άλλη πλευρά του νομίσματος;- βεβαίως βεβαίως

Είναι τραγικά οξύμωρη η φράση «ο ρατσισμός είναι μέσα στο dna μας». Αν σε ενδιαφέρει το θέμα και θέλεις να ακριβολογείς, καλύτερα να αποφεύγεις τη λέξη dna και το τι περιλαμβάνει, γιατί το τι έχει ειπωθεί, καταρριφθεί και διαστρεβλωθεί για ένα επιστημονικό θέμα από τα καφενεία και τις φυλλάδες είναι όσα τα διδάγματα των Γραφών. Άσε τους ειδικούς βιολόγους και επιστήμονες να λένε για το «τι είναι γραμμένο στο dna μας». Οι υπόλοιποι ας χρησιμοποιήσουμε τη λογική μας, όση διαθέτουμε ο καθένας τέλος πάντων.

Είσαι καθηγήτρια λοιπόν, και έχεις να κάνεις με μικρά παιδιά. Βλέπεις ότι έχουν ρατσιστικές αντιλήψεις και κατέληξες στο συμπέρασμα ότι είναι εγγεγραμμένες στον γενετικό τους κώδικα; Δεν μπορείς να φανταστείς άλλη εξήγηση εκτός από αυτή; Τέλος πάντων, ας πούμε ότι ήταν σχήμα λόγου η αρχική σου πρόταση. Η οικογένεια θα τους επηρεάσει, όπως και ο περίγυρός τους, η κοινωνία και τα μηνύματα που λαμβάνουν από αυτή, και ως ένα σημείο, το σχολείο.

Το «ως πού» δεν είναι κάτι που μπορούμε να προσδιορίσουμε και δεν χρειάζεται, μπορείς να βάλεις το χεράκι σου όσο σου αναλογεί. Η δύναμη που έχεις είναι η γνώση, και για να μεταφερθεί η γνώση χρειάζεται μια βάση εμπιστοσύνης, και για να εδραιωθεί η εμπιστοσύνη πρέπει να αποδείξεις ότι ξέρεις για τι μιλάς, οπότε επιστρέφουμε στη γνώση. Δεν αρκεί το συναίσθημα και μια αόριστη αίσθηση για το τι είναι σωστό. Ο ρατσισμός έχει ιστορικές και κοινωνικές καταβολές, δεν έχει ξεπηδήσει ξαφνικά και αυτόνομα, δεν είναι ανεξήγητο φαινόμενο. Μάθε για το θέμα, διάβασε παραδείγματα από την ιστορία, τρόπους αντιμετώπισης σε άλλες χώρες, αποτελέσματα, παρατηρήσεις. Για να πειστούν τα παιδιά χρειάζονται παραδείγματα και γνώσεις που μπορούν να κουμπώσουν πάνω στις γνώσεις που ήδη έχουν.

Πρέπει να είσαι ελαφροχέρα και πρέπει να κεντήσεις για να αλλάξεις τη γνώμη κάποιου. Κάνε ερωτήσεις, προσπάθησε να καταλάβεις τον μηχανισμό που οδήγησε τα παιδιά σε αυτές τις αντιλήψεις και βάλε τον σπόρο για την αμφιβολία. Δεν μπορείς να ελπίζεις σε θαύματα, αλλά αν μπορέσεις να διδάξεις πώς να αντλούν χρήσιμες πληροφορίες και πώς να τις επεξεργάζονται όταν δεν θα είσαι πια κοντά τους, θα έχεις επιτελέσει κάτι που θα μοιάζει αρκετά με θαύμα.

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

9 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Jelly Roll
Jelly Roll
5 χρόνια πριν

Στεναχωρήθηκα πάρα πολύ με την ερώτηση που διάβασα. Όχι φυσικά γιατί υπάρχει ρατσισμός στα σχολεία. Αυτό το ήξερα ήδη και είναι έτσι από πάντα τα πράγματα. Στεναχωρήθηκα γιατί άκουσα αυτό το περιβόητο “είναι στο dna μας” από καθηγητή άνθρωπο. “Το «ως πού» δεν είναι κάτι που μπορούμε να προσδιορίσουμε και δεν χρειάζεται, μπορείς να βάλεις το χεράκι σου όσο σου αναλογεί”. Θα συμφωνήσω απόλυτα με τη Λένα, αλλά θα πω ότι στεναχωριέμαι ακόμα πιο πολύ που δείχνεις να μην έχεις αίσθηση του πόσο σου αναλογεί. Μήπως φοβάσαι πάρα πολύ να επηρεάσεις τα παιδιά; Πολύ φοβάμαι, τώρα που ξαναδιάβασα την ερώτηση… Διαβάστε περισσότερα »

lonely old dog
lonely old dog
5 χρόνια πριν

Ακούγεται και γράφεται συχνά, με κάποια υπερβολή, ότι διάφορες ιδιότητες προέρχονται από το dna και το γενετικό κώδικα. Ο πρωτόγονος-αμόρφωτος άνθρωπος επιδιώκει με κάθε τρόπο να διατηρεί την ισχύ και την κτήση του, απωθεί τους ξένους και διαφορετικούς και πιστεύει στην υπεροχή της φυλής του. Με αυτή την έννοια μπορεί να έχει ένα δίκιο η καθηγήτρια που ρωτάει αλλά έτσι όλα τα παιδιά έχουν την ίδια γενετική προδιάθεση για ρατσισμό. Καταλήγουμε και πάλι σε αυτό που λέει η Λένα ότι όλα είναι θέμα παιδείας. Η Χρυσή Αυγή τα τελευταία χρόνια παίρνει ένα ποσοστό γύρω στο 7%. Αν ένα τμήμα έχει… Διαβάστε περισσότερα »

marsgia
marsgia
5 χρόνια πριν

Δεν θα μπορουσα να συμφωνησω περισσοτερο με την απαντηση της Λενας . Εχω προσωπικη εμπειρια με τον 13χρονο ανηψιο μου που παει γυμνασιο ειδα οτι εχει σχηματισει παρομοιες ιδεες . Θελει πολυ συζητηση με το παιδι σε μονιμη βαση ωστε να μην ριζωσουν μεσα του ολες αυτες οι λαθος αντιληψεις . Ηρεμα με επιχειρηματα και χωρις βιασυνες η πανικο . Οι γονεις του ανηψιου μου ψηφισαν ΧΑ στις εκλογες και αυτο με προβληματιζει οχι μονο για τον ανηψιο μου αλλα και για τα υπολοιπα παιδια σε παρομοιες καταστασεις .. Θα συμβουλευα οσους εχουν παρομοιες κοντινες σε αυτους καταστασεις οπου ηλιθιοι… Διαβάστε περισσότερα »

Λουκρητί@
Λουκρητί@
5 χρόνια πριν

Δεν ξέρω αν διδάσκεις σε λύκειο ή γυμνάσιο και πόσες ώρες μπαίνεις σε κάθε τμήμα, ώστε να μπορείς να περάσεις και κάποια διαφορετικά μηνύματα. Όσο πιο μικρά είναι τα παιδιά.και όσο περισσότερο τα βλέπεις τόσο πιο εύκολο είναι να βάλεις το λιθαράκι σου
Παρ’ όλ’ αυτά όμως η βιωματική μάθηση έχει τα καλύτερα αποτελέσματα σε τέτοια θέματα, και στο λέω από πείρα.
Έλεγξε τι προγράμματα μπορείτε να τρέξετε με το σχολείο και κάντε το με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Vasilis
Vasilis
5 χρόνια πριν

Έλεος με το DNA. Μου θυμίζει τις θεωρίες περί γεννημένου εγκληματία που κυριαρχούσαν το 19ο αιώνα. Είναι απόλυτα σωστή η απάντηση που έδωσε η Λένα. Επηρεάζονται από την οικογένεια, τον περίγυρο, τα βιώματα. Με ξένισε πολύ αυτό το περί DNA και είσαι και εκπαιδευτικός. Μπορείς να παρέμβεις ως εκεί που σου επιτρέπει ο ρόλος σου. Αν έστω και λίγοι καταφέρουν να προβληματιστούν, τότε θα είναι μια μικρή νίκη.

MagosTouOzz
MagosTouOzz
5 χρόνια πριν

Μια μικρή υπόκλιση για το “Πρέπει να είσαι ελαφροχέρα και πρέπει να κεντήσεις για να αλλάξεις τη γνώμη κάποιου.” Όσο για την φίλη δασκάλα (ελπίζω να μην είναι τρολ) η δύναμη που εχει στα χέρια της είναι μεγάλη. Ειδικά γιατί πιστεύω ότι στο δημοτικό δεν διδάσκει κάνεις μονο μαθήματα και ύλη, αλλά και κοινωνική μόρφωση και αγωγή του πολίτη (ναι υπάρχει ακόμα). Κάνε εσύ αυτό που σου αναλογεί για να βγουν σωστοί αυριανοι πολίτες και ήδη είναι ένα τεράστιο άλμα για να μην έχουν ρατσιστικές συμπεριφορές. Και αν το λέει η καρδιά σου, δοκίμασε να καλέσεις και τους γονείς τους… Διαβάστε περισσότερα »

Μαριάννα Θ.
Μαριάννα Θ.
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  MagosTouOzz

Μια διευκρίνηση (όχι ότι αλλάζει κάτι στο περιεχόμενο του σχολίου σου), η ερωτώσα λέει ότι είναι καθηγήτρια, όχι δασκάλα· άρα διδάσκει σε Γυμνάσιο ή Λύκειο.

ThePhysicist
ThePhysicist
5 χρόνια πριν

Μεγάλο θέμα αυτό με τα παιδιά στα σχολεία. Συνήθως, είναι της ίδιας λογικής με αυτά που μαθαίνουν από την οικογένεια. Θέλει διάλογο με το δάσκαλο/καθηγητή και να φαίνεται έμπρακτα η στάση του απέναντι στο θέμα. Θεωρώ πως είναι καλό να μη μένουμε αμέτοχοι, αλλά να σχολιάζουμε τέτοια γεγονότα γιατί τα παιδιά ακούνε και παρατηρούν συνέχεια αυτά που λέμε και κάνουμε (ειδικά όσα δεν έχουν σχέση με το γνωστικό αντικείμενο). Πολλές φορές το παιδί αλλάζει γνώμη μεγαλώνοντας/ωριμάζοντας και τότε μπορεί να θυμηθεί ότι η κυρία τάδε ήταν αυτή που μας έμαθε αυτό. Η ατάκα της Α,μπα όλα τα λεφτά!

Σαύρα
Σαύρα
5 χρόνια πριν

Ολο αυτο με το dna μου θυμησε τοτε που ήμουν Τρίτη ή τεταρτη δημοτικού και στα μέσα της χρονιάς ήρθαν 2 αδέρφια από την Αλβανία στην τάξη Μας. στην πρώτη τους μέρα αφου η δασκαλα μας τους καλωσόρισε μας μίλησε για τον ρατσισμό. Τι σημαίνει ρατσισμός και πως δεν πρέπει να συμπεριφερόμαστε ρατσιστικά στα παιδιά αυτά επειδή δεν είναι από την ελλαδα. Εγώ με το θράσος του παιδιού της είπα:” κυρία και αυτό που λέτε εσείς δεν είναι ρατσιστικό? ” . Η δασκάλα δεν κατάλαβε τι εννοούσα υπέθεσε ότι δεν έχω καταλάβει τι θα πει ρατσισμός και μου ξανσεδωσε τον… Διαβάστε περισσότερα »