Δεν έχω ξανακούσει ή διαβάσει κάτι σχετικό με την περίπτωσή μου και θα ήθελα τη γνώμη περισσότερων ανθρώπων. Θα προσπαθήσω να δώσω όσα περισσότερα στοιχεία σχετικά μπορώ.
Είμαι κοντά στα πενήντα με σπουδές σε θετική επιστήμη με μεταπτυχιακό και εργάζομαι στον κλάδο μου. Πηγαίνω λόγω δουλειάς ταξίδια στο εξωτερικό με γλώσσα συνεννόησης τα αγγλικά. Από παιδί μάθαινα -αν μπορώ να το πω έτσι- δύσκολα τα αγγλικά. Βασικά δεν τα έμαθα ποτέ δεν μπορούσα να καταλάβω τις ασκήσεις στο φροντιστήριο πήγαινα όμως και μου φαίνονταν βουνό. Ανταποκρινόμουν όμως στο μίνιμουμ τις εξετάσεις έτσι πήρα το περίφημο lower. Μεγαλώνοντας είπε η καθηγήτρια ότι δεν το περίμενε από μένα αλλά μου κόβει στις εξετάσεις. Τι έβλεπα και εγώ. Σαν χόμπι στο πανεπιστήμιο ξεκίνησα άλλη γλώσσα έτσι επειδή μου άρεσε και χωρίς άγχος. Για χαβαλέ. Πάλι τα ίδια. Δεν μπορούσα να θυμηθώ τίποτα αλλά πέρασα δυο επίπεδα. Με αυτά τα πτυχία λοιπόν νομίζουν ότι μπορώ να συνεννοηθώ έστω κάπως. Δεν υπάρχουν και φοβερές απαιτήσεις στη δουλειά. Αλλά εδώ έρχεται το ερώτημα. Δεν καταλαβαίνω αλλά και δεν μπορώ να μιλήσω. Δεν είναι θέμα εξοικείωσης που λένε πολλοί. Δεν μου ταιριάζουν οι ξένες γλώσσες. Σαν να έχει κάτι ο εγκέφαλός μου. Πάντα το λέω σε κολλητούς και όοοολοι με αποπαίρνουν. Εσύ, έξυπνος άνθρωπος με σπουδές, καλή θέση υποδιευθύντριας, έχεις τόσες ικανότητες. Ναι, ρε παιδιά αλλά κάτι έχει χαλάσει ή δεν υπήρχε μάλλον ποτέ σε σωστή θέση στο κεφάλι μου όσον αφορά τις ξένες γλώσσες. Το έχετε ξανακούσει αυτό;; Αν και στη δεύτερη γλώσσα πάλι μου είχε πει στο τέλος η καθηγήτρια ότι απορεί που πήρα το πτυχίο αλλά απαντάω σωστά κάπως με κάποια λογική που εφαρμόζω ….αυτή έβλεπε ότι ούτε ξέρω τις λέξεις ούτε τους κανόνες και φυσικά για αυτό οριακά έγραφα έκθεση ή προφορικά. Μου έχει μείνει μεγάλη απορία …..– Είμαι στη σωστή παρέα;;;
Η ευφυΐα και ο τρόπος λειτουργίας της είναι κάτι πάρα πολύ περίπλοκο και ο άνθρωπος με όλη την σκληρή προσπάθεια που κάνει για να καταλάβει τον εαυτό του, όσο υπάρχει, και σήμερα, με τόσα εργαλεία της τεχνολογίας, ούτε την επιφάνεια δεν έχει ξύσει.
Όμως, επειδή το θέμα των ξένων γλωσσών είναι κάτι που ενδιαφέρει πάρα πολύ τους ανθρώπους, όπως και το θέμα της μάθησης γενικότερα, κάποια πράγματα έχουν εντοπιστεί. Και αναλόγως τι θέλεις να διαβάσεις, θα το διαβάσεις. Εδώ θα διαβάσεις αυτά που διαβάζω κι εγώ.
Λοιπόν, θα σε παραπέμψω στις εξής πηγές: πρώτον, στο βιβλίο “outliers” του Μάλκολμ Γλάντγουελ, στο οποίο πάνω κάτω λέει ότι για να γίνεις πολύ καλός σε οτιδήποτε – αλλά σε οτιδήποτε – πρέπει να αφιερώσεις 10.000 ώρες δουλειάς. Δουλειάς όμως, εξάσκησης (τα βίντεο στο youtube στα αγγλικά δεν είναι εξάσκηση). Το τεκμηριώνει με παραδείγματα από την ζωή των Μπιτλς, του Μπιλ Γκέιτς, και άλλων. Αν μετρήσεις πόσα χρόνια χρειάζονται για να μπουν ρεαλιστικά μέσα στη ζωή σου, μιλάμε για πολύ σκληρή και συνεχόμενη δουλειά.
Δεύτερη πηγή: το βιβλίο «Η επιστημονική ελίτ» της Χάριετ Ζούκερμαν, στο οποίο, μεταξύ άλλων, αναφέρει το εξής σχετικά με το βραβείο Νόμπελ το έχουν κερδίσει έξι φοιτητές του Ενρίκο Φέρμι, ο Ερνστ Λόρενς και ο Νιλς Μπορ είχαν από τέσσερις φοιτητές ο καθένας που κέρδισαν το βραβείο.
Ο Τόμσον και ο Ράδερφορντ εκπαίδευσαν συνολικά δεκαεφτά βραβευθέντες.
Τι μας λέει όλο αυτό; Ότι οι γνωριμίες είναι πολύ σημαντικές, είναι το ένα, αλλά κυρίως ότι για να μάθεις κάτι πολύ καλά, πρέπει να έχεις πολύ καλό δάσκαλο. Η ικανότητα του δασκάλου είναι αυτή που αποτυπώνεται στους μαθητές. Έχεις δει διαφημίσεις δασκάλων που λένε 100% επιτυχία; Να τους πιστεύεις. Και να τους προτιμάς. Υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να διδάξουν, συνήθως επειδή οι ίδιοι είχαν καλούς δασκάλους.
Τρίτη πηγή: μια έρευνα που εξετάζει το κίνητρο ως μηχανή για να μάθεις κάτι. Και παράλληλα με το κίνητρο, η στάση που έχεις απέναντι στο αντικείμενο, και οι προσδοκίες.
Λοιπόν. Έχεις μια ερώτηση. Σου έδωσα κάποια στοιχεία για να δώσεις την απάντηση μόνη σου. Θα πρέπει να παραδεχτείς πολλά πράγματα για να εξηγήσεις στον εαυτό σου γιατί δεν έμαθες καλά μια ξένη γλώσσα, εκτός από το «δεν έχω ταλέντο».
Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News
Δεν φαντάζεσαι πόσο σε καταλαβαίνω, έχω ακριβώς το ίδιο πρόβλημα. Από πολύ μικρή παιδεύομαι με τα Αγγλικά και ακόμα δεν το κατέχω όσο θα ήθελα, ενώ τώρα σπουδάζω και στην Αγγλία. Αυτό που στέκεται εμπόδιο σε μένα πιστεύω είναι που δεν μου έχει μάθει κανείς την λογική και τη φιλοσοφία της γλώσσας, παρά να μου τσουβαλιάζουν ένα χαοτικό κατεβατό κανόνων που πρέπει να θυμάμαι. Δεν γνωρίζω αν έχω διάσπαση προσοχής, πάντως σίγουρα είμαι οπτικός τύπος και μαθαίνω πολύ εύκολα με την πράξη και την κίνηση. Όμως, δυσκολεύομαι υπερβολικά να συγκεντρωθώ στο να ακούσω κάποιον να μιλάει συνεχώς ή να διαβάσω… Διαβάστε περισσότερα »
Εκπληκτικοί τρόποι εκμάθησης, όχι μόνο για τη γλώσσα, αλλά και για άλλα θέματα. Υπάρχουν τόσοι πολλοί τρόποι που μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιος για να βελτιωθεί σε οτιδήποτε. Το ότι δεν έχουμε κάτι έμφυτο, δηλαδή για κάποιο λόγο όταν δομήθηκε ο εγκέφαλός μας και κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής μας, κάποιες περιοχές αναπτύχθηκαν περισσότερο από τις άλλες, με αποτέλεσμα να μας είναι πιο εύκολο να τις χρησιμοποιούμε και να τις προτιμούμε λόγω ευκολίας και ικανοποίησης, και αναγκαστικά κάποιες άλλες περιοχές και διασυνδέσεις ήρθαν σε δεύτερη μοίρα., αυτό δεν σημαίνει ΄ότι δεν μπορούμε να βελτιώσουμε δεξιότητες και να μάθουμε “δύσκολα” ζητήματα.… Διαβάστε περισσότερα »
Συμφωνώ με αυτά που λες, χρειάζεται και το κατάλληλο κίνητρο. Κι εγώ αν δεν είχα το κίνητρο να ξενιτευτώ, δεν θα επινοούσα τόσες τεχνικές με τίποτα.
τέλειο το σχόλιό σου! Δοκίμασε αντί για περπάτημα, να πάρεις αυτές τις μεγάλες μπάλες γυμναστικής και ενώ μελετάς να κάνεις πάνω τους ελαφρύ χοροπηδητό (αν μεταφράζεται έτσι το bouncing).
Από μικρή ,όταν είχα μελέτη, πάντα χρειαζόμουν να ακούω μουσική. Παραδόξως με βοηθούσε πολύ να συγκεντρωθώ.
Όταν γυρισα Ελλάδα, αποφάσισα να διαβάζω λογοτεχνία μόνο στα αγγλικά για να μη με “αφήσει” η γλώσσα. Το kindle να ειναι καλά. Με έχει βοηθήσει απίστευτα στο να μη σκουριάσουν οι γνώσεις μου αλλά και να τις αναπτύξω.
Σε ευχαριστώ! Αυτό με τη μουσική πολύ ενδιαφέρον μου φαίνεται.
Υπαρχει μια εφαρμογη, το Memrise, που σου ταιριαζει γαντι: αφορα την εκμαθηση γλωσσων με τον τροπο ακριβως που περιεγραψες, δηλαδη με εικονες συνηθως περιεργες ή αστειες που μιμουνται τους ηχους της εκαστοτε λεξης και σε βοηθουν να την απομνημονευσεις 🙂
Πολύ πολύ καλό αυτό.. Ευχαριστώ!
Πραγματικά μπορεί να είναι φοβερά βασανιστικό αυτό το συναίσθημα, ότι κάτι που καταφέρνουν τόσοι άλλοι εσύ δεν μπορείς. Θα συμφωνήσω για το κίνητρο και τις ελίτ, σε κάποια θέματα όμως η σκληρή δουλειά για χιλιάδες ώρες είναι ίσως άσκοπη αν χτυπάει σε πέτρινο τοίχο. Και ίσως ο πέτρινος τοίχος είναι κάτι που έκτισε μόνη της η συμπαθής ερωτώσα, με αμφιβολίες για τις ικανότητές της, ίσως όμως είναι και βιολογικά προερχόμενος λόγω καλωδίωσης. Ίσως και τα δύο. Από τα λεγόμενά σου, καταλαβαίνω ότι μπορείς να αναγνωρίσεις το σωστό μεταξύ πολλαπλών επιλογών, ή με αρκετά συμφραζόμενα για να σε καθοδηγήσουν (“συμπλήρωσε το… Διαβάστε περισσότερα »
Δεν ειναι θέμα ταλέντου,
Είμαι σιγουρη οτι δεν έχεις βρει το σωστό υλικό πάνω στο οποιο θα δουλέψεις και θα βοηθηθείς.
Επισης πρεπει να εντοπίσεις το πώς ακριβως μαθαινει ο εγκέφαλός σου κάτι.
Ξεκινάς απο το ειδικό στο γενικό η αντίστροφα?
Επισης μην ξεχνας και τον παράγοντα κίνητρο.
Πρέπει να έχεις ενα ισχυρό κινητρο για να μάθεις κατι.
Εσύ το εχεις?
Πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες!
Θα το δειξω στον άντρα μου, ο οποιος εχει μεν το proficiency, χρησιμοποιεί τα αγγλικά στη δουλειά του, συνεργάζεται με ανθρώπους του εξωτερικού, επομένως, στα αγγλικά, έκανε πρόσφατα επιπλέον μαθήματα προφορικών για μεγαλύτερη ευχέρεια στη χρήση της γλώσσας, παρακολουθεί ομιλίες στο TedX, αλλά αν τον ρωτήσεις θα σου πει οτι αγγλικά δεν ξέρει. Έχει μετανιώσει που δεν έζησε κάποιο διάστημα στο εξωτερικό για μετεκπαιδευση ώστε να αποκτουσε μεγαλυυερη εξοικείωση με τα αγγλικά και όσο κι αν διαβάσει ή ασχοληθεί, θεωρεί ότι απλώς κατέχει τα βασικά.
Δεν είναι κάτι ασυνήθιστο.Για άλλους το δύσκολο είναι τα μαθηματικά,για άλλους η οδήγηση αυτοκινήτου,να βράσουν ένα αυγό,να μάθουν τα βήματα ενός χορού κτλ.Για σένα το δύσκολο είναι μια ξένη γλώσσα.Και δεν είσαι και καμιά περίεργη εξαίρεση.Κόσμος και ντουνιάς δεν τα καταφέρνει σ’αυτό.Και φυσικά υπάρχει και μια μεγάλη μερίδα,που δεν έχει τη δική σου επίγνωση,ότι ένα πτυχίο δε σημαίνει αυτόματα και την ικανότητα να χρησιμοποιείς λειτουργικά τη γλώσσα στην καθημερινότητα σου.Στον περίγυρό σου μάλλον κάνει εντύπωση,επειδή σε άλλους τομείς τα πας πολύ καλύτερα και ίσως είσαι αρκετά πιο πάνω απ’το μέσο όρο.Όμως κάποιος που γενικά στροφάρει,δε στροφάρει οπωσδήποτε το ίδιο γρήγορα… Διαβάστε περισσότερα »
Πάντως αυτο το «σαν να έχει κάτι ο εγκέφαλός μου», εγώ το έχω με τον προσανατολισμό.
Νομίζω επίσης ότι είσαι από τους ανθρώπους που είναι αυστηροι με τον εαυτό τους και έχεις υψηλές προσδοκίες! Είμαι σίγουρη ότι είσαι καλύτεροι από πολλούς οι οποίοι έχουν απλά καλύτερο μάρκετινγκ, μη νομίζεις ότι όλοι αυτοί που παριστάνουν τους ειδημονες στον έναν ή τον άλλον τομέα είναι όντως γνώστες, απλά πουλάνε καλά τον εαυτό τους
Νομίζω ότι είναι ο συνδυασμός όλων των παραπάνω! Και πολλή δουλειά και ενασχόληση με την γλώσσα (αν δεν είσαι native speaker, είναι εκνευριστικό το πόσο γρήγορα ξεχνάς κάτι που έμαθες και δεν χρησιμοποίησες) και λίγο ταλέντο και και και… Οι ξένες γλώσσες έχουν αυτήν την ιδιαιτερότητα, ότι πρέπει δηλαδή να ξεπεράσεις το λεγόμενο comfort zone σου: να “σκεφτείς” σε αυτές, να μην ντραπείς να μπουρδουκλώσεις το στόμα και την γλώσσα σου, για να προφέρεις κάτι, να μην ψάχνεις πώς λέγεται στα ελληνικά κάθε ξένη λέξη, αλλά να μπεις “μέσα” στην λέξη και να την καταλάβεις, να αποδεχτείς το γεγονός ότι… Διαβάστε περισσότερα »
Ανηκω στους τυχερους που μιλουν πολλες γλωσσες -ναι, τυχερους, οχι δουλευταραδες, γιατι ετυχε να ερθω σε επαφη στη ζωη μου με πολλες γλωσσες χωρις να το επιδιωξω κι ετσι τις εμαθα αναιμακτα. Η εμπειρια μου ακυρωνει λιγο την εννοια των ατελειωτων ωρων δουλειας, αν και η γλωσσα δεν μαθαινεται καλα παρα μονο αν τη χρησιμοποιεις με καποιο τροπο. Εξασκηση λοιπον, που μπορει να γινει με τοσο διασκεδαστικο τροπο που δεν θα παρεις καν ειδηση για ποτε αφομοιωνεις πληροφοριες. Κι εκει ερχομαι στον σημαντικοτερο για μενα παραγοντα: ο τροπος διδασκαλιας και το κινητρο, που πανε λιγο πακετο. Μαθαινω μια γλωσσα δεν… Διαβάστε περισσότερα »
Δεν σκεφτόμαστε όλοι με την ίδια μέθοδο γιατί δεν είναι ανεπτυγμένες στον ίδιο βαθμό οι περιοχές του εγκεφάλου μας ούτε είναι οι διασυνδέσεις μεταξύ των περιοχών. Αν εσύ π.χ. σκέφτεσαι βάσει μοτίβων χωρίς να διατυπώνεις τις σκέψεις σου ως λόγο μέσα στο κεφάλι σου, θα είναι λιγότερο ανεπτυγμένη η ικανότητα διαχείρισης του λόγου. Υπάρχουν άνθρωποι που όταν σκέφτονται εκφράζουν τις λέξεις μέσα στο κεφάλι τους, άλλοι σκέφτονται ως αίσθηση, άλλοι με εικόνες κοκ. Οι άνθρωποι λοιπόν που σκέφτονται με αφηρημένη σκέψη και επεξεργάζονται τις λέξεις εννοιολογικά έχουν μεγαλύτερη δυσκολία στην γλωσσολογική ικανότητα και κατά επέκταση στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Η… Διαβάστε περισσότερα »