in

Αγαπητή «Α, μπα»: Οι συνθήκες του διδακτορικού μ’έχουν εξαντλήσει

Ειρωνία, φόρτος εργασίας, ούτε μια μέρα άδεια

Ειρωνία, φόρτος εργασίας, ούτε μια μέρα άδεια ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

download

Εδώ και ένα χρόνο έχω ξεκινήσει διδακτορικό εδώ στην Ελλάδα σε κλάδο θετικών επιστημών, σε πρόγραμμα με κάποια χρηματοδότηση, όχι κανένα τρελό πόσο. Στα πλαίσια αυτά, την επίβλεψη μου έχει ένας post-doc κυρίως. Το πρόβλημα είναι ότι από την αρχή της συνεργασίας μας, δεν μου έκανε την κατάλληλη εκπαίδευση, μου φόρτωνε επιπλέον πράγματα, σπάνια ερχόταν να επιβλέψει, οπότε ζητούσα βοήθεια απαντούσε ειρωνικά και δεν με βοηθούσε. Ως αποτέλεσμα, δούλευα 12+ ώρες κάθε μέρα για να τα βγάλω πέρα και σαββατοκύριακα σερί για μεγάλα διαστήματα, χωρίς την παραμικρή βοήθεια. Επίσης, απαιτούσε να είμαι διαθέσιμη 24/7, πολύ αργά, και φυσικά ούτε μια μέρα άδεια δεν έχω πάρει ούτε καν σε περιόδους διακοπών. Τελικά, για ότι συνέβαινε ή όποια λάθη έγιναν λόγω της έλλειψης καθοδήγησης εκ μέρους του, παρουσίασε στον καθηγητή ότι ήταν δικη μου αποκλειστικά ευθύνη, ότι μου τα επεξήγησε πολύ καλά, αλλά και παρουσίασε ως δικά του τα οποία καλά αποτελέσματα. Το ίδιο πρόβλημα ξέρω ότι υπήρχε και με προηγούμενους φοιτητές, οι οποίοι τελικά έφυγαν ή τους έδιωξαν. Ο καθηγητής δεν πιστεύει τίποτα, όσο κι αν υπάρχουν αποδείξεις για τη συμπεριφορά του και θεωρεί ότι είναι επαγγελματίας. Πλέον με όλα αυτά έχω χάσει το ενδιαφέρον μου. Αξίζει τον κόπο να βιώνω αυτή την κατάσταση χωρίς καθόλου ελεύθερο χρόνο, με ψυχολογία στον πάτο και ούτε καν χρόνο να ασχοληθώ με τα υπόλοιπα μου μαθήματα; τα παρατάω και ψάχνω για κάπου καλύτερα ή μένω σε αυτό που άρχισα πάρα τα τόσα προβλήματα;

Την ερώτηση αυτή απάντησε η Ελένη Χατζή, καθηγήτρια Δομοστατικής στο Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Ζυρίχης, η οποία βρήκε το χρόνο να απαντήσει και την ευχαριστούμε πολύ:

Η ερώτηση αυτή έχει ένα επιπλέον ενδιαφέρον, καθώς έρχεται να μορφώσει μια στατιστική των θεμάτων στα οποία επικεντρώνονται οι ερωτήσεις – εντός του Α,μπα – όσον αφορά σε προβληματισμούς στον ακαδημαϊκό χώρο. Η πλειονότητα αυτών των ερωτημάτων, έως τώρα, εστιάζει στη σχέση του διδακτορικού φοιτητή με τον ενδιάμεσο στην ακαδημαϊκή επίβλεψη, δηλαδή τον/την μεταδιδακτορικό (Postdoc). Οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα ενός/μίας διδακτορικού φοιτητή/τριας καθορίζονται ως ένα βαθμό από γενικούς κανόνες που ακολουθούν το γενικότερο εργασιακό δίκαιο. Πέραν αυτού όμως, η διδακτορική εργασία διαφέρει στο ότι είναι και ένα προσωπικό πόνημα που προϋποθέτει καταρχήν ύπαρξη ιδίας πρόθεσης του φοιτητή να ασχοληθεί με την έρευνα, ενώ επιπλέον αναπόφευκτα μορφώνεται ως αποτέλεσμα της σχέσης με τον επιβλέποντα. Ο επίσημος επιβλέπων – ανεξαρτήτως συστήματος/χώρας – είναι πάντα ο αντίστοιχος καθηγητής. Πράγματι, σε αρκετά ακαδημαϊκά συστήματα, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, ο καθηγητής καταλήγει (κακώς) σε ρόλο μάνατζερ αφήνοντας την ουσιώδη επίβλεψη σε ενδιάμεσους. Συχνά, οι ενδιάμεσοι τείνουν να είναι χρόνια μέλη του γκρουπ, αποκτώντας δική τους ακαδημαϊκή εμπειρία, σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και σε επίπεδο καθηγητή. Έτσι και στην περίπτωση σου, εστιάζεις το θέμα στο ενδιάμεσο. Αν και κάποιες λεπτομέρειες λείπουν, θα ήθελα να μείνω στα ακόλουθα σημεία –
[ ] Φαίνεται και εσύ να περιμένεις την κυρίως επίβλεψη να έρθει από τον Postdoc, εκφράζοντας παράπονα πως δεν προσφέρει σημαντική υποστήριξη. Δυστυχώς το διδακτορικό εξαρτάται από το κλίμα επίβλεψης και συνεργασίας, το οποίο σε αυτήν την περίπτωση χωλαίνει. –
[ ] Εν προκειμένω, και δεδομένου της έλλειψης επίβλεψης, φαίνεται να δέχεσαι επικρίσεις για τη δουλεία δικής σου πρωτοβουλίας, χωρίς προτάσεις βελτίωσης. –
[ ] Ακόμα και αν υπάρχει ο ενδιάμεσος, η ευθύνη βρίσκεται με τον καθηγητή. Σε κάθε τέτοιο θέμα, η συμβουλή μου είναι πάντα να μιλάς ανοιχτά με τον καθηγητή σου. –
[ ] Ακόμα και αν ανησυχείς πως το πρόβλημα δεν θα εισακουσθεί, πρέπει τα παράπονα σου να γνωστοποιηθούν στον καθηγητή από εσένα και όχι από τον ενδιάμεσο. Αν ήδη δοκίμασες κατιδίαν συνομιλία, εξέφρασε τα και γραπτώς. –
[ ] Αναφέρεις πως ήδη δοκίμασες να μιλήσεις με τον καθηγητή, αλλά η κατάσταση δεν βελτιώνεται, ούτε για εσένα αλλά ούτε και για τα άλλα μέλη του γκρουπ που έχουν αντίστοιχες εμπειρίες. Η συμβουλή μου σε αυτήν την περίπτωση είναι πως- μιας και ακόμα βρίσκεσαι στην αρχή (1 χρόνος) και θεωρώντας ότι επέλεξες τη διαδικασία του διδακτορικού γιατί πράγματι σε ενθουσιάζει ο τομέας της έρευνας – είναι καλό να αναζητήσεις ευκαιρίες και εκτός των συνόρων• όχι μόνο της πόλης που βρίσκεσαι, αλλά και στο εξωτερικό. Συχνά κανείς μένει εγκλωβισμένος σε μία κατάσταση βολής απλά επειδή φοβάται να δοκιμάσει κάτι καινούριο και άρα άγνωστο. Στην δική σου περίπτωση, είναι ακόμα αρκετά νωρίς ώστε να αναζητήσεις ευρύτερες ευκαιρίες στον τομέα που σε ενδιαφέρει μέσω διαδικασίας αιτήσεων (σε Ελλάδα και εξωτερικό). Αυτήν τη φορά, αξιοποίησε την εμπειρία σου ώστε, για παράδειγμα, να κάνεις μια προεργασία στο θέμα που προσφέρεται στην εκάστοτε θέση (έρευνα αντίστοιχης βιβλιογραφίας, ώστε να διαπιστώσεις αν σε ενδιαφέρει), ή να αναζητήσεις η ίδια επιβλέποντα του οποίου το έργο σε ενδιαφέρει, όπως και να επιδιώξεις μια πρώτη καταρτιστική συζήτηση ως προς το θέμα και την μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί .

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

26 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Εντελβάις
Εντελβάις
3 χρόνια πριν

Να πω την αποψάρα μου κάπου εδώ, θεωρώ ότι το διδακτορικό με χρηματοδότηση στην Ελλάδα είναι μεγάλη παγίδα. Κι αυτό διότι αφενός παίρνεις πενταροδεκάρες, αφετέρου επειδή σε “πληρώνουν” σε πατάνε κάτω και σε έχουν να δουλεύεις 24/7. Βρες μια δουλειά και κάνε το διδακτορικό part time, χωρίς χρηματοδοτηση δεν έχεις να δώσεις λόγο σε κανέναν για τα αυτονόητα, για μένα αυτό είναι το πιο υγιές.

Granita Lemoni
Granita Lemoni
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Εντελβάις

Καλέ εδώ εμένα ήθελε καθηγητής να με έχει διαθέσιμη 24/7 και να δουλεύω τζάμπα στο πανεπιστήμιο, στο πλαίσιο του διδακτορικού βεβαίως βεβαίως κι όταν του είπα ότι δεν βγαίνω οικονομικά και αν υπάρχει κάποιο επιδοτούμενο πρόγραμμα μου είπε ότι πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχουν funded PhD θέσεις. Απορώ πραγματικά ο ξεφτίλας πώς ξεστόμισε τέτοια λόγια και απορώ ακόμη περισσότερο πώς μπορεί να βρίσκεται σε θέση καθηγητή πανεπιστημίου.

Alethiometer
Alethiometer
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Granita Lemoni

Πουθενά στον κόσμο, ε; Σώπα, ρε παιδάκι μου…(@#@!$#@%%%%@)
Και τα λένε αυτά σε εποχή που υπάρχει το internet…

CookieMonster
CookieMonster
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Εντελβάις

Δυστυχώς το διδακτορικό χωρίς χρηματοδότηση όμως πολλές φορές αποαξιώνεται αναλόγως την επιστήμη. Στον τομέα μου π.χ. θεωρείται πολύ καλύτερο να κάνεις διδακτορικό με χρηματοδότηση γιατί εάν είναι χωρίς πολλοί πιστεύουν ότι ok… όλοι οι καθηγητές θα σε πάρουν αν δουλεύεις τζάμπα. Δεν λέω ότι είναι σωστό και φυσικά η δουλειά που κάνεις κατα τη διάρκεια έχει σημασία αλλά γενικά αν η κοπέλα μπορεί να βρει με χρηματοδότηση καλό θα ήταν να το κάνει. Άσε και που φίλους μου που κάνουν part time πάλι τους πατάνε κάτω. Συμφωνώ και εγώ πάντως να φύγει τώρα που είναι νωρίς. Το διδακτορικό μπορεί να… Διαβάστε περισσότερα »

Μαύρη Γάτα
Μαύρη Γάτα
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Εντελβάις

διδακτορικό στις θετικές επιστήμες με part time δεν είναι εφικτό.
Το διδακτορικό από μόνο του είναι σαν να έχεις 2 δουλειές.

Alethiometer
Alethiometer
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Μαύρη Γάτα

Συμφωνώ κι επαυξάνω. Και στις θεωρητικές δε θα έπρεπε να είναι.

Demolition kiwi
Demolition kiwi
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Εντελβάις

Εξαρτάται πάρα πολύ, σχεδόν αποκλειστικά από τον επιβλέποντα. Υπάρχουν και άνθρωποι σοβαροί, τίμιοι και με ειλικρινές ενδιαφέρον να στηρίξουν νέους ερευνητές. Ο πρώην επιβλέποντάς μου είναι τέτοιος άνθρωπος: πάντα μας στήριζε όλη την ομάδα να βρούμε χρηματοδότηση, είτε από προγράμματα που είχε, είτε να κατεβάσουμε μαζί νέα, να κάνουμε αιτήσεις για υποτροφίες, συνεργασίες, πάντα με εμάς στο μυαλό του, πώς θα μάθουμε καλύτερα, πώς θα φανούμε στα συνέδρια, πώς θα αποκτήσουμε εμπειρία. “Οι συνεργάτες μου” έλεγε όταν μας σύστηνε κάπου. Όσο δούλεψα για εκείνον, κοντά 8 χρόνια, έμαθα τι σημαίνει να σου δίνει ο άλλος ελευθερία και εμπιστοσύνη στον εργασιακό… Διαβάστε περισσότερα »

Barolo
Barolo
3 χρόνια πριν

Από την περιγραφή σου φαίνεται να πιστεύεις ότι τα προβλήματα είναι χρόνια και δεν πρόκειται να επιλυθούν με συζήτηση. Αν αυτό πραγματικά πιστεύεις, πρέπει να ψάξεις για άλλο διδακτορικό. Η θέση σου είναι λεπτή αλλά όχι πρωτάκουστη. Είναι πολύ πιο εύκολο να κάνεις μια αλλαγή τώρα παρά μετά από χρόνια προσπαθειών.

ethelred
ethelred
3 χρόνια πριν

Συγγνώμη αν δεν κατάλαβα σωστά, η απάντηση είναι “ε ναι δυστυχώς είναι άσχημη η κατάσταση στην Ελλάδα, suck it up”? Τι είδους απάντηση είναι αυτή? Βλέπω αντίστοιχες συνδήκες και στο γύρω περιβάλλον τυπού 1 χρόνος δουλείας, καθηγητής στη κοσμάρα του, “ε τι να κάνουμε”. Απαράδεκτη απάτηση για μια απαράδεκτη κατάσταση. Ελεκτικός μηχανισμος για τέτοια θέματα δεν υπάρχει?

Pannenkoek
Pannenkoek
3 χρόνια πριν

Αν αυτό γίνεται συνέχεια όπως περιγράφεις, τότε μαντέψτε: η κατάσταση βολεύει και τους 2 και δεν πρόκειται να αλλάξει. Δεν γνωρίζω τι δικαιώματα έχει ένας υποψήφιος διδάκτορας στην Ελλάδα, αλλά φαντάζομαι ότι προσωρινά μπορείς να πεις ότι αποσύρεσαι γιατί παρουσιάζεις συμπτώματα burnout (πριν πραγματικά εμφανιστούν). Πολύ σωστή η απάντηση, ειδικα στο σημείο με τα γραπτά. Στείλε όλα τα παράπονα σου με email. Υποψιάζομαι ότι ο post doc δεν έχει καρπωθεί μόνο την δουλειά σου αλλά έχει κάνει και δημοσίευση με τα αποτελέσματα σου? Anyways, τα email σε κάθε περίπτωση βοηθούν και στην αποφυγή λεκτικών διενέξεων και στη συλλογή αποδείξεων. Καλή… Διαβάστε περισσότερα »

Alethiometer
Alethiometer
3 χρόνια πριν

Χωρίς να θέλω να σε απογοητεύσω αυτό μπορεί άνετα, αβάδιστα, αβίαστα να σου τύχει και στο εξωτερικό. Εμένα μου έτυχε (και μη νομίσεις ότι είναι και πολύ σπάνιο) και όλη η χαρά που πήρα στην αρχή όταν μου έδωσαν κάποιον που διάβαζα τα βιβλία του και με έκανε να θέλω να σπουδάσω αυτό που σπούδασα, μετατράπηκε σε απόγνωση. Προσωρινή όμως. Και ξέρεις γιατί; Ξέρεις ποια είναι η διαφορά; Η διαφορά είναι ότι στο εξωτερικό υπάρχουν μηχανισμοί που θα σε προστατέψουν (ενώ δε μπορώ αν σου πω το ίδιο για την Ελλάδα). Δε θα σου πω ψέματα, άλλοι φίλοι μου που… Διαβάστε περισσότερα »

Kay
Kay
3 χρόνια πριν

Δεν έχω κάνει διδακτορικό, αλλά έχω εργαστεί αρκετά σε συνθήκες πίεσης, νιώθοντας under appreciated, αγγίζοντας το burnout, χωρίς ουσιαστική επικοινωνία με τους από πάνω. Αυτό που έχω να σου πω λοιπόν είναι ότι πάνω από οποιοδήποτε διδακτορικό ή δουλειά πρέπει να βάζεις τον εαυτό σου. Πρόσεξε την υγεία σου, σωματική και ψυχική και ψάξε μία νέα ευκαιρία. Όπως είπε η κ.Χατζή, το διδακτορικό είναι προσωπικό πόνημα, οπότε θεωρώ απαραίτητο να βρίσκεσαι σε ένα περιβάλλον που θα σε εμπνέει και θα σε καθοδηγεί σωστά στη γνώση.

Mirka Janic
Mirka Janic
3 χρόνια πριν

Αγαπητή φίλη, το πρόγραμμα που είσαι ποιος το εχει πάρει; ο καθηγητής ή ο ποστ ντοκ; αν είναι ο πρωτος τοτε θα μιλήσεις κατευθείαν μαζι του και θα του πεις τι συμβαίνει και τι σε προβληματίζει. Αν το εχει παρει ο ποστ ντοκ, πες του, φίλε, δεν είναι ωρα για κόμπλεξ αλλά ώρα για να μάθεις να καθοδηγείς επιστήμονες σε ενα προτζεκτ. Μην κάθεστε να τρωτε στη μαπα τον κάθε ένα ειδικά σε προγράμματα που εχουν ημερομηνία λήξης. Και όχι, δε θα χαντακωσει αυτο την καριέρα σου στην έρευνα.

Observer
Observer
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Mirka Janic

Σε τι βασίζετε την τελευταία πρότασή σας; Νομίζετε ότι μπορεί να προκαλέσει τη δικαιολογημένη αναστάτωση χωρίς αντίδραση από τους άλλους εμπλεκόμενους;

Mirka Janic
Mirka Janic
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Observer

Βασίζεται στην εμπειρία μου στο χώρο της έρευνας. Πολλες φορες ανεχόμαστε απίστευτα πραγματα με το φόβο μην και δεν μας ξαναπάρουν να δουλεψουμε σε συνθήκες γαλερας. Αλλά αν θέλουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες που εργαζόμαστε, πρεπει να μιλάμε και να διεκδικούμε.

Observer
Observer
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Mirka Janic

Εάν η εμπειρία σας περιλαμβάνει ένα ουσιαστικό δείγμα των Ελληνικών Πανεπιστημίων που φοιτητές μπόρεσαν να αλλάξουν κάτι ενάντια στους καθηγητές τότε το σέβομαι.

Αν και φαντάζομαι παίζει ρόλο το τμήμα και η σχολή.

Lady Chatterley
Lady Chatterley
3 χρόνια πριν

Φίλη, αρχικά ξεκίνα και κράτα σε ένα spreadsheet α) τις ώρες που δουλεύεις, β) το παραγόμενο έργο σου ανα βδομάδα (Χ δείγματα με την Χ τεχνική/προετοιμασία, Χ αναφορές, Χ συναντήσεις ομαδικές/1-2-1, εκπαίδευση στο Χ από την Χ, κτλ.). Αυτό θα ειναι το όπλο σου . Αν ο μεταδιδακτορικός δημοσιεύσει δικά σου δείγματα ή αναφερθεί σε δικά σου αποτελέσματα/αναφορές χωρίς να γράψετε μαζί το άρθρο, μπορείς τότε να βασιστείς στο αρχείο σου ως αποδεικτικό στοιχείο. Ασχέτως με το προηγούμενο, η μόνη λύση ειναι η ανοικτή και ειλικρινής επικοινωνία. Μίλα στον καθηγητή αλλά μην επικεντρωθείς στο τι κάνει ή δεν κάνει ο… Διαβάστε περισσότερα »

Chopy
Chopy
3 χρόνια πριν

Επειδή έχεις αφιερώσει χρόνο καταλαβαίνω ότι δεν είναι το πιο εύκολο πράγμα να τα παρατήσεις γιατί αναπόφευκτα δημιουργείται η αίσθηση ότι όλα έγιναν για το τίποτα. Θα μπορούσες ίσως, αντί να απευθύνεσαι στους καθηγητές, να δοκιμάσεις να απευθυνθείς στο φορέα που χρηματοδοτεί το διδακτορικό; Ή ίσως να αναφέρεις στον καθηγητή ότι αν δε διερευνηθούν τα προβλήματα σου θα αναγκαστείς να απευθυνθείς στο φορέα; Είναι κρίμα τέτοιοι άνθρωποι να παίρνουν χρηματοδοτήσεις και πραγματικά, όποια και αν είναι τελικά η έκβαση, θεωρώ χρήσιμο να καταγγελθεί μια τέτοια συμπεριφορά για να γνωρίζουν αυτοί που χρηματοδοτούν, ποιους χρηματοδοτούν.

Μαύρη Γάτα
Μαύρη Γάτα
3 χρόνια πριν

Αγαπητή Έλενα, καταλαβαίνω απόλυτα σε τι θέση βρίσκεσαι, και πίστεψε με δεν είσαι ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία υποψήφια διδάκτορας που αντιμετωπίζει προβλήματα. Εγώ στη διάρκεια του διδακτορικού μου αντιμετώπισα θέματα με τον καθηγητή μου, γιατί επέμενε να συνεχίζω ένα πείραμα που δεν δούλευε, και τους 4 μήνες που κράτησε αυτό κόντεψα να χάσω το μυαλό μου. Όπως πολύ σωστά συμβουλεύει η κυρία Χατζή, έχεις επιλογές. Το ερώτημα είναι πως θέλεις εσύ να προσεγγίσεις το θέμα. Αν δεν θέλεις να τα παρατήσεις όλα και να κάνεις μια νέα αρχή κάπου αλλού, θα σε συμβούλευα να μιλήσεις στον καθηγητή σου… Διαβάστε περισσότερα »