in

Αγαπητή «Α, μπα»: Ήταν αυτό που είπα ρατσιστικό;

Δεν βγάλαμε άκρη μεταξύ μας και ρωτάμε εσένα

Αγαπητή Αμπά; Ζητάω διακαώς τα φώτα σου για άλλη μια φορά ! Σε διαβάζω χρόνια και πολλές φορές ανατρέχω στις απόψεις σαν ένα μέτρο ελέγχου και επανεξέτασης των δικών μου ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

image

Αγαπητή Αμπά; Ζητάω διακαώς τα φώτα σου για άλλη μια φορά ! Σε διαβάζω χρόνια και πολλές φορές ανατρέχω στις απόψεις σαν ένα μέτρο ελέγχου και επανεξέτασης των δικών μου. Το θέμα μου είναι μια διαφωνία που έχω με μια καλή φίλη, η οποία επίσης εκτιμά ιδιαιτέρως την κρίση σου, και μιας και δεν βγάλαμε άκρη μεταξύ μας είπαμε να θεσουμε το ερώτημα και σε σένα: Ως θεατρόφιλοι και έχοντας την τύχη να ζούμε στο Λονδίνο που διαπρέπει σε αυτό, οι δυο μας πηγαίνουμε πολλές φορές στο θέατρο μαζί. Σε μια παράσταση λοιπόν, το Rosmersholm του Ibsen, ο σκηνοθέτης έκανε μια πολύ πιστή απόδοση τόσο του κειμένου όσο και της εποχής, με κουστούμια δηλαδή και σκηνικά τα οποία αναποκρίνονταν πλήρως στην Νορβηγία του 19ου αιώνα. Με το πέρας της παράστασης και όπως συνηθίζουμε, συζητήσαμε το τι μας άρεσε και το τι όχι. Στο σημείο αυτό εξέφρασα την άποψη μου ότι η επιλογή του σκηνοθέτη να τοποθετήσει στο ρόλο του δημάρχου της Νορβηγικής πόλης ένα μαύρο ηθοποιό ήταν άστοχη, το εντόπισα ως ψεγάδι στη συνοχή της απόδοσης του έργου, δεν το βρήκα αληθοφανές, μου χτυπούσε ως μη ρεαλιστικό και γενικά ήταν κάτι που μου δεν μου άρεσε. Το σχόλιο μου αυτό η φίλη μου το σχολίασε ως ρατσιστικό! Και της εξηγώ ότι θα με ενοχλούσε ακριβώς το ίδιο αν στο O Βασιλιάς και γω το ρόλο του Ταιλανδού Βασιλιά τον έπαιζε ένας λευκός. Είναι δηλαδή θεωρώ ζήτημα προσωπικής προτίμησης περί απεικόνησης ενός προσώπου, όπως θα μπορούσε να μου χτυπήσει άσχημα αν έναν χαρακτήρα βιβλίου στην ταινία τον έπαιζε ένας ξανθός ενώ εγώ διαβάζοντας το βιβλίο τον είχα φανταστεί μελαχρινό. Από την άλλη όταν είδα το Θάνατο του Εμποράκου με μια μαύρη οικογένεια να πρωταγωνιστεί αντί μιας λευκής, αυτό το βρήκα απολύτως πιστευτό/ρεαλιστικό και μου άρεσε. Μέσα στα άλλα η φίλη τόνισε πως δεν μπορούμε να αποκλείουμε τους μη λευκούς από τα κλασσικά έργα του θεατρικού στερεώματος με γνώμονα τη φυλή. Και το κορυφώνει μάλιστα λέγοντας ότι οι νομοθεσία που απαγορεύει στον εργοδότη να κάνει επιλογή του εργαζομένου με βάση τη φυλή θα πρέπει να επεκτείνεται και στους θεατρικούς/ κινηματογραφικούς cast directors. Εδώ διαφωνώ απόλυτα και πιστεύω το θέμα έχει λυθεί νομικά στις ΗΠΑ τουλάχιστον. Συνεπώς ερωτώ, μπορεί το σχόλιο μου να θεωρηθεί ρατσιστικό; Περιμένουμε αγωνιωδώς την απάντηση και οι δυο μας
-Νικήτας

Είναι διαφορετικό το τι θα είχες φανταστεί εσύ σε έναν ρόλο, και άλλο αν ένας ρόλος έχει αποδοθεί σε άνθρωπο συγκεκριμένης φυλής. Ο μαύρος πρωταγωνιστής σου φάνηκε παράταιρος, αλλά δεν σκέφτηκες αν οι υπόλοιποι ηθοποιοί είναι όντως Νορβηγοί, έτσι δεν είναι; Πού σταματάει η επιμονή στην «πιστή αναπαράσταση» για σένα; Πού θα έπρεπε να σταματάει; Γιατί να είναι άξιο αναφοράς ότι είδες μαύρη οικογένεια σε άλλο έργο και «δεν σε ενόχλησε;» Γιατί να σε ενοχλούσε;
Είναι πολύ γκρίζα ζώνη. Αν ένας ρόλος ξεκάθαρα ανήκει σε άνθρωπο συγκεκριμένης φυλής, είναι λογικό να προσλαμβάνεται ανάλογος ηθοποιός. Το δύσκολο είναι να πούμε πόσο ξεκάθαρο είναι αυτό το ξεκάθαρο, που για άλλους είναι και για άλλους όχι. Εκεί ενεργοποιούνται τα ρατσιστικά μας αντανακλαστικά. Για τη συγκεκριμένη περίπτωση, η ερώτηση μου είναι: έχει ρόλο δημάρχου αυτό το έργο;

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

44 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
lalala
lalala
4 χρόνια πριν

Α) Σύμφωνα με το ορίτζιναλ έργο του Ίμπσεν δεν υπάρχει δήμαρχος. Β) Η συγκεκριμένη παράσταση είναι από προσαρμογή του συγκεκριμένου έργου του Ίμπσεν και δεν είναι καθόλου πιστή στο αρχικό έργο του Ίμπσεν αφού είναι πιστή στην προσαρμογή του Ντάνκαν Μακμίλαν. Γ) Αφού τα δύο πρώτα δεν έγιναν αντιληπτά στους θεατές που γράφουν, ίσως να μην έγιναν και άλλα, λιγότερο τρανταχτά. Δηλ. μπορεί να ήταν μαύρος γιατί μπορεί να ήθελε να δείξει κάτι σε σχέση με την πολιτική διάσταση του έργου ή μπορεί να ήταν μαύρος, γιατί έτσι και γιατί όχι, δεδομένου ότι δεν είχαμε να κάνουμε με τη Νορβηγία… Διαβάστε περισσότερα »

Ο ευυπόληπτος
Ο ευυπόληπτος
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  lalala

Πολύ διαφωτιστικά αυτα τα στοιχεία, ωστόσο έχουμε να κάνουμε με τη Νορβηγία του 19ου αιώνα, το αναφέρει ό ίδιος ο ηθοποιός αν το προσέξεις καλύτερα

εξωγήινη
εξωγήινη
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  lalala

Συμφωνώ απόλυτα lalala. Αν θέλουμε να έρθει η ισότητα κάποια στιγμή πρέπει να δεχτούμε και συνθήκες που μας ξεβολευουν. Εν τω μεταξύ η δραματουργια ξεκίνησε από την αρχαία Ελλάδα, όπου όλοι οι ρολόι παίζονταν από άντρες. Δηλαδή το θέατρο έχει ξεκινήσει με τη συνθήκη ότι ο ηθοποιός είναι το μέσο για να εκφραστεί ο δραματουργος, χωρίς να υπάρχει αναγκαιότητα για πιστη αναπαράσταση του χαρακτήρα. Εδώ στην αρχή φορούσαν μάσκες, οπότε μόνο ο λόγος είχε σημασία, τίποτε άλλο. Φανταστείτε τώρα τους αρχαίους να βλέπουν Αντιγόνη, Κλυταιμνηστρα, Μήδεια, Ηλέκτρα, ολες παιγμενες από άντρες. Δεν μειώθηκε μέσα στους αιώνες ουδέποτε η καλλιτεχνική αξία… Διαβάστε περισσότερα »

Franny
Franny
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  lalala

νομιζω οτι θα ηταν πιο λογικο να αναρωτιεται προς τι η σκηνογραφικη αποδοση της εποχης, εφοσον αναφερεται σε αγνωστο χωροχρονο. προφανως, μην ξεροντας τις προθεσεις του σκηνοθετη, απο την σκηνογραφικη προσεγγιση ελαβε το μηνυμα οτι προκειται για πιστη αποδοση της εποχης και οχι για ελευθερη αποδοση.

ChainReaction
ChainReaction
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  lalala

-How does a black actor fit into a production set in this era or does this not impact the feel of the production – was this a colour-blind casting?

-Each person watching the play will have their own response as to how the race of a given actor informs their receiving of the story. How it threatens or releases them.

Πόσο φοβερη απάντηση!
Ευχαριστούμε για την παραπομπή!

δε σου λέω!
δε σου λέω!
4 χρόνια πριν

Δε νομίζω πως είναι τόσο γκρίζα ζώνη, στη συγκεκριμένη περίπτωση. Βρίσκω το όριο ξεκάθαρο, αν δεχτούμε ότι στη Νορβηγία του 19ου αιώνα ήταν όλοι λευκοί και δεν υπήρχαν μαύροι. Αν ήταν ελεύθερη μεταφορά σε άλλη εποχή/περιοχή/ιστορικό πλαίσιο, ευχαρίστως, αλλά αν ο σκηνοθέτης ήθελε να είναι πιστός στο original έργο (κοστούμια, σκηνικά κλπ που να είναι συμβατά με τον τόπο και χρόνο του έργου) είναι πράγματι αταίριαστο. Δεν αναρωτήθηκε αν οι άλλοι ηθοποιοί ήταν Νορβηγοί, γιατί αν ήταν λευκοί ξανθοί Βρεττανοί, προφανώς μοιάζουν πολύ περισσότερο στο μέσο native Νορβηγό απ’ ότι ένας μαύρος. Αν κάποιος ας πούμε ήταν λευκός, αλλά κοντός,… Διαβάστε περισσότερα »

Bantzy
Bantzy
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  δε σου λέω!

Συμφωνώ απόλυτα! Σε ένα κάστινγκ για τον ρόλο του Νορβηγού Δημάρχου, ψάχνουμε κάποιον που θα μοιάζει σε Νορβηγό. Δεν βλέπω κάτι ρατσιστικό στην κριτική της φίλης μας.

ChainReaction
ChainReaction
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  δε σου λέω!

Aν δεχτούμε ότι ειναι Νορβηγία του 19ου αιώνα, γιατι να σταματησουμε στο ‘ήταν όλοι λευκοί και δεν υπήρχαν μαύροι’? Αυτο λεει και η Α,μπα. Ας μιλαγανε Νορβηγικα στην παρασταση, το καστ να ηταν απο τη Νορβηγία του 19ου αιώνα, και τα κοστουμια τους να ηταν ραμμενα τοτε. Γιατι πχ το παρουσιαστικο μετραει περισσοτερο απο τη γλωσσα? Δεν μας ξενιζουν τα αγγλικα, αλλα το γεγονος οτι ο ηθοποιος δεν ειναι ψηλος ξανθος κλπ?
Τα παντα ειναι μια μεταφορα, γιατι ο Υψεν δεν μπορει να αναστηθει απο τον ταφο του και να σκηνοθετησει την παρασταση και δεν ζουμε στη Νορβηγια του 19ου αιώνα για να περιμενουμε μια ‘απολυτα πιστη΄ μεταφορα.  

δε σου λέω!
δε σου λέω!
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  ChainReaction

ChainReaction, καταλαβαίνω το σχόλιο, αλλά δε νομίζω ότι μπαίνουν όλα αυτά στην ίδια κατηγορία. Δεν υπάρχει ποτέ “απόλυτα πιστή” μεταφορά, αλλά δε χρειάζεται και να έχεις ζήσει στη Νορβηγία εκείνης της εποχής για να ξέρεις τι είναι πιο ρεαλιστικό. Τα κοστούμια, για παράδειγμα, μπορεί να είναι ραμμένα στο σήμερα, αλλά σημασία έχει πως όταν τα βλέπεις, η εικόνα τους σου θυμίζει Νορβηγία 19ου αιώνα. Αλλιώς, γιατί να μη φοράνε οι ηθοποιοί τζιν και φούτερ; Θα ξυπνήσουμε τον Ίψεν από τον τάφο του να μας πει αν του αρέσουν τα τζιν και τα φούτερ; Όσο για τη γλώσσα, πράγματι έχει σημασία… Διαβάστε περισσότερα »

ChainReaction
ChainReaction
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  δε σου λέω!

@δε σου λέω! Το θεμα ειναι οτι επειδη δεν μπορουμε να εχουμε ποτε την «πιστή αναπαράσταση» που ισως θελουμε, δεν μπορουμε να εχουμε και double standards. Να κρινουμε το χρωμα δερματος ενος ηθοποιου (αν και εφοσον δεν ειναι απαραιτητο χαρακτηριστικο του ρολου) αλλα κατα τα αλλα να μην κρινουμε την καταγωγη του, γλωσσα του κλπ Και ειδικοτερα να κρινουμε το χρωμα δερματος μιας ομαδας ατομων που δεχεται συστηματικα κριτικη για ακριβως αυτο το λογο. Οι περισσοτερες σχολιαστριες εγραψαν στα σχολια τους αυτα που πιστευω και εγω, οποτε παραπεμπω σε αυτες για περισσοτερα επιχειρηματα! Απλα θα ξαναγραψω ποσο ισχυρο ειναι τελικα… Διαβάστε περισσότερα »

αμύριστο λουλούδι
αμύριστο λουλούδι
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  δε σου λέω!

Αναρωτιέμαι όμως, βασισμένη στο σκεπτικό σου, ο Χριστός στην ταινία του Τζεφιρέλι σε ενόχλησε που δεν ταίριαζε στο φιζικ του πραγματικού; Δηλαδή που δεν την μελαψός με μαύρα μαλλιά και μάτια;
Τους περισσότερους όχι. Γιατί νομίζεις; Έχει σχέση με την ανωτερότητα της λευκής φυλής λες;;;

δε σου λέω!
δε σου λέω!
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  αμύριστο λουλούδι

Φυσικά και ξένισε ο Χριστός στην ταινία του Τζεφιρέλι, εγώ θυμάμαι ότι ειχε σχολιαστεί πολύ. Ναι, εννοείται ότι οι λευκοί σε ρόλους μελαψων/μαύρων, παρότι αταίριαστοι, δεν ενοχλούν το θεατή στον ίδιο βαθμό που ενοχλεί το αντίστροφο, κι εννοείται οτι αυτό εχει να κανει με ρατσισμό. Αναγνωρίζω τη διαφορετική αντιμετώπιση μιας μειονότητας, αλλα τίποτα απο αυτα δεν αναιρεί αυτό που λέω, οτι η επιλογή του ηθοποιού δεν ειναι ταιριαστή στο πλαίσιο που γράφτηκε το έργο, πώς να το κάνουμε τώρα.

Neverlander
Neverlander
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  ChainReaction

Θα συμφωνήσω με την Chain Reaction. Ας αναλογιστούμε επίσης ότι η τέχνη δεν είναι κάτι το ξερό, το στατικό, το στάσιμο, η τέχνη πρέπει να σπρώχνει τα όρια, να ανοίγει ορίζοντες. Επιπλέον, ξεκινάει από λάθος βάση η κριτική του φίλου Νικήτα, δεν πρόκειται για πιστή αναπαράσταση, καθώς δεν ανέβηκε από Νορβηγούς στα νορβηγικά. Ακόμα χειρότερα, δεν παίζει κάποιο ρόλο στο ιδιο το έργο το ότι είναι λευκός. Έτυχε να είναι. Το χρώμα δεν παίζει κάποιο ρόλο, οπότε ναι, είναι ρατσιστικό που επισημάνθηκε και ενόχλησε.

Bantzy
Bantzy
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  ChainReaction

Αν μίλαγαν Νορβηγικά στην παράσταση, δεν θα τους καταλάβαινε κανείς. Νομίζω είναι κουλ να λαμβάνουμε υπ’ όψην τα φυσικά χαρακτηριστικά των ανθρώπων όταν μιλάμε για έναν ρόλο. Από τη στιγμή που υπάρχει η δυνατότητα να αποδοθεί ο ρόλος από κάποιον που ομοιάζει, γιατί να μην γίνει; Από τη στιγμή που υπάρχουν άντρες για να υποδυθούν άντρες, επιλέγονται εκείνοι. Από τη στιγμή που υπάρχουν γυναίκες για να υποδηθούν γυναίκες, επιλέγονται εκείνες. Με το ίδιο σκεπτικό ένας κοντούλης, δεν θα προτιμηθεί για τον ρόλο ενός γίγαντα, και ένας μαυρούλης δεν θα προτιμηθεί για τον ρόλο ενός Νορβηγού. Αυτό δεν σημαίνει ότι είμαστε… Διαβάστε περισσότερα »

Evelina Leivada
Evelina Leivada
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  ChainReaction

Για να ακριβολογούμε η γλώσσα δεν θα μπορούσε να είναι Νορβηγικά γιατί πριν την ανεξαρτησία της Νορβηγίας από τη Δανία, ο κόσμος μιλούσε Δανέζικα με κάπως διαφορετικό αξάν. Ο ίδιος ο Ίψεν έγραφε στα Δανέζικα. Οπότε το ‘ας ήταν όλοι Νορβηγοί, ας μιλούσαν όλοι Νορβηγικά’ δεν ισχύει, γιατί μεταφράζουμε με όρους του σήμερα (ανεξάρτητη Νορβηγία) μια κατάσταση του παρελθόντος. Δεν υπάρχει αυτή η κατάσταση, μια αναπαράσταση γίνεται, η οποία είναι πιστή κατά το δυνατόν.

δε σου λέω!
δε σου λέω!
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  δε σου λέω!

Η ελλιπής εκπροσώπηση είναι άλλο κεφάλαιο, αλλά έχεις δίκιο. Φυσικά δε μπορούμε να το παραβλέψουμε και καταλαβαίνω τους λόγους που πιθανά υπάρχουν πίσω από το συγκεκριμένο καστ. Δεν υποστηρίζω ότι πρέπει οπωσδήποτε να επιλέγονται μόνο λευκοί για τέτοιους ρόλους, αλλά ταυτόχρονα καταλαβαίνω και το γεγονός ότι στο θεατή αυτό φαίνεται σαν ψεγάδι, σαν κάτι αταίριαστο, και δε μπορώ να το χαρακτηρίσω ρατσιστικό.

Ο ευυπόληπτος
Ο ευυπόληπτος
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  δε σου λέω!

Άριστη τοποθέτηση επί του θέματος ! Συμφωνώ και γω απόλυτα !

Leftmind
Leftmind
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  δε σου λέω!

Ναι μόνο που επειδή στην ανθρώπινη ιστορία οι μαύροι είναι αποκλεισμένοι από την τέχνη (εκτός αν μιλάμε για την αφρικανική φαντάζομαι), τότε οι ρόλοι για τους μαύρους ηθοποιούς είναι ελάχιστοι. Δεν πειράζει, πολλά δεν θα αποδόθηκαν απόλυτα σωστά. Σημασία έχει αν ήταν καλός και πειστικος στον ρόλο του – όχι ως λευκός, ως δημαρχος. Ούτως ή άλλως τέχνη είναι όχι ιστορική καταγραφή. Αλλά ενδιαφέρουν τον σκηνοθέτη να αποδώσει.

Ofglen
Ofglen
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  δε σου λέω!

Υποθέτω ότι όλα μας είμαστε λευκά. Για να μπορέσουμε να δούμε αν όντως είναι ρατσιστικό το ότι μας ξυνίζει η αναθετηση ενός ρόλου σε έναν μαύρο ηθοποιό, ας υποθέσουμε ότι όλα μας είμαστε μαύρα. Ξαφνικά αλλάζει λίγο η διάθεση μας, ελπίζω. Το να θέλει ο σκηνοθέτης να είναι “ακριβής” στην αναπαράσταση με παρεμφερή ρούχα, στολίδια και δε ξέρω εγώ ποιου άλλο αντικειμένου, είναι δικαίωμα του και προσωπικά δε μου λέει κάτι για το έργο, γιατί δεν είναι ιστορικό δοκιμαντερ. Αν αντιμετωπίζαμε το θέατρο και γενικά τις τέχνες σα δοκιμαντερ, απλώς θα διαιωνιζόταν όλα αυτά που προσπαθούμε να αλλάξουμε και εδώ… Διαβάστε περισσότερα »

Φαίδρα
Φαίδρα
4 χρόνια πριν

Κατά τη γνώμη μου, ναι είναι ρατσιστικό. Αφ’ενός γιατί ο ηθοποιός δεν παίζει τον εαυτό του ούτως ή άλλως. Αφ’ετέρου γιατί αποκλείονται στο σήμερα όλοι οι εγχρωμοι ηθοποιοί από τα κλασσικά έργα, εκτός αν είναι σκηνοθετημενα με μοντέρνο (?) τρόπο ντε και σώνει. Θα πρέπει δηλαδή να παιζουν μόνο το Όταν σκοτώνουν τα κοτσύφια και την Καλύβα του Μπάρμπα Θωμά.

Ladida
Ladida
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Φαίδρα

Ή τον Οθελλο, τον οποίο βέβαια παίζουν πολύ συχνά λευκοί ηθοποιοί ή τενόροι χωρις να παραξενεύεται κανείς.

Lady Chatterley
Lady Chatterley
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Φαίδρα

Συμφωνώ απόλυτα. Τα κλασικά έργα θα σταματήσουν να είναι κλασικά εάν δεν προσαρμοστούν ώστε να αφορούν την εκάστοτε σύγχρονη κοινωνία.

Υγ. Και την Αγαπημένη, αλλά ως εκεί.
Υγ2. Παιδιά, είδα τις προάλλες έναν μονόλογο με πρωταγωνίστιρα την Ισμήνη (The Pale Sister). Καθηλωτικό έργο. Παρόλου που η αδερφή της Αντιγόνης δεν ήταν Ιρλανδή. Για φαντάσου.

Open S
Open S
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Lady Chatterley

Lady Chatterley μήπως θυμάσαι πώς λέγεται ή πού παίζεται ο μονόλογος; Ψάχνω κάποιο δυνατό έργο να διαβάσω για την δουλειά μου.

Lady Chatterley
Lady Chatterley
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Open S

The Pale Sister, παίζεται στο Gate Theatre στο Δουβλίνο.

🙂

Open S
Open S
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Lady Chatterley

Σε ευχαριστώ!!!

ChainReaction
ChainReaction
4 χρόνια πριν

Κατ’αρχας μπράβο στο σάιτ που εβαλε την φωτογραφία από την παράσταση! Με έκανε να αναγνωρίσω το άρθρο αμέσως 🙂 Εγώ λοιπόν είμαι η καλή φίλη, σε ευχαριστούμε Λένα για την απάντηση!!! Για μένα, εάν στο έργο δεν είναι απαραίτητη προδιαγραφη η φυλή του πρωταγωνιστή (πχ για να καταδείξει μια ανισότητα, ή επειδή ο ρόλος το επιβάλλει για να βοηθήσει στην κατανόηση των νοημάτων του έργου) τότε δεν θα έπρεπε να στέκεται ως εμπόδιο η φυλή του ηθοποιού για να επιλεγει για το ρόλο. Επισης πιστεύω ότι έχει να κάνει με τις ίσες ευκαιρίες. Όταν στο Λονδίνο υπάρχουν τόσες διαφορετικές φυλές,… Διαβάστε περισσότερα »

xrusa
xrusa
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  ChainReaction

το ίδιο πιστεύεις και για το φύλο του ηθοποιού, την ηλικία, τη διάπλαση; θα ήσουν οκ δηλαδή με Ιουλιέτα την Ντίνα Κώνστα και παραμάνα την Πέγκυ Τρικαλιώτη στο ίδιο έργο; Δεν είναι προβοκατόρικη η ερώτησή μου, πραγματική απορία είναι. Τώρα που το σκέφτομαι, ενδιαφέρον θα είχε

Πάνος
Πάνος
4 χρόνια πριν

Καλό είναι να σταματήσουμε να ποινικοποιούμε την στάση των ανθρώπων για τόσο ελάσσονα ζητήματα. Εδώ μιλάμε για ένα καλιτεχνικό γεγονός – σε άλλους αρέσει, σε άλλους όχι. Ο σκηνοθέτης καλά έκανε κι έβαλε στο έργο ένα μαύρο ηθοποιό αφου τον βρήκε κατάλληλο για το ρόλο. Εγώ πάλι θα ξαφνιαζόμουν δυσάρεστα, τουλάχιστον στην αρχή. Εάν όλο το σκηνικό ήταν στημένο έτσι ώστε να σε μεταφέρει στην εποχή και τις συνθήκες της Νορβηγίας του 19ου αιώνα, ο μαύρος δήμαρχος είναι μια παράταιρη εικόνα που πλήττει την αληθοφάνεια της σκηνής. Το ζήτημα δεν έχει καμμία σχέση με το ρατσισμό. Εχει σχέση με τη… Διαβάστε περισσότερα »

Ο ευυπόληπτος
Ο ευυπόληπτος
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Πάνος

Νομίζω όλη η απάντηση στην ερώτηση μπορεί να συνοψιστεί στο <>. Θα συμφωνήσω απόλυτα στο ότι το δεν έχει καμμία σχέση με το ρατσισμό το ζήτημα και περιορίζεται στην προσωπική αντίληψη του καθενός περί απόδοσης κειμένου και εποχής.

Haifischnet
Haifischnet
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Ο ευυπόληπτος

Στο <>? Γιατί δεν γράφετε αυτό που θέλετε χωρίς αυτά τα σύμβολα για να μπορέσουμε κι εμείς να το διαβάσουμε;

Origami Lover
Origami Lover
4 χρόνια πριν

“Και της εξηγώ ότι θα με ενοχλούσε ακριβώς το ίδιο αν στο O Βασιλιάς και γω το ρόλο του Ταιλανδού Βασιλιά τον έπαιζε ένας λευκός.”

Όπως ο Γιουλ Μπρυνερ ας πούμε; Που πήρε και Όσκαρ για αυτό το ρόλο;

Το συγκεκριμμένο έργο είναι απίστευτα ρατσιστικό στον πυρήνα του όποιος και να παίζει τον βασιλιά.

Haifischnet
Haifischnet
4 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Origami Lover

Ο Γιουλ Μπρύννερ ήταν Ρώσος από το Βλαδιβοστόκ (=Άπω Ανατολή), μια ανάσα από την Κίνα και τη Β. Κορέα, 3 ανάσες από την Ιαπωνία.

Ο Γιουλ Μπρύννερ έπαιξε και τον Ραμσή, χιλιάδες ανάσες από την Αίγυπτο. Αν ο ηθοποιός μπορεί να αποδώσει τον ρόλο, ή μπορεί να μεταμφιεστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι πειστικός, που είναι το πρόβλημα;

Μπορεί η γράφουσα να βρήκε τον μαύρο παράταιρο, αλλά δεν είναι ρατσιστικό αυτό.

mononoke
mononoke
4 χρόνια πριν

Πριν κανα δυο χρόνια είχα παρακολουθήσει την παράσταση “Το τάβλι” στην Αθήνα, στην οποία οι πρωταγωνιστές είναι δυο άξεστοι Ελληνάρες ρατσιστές και τους ρολους τους ενσάρκωναν μαύροι ηθοποιοί. Πράγμα που είχα βρει πολύ πετυχημένο. Εκεί βέβαια το έκαναν προφανώς με μια εσάνς ειρωνείας και χιούμορ για να τονιστεί ο παραλογισμός των χαρακτήρων, οπότε είναι διαφορετική περίπτωση, but still. Γενικά δεν θα λεγα οτι με ενοχλεί η υποτιθεμενη ανακολουθία. Οκ ενας μαύρος ενσαρκώνει το ρόλο ενός νορβηγού. Εδώ για κατι χιλιετίες μόνο άντρες ενσάρκωναν ρολους γυναικών. Στο κλασικό θεατρικό ρεπερτόριο υπάρχουν ελαχιστοι ρόλοι γραμμενοι συγκεκριμένα για μαύρους, μιας και τα περισσότερα… Διαβάστε περισσότερα »

Ένα Μπλούμπερι
Ένα Μπλούμπερι
4 χρόνια πριν

Νομίζω γίνεται δεκτό πλέον ότι υπήρχαν ιστορικά πολύ περισσότεροι άνθρωποι της μαύρης φυλής στην Ευρώπη απ’οτι θεωρούσαμε στο παρελθόν. Προφανώς και δεν ήταν δήμαρχοι συνήθως αλλά αυτό που έχει σημασία για σένα είναι πώς μοιάζει ένας ηθοποιός ή το φέρνει στο ρόλο του, τι εκφράζει?

Εάν μπορούμε να πιστέψουμε για δύο ώρες ότι υπάρχει μαγεία, ξωτικά, πράσινοι εξωγήινοι, το πρόβλημα είναι να πιστέψουμε και να απορροφηθούμε από την ερμηνεία μαύρου ηθοποιού σε ρόλο Νορβηγού δημάρχου το 19ο αιώνα?

Τασσομαι με τη φίλη σου.

Εντελβάις
Εντελβάις
4 χρόνια πριν

Έχει γίνει και διαμαρτυρία νομίζω στο φεστιβάλ των Καννών για την ελλιπή εκπροσώπηση των μαύρων ηθοποιών στον κινηματογράφο / θέατρο. Είναι ρατσιστικό πιστεύω αντί να σε απασχολεί η υποκριτική του δεινότητα να αναλώνεσαι στην επιλογή του με βάση τη φυλή. Αν έπαιζε δηλαδή το δήμαρχο κανένας ψηλός ξανθός γαλανομάτης αλλά αγγούρι στην ερμηνεία θα ήταν πιο ταιριαστό;;

Lady Chatterley
Lady Chatterley
4 χρόνια πριν

Πώς θα προωθήσουμε την τέχνη ως πανανθρώπινη αξία έαν δεν συμπεριλάβουμε όλους τους ανθρώπους; Back to basics.

Chanandler Bong
Chanandler Bong
4 χρόνια πριν

Στα κλασικά έργα έχουν αρχίσει και δίνονται ρόλοι που τυπικά παίζονται από λευκούς ηθοποιούς σε μαύρους για τον απλούστατο λόγο ότι αν συνέχιζαν να παίζουν μόνο ρόλους που τους ταίριαζαν φυλετικά θα συνέχιζαν να αποτελούν ισχνή μειονότητα στο καλλιτεχνικό στερέωμα. Προσπάθεια να δημιουργηθεί ποσοτικά και ποιοτικά ισότιμος χώρος είναι.