Είχα χτες μια συζήτηση με το αδερφό μου και έναν φίλο μας για το ότι φοβούνται το ενδεχόμενο ότι ο 1 ετών γιος του αδερφού μου να καταλήξει επιθετικό παιδί γιατί ήδη έχει ένα αβαντάζ σε ύψος και πιθανότατα να το διατηρήσει.
Εγώ δεν έχω παιδιά, αλλά επειδή δεν ζω πίσω απ’τον ήλιο είπα πως πρέπει από τώρα να εξηγούν στον μπέμπη ότι δεν κάνει να πονάμε τους άλλους γιατί το παιδί μπορεί να μην αντιλαμβάνεται ότι προκαλεί πόνο στον μπαμπά του πχ ενώ του τραβάει τα μαλλιά. Αυτό ας πούμε μου το είπε ο κτηνίατρος όταν του πήγα το γατάκι μου 2 μηνών, “μάθε του να μη σε πονάει”.
Η συζήτηση συνεχίστηκε για τα επιθετικά παιδιά στο σχολείο στο οποίο και ο αδερφός μου και ο φίλος μας είπαν ότι θεωρούν ότι είναι οκ να χτυπάς κάποιον που σε χτυπάει. Διαφώνησα ξανά λέγοντας ότι ποτέ δεν είναι οκ η βία για κανέναν λόγο και όταν με ρώτησαν τι προτείνω σε τέτοιες περιπτώσεις είπα να μάθεις το παιδί να αντιδράει με λόγια και αν συνεχίσει να δέχεται επίθεση να το πει στη δασκάλα.
‘-Να τον κάνουμε ρουφιάνο δηλαδή’, ήταν η απάντηση που πήρα.
Δεν θέλω προφανώς να ρωτήσω για το αν είναι οκ τα νήπια να δέρνουν το ένα το άλλο, θέλω να ρωτήσω τι ακριβώς συμβαίνει στην Ελλάδα με την ταμπέλα του ρουφιάνου, που πάντα καταλήγεις κερατάς και δαρμένος. Μου έχει συμβεί να με απομονώσουν (κοινωνικά) σε δουλειά γιατί είπα σε προϊστάμενο ότι το δεύτερο άτομο στην ομάδα εργασίας μου αργεί 2 ώρες να έρθει στη δουλειά και όταν έρχεται τρεις ώρες χαζολογάει και η δουλειά μας πάει πίσω (δημόσιο) ή πέφτει όλο το βάρος πάνω μου.
Με έχουν απομονώσει by proxy γιατί (σε άλλη δουλειά) φίλη μου συνάδελφος έκανε κάτι αντίστοιχο, άρα τέτοια ρουφιάνα θα είμαι κι εγώ. Δεν έχω καμία εύνοια σε καμία δουλειά, ούτε το δίκιο μου βρήκα ποτέ, ούτε οι συνάδελφοι έστρωσαν. Ο ανιψιός μου μάλλον θα δέρνει παιδάκια. Ευτυχώς που δεν με δέρνει κι εμένα κανένας δηλαδή.
Για την ερώτηση αυτή απευθυνθήκαμε στην Έφη Κάννερ, η οποία είχε την καλοσύνη να μας απαντήσει. Η Έφη Κάννερ είναι επίκουρη καθηγήτρια Τουρκικής Ιστορίας στο τμήμα Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στο συγγραφικό και ερευνητικό της έργο έχει ασχοληθεί εκτεταμένα με σημαντικά κοινωνικοπολιτικά φαινόμενα όπως η φτώχεια και οι έμφυλες σχέσεις τόσο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία όσο και στην Τουρκική Δημοκρατία. Το τελευταίο βιβλίο που επιμελήθηκε (Τουρκία: Βία, αντίσταση και πολιτική στο καιρό της κρίσης) δίνει μία ολοκληρωμένη εικόνα γύρω από την έμφυλη βία στη γείτονα χώρα εξετάζοντάς το φαινόμενο πολυπρισματικώς ενώ παράλληλα ρίχνει φως στις πολλαπλές πτυχές των γυναικείων και φεμινιστικών κινημάτων στην σύγχρονη Τουρκία”
Στην ύστερη οθωμανική περίοδο το παραδοσιακό οθωμανικό διοικητικό σύστημα διερχόταν κρίση και η κεντρική εξουσία είχε αποδυναμωθεί, με αποτέλεσμα την αυθαιρεσία από πλευράς των τοπικών αρχόντων. Επίσης με τη σταδιακή απώλεια εδαφών, τα έσοδα από τους φόρους μειώνονταν, με αποτέλεσμα τα κρατικά ταμεία να αδειάζουν και το κράτος να φορολογεί όλο και πιο βαριά τους υπάρχοντες πληθυσμούς. Η αυθαιρεσία αυτή εκδηλωνόταν εντονότερα απέναντι στους Χριστιανικούς πληθυσμούς που ήταν και οι πιο ευάλωτοι. Έτσι για να αποφύγουν τη βαριά φορολογία, οι κάτοικοι προσπαθούσαν να κρύβουν τα εισοδήματά τους από τις αρχές, πράγμα το οποίο ήταν ηθικά αποδεκτό, σε αντίθεση με την κατάδοση της πραγματικής κατάστασης κάποιου/ων.
Την ίδια αυτή περίοδο, στα πλαίσια της κρίσης του παραδοσιακού οθωμανικού διοικητικού μηχανισμού, αναδύεται το κοινοτικό σύστημα που προσέφερε πολλά προνόμια στους προεστούς, αρματολούς κλπ., οι οποίοι κατέστησαν ουσιαστικά κυρίαρχοι στις περιοχές της δικαιοδοσίας τους. Έτσι, οι ομάδες αυτές δεν ήταν καθόλου εξοικειωμένοι με την έννοια της κεντρικής εξουσίας, εφόσον η σουλτανική εξουσία ήταν κάτι μακρινό για αυτούς. Για το λόγο αυτό, αργότερα, με τη δημιουργία του ελληνικού κράτους, τόσο ο Καποδίστριας, όσο και οι Βαυαροί, που αποτέλεσαν ουσιαστικά την πρώτη μορφή κεντρικής εξουσίας στην Ελλάδα, συνάντησαν σφοδρή αντίδραση κυρίως από τις παλιές ομάδες εξουσίας. Μέλη της οικογένειας Μαυρομιχάλη (οικογένεια προεστών) ήταν αυτοί που δολοφόνησαν τον Καποδίστρια.
Όλα τα παραπάνω δημιούργησαν, πιστεύω, μια επιφύλαξη στους ελληνικούς πληθυσμούς (αλλά και γενικότερα στους Βαλκανικούς, σε ένα βαθμό) απέναντι στην έννοια της κεντρικής εξουσίας.
Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News
Στην Ελλάδα του εμφυλίου και μεχρι τη Μεταπολιτευση, ο τοπος ηταν γεματος ρουφιανους και ασφαλίτες, οι οποίοι παρακολουθουσαν, κατεδιδαν τους κομμουνιστές, φίλο κομμουνιστές, δημοκράτες, γενικώς οποίον ειδε καποια σχέση, αυτός ή καποιος συγγενής του με την αριστερά. Ειχαν γεμισει οι φυλακές, τα ξερονήσια με τετοιο κόσμο και αργότερα πολλοι απο αυτούς έπρεπε να δίνουν το παρον στο αστυνομικό τμήμα της γειτονιας τους ή να περνανε δια υποθεσίν τους καθε τρεις και λίγο. Δε θα πηγαινα μεχρι την τουρκοκρατία για να δω γιατι ο ρουφιάνος ειναι μια αποκρουστική φιγουρα, στην προσφατη ελληνική ιστορία πολυς κόσμος ειχε ταλαιπωρηθει απο τη δράση τους.
Πολλή σωστή και αυτή η οπτική. Ειδικά, αν αναλογιστεί κανείς, από ιστορίες του χωριού, που έχω ακούσει, πώς πολλοί το κάναν, το ρουφιανιλίκι , για προσωπική ευχαρίστηση.
Η και για προσωπικές διαφορές κάθε είδους.
Συμφωνώ απόλυτα με την τοποθέτησή σου.
Και κάτι άλλο, όσον αφορά την κοπέλα της ερώτησης. Ο προϊστάμενος σας τι ρόλο βαράει εκεί μέσα; Η δουλειά του δεν είναι να σας επιβλέπει; Αν κάτι γίνεται λάθος ή κάποιος δεν κάνει σωστά τη δουλειά του, δικό του θέμα δεν είναι να το κρίνει και να πράξει αναλόγως;
Πολύ σωστή τοποθέτηση. Ο ρουφιάνος είναι από τις πιο απεχθείς φιγούρες της νεοελληνικής ιστορίας και κοινωνίας και αυτό αποδόθηκε χαρακτηριστικά σε αρκετές ελληνικές ταινίες.
@Τσιτσίγκειος Πένα, δεν άντεξα
🤣🤣🤣
Ναι ρε φίλε, όσο και να το κράζουμε είναι πολύ καλτ σειρά ναϊντίλα!
Στην Ελλάδα δεν έκλεισαν ποτε οι πληγές που άφησαν ο εμφυλιος και η δικτατορια, οσο κι αν πιστευουμε το αντιθετο. Ρουφιανος ηταν αυτος που κατεδιδε τον συμπολιτη του για τα πολιτικα του φρονηματα. Η αστυνομία είχε ανθρωπους επι πληρωμη που παρακολουθουσαν τους αντιφρονουντες, δλδ τους κομμουνιστες (το ΚΚΕ ηταν για πολλα χρονια απαγορευμενο κομμα). Σήμερα η Ελλάδα συμμετέχει σε όλους τους μεγάλους διεθνείς οργανισμούς, ο στρατός δεν αναμειγνύεται στην πολιτική και το ΚΚΕ είναι νόμιμο κόμμα. Ωστόσο ο ορος ρουφιανος χρησιμοποιειται ακομη καταχρηστικα φυσικά, ειναι γελοιο να αποκαλουμε ρουφιανο καποιον που κανει μια καταγγελια στην πολεοδομια η στην αστυνομία. Έχουμε… Διαβάστε περισσότερα »
Έλα μου ντε. Με την ίδια λογική, άντε να μην καταγγείλεις και το βιαστή μην τυχόν και σε πούνε ρουφιάνα (αφού θα σου πούνε ότι πήγαινες γυρεύοντας, θα βγεις και ρουφιάνα).
Ωραία η ανάλυση της κυρίας Κάννερ, εδώ όμως μιλάμε για τη σύγχυση εννοιών, που παρατηρούμε πολύ συχνά. Ο ρουφιάνος, το καρφί αλλιώς, είναι θεομίσητος, γιατί βλάπτει χωρίς να ωφελείται και χωρίς να έχει θιγόμενο δικαίωμα. Το ωμό κόμπλεξ και φθόνος, δεν έχει σχέση με την υπεράσπιση των δικαιωμάτων μας και την επιβίωση μας ακόμα. Έδινα εξετάσεις για συμβολαιογράφος και κάποιο αντέγραφαν πολύ…. Οι θέσεις ήταν 10, που σημαίνει μπορούσες να μείνεις απ έξω. Δεν ήταν όπως στο πανεπιστήμιο, που δεν εξαρτάται η αποτυχία σου από την επιτυχία του άλλου. Εγώ δεν είπα τίποτα, ενώ ήξερα ότι πρέπει να πω. Νομίζω… Διαβάστε περισσότερα »
σε αυτή την περίπτωση ούτε ρουφιάνος είσαι ούτε καρφί, την απάτη εις βάρος σου αποκαλύπτεις
Ναι αλλά πολλοί θα σε πουν ρουφιάνο, γιατί δεν μπορούν να κάνουν αυτή τη διάκριση. Πότε υπερασπίζεσαι το δίκαιο σου και πότε απλά καρφώνεις από ζήλια. Το να χτυπήσεις κάποιον που σε χτύπησε, ας πούμε, το δέχεται και ο νόμος, όμως βλέπεις την κυρία της ερώτησης, που λέει “πες το στη δασκάλα”… Θέλω να τονίσω τη σύγχυση και την αδυναμία διακριτικής ικανότητας
Θα σε πουν όμως ρουφιάνο γιατί βολεύει πολλούς να εξαπατούν και να κονομάνε στις πλάτες των άλλων, οπότε, εσένα που πας να τους χαλάσεις τη δουλειά, σού κολλάνε τη ρετσινιά του ρουφιάνου για να’χεις να ντρέπεσαι.
Η έφη καννερ είναι καθηγήτρια μου στο πανεπιστήμιο και είναι απίστευτος ανθρώπος ❣️❣️
Την είχα συναντήσει πριν δυο χρόνια στα πλαίσια ραδιοφώνου και πραγματικά ήταν τόσο ευγενική και γνωσιακά βομβαρδιστική. Είχε δεχτεί να μας μιλήσει για τον φεμινισμό στην Τουρκία, το γυναικείο κίνημα και τη σχέση του με την πολιτική κατάσταση του σήμερα και για πρώτη φορά δυσκολεύτηκα να κλείσω εκπομπή στο δίωρο. Τα ενδιαφέροντα πράγματα που εκστόμιζε και δεν τα είχα ξανακούσει ποτέ δεν είχαν τελειωμό. Τέλειο να την έχεις καθηγήτρια 😀
Είναι φοβερή καθηγήτρια. Κάνει πάρα πολύ καλό και ενδιαφέρον μάθημα και στο 2ο εξάμηνο της σχολής που κάνει ιστορία αφιερώνει μεγάλο κομμάτι ύλης στο γυναικείο κίνημα στην Τουρκία. Πάντα συνεπής και τυπική με γνώσεις και αγάπη προς τους μαθητές της. Εγώ την αγαπώ και τη θαυμάζω πολύ ❣️
Υπέροχο. Δεν κάνετε και ένα ποντ καστ; Είμαι σίγουρος ότι θα υπάρχουν ενδιαφέροντα πράγματα να ειπωθούν. Πάντοτε ακούμε για το πόσο μεγάλη επιρροή είχε η τουρκοκρατία στον σύγχρονο Έλληνα. Προσωπικά, έχω μια απορία για το κατά πόσο έχει καθορίσει την σχέση μας με την φιλοζωία η τουρκοκρατία. Άμα κάνετε το ποντ καστ μήπως μπορείτε να μας πείτε αν έχετε διαβάσει κάτι; 😁😁😁
Στη σύγχρονη Ελλάδα λίγο πολύ όλοι έχουμε παρανομήσει, οπότε υπάρχει μια ομερτά, ας το πούμε έτσι. Δεν σε καταγγέλλω , δεν με καταγγέλλεις.
Θεωρώ πως τεράστιο ρόλο σε αυτή τη στρεβλή πλέον μενταλιτέ περί ρουφιάνου έπαιξε η περίοδος από τον ελληνικό εμφύλιο μέχρι την πτώση της χούντας το 1974. Ως απόγονος ανθρώπων που ήταν στιγματισμένοι ως αριστεροί ή δηλωμένοι ανοιχτά ως κομμουνιστές, μπορώ να διαβεβαιώσω πως οι διώξεις και οι μακαρθικές πρακτικές ήταν για γερά νεύρα, σε ένα κράτος και μια τοπική αυτοδιοίκηση που σου έκανε του κόσμου τα καψόνια, γιατί ο γείτονάς σου ανέφερε στις αρχές ότι έβαψες τα πατζούρια σου κόκκινα (τρού στόρι). Ναι, η χώρα έχει εκδημοκρατιστεί αξιοσημείωτα (όχι ότι δεν έχει προβλήματα και περιθώρια προόδου αυτή η δημοκρατία, αλλά… Διαβάστε περισσότερα »
Ευτυχώς δεν έχουμε φάκελο στην ασφάλεια και επιπλέον ο GDPR προστατεύει και το δικαίωμα στη λήθη. Δηλαδή για παράδειγμα, ακόμα και αν υπάρχει μια πληροφορία στα ιστορικά αρχεία της Βουλής που σε αφορά ατομικά και παρόλο που μπορεί η πληροφορία αυτή να σχετίζεται με ιστορική μνήμη, έχεις δικαίωμα να ζητήσεις διαγραφή των στοιχείων και να το πετύχεις. Προοδεύουμε, ευτυχώς.
Πολύ ωραία η απάντηση, αλλά ήθελα να συμπληρώσει και η Λένα την οπτική της. Προσωπικά θεωρώ ότι στην περίπτωση που μίλησες στον προϊστάμενο στο δημόσιο ενέργησες με αφέλεια, τουλάχιστον όπως βιώνω εγώ τον εργασιακό κόσμο. Παρόλα αυτά μου φαίνεται αναζοωγονητική αφέλεια και θα ήθελα να σε έχω συνάδελφο. Δεν με εκπλήσσει καθόλου όμως ότι η ζωή σου έγινε δύσκολη. Δηλαδή, φαινόταν ότι ως χειρισμός δεν θα είχε επιτυχία, κατά τη γνώμη μου. Μία γνωστή έχω, η οποία έχει έναν εξαιρετικό τρόπο να λέει την αλήθεια χωρίς εμπάθεια, χωρίς θυμό / επιθετικότητα και χωρίς να αφήνει τον άλλον να κρυφτεί, και… Διαβάστε περισσότερα »
Πραγματικά αναζωογονητική αφέλεια! Στο Δημόσιο ο κανόνας είναι να καλύπτουν ο ένας τις παρατυπίες του άλλου (βλέπε άχρηστοι δάσκαλοι και άχρηστοι καθηγητές στα σχολεία), οπότε σε ένα φιλότιμο υπάλληλο γίνεται η ζωή πατίνι. Αφού οι πιο πολλοί έχουν μπει από το παράθυρο.
Από αλλού ξεκίνησες και αλλού το έφτασες.
Εγώ θα μείνω στο θέμα της δουλειάς. Το θέμα της ρουφιανάς το βλέπω περισσότερο μένω στο εξωτερικό, αλλά περισσότερο έχει να κάνει με το θέμα της δικαιοσύνης. Στην δουλειά μου αισθάνομαι ότι το αφεντικό θα δει ότι κάποιος θα έρθει αργότερο ή δεν θα τελειώσει την δουλειά στην ώρα του, οπότε ποτέ δεν θα χρειαστεί να “ρουφιανέψω”. Βλέπω ότι όποιος κάνει καλά την δουλειά του και στην ώρα του ανταμείβεται. Αν ίσχυε αυτό και στην Ελλάδα, δεν θα αισθανόσουν αδικημένη, οπότε δεν θα αναρωτιόσουν αν πρέπει να ρουφιανέψεις.
Και εγώ κάτι τέτοιο ήθελα να πω. Δεν είναι δική της δουλειά να ελεγχει τα ωράρια των άλλων αλλά του προϊσταμένου. Δεν πρέπει όμως να φορτώνεται και τη δουλειά του άλλου και ούτε υποχρεωμένη είναι να τον καλύψει. Πάντως μου έχει τύχει συνάδελφος που ερχόταν 2 ώρες αργότερα στη δουλειά, έφευγε για ψώνια, δεν έκανε τίποτα και ρουφιάνευε εμάς που δουλέυαμε για να φαίνεται αυτός εντάξει. Προσωπικά απαιτούσα μέσα μου να τον καταλάβει μόνη της η προϊσταμένη, αλλιώς η γνώμη της δεν άξιζε οπότε δεν αγχωνόμουν ούτε έγινα ρουφιάνος. Για καλή μου τύχη τον κατάλαβε και κάθε φορά που αναφερόταν… Διαβάστε περισσότερα »
Με θλίψη και πρβληματισμό διάβασα την απάντηση του γονέα “να τον κανουμε ρουφιάνο δηλαδή”. Νομίζω ότι η ταμπέλα του “ρουφιάνου” και του “καταδότη” που αναφέρεται σε μια σαφώς κατακριτέα ιστορικά συμπεριφορά (βλ. προδοσία στρατηγικών θέσεων, ενίσχυση της αυθαιρεσίας της κεντρικής εξουσίας, συνεργασία με δυνάμεις Κατοχής προς ίδιον όφελος, δίωξη πολιτικά αντιφρονούντων κλπ) δεν θα πρέπει να συγχέεται με την καταγγελία μιας αντικοινωνικής συμπεριφοράς, προς αποτροπή επανάληψής της στο μέλλον στο ίδιο θύμα ή σε άλλα πιο αδύναμα μέλη μιας κοινότητας. Με την ταμπέλα του “ρουφιάνου” ενθαρρύνουμε τους θύτες και αποθαρρύνουμε τα θύματα, αφήνοντάς τα στο έλεος του κάθε τραμπούκου. Το… Διαβάστε περισσότερα »
διαβάστε την Ιστορία (κωμικοτραγική) του Νεοελληνικού κράτους του Ραφαηλίδη και θα καταλάβετε τα πάντα για τον νεοέλληνα – της έννοιας του ρουφιάνου συμπεριλαμβανομένης.