in

Αγαπητή «Α, μπα»: Είμαι η μοναδική κοπέλα εκεί μέσα και σκέφτομαι να τα παρατήσω

Τι μπορώ να κάνω;

Αγαπητή Α μπα, ευχαριστώ για την υπέροχη συντροφιά και το χρώμα που δίνεις στην καθημερινότητα. Θυμάμαι παλιά την ιστορία μιας κοπέλας, που έκανε διδακτορικό σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον όπου της φέρονταν άσχημα. Σε τέτοια κατασταση βρίσκομαι και εγώ τώρα ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

61c6295a0ac45bd6fb09a6dfc290753c

Αγαπητή Α μπα, ευχαριστώ για την υπέροχη συντροφιά και το χρώμα που δίνεις στην καθημερινότητα. Θυμάμαι παλιά την ιστορία μιας κοπέλας, που έκανε διδακτορικό σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον όπου της φέρονταν άσχημα. Σε τέτοια κατασταση βρίσκομαι και εγώ τώρα. Μόλις τελείωσα το πτυχίο μου και είχα την ευκαιρία να συνεχίσω απευθείας σε διδακτορικό (ξεκίνησα εδώ και 2-3 μήνες, ανεπίσημα), ήδη είχα αντιληφθεί από καιρό διάφορα άσχημα πράγματα, όμως τώρα η κατάσταση έχει επιδεινωθεί, σε σημείο που σκέφτομαι να τα παρατήσω. Είμαι η μοναδική κοπέλα εκεί μέσα (είμαι 22), οι άλλοι τρεις είναι άνδρες (ετών 30+). Δεν βλέπω κανένα κλίμα συνεργασίας, η καθημερινότητα είναι φωνές, προσβολές, καμιά βοήθεια. Υποτίθεται με ανέθεσαν σε έναν παλιό για να με εκπαιδεύσει, όμως δεν μου έχει μάθει τίποτα, σπανίως έρχεται στη σχολή, μου φορτώνει όλη τη δουλειά, τη δική μου, τη δική του και άλλων, και όποτε έρθει απλά μου μιλάει υπερβολικά άσχημα, εκνευρίζεται που δεν ξέρω αυτά που δεν μου έμαθε ποτέ. Επειδή τον συγκεκριμένο τον ξέρω από το πτυχίο, έχω καταλάβει ότι είναι διπρόσωπος και εκμεταλλευτής, εξαιτίας αυτού αναγκάζομαι να δουλεύω καθημερινά 12ωρο τουλάχιστον, συν οι 2 ώρες που χρειάζομαι να διανύω καθημερινά για να φτάσω στη σχολή μου. Το κερασάκι στην τούρτα είναι ότι έχει πείσει τον καθηγητή ότι εκείνος κάνει τα πάντα, ενώ στην πραγματικότητα καλοπληρώνεται και κάνει τη ζωή του, τη δουλειά την φορτώνει σε εμένα, ενώ μαθαίνω και ότι με κατηγορεί πίσω από την πλάτη μου. Είναι αυτοί αρκετά σοβαροί λόγοι για να αλλάξω εργαστήριο; τι μπορώ να κάνω; Παρόλο που είμαι υπερβολικά ανεκτικό άτομο, στην προκειμένη περίπτωση δεν νομίζω ότι θα αντέξω σε ένα τέτοιο περιβάλλον για 5 χρόνια, ήδη η διάθεση μου κατρακυλάει καθημερινά.

Για αυτή την ερώτηση επιστράτευσα την Ελένη Χατζή, καθηγήτρια Δομοστατικής στο Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Ζυρίχης, η οποία βρήκε το χρόνο να μας απαντήσει:

Ελπίζω πως η απόφασή σου να συνεχίσεις σε διδακτορικό είχε ως κίνητρο το ενδιαφέρον σου γι’ αυτόν τον τομέα και την θετική εντύπωση που αποκόμισες από την ως τώρα ενασχόλησή σου με την έρευνα. Δεδομένου ότι το διδακτορικό αποτελεί σημαντική δέσμευση, και απαιτεί προσωπικό κόπο και χρόνο, η απόφαση αυτή δεν θα πρέπει καταρχήν να λαμβάνεται απρόσκοπτα. Ακριβώς επειδή πρόκειται για δέσμευση σε έναν ορίζοντα που ποικίλλει από 3 ως 6+ χρόνια, ανάλογα με το επιστημονικό ίδρυμα, οι διάδραση με τα περαιτέρω μέλη του γκρουπ έχει σημασία και σίγουρα επιδρά στην απόδοσή σου ως μέλος αυτής της ομάδας, ενώ μπορεί να κατευθύνει και την ροή της έρευνάς σου, θετικά ή αρνητικά, σε βάθος χρόνου. Μας περιγράφεις μια προβληματική σχέση με ένα παλιό μέρος του γκρουπ (πιθανώς μεταδιδακτορικό), ο οποίος φέρεται να καταχράται την εξουσία του, ενώ ο επιβλέπων δε φαίνεται να έχει απευθείας σχέση με εσένα με αποτέλεσμα να παραπληροφορείται, ή τουλάχιστον να ακούει μόνο τη μία μεριά. Πράγματι, ειδικότερα σε μεγάλες ερευνητικές ομάδες, οι επιβλέποντες συχνά μεταθέτουν ευθύνες, εξουσιοδοτώντας σε ορισμένες περιπτώσεις σε καταχρηστικό βαθμό παλαιότερα μέλη ή μεταδιδακτορικούς. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό όταν τα άτομα αυτά είναι άξια τέτοιας ευθύνης, είναι όμως εξαιρετικά προβληματικό όταν οι τελευταίοι αποκτούν ψευδές αίσθημα δικαιοδοσίας έναντι συναδέλφων τους, και αντί παροχής επίβλεψης – ως οφείλουν – φτάνουν στα όρια της εκμετάλλευσης. Θέλω όμως να αντιληφθείς ότι το πρόβλημα το έχεις καταρχήν με τον επιβλέποντά σου. Γιατί δεν τον προσεγγίζεις προκειμένου να του εξηγήσεις την κατάσταση, και να διηγηθείς τα περιστατικά στα οποία αισθάνεσαι ότι αδικήθηκες; Ζήτα του άμεση και πιο συχνή επαφή με τον ίδιο, τουλάχιστον γι’ αυτό το αρχικό και κρίσιμο διάστημα που μορφώνεται η πορεία της έρευνάς σου και το αντικείμενο του διδακτορικού σου. Εξήγησε ότι δεν μπορείς να συνεργαστείς με το συγκεκριμένο μέλος του γκρουπ, το οποίο δεν θα έπρεπε να είναι και απαραίτητο. Αν δεν προσπαθήσει να επιλύσει την κατάσταση, και εφόσον φαίνεται να σε ενδιαφέρει να παραμείνεις στον τομέα της έρευνας, τότε πράγματι αξίζει να σκεφτείς την επιλογή αλλαγής σε άλλο γκρουπ το οποίο δραστηριοποιείται στο πεδίο που σε ενδιαφέρει. Το γεγονός ότι αρκετά γκρουπ έχουν σημαντικό ποσοστό ανδρών και συχνά μεγαλύτερων από εσένα, δεν θα έπρεπε να σε τρομάζει ή να σε προκαταβάλλει αρνητικά. Το περιβάλλον στο οποίο εργάζεσαι για το διδακτορικό σου δεν είναι χώρος συναναστροφής. Δεν χρειάζεται να ταιριάζεις κοινωνικά με τους συναδέλφους σου, απαιτείται όμως να μπορείς να συνυπάρχεις μαζί τους και να συνεργάζεσαι με ορισμένους εξ’ αυτών. Η ακαδημαϊκή κοινότητα είναι ένας μικρόκοσμος που διέπεται μεν από τις δικές του ιδιαίτερες δομές, αλλά οφείλει να συνάδει προς τα κοινωνικά και εργασιακά πλαίσια. Σε αρκετά μεγάλα ιδρύματα υπάρχουν ήδη τμήματα ανθρώπινου δυναμικού στα οποία μπορούν να απευθυνθούν φοιτητές με τέτοιου είδους προβληματισμούς. Ωστόσο, ο επιβλέπων καθηγητής θα έπρεπε να είναι το πρώτο άτομο με το οποίο θα έπρεπε να νιώθεις άνετα να επικοινωνήσεις. Θα σου πρότεινα λοιπόν να το κάνεις, όσο το δυνατόν συντομότερα.

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

14 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Leave it to Beaver
Leave it to Beaver
5 χρόνια πριν

Άσχετα με το θέμα της κοπέλας, υπάρχει πλέον κόσμος που κάνει διδακτορικό στα 22!;!;!;!;!. Παρότι έχω ξεκόψει από τον ακαδημαϊκό χώρο εδώ και κάποια χρόνια μου έκανε τρομερή εντύπωση!

Jelly Roll
Jelly Roll
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Leave it to Beaver

Ναι, δεν είναι τόσο εύκολο πια να είσαι αιώνιος, για πάρα πολλούς λόγους, τα ηλεκτρονικά μαθήματα και αρχεία της σχολής που είναι προσβάσιμα σε όλους έχουν κάνει τη μελέτη πιο εύκολη και τα παιδιά μπαίνουν πιο αποφασισμένα να τελειώσουν γρήγορα τις σχολές τους. Εδώ ο μέσος όρος χρόνου φοίτησης του Μαθηματικού Αθήνας ήταν γύρω στο 8 παλιά, πριν τέσσερα χρόνια έπεσε στο 6.5 και πλέον πρέπει να είναι 5.5. Οι εποχές άλλαξαν απότομα. Νομίζω πως το μεγάλο μπαμ έγινε πριν πέντε χρόνια περίπου.

demonoula
demonoula
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Jelly Roll

Γίνεται δηλαδή να πας σε διδακτορικό κατευθείαν, χωρίς να περάσεις το στάδιο του μεταπτυχιακού;

Leave it to Beaver
Leave it to Beaver
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  demonoula

Ότι γίνεται γίνεται, αν και πιστεύω δεν είναι σύνηθες και κατα βάση επιτυγχάνεται νομίζω μέσα από παραθυράκια για “ειδικές περιπτώσεις”. Συνεπώς αν θέλει η νύφη και ο γαμπρός (καθηγητές σχολής), τύφλα να έχει ο πεθερός (κανονισμοί σχολής) και αν έχεις βύσμα διάβαινε ;-D

Φούστα Κλαρωτή
Φούστα Κλαρωτή
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Leave it to Beaver

Αν συμπληρωνεις τις διδακτικες μονάδες και έχεις καλούς βαθμούς πανεπιστημια του εξωτερικου άνετα σε δέχονται. Επισης υπαρχει το ενδεχομενο να εχει βγαλει πενταετη σχολή οπου ισουται με μεταπτυχιακο και παλι μπορεις να ξεκινησεις διδακτορικο – ισως γι αυτο μαλιστα λεει οτι εχει ξεκινησει ανεπισημα

Joe_Dalton
Joe_Dalton
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Leave it to Beaver

Δεν είναι θέμα βυσμάτων και παραθυρακίων. Πολλές πενταετείς σχολές στην Ελλάδα έχουν πια ισοτιμία με μάστερ (σκέψου 60 μαθήματα για πτυχίο/πρακτική/διπλωματική, ενώ πολλές φορές ένα πτυχίο και ένα μεταπτυχιακό δεν αθροίζουν τόσα αν τα πάρεις μαζί). Επίσης, το διδακτορικό δεν έχει ίδια δομή και σκοπό με το μεταπτυχιακό, με την έννοια ότι το μεταπτυχιακό έχει μαθήματα/εργασίες και πολλοί το κάνουν για να εξερευνήσουν άλλους τομείς, ενώ το διδακτορικό είναι δουλειά/έρευνα. Αν λοιπόν κάποιος έχει τα προσόντα, γίνεται νομιμότατα. Για οποιαδήποτε άλλη απορία με χαρά να σου απαντήσω.

Jelly Roll
Jelly Roll
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  demonoula

Φυσικά, αν έχεις τελειώσει με άριστα. Σε ορισμένες σχολές μάλιστα σου προσφέρονται υποτροφίες για διδακτορικά από κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού, αν τελειώσεις το νωρίτερο με πολύ ψηλό βαθμό. Γενικά η επίδοση σου είναι αυτή που κρίνει αν θα πας κατευθείαν σε διδακτορικό ή όχι.

Joe_Dalton
Joe_Dalton
5 χρόνια πριν

Συναδελφικούς χαιρετισμούς! όπως και συ, σχεδόν ολοκληρώνω την εκπαίδευση, πριν αρχίσει επίσημα το διδακτορικό μου. Συμφωνώ με όσα είπε η κα Χατζή. Πριν ακόμα ξεκινήσω, είχα κάνει μια μίνι-έρευνα να ξέρω τι με περιμένει. Πράγματι, δεν υπάρχει περίπτωση να αποφύγουμε κάποιες αγγαρείες, όπως και δε θα αποφύγουμε τη συμμετοχή σε παράλληλες δραστηριότητες. Όλα έχουν όμως και ένα όριο, γιατί από ένα σημείο και μετά δε θα μπορείς ούτε με την έρευνά σου να ασχοληθείς σοβαρά. Πολλές μέρες οι υπεύθυνοι καθηγητές απουσιάζουν, αφού αναλαμβάνουν πολλά έργα παράλληλα και έχουν και διαλέξεις. Φρόντισε να μάθει τι ακριβώς συμβαίνει, τονίζοντας ποια είναι τα… Διαβάστε περισσότερα »

Asteraki
Asteraki
5 χρόνια πριν

Συμφωνώ κ εγώ , ο πρώτος που θα πρέπει να απευθυνθείς κ μάλιστα το συντομότερο είναι ο επιβλέπον σου . Οφείλεις με επιχειρήματα κ συγκεκριμένα παραδείγματα να του παρουσιάσεις τη κατάσταση και πως επηρεάζει τη ψυχολογία και κατά συνέπεια τη δουλειά σου . Επίσης μπορείς να συζητήσετε από κοινού τις προσδοκίες σας κ έτσι να τεθεί κ ένα πλαίσιο . Αν τα πράγματα δεν βελτιώνονται για κάποιο εύλογο διάστημα που θα έχεις αποφασίσει θα πρέπει να δεις τις ακαδημαϊκές εναλλακτικές . Καλή τύχη !

Φούστα Κλαρωτή
Φούστα Κλαρωτή
5 χρόνια πριν

χωρίς να θέλω να σε απογοητεύσω, δεν ξέρω κατά πόσο το να αλλάξεις εργαστήριο είναι η απόλυτη λυση. Δυστυχώς ο ακαδημαϊκός χώρος βρίθει τέτοιων φαινομένων, οπότε είναι καλύτερο να ατσαλωθείς εσύ η ίδια και να εξερευνήσεις όλες τις επιλογές σου προτού αναχωρήσεις για λιβάδια που νομίζεις ότι είναι πιο πράσινα.

Τονίζω κι εγώ να βρεις τον καθηγητή σου και να θέσετε μαζί καθήκοντα και χρονοδιαγράμματα. Επίσης αυτό το “εχω ξεκινήσει ανεπίσημα” θα σου έλεγα να το προσέξεις – πολλοί την έχουμε πατήσει έτσι.

bozonio
bozonio
5 χρόνια πριν

Σχετικά με το προπτυχιακό-μεταπτυχιακό-διδακτορικό: υποθέτω ότι η κοπέλα είναι στην Αγγλία (ή χώρα με αντίστοιχο σύστημα). Στην Αγγλία το κλασικό bachelor είναι 3 χρόνια και ο τέταρτος χρόνος αν συνεχίσει κάποιος ( το οποίο γίνεται αν έχει τους ανάλογους βαθμούς) θεωρείται μεταπτυχιακό. Επομένως μόλις τελειώσει η τετραετής εκπαίδευση μπορεί κάνεις να αρχίσει αμέσως διδακτορικό. Στην Αμερική τα πράγματα είναι κάπως διάφορετικα. Το τετραετές πτυχίο θεωρείται bachelor και χρειάζεται μεταπτυχιακό πριν το διδακτορικό. Ωστόσο: μπορείς μετά το προπτυχιακό να κανεις μεταπτυχιακό/διδακτορικό μαζί. Το οποιο σημαίνει ότι κανεις κάποια μαθήματα τον πρώτο και το δεύτερο χρόνο, σου απονέμεται το μάστερ, αλλά αν… Διαβάστε περισσότερα »

Vasilis
Vasilis
5 χρόνια πριν

Διδακτορικό χωρίς μεταπτυχιακό;

Jelly Roll
Jelly Roll
5 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Vasilis

Καθόλου απαραίτητο. Το να είσαι άριστος, αρκεί. Αυτούς τους κορυφαίους τους σπρόχνουν και οι καθηγητές.

Leave it to Beaver
Leave it to Beaver
5 χρόνια πριν

double post!