in ,

Είναι οι influencers σημαντικοί για την μόδα;

Πώς μια υποκατηγορία του marketing έφτασε να γίνει ιδανική καριέρα για πολλούς

Σίγουρα όλοι θέλοντας και μη, έχουμε ακούσει τον όρο influencer. Κάποιοι τον χρησιμοποιούν για να δηλώσουν την επαγγελματική τους ιδιότητα, κάποιοι για να αυτοπροσδιοριστούν και κάποιοι ίσως τον χρησιμοποιούν ειρωνικά ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

1970 01 01 02.00.00 20

Σίγουρα όλοι θέλοντας και μη, έχουμε ακούσει τον όρο influencer. Κάποιοι τον χρησιμοποιούν για να δηλώσουν την επαγγελματική τους ιδιότητα, κάποιοι για να αυτοπροσδιοριστούν και κάποιοι ίσως τον χρησιμοποιούν ειρωνικά.

Που εξυπηρετεί όμως ένας influencer; Και γιατί έχουμε προσδώσει τόσο ”γκλάμουρ” σε έναν όρο μάρκετινγκ που αφορά την συμπεριφορά καταναλωτή; Ας το βάλουμε σε μια πιο μικρή και γνωστή μας κλίμακα για να καταλάβουμε αρχικά ότι όλοι λίγο πολύ είμαστε influencers. Ας υποθέσουμε ότι έχεις μια ξαδέρφη η οποία έχει μανία με τα παπούτσια και κάθε σεζόν γεμίζει τις ντουλάπες της με νέα ζευγάρια παπούτσια.  Αν εσύ θέλεις να αγοράσεις ένα νέο ζευγάρι γόβες  για παράδειγμα, αλλά έχεις και κάποια θέματα με την μέση σου, άρα θέλεις να είναι και άνετες, θα ρωτήσεις την παραπάνω ξαδέρφη που θα σου πει ότι η Χ μάρκα έχει πολύ άνετα παπούτσια. Κατά πάσα πιθανότητα θα ακολουθήσεις την γνώμη της γιατί ξέρεις ότι έχει περάσει πολύ χρόνο στο να διαλέγει και να δοκιμάζει παπούτσια. Αυτή είναι μια influencer.

Το παραπάνω είναι είδος διαφήμισης και λέγεται ”word of mouth”, σε μεγάλη κλίμακα είναι πιο αποτελεσματική ακόμα και από την παραδοσιακή έντυπη ή τηλεοπτική διαφήμιση.  Είναι πιο αποτελεσματικό να ακούσεις και να ακολουθήσεις την συμβουλή ενός γνωστού σου ή Το γιατί, είναι ευκόλως κατανοητό.

Για τον καθένα, είναι πιο εύκολο και πιο αποτελεσματικό να συμβουλευτεί έναν συγγενή ή ένα άτομο εξειδικευμένο για να προβεί στην αγορά ενός προϊόντος παρά να δει μια έντυπη διαφήμιση ή ένα τηλεοπτικό σποτ.  Άρα ο influencer είναι ένας άνθρωπος είτε αγαπητός και κοντά στον καταναλωτή ή έχει μια Χ ειδίκευση. Ένα άλλο χαρακτηριστικό που πρέπει να έχει είναι να είναι καινοτόμος καταναλωτής ή πρώιμος αποδέκτης. Τι σημαίνει όμως αυτό;  Όταν στην αγορά εμφανίζεται ένα νέο προϊόν ή μια νέα σειρά ήδη υπάρχοντος προϊόντος, οι καταναλωτές αντιδρούν με 5 συμπεριφορές. Αρχικά, έχουμε τους καινοτόμους που συνήθως ανήκουν και οι influencers, οι οποίοι είναι οι πρώτοι που θα δοκιμάσουν – αγοράσουν ένα Χ προϊόν. Δεν φοβούνται να πάρουν ρίσκα και στην ουσία παρουσιάζουν ένα νέο προϊόν στο κοινό τους. Ακολουθούν οι πρώιμοι αποδέκτες που επίσης θα υιοθετήσουν ένα νέο προϊόν αλλά μετά από σκέψη και κάποια παρότρυνση.

Καταγραφή 38

Οι influencers λοιπόν τι κάνουν;

Δοκιμάζουν – Αγοράζουν ένα προϊόν πριν από όλους τους άλλους. Αν η φωνή τους έχει δύναμη (και όχι αν έχουν εκατοντάδες ακόλουθους) θα παρακινήσουν την δεύτερη καταναλωτική ομάδα προς το προϊόν. Οι εταιρίες τι κερδίζουν όμως από αυτό; Κατανοητό να κερδίζουν προβολή. Αλλά προβολή που τους στοιχίζει πολλές φορές το 1/3 από όσο θα τους κόστιζε μια παραδοσιακή καμπάνια. Παραδοσιακή καμπάνια είναι η έντυπη διαφήμιση, η τηλεοπτική διαφήμιση ή η διαφήμιση σε εξωτερικούς χώρους. Επίσης οι εταιρίες χρησιμοποιώντας έναν καθοδηγητή γνώμης έχουν πρόσβαση όχι γενικά σε ένα κοινό αλλά στο συγκεκριμένο κοινό που θέλουν να προωθήσουν το προϊόν τους. Αυτή η τακτική τους γλυτώνει από τον χρόνο να βρουν μόνοι τους την συγκεκριμένη αγορά που θα ενδιαφερόταν για το προϊόν τους όπως επίσης και τα κατάλληλα μέσα να τους προσεγγίσουν.

Άρα είναι τόσο ”κακοί” οι influencers; Όχι δεν είναι τόσο κακοί γιατί σαν καταναλωτής δεν μπορείς πχ να αγοράσεις όλα τα βιβλία , παπούτσια , κοσμήματα που υπάρχουν άρα ακούς την γνώμη κάποιου που μπορεί να το κάνει και έχει και κάποια εμπειρία. Αυτό που έχει δημιουργήσει όλη αυτή την σύγχυση είναι ότι οποιοσδήποτε έχει πολλούς ακόλουθους είναι και καθοδηγητής γνώμης – καινοτόμος καταναλωτής. Οι ακόλουθοι πλέον μπορούν να αποκτηθούν με πολλούς τρόπους που ίσως δεν έχουν και καμία απολύτως σχέση τα προϊόντα που διαφημίζουν. Το χειρότερο όλων κατά την γνώμη μου είναι η παραπλανητική διαφήμιση ή η κρυφή διαφήμιση στην οποία επιδίδονται συχνά οι influencers. Δηλαδή να προωθούν ένα προϊόν χωρίς να αναφέρουν πουθενά ότι το βίντεο ή ποστ είναι επί πληρωμή  ή δώρο. Σε αυτές τις μπαίνουμε στα πιο περίπλοκα μονοπάτια της ηθικής στην διαφήμιση που θα δούμε μια άλλη φορά!

Μέχρι τότε μπορείτε να διαβάσετε και αυτό

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

1 Comment
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Louk Ritia
Louk Ritia
4 χρόνια πριν

Στην Ελλάδα (για εξωτερικό δεν έχω άποψη, δεν παρακολουθώ) δεν καταλαβαίνω γιατί υπάρχουν τόσοι στα σόσιαλ και στο YouTube που αυτοαποκαλούνται influencers. Μιλώνται τουλάχιστον για το beauty κομμάτι, τις περισσότερες φορές εκθειάζουν προϊόντα που τους αποστέλλονται χωρίς καν να τα έχουν δοκιμάσει επαρκώς και πολύ σπάνια επενδύουν μόνοι τους σε νέα προϊόντα, οπότε με εξαίρεση το κοινό τους που το ηλικιακό του εύρος είναι 12-16, όσοι θέλουν να ενημερωθούν για αξιόπιστες κριτικές σίγουρα δεν μπορούν να τους εμπιστευτούν.